Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

stefse

Private spinker og sparer noen få TWh på dette, men det er ikke der det monner da det bare står for en brøkdel av innenlands konsum.
Uheldigvis er vi stuck med en regjering som ønsker en sterkere stat i en periode da nettopp dette er blitt gitt historisk gode muligheter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

DagfinnN

Jeg liker ikke å betale mye for strømmen, særlig ikke på hytta hvor jeg ikke får strømstøtte. Å lade elbilen til 8 kr kwt er ingen glede. Men - har mye mer tillit til en professor i samfunnsøkonomi (Victor D. Norman) enn tilfeldige debattanter her som er mer eller mindre selverklærte eksperter.

Øystein Spetalen har jeg null tillit til. Husker at han gikk ut i media for noen år siden og erklærte katastrofe for oljefondet etter at dette hadde tapt noen hundre milliarder på noen måneder. Hørte ikke et ord fra han et lite år etterpå når oljefondet hadde tatt inn det tapte med 3 gangeren.
Glemmer heller ikke da han lurte NRK til å ha en debatt i beste sendetid om hvor dumt det var at Norge subsidierte elbiler og spesielt dyre Tesla'er for rike Bærumsfolk. Mye tyder på at årsaken til denne seansen var at Spetalen selv hadde shortet Tesla.

Synes det er for mange her som ikke ser lenger enn sin egen nese. Liker et lett omskrevet FRP sitat: Enkle løsninger for enkle mennesker.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

filtvet

Ja flinke folk som Victor D. Norman ja. Han hadde vel en av de korteste karrierer i politikken noen kunne hatt.

At du er professor på ett område betyr nok ikke at du er professor på alle områder. Omtrent som noen undertegner som lege i en debattartikkel om tesla.

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på onsdag 07. september 2022, klokken 10:40
Ja flinke folk som Victor D. Norman ja. Han hadde vel en av de korteste karrierer i politikken noen kunne hatt.

At du er professor på ett område betyr nok ikke at du er professor på alle områder. Omtrent som noen undertegner som lege i en debattartikkel om tesla.
Han er professor i samfunnsøkonomi. Det er svært relevant for dette emnet.
At han hadde en kort karriere som politiker er vel heller en styrke enn en svakhet i følge de mange som latterliggjør våre politikere  her.

Moas

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 10:54

At han hadde en kort karriere som politiker er vel heller en styrke enn en svakhet i følge de mange som latterliggjør våre politikere  her.
Nå er det ikke sikkert at alle vet hva samfunnsøkonomi er.

Min tolking er at samfunnsøkonomi brukes av staten som en regnemodell for nytte/kost, f.eks. i prosjektsammenheng. En annen bruk av samfunnsøkonomi er i statlige konseptvalgutredninger som følger EU standarden, noe man har holdt på å koke suppe på i over 30 år. Ingen av KVUene har blitt realisert slik samfunnsøkonomene har anbefalt. NRK har en dokumentarserie om havarerte statlig samfunnsøkonomiske prosjekter. F.eks. om innkjøp av redningshelikoptere fra Italia. Det er god underholdning.

Og er ligger det en rekke feller. Den norske samfunnsøkonomimodellen har egne parametere for levetid, kostnader og nytte (både tallfestede og subjektive vurderinger).

Å si at noe er "samfunnsøkonomisk lønnsomt" er dermed i beste fall mer politisk anbefaling, enn matematisk garanti. Vær ALLTID veldig KRITISK til samfunnsøkonomer som løper som lobbyister for politikere og statlig etater med egne agendaer.

Jeg anbefaler derfor folk å sjekke kilden, dvs. hvilken politisk agenda bestiller har, før man leser oppsummeringen/anbefalingen.

Når det gjelder Norman så var vel han som mente det var god økonomi å flytte statlige arbeidsplasser til gokk. Vi så hvordan det gikk.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

DagfinnN

Sitat fra: Moas på onsdag 07. september 2022, klokken 11:18
Jeg anbefaler derfor folk å sjekke kilden, dvs. hvilken politisk agenda bestiller har, før man leser oppsummeringen/anbefalingen.
Det finnes faktisk folk som har faglig integritet.
Det er viktig at dette Forumet ikke blir et ekkokammer, som document.no og lignende. Denne tråden her synes jeg går langt i retning av et ekkokammer. De som sier i mot den populære holdningen om hvor j*** strømprisen her og ikke minst hvor elendig Støre er, blir lett latterliggjort.

stefse

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 10:15
Synes det er for mange her som ikke ser lenger enn sin egen nese. Liker et lett omskrevet FRP sitat: Enkle løsninger for enkle mennesker.
Bedre enn finslipt retorikk for naive mennesker.

Dette handler ikke om partier etter mitt syn. Det handler om å få riktig og god informasjon ut til folket.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

THE

Sitat fra: Moas på onsdag 07. september 2022, klokken 11:18
Å si at noe er "samfunnsøkonomisk lønnsomt" er dermed i beste fall mer politisk anbefaling, enn matematisk garanti. Vær ALLTID veldig KRITISK til samfunnsøkonomer som løper som lobbyister for politikere og statlig etater med egne agendaer.
Personlig har jeg like mye tillitt til samfunnsøkonomer og astrologer. Dvs. tolker alt de kommer med som svada.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: flux på onsdag 07. september 2022, klokken 00:23
Det er ikke min erfaring med betongtakstein, du må bo mindre værutsatt da, evt. ha tak med bratt vinkel.
Jeg tviler på at de integrerte løsningene som er vist her lagt rett på undertak holder tett i 30 år.
Tjah.. har bare 22 graders tak og bor i Sandnes, finnes såklart mer værutsatte steder, både med tanke på vind og nedbør, men skjønner ikke hvorfor det skulle lekke mer andre steder, om det er fagmessig utført med korrekt overlapp osv.

Som sagt så var mitt undertak (sutaksplater og asfaltpapp) helt fint etter 35 år under "H-pannen", var ingen tegn til at det hadde vært lekkasje gjennom betongtaksteinen. Valgte å beholde undertaket som det var, og legge integrerte solcellepanel rett på, med GSE in-roof løsning. Ser ingen grunn til at dette ikke skal være tett. Nå er vel kanskje ikke GSE-løsningen vist i denne tråden, men ser ikke helt hvorfor det skal være noen stor forskjell. Med GSE så renner vannet ned mellom hvert panel og renner på kassetter i ABS-plast under panelene, og helt ned og ut i bunn. Kassettene er åpne i senter, men det dekker selve solcellepanelene over. Har hatt dette siden 2018 og har ikke hatt lekkasjer eller problemer av noe som helst slag. Det har vært noen skikkelige runder med "østlandsregn" (store mengder på kort tid) de siste årene, der gater har blitt oversvømt og takrennene ikke klarer svelge unna, uten at det har vært noe som helst problem med solcelleløsningen.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 10:54

Da må du nesten prøve å forklare oss som ikke forstår hvorfor høye priser er så bra?
Om det er korrekt så burde vi jo alle juble - og beviset må jo snart komme til oss alle sammen ved
at vi alle får det bedre enn før?

Det meste av pengene som renner inn kommer jo heller ikke fra Tyskland eller England, men fra egne innbyggere.
Dette fordi den andelen som vi eksporterer er mindre enn den andelen kraft vi bruker innenlands i område Sør Norge (NO1,NO2,NO5).  Så pengestrømmen hentes jo først og fremst fra egne innbyggere...er det bra?

Effekten av dette er jo at prisen for kraften for bedrifter settes lik i Sør Norge som Tyskland fordi man så langt ikke har støtteordninger for bedrifter. Jeg kan også vise til at Sør Sverige og forsåvidt hele Sverige har lavere priser enn Sør Norge - så da kan de jo produsere varer der til lavere strømpris enn oss. Er dette bra for Norge?

Jeg kan ikke forstå at lik pris i Norge og Tyskland skulle gavne Norge som samfunn - spesielt ikke eksportbedrifter.
Og dersom pengene som renner inn til statskassen i praksis har null verdi fordi de ikke kan brukes pga. frykt for økte renter - så forstår jeg heller ikke hvorfor vi skal juble over ennå høyere priser.

Men jeg synes ingen spørsmål er for dumme å stille for allvitende er jeg ikke - men beviset for at vi alle
vil få det mye bedre med disse prisene må jo snart renne inn i stuene til folk?

stefse

Dette trenger ikke være noe annet enn at statskanalen har funnet ut at siden det er så mye negativitet til høye strømpriser, må de hoste opp noen som er positive, for å få balansert dekning av temaet.
Du finner sikkert noen som er positive til henging eller atomvåpen også.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

daktari

EU gjennomfører det regjeringen , NVE, statkraft/Nett og H/V ikke vil ha, nemlig pristak på gass og all annen strøm. Såvidt jeg forstår 2,-/ kWh for strøm.

https://e24.no/olje-og-energi/i/EQoXk5/eu-kommisjonen-vil-ha-pristak-paa-russisk-gass
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

filtvet

Sitat fra: daktari på onsdag 07. september 2022, klokken 13:14
EU gjennomfører det regjeringen , NVE, statkraft/Nett og H/V ikke vil ha, nemlig pristak på gass og all annen strøm. Såvidt jeg forstår 2,-/ kWh for strøm.

https://e24.no/olje-og-energi/i/EQoXk5/eu-kommisjonen-vil-ha-pristak-paa-russisk-gass

De gjør det - og Russland stanser all salg av gass og olje til EU. Ganske genialt egentlig. Nå får man til det grønne skifte utrolig mye raskere. All industri flytter til asia og andre land og vi kan sikkert finne på noe her hjemme. Kjøpe teslaer feks. Evt klippe hverandre.

Merce

Hvordan tenker de å regulere forbruket nå som pris ikke lenger vil være et virkemiddel?
Det er jo hovedsakelig pga mangel på strøm og gass at prisen har gått opp.

hELgenen

Sitat fra: filtvet på onsdag 07. september 2022, klokken 13:26
Sitat fra: daktari på onsdag 07. september 2022, klokken 13:14

De gjør det - og Russland stanser all salg av gass og olje til EU. Ganske genialt egentlig. Nå får man til det grønne skifte utrolig mye raskere. All industri flytter til asia og andre land og vi kan sikkert finne på noe her hjemme. Kjøpe teslaer feks. Evt klippe hverandre.

Det er vel ikke prisstak på kraft produsert på gass - så sånn sett kan aktørene selv definere prisen de må ha for all elektrisk kraft produsert fra gass.  Men når innsatsfaktoren gass er lik så burde jo det bli ganske like priser på elektrisk kraft produsert på gass - men i praksis så definerer man et slags pristak på elektrisk kraft også.

Videre er følgende element ganske spesielt :

"Innføre et inntektstak for selskaper som produserer strøm med lave kostnader."

Mao. vil det komme egne føringer på hvor mye f.eks vår vannkraft,vindkraft,solkraft osv kan selges for.
Dette er ganske spesielt om det er slik det skal fungere. Med kablene på full eksport vil jo vi mate EU med billig kraft og kan ikke lenger bruke pris som mekanisme for å spare vann heller......

Må ta forbehold med tanke på forståelsen av dette - men er det slik at EU skal definere en selvkostformel som skal brukes for prising av elektrisk kraft fra sol,vann,vind osv - så vil jo vår vannkraft bli solgt rett ut med full eksport hele tiden inntil man event. får rasjonering eller brudd på magasinrestriksjoner. Aktørene er jo pliktige til å by inn all kraft som er fysisk mulig å selge - og nå setter EU også en makspris på dette slik at aktørene ikke kan spare i perioder der en har tilgjengelighet. Om en tar dette helt ut vil Norge nå forplikte seg til å selge all vannkraft til denne selvkostprisen og dytte den ut av landet så lenge den er tilgjengelig......

Blir spennende å få en avklaring her på hvordan man skal håndtere dette.......men ved første øyekast så kan det jo faktisk medføre ennå mer rovdrift på produksjonen vi har i landet.....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA