Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: hELgenen på søndag 04. september 2022, klokken 17:04
Sitat fra: goggo på søndag 04. september 2022, klokken 16:54
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. september 2022, klokken 14:42
Sitat fra: goggo på søndag 04. september 2022, klokken 14:01

Dette må da være super-enkelt for nettselskapene å implementere, og jeg kan ikke se at det har noen negative konsekvenser i det hele tett.

Grunnen er at regjeringen har valgt nettselskapene til å betale ut støtte, ikke strømselskapene. Nettselskapene vet ikke hva vi betaler for strømmen.

Hvorfor strømselskapene ikke kan betale ut støtten er egentlig det riktig spørsmålet.

Jammen nettselskapet (eller i alle fall fakturasystemet deres) ser jo om summen blir negativ (= utbetaling).
De behøver ikke vite hva vi betaler for strømmen pr kWh, de kan bare sjekke om sluttsummen blir positiv eller negativ.

Hvis den er negativ (penger til utbetaling) så settes den til null.
Kan det være så vanskelig?

mvh
Hugo

Hvordan i alle dager skal de kunne se om netto summen er negativ eller positiv - det er jo egne faktura på strøm og nettleie (de færreste har gjennomfakturering)

Jeg får f.eks en regning fra Tibber - en annen fra nettselskap. De motregnes jo ikke.

Ja selvfølgelig! Her var det var kortslutning i min hjerne - IGJEN!!
Jeg har strømleverandør med gjennomfakturering, så tenkte ikke på det.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Sitat fra: goggo på søndag 04. september 2022, klokken 17:12
Sitat fra: hELgenen på søndag 04. september 2022, klokken 17:04
Sitat fra: goggo på søndag 04. september 2022, klokken 16:54

Dette må da være super-enkelt for nettselskapene å implementere, og jeg kan ikke se at det har noen negative konsekvenser i det hele tett.

Grunnen er at regjeringen har valgt nettselskapene til å betale ut støtte, ikke strømselskapene. Nettselskapene vet ikke hva vi betaler for strømmen.

Hvorfor strømselskapene ikke kan betale ut støtten er egentlig det riktig spørsmålet.

Jammen nettselskapet (eller i alle fall fakturasystemet deres) ser jo om summen blir negativ (= utbetaling).
De behøver ikke vite hva vi betaler for strømmen pr kWh, de kan bare sjekke om sluttsummen blir positiv eller negativ.

Hvis den er negativ (penger til utbetaling) så settes den til null.
Kan det være så vanskelig?

mvh
Hugo

Hvordan i alle dager skal de kunne se om netto summen er negativ eller positiv - det er jo egne faktura på strøm og nettleie (de færreste har gjennomfakturering)

Jeg får f.eks en regning fra Tibber - en annen fra nettselskap. De motregnes jo ikke.

Ja selvfølgelig! Her var det var kortslutning i min hjerne - IGJEN!!
Jeg har strømleverandør med gjennomfakturering, så tenkte ikke på det.

mvh
Hugo

Slikt skjer - men ideen om at de som får en netto kontanstrøm nettleie + strøm som er positivt ikke skal sitte med gevinst - den er god. Og det er ikke så vanskelig som partene hevder - det er bare det at de ikke gidder og skal en av partene gjøre det så må de få betalt for ekstra jobben.

Regjeringen ønsker tydeligvis ikke å gjøre noe med dette - de elsker jo at folk gambler med økonomien. De som gjør det skal bli premiert. De som har en sunn og ordnet økonomi skal slaktes.

Jeg er mektig irritert på regjeringen og dens politikk - det går tildels på dette med håndteringen av kraftpriskrisen, men også generelt hvordan de nå skal jakte på andre penger enn de som renner inn i statskassen. For de pengene som renner inn som følge av gass og kraft - de kan ikke brukes. Dette fordi de vil skjerme de som har tatt lån over pipa og gjøre alt hva de kan for at denne gruppen ikke skal lide.
Da bruker de aktivt krisen i markedet til å gire opp egne tanker om fordelingspolitikk.

Min personlige historie som forteller om "galskapen" på mikro nivå er enkel. Vi er to brødre som har tjent omtrent det samme gjennom hele livet - den ene har levd i sus og dus og hele tiden lånt så langt banken har strukket seg. Pengene lånt er forbrukt - ikke investert, men rett og slett brukt på motorsykler,biler,reiser og alt hva penger kan kjøpe. Den andre har vært forsiktig og levd et liv for å spare til pensjon. Dermed har den ene blitt formuende - den andre har masse gjeld. Og staten støtter jo de som har gjeld med rentefradrag. Og så kommer nå en regjering som på toppen av dette rentefradraget de i alle har sponset til lånkeundene, skjerme dem ennå mer ved aktivt å føre en politikk som ikke gjør gjelden mer vanskelig å håndtere - mao. skjerme de som som har levd et liv på maks med lånte penger. Og hvor skal de hente pengene - jo fra den som har spart og nå er formuende. 

Det er noe helt galt med måten denne regjeringen tenker - det er jo klart at de som tjener mye skal betale skatt deretter, og man kan gjerne gi skattefradrag for å stimulere til økonmisk aktivitet - men å gå til det steget det er å skjerme dem som har lånt til over pipa og så hente fra dem som isteden har spart penger - det er noe hersens umoralskt over det hele.

En liten avsporing der - men jeg blir så opprørt over måten denne regjeringen går inn og skalter og valter med pengene de får inn i statsfinansene om dagen - og liksom aldri blir helt blir fornøyd uansett hvor stor pengesekken bli fordi pengene kommer inn på feil måte....

daktari

Dette tyder på at man behøver strukturelle endringer. Hvorfor i all verden finnes en børs for strøm, slik at spekulanter kan herje med prisene?

https://e24.no/olje-og-energi/i/gEa4Vk/sverige-med-hastegrep-kan-vaere-stoerre-enn-et-einar-aas-oeyeblikk
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på søndag 04. september 2022, klokken 17:47
Dette tyder på at man behøver strukturelle endringer. Hvorfor i all verden finnes en børs for strøm, slik at spekulanter kan herje med prisene?

https://e24.no/olje-og-energi/i/gEa4Vk/sverige-med-hastegrep-kan-vaere-stoerre-enn-et-einar-aas-oeyeblikk

Dette er den finansielle børsen for strøm, Nasdaq Oslo, der kjøpere og selgere f.eks kan prissikre seg. Dette er en mer fleksibel måte å gjøre handler på enn å inngå fysisk avtale mellom en produsent og forbruker. Videre er det selvfølgelig slik at man kan drive ren spekulasjon her og gire opp sin posisjon til ekstreme høyder. Her er det ingen krav om å ha fysisk kraft til kjøp eller salg - det er kun finansielle produkter som omsettes. Denne finansielle børsen driver  uavhengig av den fysiske børsen Nordpool - men bruker gjerne systempris fra Nordpool som referanse for produktene de tilbyr.

For å handle her må man naturligvis stille sikkerhet for sin posisjon - og det er her det kan bli snakk om enorme beløp.

Så har du den fysiske børsen som kun omhandler fysisk kjøp og salg av kraft - Nordpool .

Viktig å ikke blande kortene her - det er aktører på den finansielle børsen som sliter med å stille garantier for sine posisjoner - det har altså ingenting direkte å si for den fysiske handelen foruten at selskaper som sitter med finansiell posisjon gjerne kan tenke seg å prøve å gjøre grep i det fysiske markedet for å bedre sin posisjon gitt at de også er en aktør i den fysiske børsen også. For å handle kraft på den fysiske børsen må man ha fysiske forpliktelser eller fysisk produksjon.

Hen9ng

Kan ikke se at det har vært påpekt at noen av endringene som EU diskuterer etter forslag fra bla. Hellas vil være svært uheldig for Norge.
Et av forslagene går ut på å sidestille regulerbarkraft med gass, og det vil gjøre vondt verre.. Var tema i politisk kvarter på torsdag.

hemi

hva er lån over pipa? bryte 5x om dagen er jo relativt vanskelig

det var jo 7x og 10x før uten problemer, men 3x og 2x før det igjen

hELgenen

Sitat fra: hemi på søndag 04. september 2022, klokken 20:04

Lån over pipa er ikke et definert begrep som er tallfestet - men jeg mener at man låner det banken
åpner opp for at man kan låne til enhver tid. Det er lån over pipa. I min verden låner man det man trenger - ikke mer. Men vi lever ikke i min verden - vi lever i Støre sin verden der man forutsetter at alle har lånt det man klarer å betjene. Og da vil det jo svi når renten går opp - og da er det Støre og hans regjeringsmedlemmer står der og sier at disse "fattige" som har mye gjeld - de skal beskyttes. Det er jo hele essensen i mye av hans politikk. Det handler ikke om å skape arbeidsplasser,det handler om å omfordele - ta fra de som satt hjemme og ikke brukte penger på forbruksfesten - og gi til de som gikk all in og tok opp all den gjelden det var mulig å få fra banken.

gauge

Bor i NO3 og jeg bandt strømprisen for 12 mnd på 70 øre etter å ha blitt skremt av dagens brå oppgang. Lurt eller ikke? 70 øre er historisk dyrt her.

Carboy

Sitat fra: hemi på søndag 04. september 2022, klokken 20:04

Man skal vel ikke lenger tilbake enn til 2010 og litt før det at det var 3,5 ganger brutto inntekt man typisk kunne låne. Så vidt jeg husker.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Counterpointer

«I Norge er det over 100 selskaper som deler regionalnettet mellom seg.

– Det er en utfordring for nettselskapene å balansere hensynet til egen økonomi opp mot samfunnets behov for å planlegge langt fram i tid. Det forsterkes av ambisiøse klimamål og politikernes og næringens ønsker om elektrifisering og etablering av nye kraftkrevende industrier, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.»

Det er ikke så harmonisk i styringen av nettselskapene. Det har vært en god del som har påpekt det i denne tråden.
Da er det blitt henvist til loven og at den gjør at alt er i skjønneste orden..... Riksrevisoren synes tydeligvis ikke alt er like greit og vil sjekke tre punkter.

*Fungerer systemet for planlegging av nettet godt nok?
*Behandler NVE konsesjonssøknadene effektivt, og blir de riktige prosjektene prioritert?
*Sørger Statnett for at strømnettet bygges på en samfunnsøkonomisk rasjonell måte?

Skulle ikke forundre meg om det ligger skjulte motiver bak dette, men også det åpenbare som påpekes.

goggo

Sitat fra: gauge på søndag 04. september 2022, klokken 22:30
Bor i NO3 og jeg bandt strømprisen for 12 mnd på 70 øre etter å ha blitt skremt av dagens brå oppgang. Lurt eller ikke? 70 øre er historisk dyrt her.
Høres veldig fornuftig ut :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Strømprofitører er en sammensatt gruppe, nå også folk med fastpris som utnytter systemet maksimalt og noen av dem snakker til og med nedsettende om de som ikke gjør det [emoji1744]

Solbergregjeringen utbetalte massiv koronastøtte til bedrifter som i stor grad brukte den til å betale utbytte til (presumptivt) rike eiere.
Støreregjeringen utbetaler en litt skjev strømstøtte som de som betaler minst for strømmen tjener penger på.

Det er ikke bra noe av det selv om det ble gjort med positivt fortegn.

filtvet

Er det ikke samme politikk når det gjelder biler da?

De som har masse til overs skal kunne kjøpe en tesla med rabatter her og der mens de som beholder sin gamle toyota skal straffes. Jeg tror ikke man redder "miljøet" ved å kjøpe biler med 500 hk....

hELgenen

Sitat fra: filtvet på mandag 05. september 2022, klokken 06:49
Er det ikke samme politikk når det gjelder biler da?

De som har masse til overs skal kunne kjøpe en tesla med rabatter her og der mens de som beholder sin gamle toyota skal straffes. Jeg tror ikke man redder "miljøet" ved å kjøpe biler med 500 hk....

Det er korrekt - det redder ikke miljøet, men miljøet er ikke et tema på bordet til politikere.
Det er klima - alt annet kommer i andre rekke. Dersom en setter det på spissen så vil politikere at
vi alle bruker så mange penger vi bare kan få tak i for å sikre økonomisk vekst. At dette ofte innebærer
å bygge ned natur eller forbruke ting vi kunne klart oss uten betyr ingenting - det oppfordres jo nærmest til å gjøre det da vi i Norge f.eks får rentefradrag på lån uansett hva pengene går til.  Det grønne skiftet går også på at staten skal bidra aktivt til prosjekter som kan bygge ned natur i bytte med kraft. Ideen og ønsket om å "redde" verdens klima ved å bygge ned er trolig sterkere en kjønnsdriften.   

Så har du noen politikere som sliter litt med å svelge det at noen forbrukere strekker strikken så langt at man kan risikere å bli misunnelig på forbruket - såkalt luksusforbruk der dyre Tesla og hytter med innlagt boblebad blir litt for mye møllers tran. Dermed innfører man avgiftspolitikk der det å brenne av f.eks 500.000 NOK på elbil er ok, men mer enn dette er ikke ok uten at staten skal ha sitt. Det samme med formueskatten - har du nok penger på bok skal staten forsyne seg av det. Har du derimot syltet pengene ned i aksjer eller eiendom forsvinner mye av formuesverdien - så slikt bruk støtter staten.

Og strømstøttepakker utformes slik at strøm til hytter regnes som luksusgode og følgelig ikke er "rent nok" for å kvalifisere til støtte. Men ber du banken om lån til å bygge hytte for å planere/rasere ut deler av fjellheimen så kaster de penger etter deg - og staten blar villig vekk opp for å bidra også gjennom rentefradrag og redusert formuesverdi,da stilles det plutselig ingen spørsmål.

Det er så mye innebygget dobbelmoral og merkelige politiske vedtatte ordninger i dette landet at man nesten kan bli svimmel.  Strømstøtteordningen er siste skudd på stammen der man tar på ett sett med briller og skal lage en ordning som "treffer" de verdige for å bøte på en politikk man selv tidligere har gått inn for.

Nå gjelder det å time sitt forbruk for å kunne få mest mulig igjen av staten slik at man ikke betaler snittprisen, men en noe lavere pris. Så da har vi "kjerring og unger" som løper rundt og spør når de kan lage mat, når de kan dusje osv..alt styrt av statens støtte ordninger som nå har kommet helt innpå privatlivet i hus, hjem og hytter.

Egil Fonn

Dramatiske endringer i strømprisene i midt Norge og Nord Sverige også nå. ikke lenge siden prisene her var noen få øre. Nå er den 506,50 øre kw/h i hele Norden bortsett fra nord Norge med 14,22 øre /kw/h
Hva er det som for prisene å løpe løpsk i disse regionene også nå?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA