Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Orbit

Se over: Mye kraftproduksjon i Danmark/Tyskland fra vind/sol, så de eksporterte alt de kunne. (Internprisen i Tyskland var negativ). Importen stod for >30% av alt forbruk i Norge i denne perioden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Motorwatt

Javel. Men den lave prisen ble annonsert 24 timer på forhånd. Da har de altså bedre værspåmenn der enn det vi har her  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. juli 2021, klokken 10:17Jeg trodde vi her diskuterte årets situasjon (og konsekvensen av at vi nå også har fått kabler til Tyskland fra 2020), og i så fall er ikke disse bildene relevante.
Både ja og nei. Jeg kunne sikkert forsket og kanskje funnet bilder fra akkurat i år, men jeg refererer til situasjonen siste tiår og nå forsterket av den nye kabelen til kontinentet. Derfor brukte jeg bare bildene som kom opp først.
Hver gang jeg er i nærheten av et reservoar i fjellheimen er det utrolig lavt nivå det var ikke slik når jeg var yngre.
Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. juli 2021, klokken 10:17
Heggmovatnet i 2006. Det tilknyttede kraftverket (nær Bodø) ligger i kraftområde NO4, og er derfor veldig isolert fra eksportmarkedet (og har av samme grunn i dag 1/3 av strømprisen i lenger sør).
Er ikke dette et eksempel på akkurat mitt poeng!

Orbit

Jeg tror vi er enige om at utenlandskablene påvirker prisnivået. Men ditt utsagn med at vannfyllingen er på et ekstra lavt nivå på grunn av de samme kablene får jeg ikke til å stemme.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 20. juli 2021, klokken 09:25
Slik jeg forstår tallene så har vi massiv (alt for stor etter mitt syn) eksport, men totalt så har vi omtrent en produksjon som tilsvarer forbruket. Og det er med kraftkrevende industri inkludert kryptovalutaprodusenter som har veldig gunstige betingelser fordi de bruker så enormt med strøm.
Årsproduksjonen i Norge ligger normalt rundt 140-150 TWh, hvor vi eksporterer 15-20 TWh. Sist gang vi var nettoimportør av strøm (på årsbasis) var i 2010. Over de siste 20 år (dvs inklusive de årene vi måtte importere på tidlig 2000-tall) har vi produsert 6% mer strøm enn vi brukte innenlands.
[attachment id=0 msg=989187]

Strømprisene i 2021 er ikke høyere enn 2020 pga mangel på strøm, men fordi det finnes avtagere for overskuddsproduksjonen slik at den ikke må sendes på dumpingsalg i Norge slik som tidligere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eisa01

Tok en titt på de historiske strømprisene, og så vidt jeg kan se har vi veldig billig strøm nå i forhold til Tyskland.

30 EUR/MWh billigere enn Tyskland hittil i juli (Q3) er mer enn det var i fjor (30 EUR/MWh tilsvarer ca. 30 øre/kWh)

I 2019 som var et ganske normalt år var vi _dyrere_

Average of Price (EUR/MWh) Column Labels
Row Labels Germany Nord Pool Oslo (NO1)
2001 24,1 23,1 23,1
2002 22,6 26,9 26,6
2003 29,5 36,7 37,1
2004 28,5 28,9 29,4
2005 46,0 29,3 29,1
2006 50,8 48,6 49,2
2007 38,0 27,9 25,7
2008 65,8 44,7 39,2
2009 38,9 35,0 33,7
2010 44,5 53,1 54,2
2011 51,1 47,0 46,4
2012 42,6 31,2 29,6
2013 37,8 38,1 37,6
2014 32,8 29,6 27,3
2015 31,6 21,0 19,9
2016 29,0 26,9 26,2
2017 34,2 29,4 29,0
2018 44,5 44,0 43,7
2019 37,7 38,9 39,3
2020 30,5 10,9 9,3
2021 58,4 43,4 47,9
Qtr1 49,6 42,1 47,4
Qtr2 60,3 41,9 46,5
Qtr3 86,4 54,4 55,9
Grand Total 38,6 33,8 33,2

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. juli 2021, klokken 15:34
Sitat fra: eisa01 på lørdag 17. juli 2021, klokken 11:14
Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. juli 2021, klokken 20:15
fordi strømprodusentene selger ut strømmen på grunn av ACER
Hva har ACER med dette å gjøre? Mulig du har lest misvisende og usanne uttalelser fra norske politikere?
Du har selvfølgelig lov til å tro at når en slår sammen de dyre strømprisene i EU (som er kjempestore i volum) med den rimelige norske vannkraften, så vil det ikke bli dyrere. Men det tror ikke jeg. Det er temmelig naivt og strider mot normal forståelse av markedsmekanismer. Noen er blåøyde (pun intended) og tror mer liberalisme alltid betyr lavere pris.

ACER er et organ for å samordne markedet «Byråets uttalte mål er å tilrettelegge for mer konkurransepreget og integrert kraftmarked i Europa.»

https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-11-ting-du-ma-vite-om-acer-og-eus-tredje-energimarkedspakke/432893
Vi har hatt handel med Europa lenge, både direkte (Nederland) og via Sverige og Danmark. Kablene som er bygget nå kom før ACER, og ja, på balansen i dagens marked bidrar de til høyere priser

ACER er til for å samordne regler rundt hvordan man handler strømmen og sikrer likebehandling, de er ikke der for å presse på å bygge ut nye kabler, som er det du og mange politikere impliserer.

Å ha integrerte markeder uten unaturlige barrierer er kjerneideen bak hele EU, bare tenk hvor billig bensin vi ville hatt i Norge om vi la på en eksport-toll ;)

ACER kan forøvrig føre til at vi får billigere strømpriser hvis de bidrar til å få splittet Tyskland i to pris-soner, slik at nord-Tyskland med alle vindmøllene får et stort overskudd de må eksportere til sør. I dag bryter Tyskland med prinsippet om likebehandling på strømmarkedet, og flytter interne flaskehalser til grensene sine slik at strømprodusentene ikke får eksportert når det lønner seg. Det kan bli dyrt for dem å handle seg bort i fra dette, og en løsning er da å lage flere prissoner slik vi allerede har i Norge og Norden

Counterpointer

Sitat fra: eisa01 på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:44
ACER kan forøvrig føre til at vi får billigere strømpriser ..........
Dream on [emoji2957][emoji85]

Counterpointer

ACER er til for å samordne regler rundt hvordan man handler strømmen og sikrer likebehandling, de er ikke der for å presse på å bygge ut nye kabler, som er det du og mange politikere impliserer.
Hvor er det jeg har implisert at ACER presser på for å bygge ut kabler? Sitat please!!!

Dette er værste skuffe av dårlig debatt teknikk. Sett opp et stråmansargument og slå også sammen med noe du antagelig ikke liker (politikere....).

Skjerp deg!

eisa01

Tror jeg er farget av andre som ofte tar opp ACER og blander inn kabler, typisk senterparti-politikere ;)

SitatDet må være lov å synes at det er dumt at strømprisen i det norske markedet stiger fordi strømprodusentene selger ut strømmen på grunn av ACER og nye kabler til EU som gir økt eksportmulighet.

Ok, så hvorfor nevnte du ACER i forbindelse med strømpriser? Strømprodusentene eksporterer ikke til utlandet på grunn av ACER.

Ingenting som skjer i strømmarkedet i Norge nå er påvirket av ACER (vi har ikke fått noen dom mot oss), og de er til for å håndheve EUs regler om fri konkurranse på det indre markedet slik jeg har forstått det.

Hvis du ikke syns strøm skal være en fri handelsvare (e.g., strømprodusentene står fritt til å eksportere når de vil), så er det vel heller EØS-avtalen du er imot?

Dette er hva ACER gjør: https://europa.eu/european-union/about-eu/agencies/acer_en
Sitat
ACER helps ensure the single European market in gas and electricity functions properly. It assists national regulatory authorities in performing their regulatory function at European level and, where necessary, coordinates their work.

More specifically, ACER:

complements and coordinates the work of national regulatory authorities
helps formulate European network rules
where appropriate, takes binding individual decisions on terms and conditions for access and operational security for cross border infrastructure
advises European institutions on issues relating to electricity and natural gas
monitors the internal markets in electricity and natural gas and reports on its findings
monitors wholesale energy markets to detect and deter market abuse, in close collaboration with national regulatory authorities (it took on this function in 2012 under EU Regulation 1227/2011 on wholesale energy market integrity & transparency (REMIT).

eisa01

Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:01
ACER kan forøvrig føre til at vi får billigere strømpriser ..........
Dream on [emoji2957][emoji85]
I en gitt markedssituasjon kan de det ja, selv om det egentlig er EU som fører til det, ikke ACER :P

Startet med at Danmark klaget på at de ikke fikk utnyttet eksport-kapasiteten til Tyskland, dette var brudd på reglene om fri konkurranse i EU
Antitrust: Commission imposes binding obligations on TenneT to increase electricity trading capacity between Denmark and Germany

Dette har vært et problem flere steder, slik at EU kom med ny regulering om at minst 70% av kapasiteten skal være tilgjengelig. ACER er satt til å overse dette, men det var de vanlige EU institusjonene som bestemte (kommisjonen, parlamentet og ministerådet): https://extranet.acer.europa.eu/Media/News/Pages/Electricity-ACER-issues-a-Recommendation-for-implementing-the-70-minimum-margin-of-capacity-available-for-cross-border-trad.aspx

Hvordan kan dette føre til lavere strømpriser for oss? Jo, Tyskland har store skjevheter i strømproduksjon og strømforbruk, og ville i en Nordisk setting vært to pris-soner. Det vil de ikke, og de har flere prosjekter på gang for å bygge interne strømkabler som har lenge vært forsinket, og man vet ikke om de er klare til 2025 når 70% kravet kommer. Da kan det bli kostbart å mothandle, ved å betale produsenter i utlandet for å ikke produsere likevel.

Hvis de splitter vil Nord-tyskland bli en overskuddssone som vil eksportere til sine nabosoner, inkl. oss her i Norge :)

Masse bakgrunnsinfo for spesielt interesserte her, spesielt den siste artikkelen:
https://www.cleanenergywire.org/news/grid-operators-consider-splitting-germanys-single-power-market-zone
https://www.cleanenergywire.org/news/grid-expansion-delay-due-pandemic-threatens-split-german-power-price-zone
https://www.cleanenergywire.org/news/power-grid-fit-clean-energy-future

Counterpointer

Sitat fra: eisa01 på fredag 23. juli 2021, klokken 09:42
Tror jeg er farget av andre som ofte tar opp ACER og blander inn kabler, typisk senterparti-politikere ;)

SitatDet må være lov å synes at det er dumt at strømprisen i det norske markedet stiger fordi strømprodusentene selger ut strømmen på grunn av ACER og nye kabler til EU som gir økt eksportmulighet.

Ok, så hvorfor nevnte du ACER i forbindelse med strømpriser? Strømprodusentene eksporterer ikke til utlandet på grunn av ACER.

Ingenting som skjer i strømmarkedet i Norge nå er påvirket av ACER (vi har ikke fått noen dom mot oss), og de er til for å håndheve EUs regler om fri konkurranse på det indre markedet slik jeg har forstått det.

Hvis du ikke syns strøm skal være en fri handelsvare (e.g., strømprodusentene står fritt til å eksportere når de vil), så er det vel heller EØS-avtalen du er imot?

Dette er hva ACER gjør: https://europa.eu/european-union/about-eu/agencies/acer_en
Sitat
ACER helps ensure the single European market in gas and electricity functions properly. It assists national regulatory authorities in performing their regulatory function at European level and, where necessary, coordinates their work.

More specifically, ACER:

complements and coordinates the work of national regulatory authorities
helps formulate European network rules
where appropriate, takes binding individual decisions on terms and conditions for access and operational security for cross border infrastructure
advises European institutions on issues relating to electricity and natural gas
monitors the internal markets in electricity and natural gas and reports on its findings
monitors wholesale energy markets to detect and deter market abuse, in close collaboration with national regulatory authorities (it took on this function in 2012 under EU Regulation 1227/2011 on wholesale energy market integrity & transparency (REMIT).
Da er det fastslått at du bommet. Antagelig fordi du ikke klarer å se at ordet OG binder sammen to forskjellige ting. ACER og kabler. Kan være nyttig å notere seg. Kabelen er bestemt av eksportfokuserte politikere/byråkrater/everkeiere m fl. Akkurat det skal ikke EU ha skylda for direkte.

eisa01

Men en ting vi fortsatt ikke har fastslått er at ACER er årsaken til at strømprisen stiger som du hevdet opprinnelig :)

Det må være lov å synes at det er dumt at strømprisen i det norske markedet stiger fordi strømprodusentene selger ut strømmen på grunn av ACER

Counterpointer

Sitat fra: eisa01 på lørdag 24. juli 2021, klokken 11:03
Men en ting vi fortsatt ikke har fastslått er at ACER er årsaken til at strømprisen stiger som du hevdet opprinnelig :)

Det må være lov å synes at det er dumt at strømprisen i det norske markedet stiger fordi strømprodusentene selger ut strømmen på grunn av ACER

Da er vi tilbake på reell diskusjon [emoji1360]

Det er helt klart flere faktorer som påvirker prisen. ACER er bare en av dem. De har som formål å tilrettelegge for konkurranse i et åpent marked. Så langt burde vi være omtrent på linje.
Mitt poeng er at når en slår sammen det store og dyre strømmarkedet i EU med det lille rimelige markedet i Norge så øker prisen. Jeg tenker også at vannkraftprodusentene i Norge får ekstremt kraftige incentiver for å selge dyrt til eksport og dermed tappe ned magasinene som igjen gjør at de kan ta høy pris fra forbruker her hjemme. Vinn vinn for dem, tap for vanlige strømforbrukere.

arthur

Var det ikke konkurranse i et åpent marked før Norge ble medlem av Acer?

Så vidt jeg husker så var Norge medlem i fjor, 2020, og for egen del kan jeg ikke huske å ha betalt så lite for strømmen som i fjor!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA