Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Jalla på søndag 08. mai 2022, klokken 11:12
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 07. mai 2022, klokken 14:36

Både Randsfjorden og Tyrifjorden renner ut ved Drammen og Hurdalsvannet havner i Ullensaker og kanskje i Glomma. Men meg bekjent har ingen av disse heller kraftverk, skivebom der altså.
Her bommer du på alt du skriver. Ut av Randsfjorden finner du Dyrbakk kraftverk, i Hønefoss mist to kraftverk, og i Drammenselva som Tyrifjorden renner ut i finner du Hellefoss og Døvikfoss kraftverk. Sjøen i Hurdal heter Hurdalssjøen, og den renner ut i Andelva hvor du finner fire kraftverk før elva renner ut i Vorma.

Så enda en skivebom for å bruke ditt eget uttrykk.
Ja det var unøyaktig av meg. Enig.

Hovedpoenget står imidlertid.

cra

Sitat fra: RJK på søndag 08. mai 2022, klokken 04:32
Du mener altså at Wikipedia-artikkelen er feil? Da kan du jo godt komme kilden til infoen din, slik at en kan ettergåes.

Nå skal jeg ikke si noe om denne artikkelen spesifikt, men noe av det første ungene lærer på skolen angående kilder er at wikipedia ikke er pålitelig siden hvem som helst kan redigere artiklene der, og bør suppleres med andre kilder.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: cra på søndag 08. mai 2022, klokken 11:18
Du mener altså at Wikipedia-artikkelen er feil? Da kan du jo godt komme kilden til infoen din, slik at en kan ettergåes.

Nå skal jeg ikke si noe om denne artikkelen spesifikt, men noe av det første ungene lærer på skolen angående kilder er at wikipedia ikke er pålitelig siden hvem som helst kan redigere artiklene der, og bør suppleres med andre kilder.

Det du skriver her er nok mest basert på fordommer. Wikipedia er nok mye mer å stole på enn det meste av hva du finner (også i anerkjente tidsskrifter). En har til og med sjekket Wikipedia mot Encyclopædia Britannica og kvaliteten er like god. Så det første ungene bør lære er ikke å høre på fordommer lagt fram av inkompetente mennesker!

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 08. mai 2022, klokken 13:29
Sitat fra: cra på søndag 08. mai 2022, klokken 11:18

Det du skriver her er nok mest basert på fordommer. Wikipedia er nok mye mer å stole på enn det meste av hva du finner (også i anerkjente tidsskrifter). En har til og med sjekket Wikipedia mot Encyclopædia Britannica og kvaliteten er like god. Så det første ungene bør lære er ikke å høre på fordommer lagt fram av inkompetente mennesker!

Det stemte nok for en del år siden, men det er lenge siden brukermassen, inkludert editorer, var "hvermansen" uten faglig tyngde.

Når det nå står at kilder mangler, skal man selvsagt være varsom, men nå er det knapt en artikkel eller endring som kommer gjennom, uten at infoen sjekkes av fagfolk med solid bakgrunn.

Dog fremdeles kan det finnes feil, men det er i et så lite mindretall at som regel er en wiki-artikkel en god kilde til info. Derimot påstander uten kildehenvisninger, de står langt svakere enn de med wiki-lenke som "bevis".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Counterpointer på søndag 08. mai 2022, klokken 10:54
Sitat fra: RJK på lørdag 07. mai 2022, klokken 01:06
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. mai 2022, klokken 20:28
Det var interessant å høre at det var folk i Oslo som helt reelt trodde at vannstanden i Maridalsvannet var lav på grunn av eksportkablene for strøm.

Graden av forvirring er høy!

Det er altså ingen kobling mellom strømpriser og vannmangel i Oslo kommune.
Tror du vannet i Maridalsvannet bare magisk kommer dit? Eller kan det faktisk være slik at det kommer fra høyereliggende strøk, der det og ligger kraftverk?

Og i tilfelle, er det ikke en viss fare for at disse og har ville være med på prisfesten og produsert mer enn de nødvendigvis burde, istedet for å spare til eget behov ved kald vinter?

Normalt er det i disse tider man ser om man har "for mye/lite" i forhold til forventet nedbør og snøsmelting, slik at man kanskje ville begynt å slippe noe mere vann gjennom for å forberede for store mengder?

Til info:

"Vannet er Oslos viktigste drikkevannskilde og dekker 90 % av Oslos vannforbruk. Vannet renses i Oset vannrenseanlegg like ved utløpet. En av de største elvene inn til Maridalsvannet kommer fra Skjærsjøen i nordvest, der noe vann passerer gjennom Hammeren kraftstasjon, Norges eldste vannkraftverk i daglig drift."

https://no.wikipedia.org/wiki/Maridalsvannet

Det er farlig å være høy i hatten om man ikke har sjekket om man har en viss ryggdekning.

Forøvrig, regner med at det var innlegget mitt, der jeg informerte om at Oslo Kommune setter vann-restriksjoner, som var kilden til din kommentar. Du glemte tydeligvis å se smileyen, som skulle antyde at det var sagt med humor, og ikke helt seriøst ment.

Men det var ikke helt uten et snev av sannhet likevel i det, siden jeg var klar over at det vannet faktisk renner gjennom et kraftverk.

SitatNå er det vannsparing i Oslo kommune, så spørs det om vi rekker å få melding om strømrasjonering av samme årsak...  8)

https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/vannsparing/
Det var ikke deg jeg kommenterte. Det var en lang rekke på Face som hisset seg opp over vanneksport!

Du prøver å være morsom med at vannet kommer magisk i Maridalsvannet, men det kommer fra Nordmarka og der er det ingen kraftverk.

Det er ikke sånn at alt vannet renner samme veier ut i havet selv om mye er forbundet. Det er ikke sånn at vannet i Nord Norge hvor det er enormt med snø renner ned til de tomme magasinene i Sør Norge. Dette forstår du åpenbart, selv om du ikke gjør det i forhold til Maridalsvannet. Både Randsfjorden og Tyrifjorden renner ut ved Drammen og Hurdalsvannet havner i Ullensaker og kanskje i Glomma. Men meg bekjent har ingen av disse heller kraftverk, skivebom der altså.
Om du leser innlegget mitt noe bedre, så ser du jeg siterer Wiki-artikkelen, som forteller at (fremdeles min utheving):

Sitat"Vannet er Oslos viktigste drikkevannskilde og dekker 90 % av Oslos vannforbruk. Vannet renses i Oset vannrenseanlegg like ved utløpet. En av de største elvene inn til Maridalsvannet kommer fra Skjærsjøen i nordvest, der noe vann passerer gjennom Hammeren kraftstasjon, Norges eldste vannkraftverk i daglig drift."

Se Electrolux og automat sine innlegg

+ «noe» vann høres lite ut. Men Kudos for at det var et lite kraftverk ovenfor Maridalsvannet. Men det måtte altså tappe Maridalsvannet for å kunne bidra til lavere vannstand.
Har du noe dokumentasjon på at dette lille kraftverket holder tilbake vann på grunn av eksportkablene så ser jeg frem til det. Jeg synes det høres mer sannsynlig at de selger unna med de høye strømprisene
Nå var min aller første kommentar en morsomhet, uten nødvendigvis å basere seg på faktisk tilstand. Det blir da litt tåpelig å forvente at jeg skal legge frem kilder på at en spøk faktisk er sann.

Nå var det heller ikke det at de eventuelt holdt tilbake vann som var det jeg antydet som problem, men heller det at de har latt mer vann strømme gjennom, og sånn sett tappet overliggende kilder mer enn nødvendig/forsvarlig for å produsere strøm, når man egentlig skulle holde litt igjen.

Og dermed vil konsekvensen av det være mindre vann å slippe gjennom nå om våren, for kildene er tørrere og tommere enn bra er.

Men som sagt, min opprinnelig kommentar var humoristisk ment, og jeg trodde innlegget ditt var harselering av dette fordi du hadde tatt dette alt for seriøst. Hadde sånn sett vært greit å bare stoppet diskusjonen med at dette var fra Face. Men, når man snakker om kilder... :D

Uansett, vi er nok langt på siden av hva i tråden som egentlig burde diskuteres, så jeg velger å stoppe den digresjonen her og nå. For min del ihvertfall.
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på søndag 08. mai 2022, klokken 14:40
Sitat fra: Counterpointer på søndag 08. mai 2022, klokken 10:54
Sitat fra: RJK på lørdag 07. mai 2022, klokken 01:06
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. mai 2022, klokken 20:28
Det var interessant å høre at det var folk i Oslo som helt reelt trodde at vannstanden i Maridalsvannet var lav på grunn av eksportkablene for strøm.

Graden av forvirring er høy!

Det er altså ingen kobling mellom strømpriser og vannmangel i Oslo kommune.
Tror du vannet i Maridalsvannet bare magisk kommer dit? Eller kan det faktisk være slik at det kommer fra høyereliggende strøk, der det og ligger kraftverk?

Og i tilfelle, er det ikke en viss fare for at disse og har ville være med på prisfesten og produsert mer enn de nødvendigvis burde, istedet for å spare til eget behov ved kald vinter?

Normalt er det i disse tider man ser om man har "for mye/lite" i forhold til forventet nedbør og snøsmelting, slik at man kanskje ville begynt å slippe noe mere vann gjennom for å forberede for store mengder?

Til info:

"Vannet er Oslos viktigste drikkevannskilde og dekker 90 % av Oslos vannforbruk. Vannet renses i Oset vannrenseanlegg like ved utløpet. En av de største elvene inn til Maridalsvannet kommer fra Skjærsjøen i nordvest, der noe vann passerer gjennom Hammeren kraftstasjon, Norges eldste vannkraftverk i daglig drift."

Det er farlig å være høy i hatten om man ikke har sjekket om man har en viss ryggdekning.

Forøvrig, regner med at det var innlegget mitt, der jeg informerte om at Oslo Kommune setter vann-restriksjoner, som var kilden til din kommentar. Du glemte tydeligvis å se smileyen, som skulle antyde at det var sagt med humor, og ikke helt seriøst ment.

Men det var ikke helt uten et snev av sannhet likevel i det, siden jeg var klar over at det vannet faktisk renner gjennom et kraftverk.

SitatNå er det vannsparing i Oslo kommune, så spørs det om vi rekker å få melding om strømrasjonering av samme årsak...  8)

https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/vannsparing/
Det var ikke deg jeg kommenterte. Det var en lang rekke på Face som hisset seg opp over vanneksport!

Du prøver å være morsom med at vannet kommer magisk i Maridalsvannet, men det kommer fra Nordmarka og der er det ingen kraftverk.

Det er ikke sånn at alt vannet renner samme veier ut i havet selv om mye er forbundet. Det er ikke sånn at vannet i Nord Norge hvor det er enormt med snø renner ned til de tomme magasinene i Sør Norge. Dette forstår du åpenbart, selv om du ikke gjør det i forhold til Maridalsvannet. Både Randsfjorden og Tyrifjorden renner ut ved Drammen og Hurdalsvannet havner i Ullensaker og kanskje i Glomma. Men meg bekjent har ingen av disse heller kraftverk, skivebom der altså.
Om du leser innlegget mitt noe bedre, så ser du jeg siterer Wiki-artikkelen, som forteller at (fremdeles min utheving):

Sitat"Vannet er Oslos viktigste drikkevannskilde og dekker 90 % av Oslos vannforbruk. Vannet renses i Oset vannrenseanlegg like ved utløpet. En av de største elvene inn til Maridalsvannet kommer fra Skjærsjøen i nordvest, der noe vann passerer gjennom Hammeren kraftstasjon, Norges eldste vannkraftverk i daglig drift."

Se Electrolux og automat sine innlegg

+ «noe» vann høres lite ut. Men Kudos for at det var et lite kraftverk ovenfor Maridalsvannet. Men det måtte altså tappe Maridalsvannet for å kunne bidra til lavere vannstand.
Har du noe dokumentasjon på at dette lille kraftverket holder tilbake vann på grunn av eksportkablene så ser jeg frem til det. Jeg synes det høres mer sannsynlig at de selger unna med de høye strømprisene
Nå var min aller første kommentar en morsomhet, uten nødvendigvis å basere seg på faktisk tilstand. Det blir da litt tåpelig å forvente at jeg skal legge frem kilder på at en spøk faktisk er sann.

Nå var det heller ikke det at de eventuelt holdt tilbake vann som var det jeg antydet som problem, men heller det at de har latt mer vann strømme gjennom, og sånn sett tappet overliggende kilder mer enn nødvendig/forsvarlig for å produsere strøm, når man egentlig skulle holde litt igjen.

Og dermed vil konsekvensen av det være mindre vann å slippe gjennom nå om våren, for kildene er tørrere og tommere enn bra er.

Men som sagt, min opprinnelig kommentar var humoristisk ment, og jeg trodde innlegget ditt var harselering av dette fordi du hadde tatt dette alt for seriøst. Hadde sånn sett vært greit å bare stoppet diskusjonen med at dette var fra Face. Men, når man snakker om kilder... :D

Uansett, vi er nok langt på siden av hva i tråden som egentlig burde diskuteres, så jeg velger å stoppe den digresjonen her og nå. For min del ihvertfall.
[emoji1360]

elektrolux

Sitat fra: arthur på søndag 08. mai 2022, klokken 10:54
Må du ha service på min varmepumpe?
Ja det bør du absolutt . Service på varmepumpen forebygger redusert varmeeffekt og levetid. Ved en vedlikeholdsservice vil også det elektriske anlegget bli kontrollert. Jevnlig service sørger for at du hele tiden får mest igjen for din investering.

Hvor ofte bør varmepumpen ha service?
Det varierer for ulike typer og modeller, men generelt trenger en varmepumpe lite vedlikehold. For Fujitsu varmepumper sine modeller anbefaler vi service annenhvert år, og følger du anbefalinger for vedlikehold og service er du sikret god og stabil drift i mange år.

https://fujitsu-varmepumper.no/service-pa-varmepumpen-gir-mer-effektiv-drift-og-mindre-slitasje/?gclid=Cj0KCQjw1N2TBhCOARIsAGVHQc4Pegyb-EaGLL5HSBrGUn3VAhOHLYnA2qyHwhlF94UqQb7A9_rd8eYaApFeEALw_wcB

Skal jeg tippe at en slik toårlig service koster 3.000?

Med dagens priser er det nok økonomisk fornuftig med varmepumpe, men med gårsdagens priser kom jeg etter befaring av tre forskjellige leverandører at de IKKE kunne dokumentere økonomisk fornuft med disse, underlig nok.

Og så vil sikkert enkelte her tenke at service på en varmepumpe kan man da gjøre selv? Sikkert mange som kan det, sikkert enda flere som hverken kan, eller bør, gjøre det.

Lurer på hvor mange som benytter seg av varmepumpeserviceteknikkeren til å ta service på den andre varmepumpen; nemlig kjøleskapet?

Uttover vask er faktisk både kjøleskapet og varmepumpen vedlikeholdsfrie.

Selvfølgelig fint for samfunnet at noen bruker pengene sine på slik service, men rent egoistisk er det bedre å bruke midlene på egen familie.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Betegnende, men helt riktig at vi alle må bli vannkraft ingeniører, fordi de som har fått ansvaret ikke lenger kan betros oppgaven. Fordi deres sjefer pålegger overskudd og uttømming av vannet for å maksimere profitten. Beredskapen er ikke lenger et problem fordi vi liksom kan alltid importere strøm tilbake gjennom de h* kablene, alt i henhold til en eller annen klimakampanje - Check mate og du har MDG og resten i ryggen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Gnilre

Mye tullprat her. Dyrbakk kraftverk bruker ikke en dråpe vann fra Randsfjorden, men vann fra Finnemarka som kommer ned i Tyrifjorden.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

RJK

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. mai 2022, klokken 22:10
Ja det bør du absolutt . Service på varmepumpen forebygger redusert varmeeffekt og levetid. Ved en vedlikeholdsservice vil også det elektriske anlegget bli kontrollert. Jevnlig service sørger for at du hele tiden får mest igjen for din investering.

Det varierer for ulike typer og modeller, men generelt trenger en varmepumpe lite vedlikehold. For Fujitsu varmepumper sine modeller anbefaler vi service annenhvert år, og følger du anbefalinger for vedlikehold og service er du sikret god og stabil drift i mange år.

https://fujitsu-varmepumper.no/service-pa-varmepumpen-gir-mer-effektiv-drift-og-mindre-slitasje/?gclid=Cj0KCQjw1N2TBhCOARIsAGVHQc4Pegyb-EaGLL5HSBrGUn3VAhOHLYnA2qyHwhlF94UqQb7A9_rd8eYaApFeEALw_wcB

Med dagens priser er det nok økonomisk fornuftig med varmepumpe, men med gårsdagens priser kom jeg etter befaring av tre forskjellige leverandører at de IKKE kunne dokumentere økonomisk fornuft med disse, underlig nok.

Og så vil sikkert enkelte her tenke at service på en varmepumpe kan man da gjøre selv? Sikkert mange som kan det, sikkert enda flere som hverken kan, eller bør, gjøre det.

Lurer på hvor mange som benytter seg av varmepumpeserviceteknikkeren til å ta service på den andre varmepumpen; nemlig kjøleskapet?

Selvfølgelig fint for samfunnet at noen bruker pengene sine på slik service, men rent egoistisk er det bedre å bruke midlene på egen familie.
Nå står vanligvis en varmepumpe på en fast plass, og beveger seg ikke utenom de interne delene som skal bevege seg. Hadde denne bevegd seg som varmepumpa i bilen, med raske akselerasjoner og harde , retardasjoner, ristende over hullete grusveier, ku-rister og fartshumper/dumper, samt ikke minst i svært skiftende vær, så kan det jo hende de hadde trengt noe mere ettersyn.  8)

JM5C
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Gnilre på søndag 08. mai 2022, klokken 23:56
Dyrbakk kraftverk bruker ikke en dråpe vann fra Randsfjorden, men vann fra Finnemarka som kommer ned i Tyrifjorden.

Korrekt om Dyrbakk.  Fant dette på wiki... om det kraftverket: Se under... men nå tilbake til tema for denne tråden som trådstarter startet. :+1:

Kopi:
Det er et elvekraftverk som utnytter et fall på 438 meter fra Vesledammen.

Installert effekt er 570 kW. Årsproduksjon er 2,6 GWh.

Kraftverket ble satt i gang 22. desember 1912 og i 1913 ble strømmen satt på til Ringerike Nikkelverk på Nakkerud. Den opprinnelige hensikten med å bygge Dyrbak-anlegget var først og fremst å skaffe elektrisitet til dette verket.

Kraftverket ble fornyet i perioden 1995 – 1999, driftes av Midt Nett Buskerud AS og eies av Modum Kraftproduksjon KF som er 100% eid av Modum kommune.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Dyrbakk_kraftverk

Electric cars in Norway

Målfoto om dyr strøm, står det i nettavisen. Kan det bli verre? Jonas&co må sende forhandlere nedover og  ordne opp i dette. Det er muligheter.....   vi må bestemme mer over de utenlandskablene.

Kopi:
«Målfoto» vil avgjøre om denne uken gir årets dyreste strøm.

Strømprisene presses oppover og oppover.

07.05.22 14:43

Det skulle normalt vært i en periode med fallende strømpriser, men slik er det ikke: Norske vannmagasiner er rekordtomme, det er ikke nok vann i fjellet til å fylle de opp til normalt nivå.

Europa har et strømsystem i krise, to tredeler av all strømmen som går i utenlandskablene er eksport.

Lørdag er strømmen i Sør-Norge opp til 102 ganger dyrere enn i Nord-Norge, fordi det er masse innestengt strøm nord i landet, samtidig som det er tørke i sør.

https://www.nettavisen.no/okonomi/malfoto-vil-avgjore-om-denne-uken-gir-arets-dyreste-strom/s/5-95-479982?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1651930259

DagfinnN

Sitat fra: stefse på søndag 08. mai 2022, klokken 22:17
Betegnende, men helt riktig at vi alle må bli vannkraft ingeniører, fordi de som har fått ansvaret ikke lenger kan betros oppgaven. Fordi deres sjefer pålegger overskudd og uttømming av vannet for å maksimere profitten. Beredskapen er ikke lenger et problem fordi vi liksom kan alltid importere strøm tilbake gjennom de h* kablene, alt i henhold til en eller annen klimakampanje - Check mate og du har MDG og resten i ryggen.
+ FRP som hvis samferdselsminister undertegnet avtalen om eksportkabler
+ Høyre som ikke vil utrede konsekvenser med høg strømpris i fjor vår. Da var den jo så lav så...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

TheRealCoinman

Sitat fra: RJK på mandag 09. mai 2022, klokken 03:46
Sitat fra: elektrolux på søndag 08. mai 2022, klokken 22:10

Nå står vanligvis en varmepumpe på en fast plass, og beveger seg ikke utenom de interne delene som skal bevege seg. Hadde denne bevegd seg som varmepumpa i bilen, med raske akselerasjoner og harde , retardasjoner, ristende over hullete grusveier, ku-rister og fartshumper/dumper, samt ikke minst i svært skiftende vær, så kan det jo hende de hadde trengt noe mere ettersyn.  8)

JM5C

Har Fujitsu levert av ac centeret. Service annenhver år på 2 stk med noe filter, rensing å noe greier kommer på 3200 i Sandnes.

stefse

Man kan vri på dette og si at det handler om Europa og lojalitet til EU/EØS, klimakamp og bla bla. Men det handler ikke om bare om eksport, men en fornuftig og miljøriktig bruk av vannkraften. Å tømme ut alt vannet for å kreve at andre fyrer igang varmekraftverk når det har blitt tomt, er en særdeles kortsiktig strategi.
Dette lovprisede markedet virker ikke er min påstand, til annet enn å presse nordmenn ut av husene sine. Det er rett og slett diskriminering basert på geografisk beliggenhet, og hvis det er tvangspåført bruk av markedsmekanismer burde det vært undersøkt av menneskerettsdomstol hvis det fortsetter på denne måten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA