Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Avtaler om fast pris tilsvarende 100 øre har vært tilgjengelig, og det lenge etter at utenlandskabler ble ferdigstilt og leverte strøm til utlandet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på fredag 11. mars 2022, klokken 18:15
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-kan-frivillige-organisasjoner-soke-stromstotte/id2902487/

Jeg måtte le litt av den pressemeldingen... den var fin den men jeg stusset litt på dette... kopi: "kan nå søke tilskudd på Lotteri- og stiftelsestilsynets hjemmesider"

Vi er der ja,,, litt Lotto dette med strømpriser  :D :D

ToWalkOrDrive

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-kan-frivillige-organisasjoner-soke-stromstotte/id2902487/

Her gir regjeringen støtte til strømutgifter for frivillige organisasjoner, meget fornuftig siden disse ikke like "enkelt" kan øke sine inntekter ved å justere priser noe vel alle forretningsdrivende gjør, og kan gjøre, med jevne mellomrom for å blant annet kompensere for økte lønnsutgifter og annet.

Tror du virkelig på dette selv? Har du gått på SV's økonomiskole? Skjønner du ikke at f.eks. REC ikke automatisk kan skru opp prisene med 34 millioner når strømregningen stiger fra 6 millioner til 40 i Norge, mens i andre land, som Frankrike, har satt makspris på 47 øre per kWh? Dersom de bare kunne sette opp prisen hadde de gjort det allerede. Men det blir vel som med Bjørn Dæhlie...utflytting...og da taper alle.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. mars 2022, klokken 21:08

Her gir regjeringen støtte til strømutgifter for frivillige organisasjoner, meget fornuftig siden disse ikke like "enkelt" kan øke sine inntekter ved å justere priser noe vel alle forretningsdrivende gjør, og kan gjøre, med jevne mellomrom for å blant annet kompensere for økte lønnsutgifter og annet.

Tror du virkelig på dette selv? Har du gått på SV's økonomiskole? Skjønner du ikke at f.eks. REC ikke automatisk kan skru opp prisene med 34 millioner når strømregningen stiger fra 6 millioner til 40 i Norge, mens i andre land, som Frankrike, har satt makspris på 47 øre per kWh? Dersom de bare kunne sette opp prisen hadde de gjort det allerede. Men det blir vel som med Bjørn Dæhlie...utflytting...og da taper alle.

Det er ingen grunn til å bli spydig!

REC rapporterte om en resultatforverring i tredje kvartal 2021 på 17,9 millioner dollar (!) og endte kvartalet på minus 3,7 millioner dollar og skydte allerede da på strømprisene. Og jeg som trodde at deres produkter ville bli (enda) mer ettertraktet med høye strømpriser, men åpen bart ikke slik?

Hva Frankrike angår så kan du jo lese litt her;

https://www.fournisseurs-electricite.com/en/tariffs
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Da er det bare å hente frem cola, popcorn, bamsemums og skru på video for TU forklarer de skyehøye prisene på en god og enkel måte....på 2 minutter...

Har ikke sjekka om den postet her før... men anyway da kommer`n igjen her med bilde også..

https://www.tu.no/video/tu-forklarer-kraftprisene/1837

09. MARS 2022 - 11:28

TU forklarer: Kraftprisene

Hvorfor blir strømmen så dyr, og hvordan skjer endringene? TU forklarer.
Les artikkelen: Derfor kan strømprisene bli så høye

Electric cars in Norway

Også i junaiten merkes de økte bensinprisene :+1: Tesla får økte ordrebestillinger... Mens vi sliter med høye strømpriser i tillegg... dette er jo en skikkelig boost for alle elbilprodusenter. Herlig at det er økte elbil bestillingen - men de høye strømprisene - de trenger vi ikke!

Jeg sier derfor at vi må få varig faststrøm her i Norge... det har vi råd til. Og fjern det mellomleddet (strømselskapene) som ikke gjør noe nytte for seg.

Les mer her: https://fagbladet.no/nyheter/toppokonom-vil-avskaffe-alle-selskaper-som-selger-strom-for-a-gi-deg-lavere-elektrisitetsregning-6.91.857691.84c9006a1c

Toppøkonom vil avskaffe alle selskaper som selger strøm for å gi deg lavere elektrisitetsregning
Foreslår et eget statlig strømsalgselskap som skal sikre forbrukerne mot strømsjokk.

-----

Kopi, bilde og lenke under om Teslanyheten:

Tesla (TSLA) order rate is surging in the US as gas prices are turning people toward electric cars
Fred Lambert

- Mar. 10th 2022 4:53 am PT

https://electrek.co/2022/03/10/tesla-tsla-order-rate-surging-us-gas-prices-turning-people-to-electric-cars/

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 12. mars 2022, klokken 08:23
Også i junaiten merkes de økte bensinprisene :+1: Tesla får økte ordrebestillinger... Mens vi sliter med høye strømpriser i tillegg... dette er jo en skikkelig boost for alle elbilprodusenter. Herlig at det er økte elbil bestillingen - men de høye strømprisene - de trenger vi ikke!

Jeg sier derfor at vi må få varig faststrøm her i Norge... det har vi råd til. Og fjern det mellomleddet (strømselskapene) som ikke gjør noe nytte for seg.

Les mer her: https://fagbladet.no/nyheter/toppokonom-vil-avskaffe-alle-selskaper-som-selger-strom-for-a-gi-deg-lavere-elektrisitetsregning-6.91.857691.84c9006a1c

Toppøkonom vil avskaffe alle selskaper som selger strøm for å gi deg lavere elektrisitetsregning
Foreslår et eget statlig strømsalgselskap som skal sikre forbrukerne mot strømsjokk.

-----

Tesla (TSLA) order rate is surging in the US as gas prices are turning people toward electric cars
Fred Lambert

https://electrek.co/2022/03/10/tesla-tsla-order-rate-surging-us-gas-prices-turning-people-to-electric-cars/

Hvor mye fordyrer disse strømselskapene når man kan kjøpe strøm fra dem uten påslag (til spotprisen på nordpool) og uten et månedlig beløp?

Bensinprisene i USA rapporteres nå å være hele ti kroner literen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Wisd0m

Sitat fra: arthur på lørdag 12. mars 2022, klokken 08:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 12. mars 2022, klokken 08:23

-----

Fred Lambert

Hvor mye fordyrer disse strømselskapene når man kan kjøpe strøm fra dem uten påslag (til spotprisen på nordpool) og uten et månedlig beløp?
0. Noen avtaler går de også i minus på fordi de håper å få deg som kunde på dårligere  avtale ett år etterpå.

Burger

Jeg vil ikke tilbake til å få strøm av mitt lokale kraftselskap som blei forvirra over at jeg ville ha åpnet HAN porten i sikringskapet for å sende data ut. "Du er jo privatkunde, hvorfor vil du det?" Måtte forklare de at grunnen hadde de lite med når de var pålagt til å åpne når kunden ba om det.

De kan å legge strøm- og fiberkabel, men mer enn det virker det ikke som de kan.

Er veldig fornøyd med Tibber som strømpusher for meg. Oversiktlig hva de tar og veldig frampå med ekstra tjenester som kommer meg til gode.

Så å kutte mellomleddet vil være katastrofalt for smarthusmarkedet. Fjordkraft reklamerer stolt av at man kan se forbruket sitt i app nå.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Burger på lørdag 12. mars 2022, klokken 23:07
Jeg vil ikke tilbake til å få strøm av mitt lokale kraftselskap som blei forvirra over at jeg ville ha åpnet HAN porten i sikringskapet for å sende data ut. "Du er jo privatkunde, hvorfor vil du det?" Måtte forklare de at grunnen hadde de lite med når de var pålagt til å åpne når kunden ba om det.

De kan å legge strøm- og fiberkabel, men mer enn det virker det ikke som de kan.

Er veldig fornøyd med Tibber som strømpusher for meg. Oversiktlig hva de tar og veldig frampå med ekstra tjenester som kommer meg til gode.

Så å kutte mellomleddet vil være katastrofalt for smarthusmarkedet. Fjordkraft reklamerer stolt av at man kan se forbruket sitt i app nå.

Enig. Man må gjerne opprette et statlig selskap som kan selge strøm til gode priser, men man bør ikke forby alle de andre selskapene av den grunn. Kan de tilby tilleggstjenester som folk vil ha så er det vel bare å la de holde på?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. mars 2022, klokken 23:28
Kan de tilby tilleggstjenester som folk vil ha så er det vel bare å la de holde på?
Et greit poeng, som jeg i og for seg støtter.

Men det er noe suspekt over firmaer som har avtale med Elkjøp ol og gir deg 500 kr for å bli kunde samt bonus for alle du verver. Det er jo soleklart at de tjener (for) gode penger på kundene sine!

Det er jo også nær umulig å holde oversikt over hva de fakturerer. Forbrukerrådet har jo mange av dem på sine klagelister og bare siste året er det opprettet flere firmaer (Klarkraft og Motkraft) som sier de er en reaksjon på disse verstingene.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/forbrukerradet-klager-inn-29-stromselskaper-for-ulovlige-avtaler/

Agva Kraft
Akraft
Askøy Energi
Fjordkraft
Follo Energi
FosenKraft Energi
Gudbrandsdal Energi
Hallingkraft
Haugaland Kraft Energi
Hurum Kraft
Ishavskraft
Istad Kraft
Kragerø Kraft
Lyse Energisalg
Midt Energi
Midt-Telemark Energi
NorgesEnergi
NTE Marked
Odda Energi
Orkland Energi
Røyken Kraft
SFE Kraft
SkandiaEnergi
Smart Energi
Stranda Energi
Stryn Energi
Telinet Energi
Ustekveikja Energi
Varanger KraftMarked
Raggostrøm

Er en del overraskende selskaper på denne lista. Det viser hvor fristende/lett det er å lage avtaler som bryter loven!

Electric cars in Norway

Ref innlegget ovenfor

Bare det at Forbrukerrådet har lange oversikter over strømselskaper...!

Det sier jo sitt.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 07:35
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. mars 2022, klokken 23:28
Kan de tilby tilleggstjenester som folk vil ha så er det vel bare å la de holde på?
Et greit poeng, som jeg i og for seg støtter.

Men det er noe suspekt over firmaer som har avtale med Elkjøp ol og gir deg 500 kr for å bli kunde samt bonus for alle du verver. Det er jo soleklart at de tjener (for) gode penger på kundene sine!

Det de tjener på er jo at man ved å la seg "lure" til å motta fem hundre kroner får en helt elendig avtale som betyr at den koster langt mer enn de fem hundre kronene man "får". Avtalen er vel med Norgesenergi, og der kan man jo få fem hundre kroner direkte ved å tegne et abonnement, verve andre og få fem hundre kroner for det, endre type avtale ved noen tastetrykk eller enda bedre ringe dem slik at endringen finner sted umiddelbart. Dette er spesielt lønnsomt når pris på strøm endrer seg avhengig av om man velger spotpris eller variabel pris. De har også prismatch, en avtale som var ekstermt gunstig til og med januar, så god at de møåtte ender denne. Har benhyttet meg av alle de her nevnte ordningene og endte da opp med å ha gratis strøm i både januar og februar (nettleie inkludert!), men krever at man som kunde ser, skjønner og benytter seg av slike muligheter. En statlig ordning med faste priser hadde ikke muliggjort dette.
Min besparelse for januar oig februar ble vel omtrent firetusen kroner totalt, tok meg kanskje et par timer, god timebetaling!

"Tillater" meg også å sitere innlegget jeg skreb 17.juli i fjor:

Synes strømprisen er helt grei, betaler 31 øre med alle avgifter og påslag. Det betyr at elbilen bruker rundt 10% i utgifter til strøm sammenlignet med fossilbilen som bruker bensin til rundt 18 kroner literen.

Ønsker man forutsigbarhet så er det veldig enkelt å sikre seg strøm for flere år (tre år til 48 øre for selve kraften) fremover til en pris på rundt en krone per kWt og da med alle avgifter, påslag osv samt nettleie hvilket synes greit når man ser hva som betales i landene rundt oss?

Heller enn å klage over priser på et forum så ville jeg ha brukt samme tid, og energi, på å følge med på hvilke tilbud som finnes til enhver tid og agere når man mener at tiden for det er riktig!

Og hvor mange her gjorde det? ;D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

filtvet

"Forbrukerrådet" - kan du stole på at de gir gode råd?

De advarte meg mot å binde strømprisen i desember. Jeg gjorde det likevel og har nå regninger på ca 1500,- pr mnd inkl. støtte for 2 boliger....

arthur

Forbrukerrådet har sagt at over tid så lønner spotpris seg hvilket jeg er enig i, men heller ikke her er det noen regel uten unntak. Signalene i sommer var tydelige.svært tydelige, mht at strømmen ville kunne bli dyr og da tok jeg for egen del konsekvensen av det og sikret en pris som var i underkant av prisen for tidligere år i gjennomsnitt. Det som nok "lurte" mange var at prisen på strøm var ekstremt lav året før, ja sågar negativ (kraften). SOm tidligere nevnt her så er det å binde strømmen til en fast pris oG/eller lån til fast rente unntaket her i landet mens det i mange andre land er mer for regelen å regne. Så da venner man seg til gunstig strømpris/rente når det går rette veien og skylder på "alle andre" når det går den motsatte veien. Tror snart mange bør ta inn over seg at å IKKE gjøre noe er også å ta en beslutning/avgjørelse med ukjent resultat i motsetning til å benytte seg av de sikringsinstrumenter som finnes for alle, også for oss "vanlige folk"!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA