Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

En avtale som kan være verdt å inngå?

NO1: 69,90 øre/kWh (Sørøst Norge)
NO2: 79,90 øre/kWh (Sørvest Norge)
NO3: 44,90 øre/kWh (Midt Norge)
NO4: 33,63 øre/kWh (Nord Norge)
NO5: 69,90 øre/kWh (Vest Norge)
Fastprisavtale
Bindingstid: 6 mnd
Månedsgebyr: kr 0,- pr måler
Avsluttes avtalen før utløp av bindingstid, vil det påløpe bruddgebyr med kr 1490,-.
Fakturering: Etterskuddsvis, månedlig

Alle priser er oppgitt inkludert merverdiavgift og elsertifikater.

Kilden Kraft AS

Har ikke noe kunnskap om, eller tilknytning til, den leverandøren.

Morgendagens pris i NO1 er til sammenligning 82,4 øre pluss moms og eventuelle påslag og månedsgebyr. Bruker man mest strøm når den er dyrest så vil man jo nesten få gratis strøm når man regner inn strømstøtten, og denne podningen stopper jo før ny ordning 1.oktober.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Annerledes landet med annerledes innbyggere?

"Norge er landet der folket i liten grad aksepterer å stå i stormen sammen med nordiske naboer og Europa for øvrig. Aller minst aksepterer vi å dele på godene, noe som kommer godt til uttrykk i kontinentets pågående energikrise og omstilling.

De tusenvis av milliardene nasjonen har realisert i ekstraprofitt på salget av gass til Europa etter Russlands angrepskrig på Ukraina insisterer vi i høy grad på å beholde selv.

Ei heller aksepterer vi høye energipriser i Norge. Heller ikke om årsaken er krig eller en offensiv energiomstilling blant allierte. Så viktig har strømprisen og utveksling av strøm med våre allierte blitt, at det nå fremstår som selve indrefileten i høstens valgflesk. De som vinner høstens valg, er de som best skisserer hvordan nordmenn skal slippe å møte resten av verdens realiteter.

Aps forslag om fastpris for boliger og (til og med) hytter på 40 øre pr. kilowattime fra 1. oktober er det hittil fremste eksempelet på hvor viktig strømprisen har blitt i kampen om taburettene."

https://www.tu.no/artikler/minste-motstands-vei/555409?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2025-02-04

Det er noe i påstanden om at folk blir ikke hyggeligere av å være rike!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Heldigvis blir det masse billige boliger i tidligere palestina bare Trump/Netanayu blir kvitt de. Slik funker solidaritet og menneskerettigheter i dag.

stefse

Sitat fra: hELgenen på søndag 02. februar 2025, klokken 21:59
Sitat fra: stefse på søndag 02. februar 2025, klokken 21:16MFRR CM hva gjør dette, er det en reguleringstjeneste for å holde frekvensen?

mFRR CM er et kapasitetsmarked for regulerkraft. Det er et marked som skal sikre at systemoperatøren - i Norge statnett - har nok reserver for å balansere forbruk og produksjon. Så aktørene får betalt for å stille bud på mFRR markedet (regulerkraftmarkedet) - og for å kunne stille disse må man trekke dem bort fra spotmarkedet. Mao betaler Statnett aktørene for å ha tilgang til å kunne regulere produksjon opp eller ned for å skape balanse mellom forbruk og produksjon.

Det er en av flere verktøy statnett bruker for å sikre at vi har en stabil drift av nettet slik at vi ikke får utilsiktet utfall.

Eksempel 1.

I driftsdøgnet synker frekvensen - det betyr at forbruket er større enn produksjonen. Blir frekvensen for lav så kobler vern ut produksjon eller forbruk - mao det blir svart.
For unngå dette kan statnett aktivere mer produksjon hos en produsent. For å sikre at noen produsenter ikke allerede har solgt all sin produksjon så har statnett allerede før spot auksjonen kjøpt opp reserver hos enkelte produsenter og betalt dem for å holde tilbake produksjon fra spotmarkedet - her mFRR CM OPP. Produsenten får betalt for å holde tilbake samt at produsenten for betalt ekstra dersom de blir aktivert.

Eksempel 2.

I driftsdøgnet stiger frekvensen slik at den bli høy - for høy til at automatikken kan håndtere det.
Det betyr at det for mye produksjon i forhold til forbruk. Noe produksjon må reguleres ned - altså reduseres.
Statnett har her kjøpt mFRR CM NED hos noen aktører - altså bedt aktøren om å ha maskinen på drift - altså tvangssolgt dem på spot slik at de kjører - og betalt for at aktøren har maskinen sin på drift slik at de kan stoppe den. Også her får produsenten en betaling for å tvinge inn produksjon og en betaling ekstra dersom den blir aktivert til å stoppe.

Dette er bare en av flere markedsmekanismer som statnett bruker for å sikre stabil drift. FCR-N er f.eks en automatisk reservere som regulerer seg etter frekvensen og som blir aktivert lenge før mFRR CM. Også her kjøper statnett denne tjenesten......
osv osv..

Jeg kunne sikkert skrevet en bok om dette med dyptgående forklaringer med formler osv...men enkelt forklart er det slik at systemoperatøren i hvert land innen samme synkron område er ansvarlig for å sikre at nettet kan tåle f.eks utfall av produksjon og linjer eller uforutsette vær situasjoner osv osv..Så har man designet en masse mekanismer - både automatiske,semi automatiske og manuelle som skal sikre strømforsyningen.

Med mer vind og sol i systemet så er behovet økende for en del av disse tjenestene så hver måned publiseres det en oversikt over hvor mye statnett,svk,fingrid,energinet.dk osv..skal kjøpe inn av de ulike tjenestene. Og så er det opp til aktørene i markedet å gi tilbud på disse. Det er også ganske strenge krav til sertifisering,tekniske krav osv som må tilfredstilles før man kan være med på disse markedene. Sånn sett er det ofte de store aktørene som deltar her.

Her er litt mer info for dem som vil lese seg litt opp :

https://nordicbalancingmodel.net/roadmap-and-projects/nordic-mfrr-capacity-market/

Ellers er jeg igjen litt oppgitt over at enkelte som kaller seg analytiker ikke kjenner detaljene om dette og kaster ut konklusjoner. Det er helt ok å spørre hvorfor ikke alle kraftprodusentene ikke produserte på maks når prisen var ekstrem - men det er ikke greit å slenge ut konspirasjonsteorier og egne teorier om man ikke har et komplett forståelse av markedet og alle dets mekanismer.

Greit å få oppklart det. Den fyren har altså ikke full peiling på hva han snakker om, og har sett seg blind på en slags confirmation bias.
Men generelt for kraftanalytikerne har jeg inntrykk av de ønsker seg volatile priser, slik at de kan analysere dem og ha et levebrød av å "spå" dem. Jeg kan også lese et værkart og spå hvilke utslag i prisen det kan få, men jeg kan ikke delta i markedet for strøm og kjøpe og selge på den informasjonen. Altså er dette et ufullkomment marked i utgangspunktet, og burde sånn sett kanskje ikke vært et marked.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Radial

Sitat fra: arthur på tirsdag 04. februar 2025, klokken 08:27Annerledes landet med annerledes innbyggere?

"Norge er landet der folket i liten grad aksepterer å stå i stormen sammen med nordiske naboer og Europa for øvrig. Aller minst aksepterer vi å dele på godene, noe som kommer godt til uttrykk i kontinentets pågående energikrise og omstilling.

De tusenvis av milliardene nasjonen har realisert i ekstraprofitt på salget av gass til Europa etter Russlands angrepskrig på Ukraina insisterer vi i høy grad på å beholde selv.

Ei heller aksepterer vi høye energipriser i Norge. Heller ikke om årsaken er krig eller en offensiv energiomstilling blant allierte. Så viktig har strømprisen og utveksling av strøm med våre allierte blitt, at det nå fremstår som selve indrefileten i høstens valgflesk. De som vinner høstens valg, er de som best skisserer hvordan nordmenn skal slippe å møte resten av verdens realiteter.

Aps forslag om fastpris for boliger og (til og med) hytter på 40 øre pr. kilowattime fra 1. oktober er det hittil fremste eksempelet på hvor viktig strømprisen har blitt i kampen om taburettene."

https://www.tu.no/artikler/minste-motstands-vei/555409?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2025-02-04

Det er noe i påstanden om at folk blir ikke hyggeligere av å være rike!

Ref gass, hadde jeg gjerne sett en betydelig del av disse inntektene gått til Ukraina.
Men dette er "the holy Grail" for politikere, for dette gir de enorme muligheter nasjonalt.

Men motstanden mot høye strømpriser handler null og niks om solidaritet.
Når Norge leverer helt mikroskopiske mengder strøm ift behovet til kontinentet, så kan man ikke sette tilnærmet kontinent-pris til alle tilstøtende strøm-soner.

Selv Sverige dropper dette, de bygger ikke nye kabler før dette sirkuset opphører...og svenskene vil ikke oppgradere kablene til NO2 heller, da dette medfører enorm prissmitte inn i Sverige.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: stefse på tirsdag 04. februar 2025, klokken 17:19Greit å få oppklart det. Den fyren har altså ikke full peiling på hva han snakker om, og har sett seg blind på en slags confirmation bias.
Men generelt for kraftanalytikerne har jeg inntrykk av de ønsker seg volatile priser, slik at de kan analysere dem og ha et levebrød av å "spå" dem. Jeg kan også lese et værkart og spå hvilke utslag i prisen det kan få, men jeg kan ikke delta i markedet for strøm og kjøpe og selge på den informasjonen. Altså er dette et ufullkomment marked i utgangspunktet, og burde sånn sett kanskje ikke vært et marked.

Markedet er vanskelig å skaffe oversikt over. EU har også gjort det ennå vanskeligere gjennom NBM prosjektet sitt og den enorme satsingen på ikke regulerbar fornybar kraft. Sånn sett blir prisene oftere og oftere styrt av vind og sol og det er ikke alltid like enkelt å ha oversikt over. Dette sammen med gass,olje,nedbør,snømagasin,utvekslingsmuligheter,revisjoner osv osv..gjør det ekstremt vanskelig å estimere kraftpriser. Spesielt innføringen av flytbasert kapasitetsberegninger mellom ulike snitt har gjort det ennå mer uoversiktlig. Her bruker aktørene nå mer og mer machine learning der det gjelder å mate enorme modeller med data - ekstremt kompliserte modeller som prøver å bruke nordpools pris algoritme som basis i bunn..

Markedet oversvømmes egentlig at informasjon fordi man gjennom EU også er forpliktet til å publiser enhver informasjon som kan ha prispåvirkning. Samtidig så har den grunnleggende prismekanismen marginalprising en enorm svakhet når tilbudet blir begrenset. Da kan prisen fort gå fra 10 Euro til 100 Euro på ganske få MW forskjell i input. Prismodellen tror på et perfekt marked - noe det ikke er dersom det er for mye kraft tilbud i forhold til etterspørsel, eller for lite kraft i forhold til etterspørsel..da flipp/flopper modellen plutselig og vi får slike ekstreme situasjoner som dukker opp enkelte dager..og daglig gjennom vinteren kan vi ofte få enorme skift fra veldig lave priser til veldig høye priser.

Personlig mener jeg husholdninger ikke bør utsettes for slike svingninger - det passer dårlig med hvordan vi mennesker lever våre liv. Vi kan ikke fly rundt å tilpasse vår livsførsel etter slike svingende priser. Så jeg er veldig glad for signalet til Støre om fornuftige fastpriser (selv om jeg ikke er glad i Støre sin politikk).
Jeg mener profesjonelle aktører som kan investere for å håndtere slike svingninger bør ta seg av å balansere markedet - ikke husholdningskunder. Jeg har selv smarthus og kan styre det meste av forbruk, men jeg liker det egentlig dårlig. Det blir for mye styr og jeg vil heller leve et liv uten at jeg skal lage smarte algoritmer i hjemmet for å redusere min strømregning. Smarte algoritmer kan jeg heller lage for profesjonelle aktører og få betalt for det.

Ingeniøren

De penge Støre trenger for å gi oss 40 øre kWh priser må han jo hente fra et sted. For brorparten av oss så betyr det bare at vi betaler mellomlegget et annet sted...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 05. februar 2025, klokken 09:28De penge Støre trenger for å gi oss 40 øre kWh priser må han jo hente fra et sted. For brorparten av oss så betyr det bare at vi betaler mellomlegget et annet sted...

Er tre ting:
- 90% av strøm produsert i Norge er offentlig eid, og 40 øre gir fremdeles et overskudd.
- Det kommer flere avgifter oppå prisen, som mva og forbruksavgift, så regnestykket for staten er enda penere.
- Staten trenger bare å redusere innbetalingen bitte litt til Oljefondet, ettersom strømoverskuddet blir litt mindre for dem med litt lavere strømpris. Nå håver jo staten inn over alt. Ser at DNB alene betaler ut 25 milliarder i utbytte pga høye renter osv, hvor staten er en av eierne, og også håver inn på utbytteskatt, som er mye høyere enn før. Equinor gir ut 101 milliarder i utbytte til sammen, hvor staten eier over 67%, og allerede har håvet inn 78% skatt og 37% utbytteskatt.

Så, mange økonomer tror det vil gå svært bra å tilgodese norske forbrukere med normale strømpriser, uten at verken inflasjon eller andre ting må lide.
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:33for mye kraft tilbud i forhold til etterspørsel, eller for lite kraft i forhold til etterspørsel..da flipp/flopper modellen plutselig og vi får slike ekstreme situasjoner som dukker opp enkelte dager..og daglig gjennom vinteren kan vi ofte få enorme skift fra veldig lave priser til veldig høye priser.

Personlig mener jeg husholdninger ikke bør utsettes for slike svingninger - det passer dårlig med hvordan vi mennesker lever våre liv. Vi kan ikke fly rundt å tilpasse vår livsførsel etter slike svingende priser. Så jeg er veldig glad for signalet til Støre om fornuftige fastpriser (selv om jeg ikke er glad i Støre sin politikk).
Jeg mener profesjonelle aktører som kan investere for å håndtere slike svingninger bør ta seg av å balansere markedet - ikke husholdningskunder. Jeg har selv smarthus og kan styre det meste av forbruk, men jeg liker det egentlig dårlig. Det blir for mye styr og jeg vil heller leve et liv uten at jeg skal lage smarte algoritmer i hjemmet for å redusere min strømregning. Smarte algoritmer kan jeg heller lage for profesjonelle aktører og få betalt for det.

Godt poeng. I andre land i Europa har de forstått dette, og husholdninger og småbedrifter har fastpriser, mens tungindustri og andre større aktører kan handle i spotmarkedet. 

Det ville vært mer fornuftig med litt høyere priser på tider hvor etterspørselen er høyere og laver om natten eller midt på dagen når sola skinner. Og inkludere nettleien og alle andre avgifter i strømprisen, slik det var før i tiden.

F.eks. 1 kr/kwh fra kl 23 til 06 og fra 10 til 16, og 1.50/kwh fra 06-10 og 16-23.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

arthur

Sitat fra: Syklist på onsdag 05. februar 2025, klokken 09:51
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:33for mye kraft tilbud i forhold til etterspørsel, eller for lite kraft i forhold til etterspørsel..da flipp/flopper modellen plutselig og vi får slike ekstreme situasjoner som dukker opp enkelte dager..og daglig gjennom vinteren kan vi ofte få enorme skift fra veldig lave priser til veldig høye priser.

F.eks. 1 kr/kwh fra kl 23 til 06 og fra 10 til 16, og 1.50/kwh fra 06-10 og 16-23.

Da får man i grove trekk en pris i snitt på 1,25/kWt hvilket er nøyaktig den prisen jeg betalte i fjor (NO1), en pris som i følge et stort flertall her er totalt uakseptabelt høyt.  :police:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Syklist

Justert for inflasjon er det etter min mening greit. (Betalte 19 øre på 80-tallet.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

goggo

Sitat fra: arthur på onsdag 05. februar 2025, klokken 10:00Da får man i grove trekk en pris i snitt på 1,25/kWt hvilket er nøyaktig den prisen jeg betalte i fjor (NO1), en pris som i følge et stort flertall her er totalt uakseptabelt høyt.  :police:

Neida, @Arthur :)  Det er ikke det store flertall som mener dette, bare de få som roper høyest over hvor forferdelig de mener vi har det her i Norge...

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

Sitat fra: goggo på onsdag 05. februar 2025, klokken 11:35
Sitat fra: arthur på onsdag 05. februar 2025, klokken 10:00Da får man i grove trekk en pris i snitt på 1,25/kWt hvilket er nøyaktig den prisen jeg betalte i fjor (NO1), en pris som i følge et stort flertall her er totalt uakseptabelt høyt.  :police:

Neida, @Arthur :)  Det er ikke det store flertall som mener dette, bare de få som roper høyest over hvor forferdelig de mener vi har det her i Norge...

Mvh
Hugo

DU har nok et poeng. Problemet er at de roper ofte, og de roper høyt, egentlig har jeg litt vondt av dem for de må jo ha et stusselig liv.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Valgkamp med grafisk illustrasjon av fastpris vs makspris

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 05. februar 2025, klokken 13:30Valgkamp med grafisk illustrasjon av fastpris vs makspris

Legger merke til at det er lite detaljer rundt makspris. Skal Maks gjelde per dag, per time, per uke, eller per måned? Dersom det gjelder per time så vil en jo kunne få en strømregning en måned på 20 øre i snitt selv om månedssnittet til en forbruker egentlig er 30 øre, siden da ingen enkelttime ville kunne blitt dyrere enn 35 øre, mens andre enkelttimer kunne vært 10 øre.

Nå er jo Rødt et veldig lite parti, så deres forslag blir nok ikke vedtatt sånn helt uten videre, men kan jo fort bli budfest i valgkampen nå  :)  Det Rødt derimot skriver og er: "Innføre et regulert to-prissystem, der vanlig forbruk er rimelig og luksusforbruk koster mer. Dette vil skåne folk flest for høye strømregninger, mens de som bruker altfor mye strøm må betale mer." Da lurer jeg veldig på hva "luksusforbruk" er. Er det en 12m2 hytte? Er det et trekkfullt hus med 3 barn og 2 elbiler? Mens flunk nye hus med bergvarme til 15 millioner og Bentley i gårdsrommet ikke er luksus?
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA