Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 12:27
Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. januar 2025, klokken 11:43Det som forundrer meg er at de som synes Jonas er lite villig til å innrømme feil, de foretrekker Erna. Som heller kastet sin egen mann under bussen enn å innrømme det åpenbare.

Mange folk trenger å klage, tror jeg, og er lite villige til å se etter årsakssammenheng til at mye ikke alltid blir som ønsket.
Når de blå-blå etter all sannsynlighet overtar roret til høsten vil nok Erna og Sylvi bli halshugget på samme måte som Jonas og Trygve.

Jeg tror egentlig litt motsatt. FrP legger ikke så mye vekt på hvorfor ting har gått i dass, men finner en løsning på å fikse det med å si makspris på strøm på 50 øre. Så lett.

Alle regjeringer opplever en viss slitasje, og når dagens har vært totalt handlingslammet, så dobles slitasjen.
FrP og Høyre kommer på mange måter til dekket bord - renten skal ned med 0,5 - 1 prosentpoeng i 2025, sannsynligvis vil de bedre strømstøtten for alle, og redusere skatter. Er vel større sjanse for at fans trekker til gatene i takke-tog.
Tesla Model Y                         2021-

automat

Det jeg lurer på er hvordan maksprisen på 50 øre som FrP vil innføre rent praktisk skal gjennomføres.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 05. januar 2025, klokken 05:21
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. januar 2025, klokken 10:06
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. januar 2025, klokken 07:34ToWalk..."En annen ting er at FrP er en lærende organisasjon." Yeah, right ;D  hvor finner du slike setninger? I FRP sitt valgprogram eller? He he.

Som så mye så er dette en definisjonssak. FrP har jo endret sitt standpunkt. Så om de har lært eller bare er populistiske eller begge vet vi ikke.
Faktum er at de var for kabler nå er de for makspris 50 øre.

Vi har alle lært noe og hva som ble sagt «back in the day» stemte lite eller ingenting.

Virker som både Høyre og AP er i bunn og grunn fornøyde, så de har vel lært minst. Eller rettere sagt de sier mye men gjør lite så dermed er de i praksis fornøyd 🤷🏻

Ja, FrP tør å skrive: "vi tok feil" og endre standpunkt. Da har de lært noe.

Jeg har aldri hørt AP / Støre si:"beklager, vi tok feil, dette skal vi fikse".

FrP går til valg på 50 øre i makspris på hus og hytte. Da fjerner de i stor grad ulempen med utenlandskablene for befolkningen. FrP virker å være vanlige folk som forstår vanlige folks problemer rundt penger.
Amen. 

He he først så lages det kaos og så sier man vi skal rydde opp i vårt eget kaos..ja ja det er god politikk assa.

Nå tilbake til strømtema. Så lar vi frp være frp

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. januar 2025, klokken 11:43Det som forundrer meg er at de som synes Jonas er lite villig til å innrømme feil, de foretrekker Erna. Som heller kastet sin egen mann under bussen enn å innrømme det åpenbare.
Er jo lettere å hugge på regjeringspartiene siden de naturligvis er mere i nyhetene. Nå snakker jeg om AP generelt ikke om Jonas (han virker bare helt fjern fra alt innenriks), men Erna og Høyre er ikke noe bedre når det gjelder energipolitikk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. januar 2025, klokken 16:27
Er jo lettere å hugge på regjeringspartiene siden de naturligvis er mere i nyhetene. Nå snakker jeg om AP generelt ikke om Jonas (han virker bare helt fjern fra alt innenriks), men Erna og Høyre er ikke noe bedre når det gjelder energipolitikk.
Vi trenger ikke dra Erna vs Jonas for langt.
Men Erna fikk ikke en brøkdel i de åtte årene hun satt som Jonas fikk det første året av sine fire.

Anyhow,kan jo hende Sylvi kan danne regjering alene kun med en støtteavtale 😏🫢
Mest sannsynlig er jo ny blå-blå så får vi se om de blir tynet like mye som AP-Sp?

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 05. januar 2025, klokken 14:19
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 12:27

Mange folk trenger å klage, tror jeg, og er lite villige til å se etter årsakssammenheng til at mye ikke alltid blir som ønsket.
Når de blå-blå etter all sannsynlighet overtar roret til høsten vil nok Erna og Sylvi bli halshugget på samme måte som Jonas og Trygve.

Jeg tror egentlig litt motsatt. FrP legger ikke så mye vekt på hvorfor ting har gått i dass, men finner en løsning på å fikse det med å si makspris på strøm på 50 øre. Så lett.

Alle regjeringer opplever en viss slitasje, og når dagens har vært totalt handlingslammet, så dobles slitasjen.
FrP og Høyre kommer på mange måter til dekket bord - renten skal ned med 0,5 - 1 prosentpoeng i 2025, sannsynligvis vil de bedre strømstøtten for alle, og redusere skatter. Er vel større sjanse for at fans trekker til gatene i takke-tog.
Men har Frp spurt seg selv om det er gjennomførbart nå som Norge er så påkoblet England, Tyskland og Danmark som betaler langt mer enn 50 øre/kwt for vår strøm? Har Norge anledning til å favorisere sine egne med billig makspris samtidig som utlandet betaler langt mer?
Vil Frp samtidig akseptere eksport til 50 øre/kwt i som makspris til Tyskland når de enkelte dager uten sol og vind er villig til å betale 3 kr/kwt?
Hva sier ACER om dette? Jeg vet ikke... -men jeg vet at Frp er et populistisk parti, og slike partier lover deilig, varm skinnfell før de har tenkt grundig gjennom saken, og funnet børsa.
Vi så jo hvordan det gikk når de lovet lavere bensinpriser. Siw ble ganske 'østers' om den saken i sin finansminister-tid.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. januar 2025, klokken 11:50
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2025, klokken 11:40
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. januar 2025, klokken 09:57
Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2025, klokken 08:39Hva med varmtvannstank, tåler den frost?
Den må tømmes.

Så sant man ikke har typen med kobberspiral. Da kan selve tanken fylles med 50% glykol, varmtvannet til forbruk går kun gjennom en 22mm kobberspiral og denne tømmes lett med trykkluften.
Så du har glykol i vvb hele tiden? Eller kun når du ikke er der?

Hele tiden. Dette er altså en sk. akkumulatortank, som også er koblet til gulvvarmen. I mitt tilfelle varmes den med ved, men den kan også varmes med elkoble, varmepumpe, solvarme osv. Inni tanken er det en lang kobberspiral som varmtvannet varmes opp i. Det varmes altså fra glykolen i tanken mens det passerer gjennom kobberspiralen. Det er derfor kun en liten mengde vann inne i tanken (rundt 20L), som lett dreneres ut ved å åpne en kran i bunn + en i toppen for å slippe inn luft.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2025, klokken 12:54Vi bruker 30kWh på en kald vinterdag i Januar. Tror heller jeg betaler for det i stedet for å abonnere på frostvæske, hive ut 15kWh med varmtvann og ta kjøleskapet på hengeren annenhver helg. Frostsikringen av vannrør trekker 8KWh i døgnet uansett. Så får jeg heller årelate med å gi bort solproduksjon om sommeren.

8kWh i døgnet? Det er jo 333W kontinuerlig, nok til 33 meter med frostsikringsvarmekabel som typisk er på 10W/m. Det var en god lengde med rør å frostsikre...

Kjøleskap tåler som sagt helt fint å stå kaldt avslått. Vårt har gjort det i mange år, null problemer.

jkirkebo

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 18:17Men har Frp spurt seg selv om det er gjennomførbart nå som Norge er så påkoblet England, Tyskland og Danmark som betaler langt mer enn 50 øre/kwt for vår strøm? Har Norge anledning til å favorisere sine egne med billig makspris samtidig som utlandet betaler langt mer?

Er det i prinsippet noen forskjell mellom 90% strømstøtte over 75 øre eks. mva. og 100% strømstøtte over 40 øre eks. mva da?

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2025, klokken 18:31
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 18:17Men har Frp spurt seg selv om det er gjennomførbart nå som Norge er så påkoblet England, Tyskland og Danmark som betaler langt mer enn 50 øre/kwt for vår strøm? Har Norge anledning til å favorisere sine egne med billig makspris samtidig som utlandet betaler langt mer?

Er det i prinsippet noen forskjell mellom 90% strømstøtte over 75 øre eks. mva. og 100% strømstøtte over 40 øre eks. mva da?
Vet ikke? Prisen folk betaler påvirker jo forbruket til folk også, og knapphet reduseres dersom prisen øker, og folk sparer på strømmen, som igjen medfører sparte kWh-kroner.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2025, klokken 18:22
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. januar 2025, klokken 11:50
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2025, klokken 11:40
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 04. januar 2025, klokken 09:57
Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2025, klokken 08:39Hva med varmtvannstank, tåler den frost?
Den må tømmes.

Så sant man ikke har typen med kobberspiral. Da kan selve tanken fylles med 50% glykol, varmtvannet til forbruk går kun gjennom en 22mm kobberspiral og denne tømmes lett med trykkluften.
Så du har glykol i vvb hele tiden? Eller kun når du ikke er der?

Hele tiden. Dette er altså en sk. akkumulatortank, som også er koblet til gulvvarmen. I mitt tilfelle varmes den med ved, men den kan også varmes med elkoble, varmepumpe, solvarme osv. Inni tanken er det en lang kobberspiral som varmtvannet varmes opp i. Det varmes altså fra glykolen i tanken mens det passerer gjennom kobberspiralen. Det er derfor kun en liten mengde vann inne i tanken (rundt 20L), som lett dreneres ut ved å åpne en kran i bunn + en i toppen for å slippe inn luft.
Skjønner 👍🏼

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2025, klokken 18:268kWh i døgnet? Det er jo 333W kontinuerlig, nok til 33 meter med frostsikringsvarmekabel som typisk er på 10W/m. Det var en god lengde med rør å frostsikre...

Kjøleskap tåler som sagt helt fint å stå kaldt avslått. Vårt har gjort det i mange år, null problemer.
Var slik når vi overtok hytta, hvor mange meter med varmekabel det er vet jeg ikke.

Ang. kjøleskapet er det jo mat i det, som ikke skal fryse så...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Endelig bedre dager for solcelle levandørene? Jeg håper hvertfall det :+1:

Se denne på nrk fra i dag.

Veldig god info

https://www.nrk.no/innlandet/haper-billigere-batterilosninger-skal-fa-fart-i-solkraftmarkedet-1.17178673

Kopi av noe tekst:

Håper batteriløsninger kan redde solkraftmarkedet
Solkraftbransjen har opplevd et kraftig fall det siste året. Nå håper de billigere batteriløsninger skal få fart på salget igjen.

Og videre står det:

Batteriløsninger viktig fremover
For solkraftbransjen sliter om dagen. De har opplevd en nedgang på 75 prosent i privatmarkedet og 40 i næringsmarkedet det siste året, slik Nationen fortalte i desember.
Flere bedrifter i bransjen har opplevd konkurser eller store økonomiske utfordringer.
Strømstøtteordningen, lite treffende støtteordninger, lavere strømpriser og bortfall av ulike typer solkontoløsninger blir pekt på som årsaker til nedgangen i salg av solceller.
Salgssjef for Solenergi Norge, Kim Brandsnes mener batteriløsninger er kjempeviktig for framtida.
Batteri har tradisjonelt hatt en høy investeringskostnad, men nå kommer det flere tilbydere på markedet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 19:01
Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2025, klokken 18:31

Vet ikke? Prisen folk betaler påvirker jo forbruket til folk også, og knapphet reduseres dersom prisen øker, og folk sparer på strømmen, som igjen medfører sparte kWh-kroner.

Tyskerne har favorisert sine bedrifter med makspris på strøm, har jeg forstått det riktig. De har vel og "ulovlig hel-lands-pris-sone". I tillegg gir jo allerede norske strømprodusenter tilbud om ganske lave fastprisavtaler til bedrifter. 50 øre FrP foreslår er ekskl mva. Tidligere, som i 2022, var det inkl mva.

Største forskjellen fra dagens ordning er at det og innbefatter 500.000 hytter (opp til 1000 kWh i mnd) og hjelper bedrifter.

Vet ikke om dette er sikre kilder:
https://radioh.no/makspris-pa-strom-og-gass-i-tyskland/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på søndag 05. januar 2025, klokken 14:43Det jeg lurer på er hvordan maksprisen på 50 øre som FrP vil innføre rent praktisk skal gjennomføres.

Kan gjøres akkurat som i dag. Staten returnerer.
https://www.nettavisen.no/okonomi/ekstreme-strompriser-rodt-og-frp-krever-handling/s/5-95-2180301

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA