Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Interessant å se hvordan solceller virker i andre land. Her investeres det for over 100.000 USD, man får over 30.000 USD i støtte, og allikevel betales det tilbake på under 10 år.

Her har de altså det de kaller "net metering", dvs en virkelig variant av det som ble kalt "skybatteri" her i Norge. Når man produserer telles kWh opp, og når man trekker fra nettet teller det ned. Da kunne man hatt ett mindre batteri (evt V2H) for backupstrøm hvis det er strømbrudd.

Hadde det fungert slik i Norge kunne gjerne strømprisen vært 2kr/kWh for min del.

https://youtu.be/UJeSWbR6W04?si=b3I2czWJH3E0BL2k
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. desember 2024, klokken 09:59Interessant å se hvordan solceller virker i andre land. Her investeres det for over 100.000 USD, man får over 30.000 USD i støtte, og allikevel betales det tilbake på under 10 år.

Her har de altså det de kaller "net metering", dvs en virkelig variant av det som ble kalt "skybatteri" her i Norge. Når man produserer telles kWh opp, og når man trekker fra nettet teller det ned. Da kunne man hatt ett mindre batteri (evt V2H) for backupstrøm hvis det er strømbrudd.

Hadde det fungert slik i Norge kunne gjerne strømprisen vært 2kr/kWh for min del.

Hmm ja den Marques videoen var interessant. Noe å tenke på

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. desember 2024, klokken 09:59Interessant å se hvordan solceller virker i andre land. Her investeres det for over 100.000 USD, man får over 30.000 USD i støtte, og allikevel betales det tilbake på under 10 år.

Denne løsningen vil jo ikke hjelpe nettet overhodet....
Faktisk har vi hatt mange timer med NEGATIVE priser allerede.
Og bakgrunnen er jo kjent - når det blåser og er mye sol - vel da genereres mer energi enn man klarer å forbruke i nettet og man må betale produsenter for å skru av produksjon.
Det finnes mao ikke nok lagerkapasitet der ute til å ta vare på all fornybar produksjonen man kan generere.

Så nei - dette vil aldri fungere om man da ikke SELV klarer å ta vare på energien via EGNE batterier.
Enten det - eller så må man komme med mer lagerkapasitet som kan brukes - f.eks pumpekraftverk.
Utfordringen med pumpekraftverk er jo miljøaspektet - det er stor motstand mot å etablere store nye magasin - og det er selvfølgelig dyrt.  Alternativt å bygge store batterilagre vil ikke monne selv om de kan hjelpe kortvarig mhp systemstabilitet i nettet - gitt at man har den rette elektronikken tilstede. 100% like bra som store ,roterende, elektriske maskiner vil det dog aldri bli...

Dersom man kunne få tilskudd til egne batterilagre hjemme - vel da tror jeg dette vil kunne fungere bedre.
F.eks dersom man får 100.000 kr for å investere 300.000 kroner i batterier - så ville det kanskje trigge noen husholdninger og næringer til å hoppe på en slik løsning. Men det må massive offentlige tilskudd til for å få trigget dette. Og ærlig talt så tror jeg dette egner seg best til større næring hvor man også monterer store solcelleanlegg. F.eks ser jeg ikke hvorfor man på industritomter i dag ikke setter krav til BÅDE batterier og Solceller. Faktisk burde man sette av arealer allerede i reguleringsplanen for batterilagre på samme måte som man setter av plass til transformator stasjoner. At man på regjeringshold ikke gidder å ta tak i dette viser vel at man egentlig ikke bryr seg. Det eneste man bryr seg om er å få høye kraftpriser slik at man kan få masse penger inn på offentlige budsjetter samt at prisene i seg selv kan trigge noen til selv, på egen regning og risiko, investere i slike anlegg. Man bruker gjerne prisen som brekkstang for om mulig få både i pose og sekk. Og folk har ennå ikke tatt på seg de gule vestene og fortalt våre politikere hvor skapet skal stå...

arthur

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. desember 2024, klokken 11:17

Og bakgrunnen er jo kjent - når det blåser og er mye sol - vel da genereres mer energi enn man klarer å forbruke i nettet og man må betale produsenter for å skru av produksjon.

Blir denne kraften som produseres med vind og sol produsert i Norge eller er det i utlandet og så kommer denne billige strømmen til Norge, oss kunder, gjennom disse forferdelige ledningene som vi må se å få kappet, kanskje med litt russisk hjelp?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 28. desember 2024, klokken 11:23
Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. desember 2024, klokken 11:17

Blir denne kraften som produseres med vind og sol produsert i Norge eller er det i utlandet og så kommer denne billige strømmen til Norge, oss kunder, gjennom disse forferdelige ledningene som vi må se å få kappet, kanskje med litt russisk hjelp?

Det er vesentlig mer ikke regulerbar kraft å oppdrive på kontinentet enn i Norge. Det er jo derfor vi
ser ekstreme volatile priser begge veier. Og dersom man bygger ut forbruk som skal basere seg på ikke regulerbar kraft - vel da bygger man seg opp mot en total krasj til slutt. Det er jo noe en barneskoleelev forstår også. Om man f.eks bygger ut 10% mer fornybart og øker forbruket gjennom året med ca 10% vil det også gi økt maks effekten uttak i nettet, f.eks 5%. Skal dette går rundt så må man faktisk ha 5% mer IKKE regulerbar effekt også for de dagene solen og vinden ikke blåser for å dekke dette.Om man ikke får dette til - vel da må noen skru av sitt forbruk. Og hvem skal da gjøre dette f.eks når det er 20 minus ute?

Man trenger  mer lager kapasitet og effekt. Derfor mange har snakket om hydrogenkraftverk - men da må man bygge ennå mer overkapasitet i grønn, ikke regulerbar produksjon hvor i bunn og grunn det meste av energien bare går tapt.

Mao bygge ned ennå mer natur for å mate hydrogenproduksjon. Og man må bygge overkapasitet på nettet også for å håndtere dette.

Jeg synes det er galskap å bygge massivt med overkapasitet på  ikke regulerbar kraft da natur kostnadene ved dette blir for store.

For å slippe å bygge massivt med overkapasitet mhp ikke regulerbar kraft, som skaper masse nye utfordringer og bygger ned mye natur mener jeg man må begynne å se på andre løsninger også.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svangningen-abb-vill-borja-bygga-reaktorer-igen

Kraftbransjen bygger ut for mer effekt, men det er ekstremt begrenset hva man kan få til....Og
konsekvensen av dette blir ENNÅ MER volatile priser. Hvem skal justere sitt forbruk etter slike volatile priser - husholdninger? Vel - spør du våre politikere ser det jo ut som det nettopp er husholdninger som skal ta opp regningen og endre sin livsførsel...I mitt hode burde det være industrien som burde plukke opp denne regningen og tilpasse seg - ikke husholdningene.

arthur

Vil ikke (enda) mer overføring, mulighet for, av kraft produsert av vind/sol redusere behovet for å bygge lagerkapasitet? Beklager om mine spørsmål ikke passerer barneskole stadiet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. desember 2024, klokken 11:17Denne løsningen vil jo ikke hjelpe nettet overhodet....
Det finnes mao ikke nok lagerkapasitet der ute til å ta vare på all fornybar produksjonen man kan generere.

Så nei - dette vil aldri fungere om man da ikke SELV klarer å ta vare på energien via EGNE batterier.
Enten det - eller så må man komme med mer lagerkapasitet som kan brukes - f.eks pumpekraftverk.
Utfordringen med pumpekraftverk er jo miljøaspektet - det er stor motstand mot å etablere store nye magasin - og det er selvfølgelig dyrt.  Alternativt å bygge store batterilagre vil ikke monne selv om de kan hjelpe kortvarig mhp systemstabilitet i nettet - gitt at man har den rette elektronikken tilstede. 100% like bra som store ,roterende, elektriske maskiner vil det dog aldri bli...

Dersom man kunne få tilskudd til egne batterilagre hjemme - vel da tror jeg dette vil kunne fungere bedre.
Dette er jo fra ett marked med ikke så mye fornybar kraft. I Norge har vi jo batterier i form av vannkraft, uten utenlandskablene ville vi hatt mere enn nok balansekraft.

Men ellers helt enig, det burde vært store insentiver for og krav om batterier sammen med solceller. Mener det burde være både for private hjem, industri, lokalt nett og produsent nivå. Idiotisk nok har jo ikke nettleverandørene selv lov til å investere i batterier for balansekraft.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 28. desember 2024, klokken 12:08Vil ikke (enda) mer overføring, mulighet for, av kraft produsert av vind/sol redusere behovet for å bygge lagerkapasitet? Beklager om mine spørsmål ikke passerer barneskole stadiet!

Nei. Skal prøve å ta det pedagoisk:

Dersom man i Norge bruker 140 TWh i året og bygger ut forbruket til 160 TWh så vil også
maks effekten øke fra f.eks 27 GW til 35 GW. Man må altså finne 8 GW mer regulerbar effekt - hvorfor regulerbar effekt kan du kanskje tenke? Vel - dersom det IKKE blåser i Tyskland eller solen skinner - så er det jo NULL å hente fra kontinentet den dagen. Og dersom man den dagen har behov for 35 GW, men selv ikke kan
stille mer enn 27 GW fordi man ikke har bygget ut mer effekt - vel så går ikke regnestykket opp.
Og for å få mer effekt i Norge som følge av mer ikke regulerbar kraft man kan importere - vel så må man faktisk ta vare på energien og få effekt ut av den. Og det kan man i praksis gjøre ved å bygge mer lagerkapasitet som kan brukes til å produsere effekt. F.eks nye pumpekraftverk. Mer overføringskapasitet fra Nord til Sør i vårt eget land vil også bidra - men det betyr også at man må bygge ned ennå mer natur.

Hadde man på kontinentet hatt mer regulerbar kraft - f.eks kjernekraft - så kunne man se på kablene som en sikring for nok effekt for oss i Norden. Men der har jo Tyskland f.eks lagt ned denne type kraft og isteden satset på at blant annet Norge skal bidra som en forsikring på effekt mangel i Tyskland. Mao man har i praksis satset på at landene rundt skal bidra med effekt når de har behov for det og gitt opp selv å bygge slik kapasitet. Mao har man "presset" naboene til å bistå dem for å løse dette problemet. For Norge sin del vil det si at man "presser" Norge til å bygge mer overføringskapasitet fra nord til syd samt bygge mer lagerkapasitet som så kan brukes til å produsere effekt ved behov..

Mao legger Tyskland et press på landene rundt til å stille massivt med effekt, mens de selv håndterer energien. Mao vil Tyskland i praksis at andre land skal bruke sin natur til magasinering av energi de selv produserer.

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. desember 2024, klokken 12:11
Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. desember 2024, klokken 11:17Denne løsningen vil jo ikke hjelpe nettet overhodet....

Dette er jo fra ett marked med ikke så mye fornybar kraft. I Norge har vi jo batterier i form av vannkraft, uten utenlandskablene ville vi hatt mere enn nok balansekraft.

Men ellers helt enig, det burde vært store insentiver for og krav om batterier sammen med solceller. Mener det burde være både for private hjem, industri, lokalt nett og produsent nivå. Idiotisk nok har jo ikke nettleverandørene selv lov til å investere i batterier for balansekraft.
Ville vært perfekt for et nabolag, som kanskje allerede har lav tilførsel fra nettet ellers. Fremfor å sende strømmen en lang vei tilbake, så kunne overskudd vært lagret i et lokalt batterilager som eies i fellesskap av borettslaget/nabolauget, og så balanserte man strømkost ut fra hvor mye man selv har bidratt med og hvor mye man har tatt ut.

Dessverre er slikt ikke lovlig i Norge, og politikerne klarte heller ikke å enes om å åpne for slikt da det ble diskutert i forbindelse med nye regler for solcelleproduksjon på private hender og for små og større selskaper.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tronde

Sitat fra: arthur på fredag 27. desember 2024, klokken 09:16
Sitat fra: tronde på torsdag 26. desember 2024, klokken 19:46
Sitat fra: arthur på onsdag 25. desember 2024, klokken 20:37I stedet for å måtte lese innlegg etter innlegg som påpeker hvor dumt noe er, ikke se på snitt, ikke se på median, ikke se på noen ting annet enn å klage, hvorfor ikke si noe om HVA man skal se på, eller sammenligne med eller hva dette måtte hete, i et HISTORISK perspektiv mht hvor dyr, eller billig, strømmen er i dag?

Og hvor dyr strømmen var i kroner og øre kan man se på nordpool og legge til moms og hva den enkelte måtte betale i nettleie. Som tidligere sagt så kommer man da frem til en pris på en krone til en krone og femti ør (da har jeg tatt i) og hvordan står den prisen seg i forhold til en pris på femti øre for 34 år siden, 1990?

Kan man bruke minstepensjon i 1990 og i år for sammenligning eller finnes det absolutt INGEN måte å sammenligne noe som helst med?

Vel, vel , nå har jeg jo blitt forsøkt overbevist av enkelte her at man ikke bør, eller burde, ha kjøpt egen bolig, men leid gjennom livet så jeg vet for egen del hvem jeg IKKE skal lytte til her hva angår personlig økonomi!

Problemet ditt er at du mer eller mindre har bestemt deg for at dette er enkelt å finne ut av. Jeg foreslo at du kanskje skulle fundere litt på om det faktisk er en enkel måte å å finne svaret. Har du prøvd den veien, eller har du låst deg fullstendig fast i at det må være enkelt?

Det du prøver å finne ut av omhandler til en stor del mennesker. Mennesker er noe annet enn skruer og muttere, og det finnes ingen enkel formel som beskriver mennesket.

Nå er det vel du som hevder at jeg tar feil og/eller ikke skjønner noe av dette, men du overlater til meg å finne ut hva som er riktig heller enn å forklare meg hva som er riktig? Litt sånn omvendt bevisførsel som jeg har liten sans for og ikke faller for "fristelsen" til å bite på!

Fristelsen til å lære noe nytt er i alle fall fraværende hos deg.

Det er lagt ut linker som viser hvorfor gjennomsnittslønn er en dårlig indikator. Har du sett på dem?

Du maser hele tiden om at det må finnes en enkel måte å finne ut av dette. Hvorfor må det være enkelt? Har du gjort deg opp noen tanker om hvorfor partene i et lønnsoppgjør stiller med et stort antall skarpskodde økonomer for å finne svaret på hvordan kjøpekraft har utviklet seg? Er det fordi de er dumme, eller er det bare for å gi inntrykk av at de tar dette på alvor? Hvorfor ikke bare spørre Arthur, han finner jo svaret på null komma null med sitt magiske tall?

arthur

"Har du gjort deg opp noen tanker om hvorfor partene i et lønnsoppgjør stiller med et stort antall skarpskodde økonomer for å finne svaret på hvordan kjøpekraft har utviklet seg? "

Nei, men det skyldes nok at jeg IKKE har fått med meg at det har vært, eller er, så vanskelig å snakke om hvordan kjøpekraften har endret seg!

Du har en masse meninger om hva som IKKE kan brukes, eller legges til grunn, for å mene noe som helst om kjøpekraft, men INGEN mening om hva som KAN brukes for å vurdere denne?

LO derimot har klare meninger om dettes; "Årets vedtak var ganske klart: Hovedkravet er økt kjøpekraft hvor lavlønn og likelønn skal prioriteres."

Det de krever er i all enkelhet at lønnen skal øke MER enn prisstigningen, enkelt og greit. Hvorfor skal du gjøre det så forbasket vanskelig? Eller for enhver pris la være å svare på enkle spørsmål?

https://www.lo.no/hva-vi-mener/lonn/nyheter-om-lonnsoppgjoret-2024/lo-krever-okt-kjopekraft/

O du har kanskje hørt om SSB? Håper det!

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/konjunkturer/statistikk/konjunkturtendensene/artikler/okt-kjopekraft-for-husholdningene-lofter-norsk-okonomi
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Hvert år blir det spådd reallønnsøkning.
Hvert år har inflasjonen blitt høyere enn spådd.
Hvert år har reallønnen gått ned. Sånn har det vært de siste 3 årene.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Og som vanlig bruker man tilnærmet et "mikroskop" for å "bevise" sine meninger heller enn å se på ting over noe tid!

https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Gazer75

Sitat fra: arthur på søndag 29. desember 2024, klokken 10:03Og som vanlig bruker man tilnærmet et "mikroskop" for å "bevise" sine meninger heller enn å se på ting over noe tid!

https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

Igjen.. snitt løn... Klart den går opp når toppane får millionar i auka inntekt medan dei på botnen får nokre kroner ekstra.

Ser jo faktisk i tabellen for snitt vs median at forskjellen aukar kvart år.
2020 e-Golf (2023-)

arthur

Og som vanlig vil man her ikke komme opp med noe som helst som gir det de selv kaller et riktig bilde (?) av lønns og prisutvikling, kun at de er misfornøyde. Her bruker ToWalkOrDrive data fra SSB, som jeg også gjør, for å "bevise" at jeg tar feil, og når jeg svarer med data fra akkurat samme kilde, ja tar jeg feil da også. Ikke så rent lite selvmotsigende og vikarierende motiver ute og går her?

>Her er det så mye kos med misnøye at det er bare helt utrolig! Synes faktisk litt synd på dere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA