Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Når det gjelder snittlønn - ser at sykt mange bank- og oljeansatte i NO2-distriktet håver inn på penger i lønn...

...samtidig tjener de i lavstatusyrker dårlig i forhold til strøm-avgiften. Det at staten håver inn milliardoverskudd på strøm er det mest usosiale politiske grepet sett i nyere historie, siden de som tjener minst betaler mest i strøm, uten hensyn til inntekt.

I tillegg har også utleieskatte-politikken til AP oppnådd det eksakte resultatet som kritikerne spådde: det blir færre utleieboliger, sånn at de som må leie må betale mye mer for å leie.

Resultatet ser en f.eks. i Stavanger hvor mødre ber på sine knær om at døtrene skal få en julemiddag. Fra avisen i dag:

Regjeringen følger situasjonen nøye...

Arthur må ta en realitet chuck. Forskjellene øker i Norge, bl.a. pga strømprisene.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. desember 2024, klokken 21:19
Sitat fra: arthur på onsdag 25. desember 2024, klokken 20:37I stedet for å måtte lese innlegg etter innlegg som påpeker hvor dumt noe er, ikke se på snitt, ikke se på median, ikke se på noen ting annet enn å klage, hvorfor ikke si noe om HVA man skal se på, eller sammenligne med eller hva dette måtte hete, i et HISTORISK perspektiv mht hvor dyr, eller billig, strømmen er i dag?

Og hvor dyr strømmen var i kroner og øre kan man se på nordpool og legge til moms og hva den enkelte måtte betale i nettleie. Som tidligere sagt så kommer man da frem til en pris på en krone til en krone og femti ør (da har jeg tatt i) og hvordan står den prisen seg i forhold til en pris på femti øre for 34 år siden, 1990?

Kan man bruke minstepensjon i 1990 og i år for sammenligning eller finnes det absolutt INGEN måte å sammenligne noe som helst med?

Vel, vel , nå har jeg jo blitt forsøkt overbevist av enkelte her at man ikke bør, eller burde, ha kjøpt egen bolig, men leid gjennom livet så jeg vet for egen del hvem jeg IKKE skal lytte til her hva angår personlig økonomi!

.
Det har gjort det ekstremt vanskelig, for ikke å si umulig, å sammenligne priser før og nå.
Så da sitter man igjen med årlig regning på energi vs årlig lønn. Men også dette blir feil - samfunnet har gått videre - og vi FORVENTER høyere levestandard nå enn f.eks på 1980 og 1990 tallet. Ingen ønsker vel å betale en større andel av sin lønn til energikostnader nå enn tidligere - ei heller en like stor andel.

Betaler man en større andel av sin lønn til energikostnadene nå enn i 1990? Ja, eller nei! Når jeg viser til pris på strøm i 1990 og i dag, og sammenligner dette med lønn i 1990 og i dag så blir jeg nærmest idioterklært mens du sier åpenbart at en slik sammenligning ER relevant, eller?

Og siden vi er på et forum for elbiler så sparer jeg vel i år på bensinregningen (siden jeg KUN har elbiler) like mye som HELE strømregningen på huset og hvor jeg lader bilene rundt 90% av forbruket!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på torsdag 26. desember 2024, klokken 09:53.

Og siden vi er på et forum for elbiler så sparer jeg vel i år på bensinregningen (siden jeg KUN har elbiler) like mye som HELE strømregningen på huset og hvor jeg lader bilene rundt 90% av forbruket!
Ja det var et godt poeng Arthur - vi får spare det vi kan  :+1:

arthur

"- Forholder oss ikke til realitetene
- Vi har en arbeidsledighet som er blant de laveste i historien, økonomien er kjempegod! Det er vekst i reallønn, i aksjemarkedet og i boligmarkedet. Det er helt ubegripelig at folk synes at vi har en dårlig økonomi i Norge i dag, sier Andreassen."

"- Lider vi av en slags «fantom-fattigdom»?

- Nettopp! Vi så det samme før valget i USA, vurderingen av økonomien var fullstendig frakoblet realitetene på en måte vi aldri før har sett i historien. Halvparten av folket mente økonomien var verre enn noen gang før, men det stemte ikke med noe vi kunne se som økonomer, sier Andreassen."

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-lider-av-fantom-fattigdom/82421669
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 26. desember 2024, klokken 09:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. desember 2024, klokken 21:19
Sitat fra: arthur på onsdag 25. desember 2024, klokken 20:37I stedet for å måtte lese innlegg etter innlegg som påpeker hvor dumt noe er, ikke se på snitt, ikke se på median, ikke se på noen ting annet enn å klage, hvorfor ikke si noe om HVA man skal se på, eller sammenligne med eller hva dette måtte hete, i et HISTORISK perspektiv mht hvor dyr, eller billig, strømmen er i dag?

Og hvor dyr strømmen var i kroner og øre kan man se på nordpool og legge til moms og hva den enkelte måtte betale i nettleie. Som tidligere sagt så kommer man da frem til en pris på en krone til en krone og femti ør (da har jeg tatt i) og hvordan står den prisen seg i forhold til en pris på femti øre for 34 år siden, 1990?

Kan man bruke minstepensjon i 1990 og i år for sammenligning eller finnes det absolutt INGEN måte å sammenligne noe som helst med?

Vel, vel , nå har jeg jo blitt forsøkt overbevist av enkelte her at man ikke bør, eller burde, ha kjøpt egen bolig, men leid gjennom livet så jeg vet for egen del hvem jeg IKKE skal lytte til her hva angår personlig økonomi!

.
Det har gjort det ekstremt vanskelig, for ikke å si umulig, å sammenligne priser før og nå.
Så da sitter man igjen med årlig regning på energi vs årlig lønn. Men også dette blir feil - samfunnet har gått videre - og vi FORVENTER høyere levestandard nå enn f.eks på 1980 og 1990 tallet. Ingen ønsker vel å betale en større andel av sin lønn til energikostnader nå enn tidligere - ei heller en like stor andel.

Betaler man en større andel av sin lønn til energikostnadene nå enn i 1990? Ja, eller nei! Når jeg viser til pris på strøm i 1990 og i dag, og sammenligner dette med lønn i 1990 og i dag så blir jeg nærmest idioterklært mens du sier åpenbart at en slik sammenligning ER relevant, eller?

Jeg skal ikke idiot forklare deg - men før 1992/1993 så var det et annet system - og for å gjenta meg selv - det er korrekt at prisene var noe høyere før man etablerte Statnett marked og senere Nordpool.  Etter vi fikk den nordiske kraftbørsen og man splittet nett og marked så gikk nemlig prisene ned - og kraftprisene holdt seg på et nivå rundt 30-33 øre sånn omtrent hvert år frem til man fikk nye utenlandsforbindelser til Tyskland og England.

Men alle FORVENTER jo en velstandsutvikling? Eller synes du det hadde vært like greit å betale like stor andel av inntekten til strøm i dag som du gjorde i 1990? I så fall har man jo ikke fått noen velstandsutvikling overhodet sett opp mot at man ikke får disponere mer av pengene man får i lønn til andre formål enn f.eks strøm.
Videre så har prisene blitt mer volatile og prisene har blitt vesentlig forskjellig innad i landet. Dermed vil mange forbrukere - spesielt i dagens NO1,NO2 og NO5, se at de både betaler MER enn snittprisen for landet - og at de også betaler MER enn snittprisen i prisområdet de faktisk befinner seg i. Mao - forteller "snittpris" egentlig lite  om den faktiske situasjonen. Man kan ikke lenger sammenligne snittpriser nå og da og så utlede noe fornuftig ut av det mhp hvor dyrere eller billigere det har blitt.  Jeg er sterkt imot å bruke snittpriser og vil heller at man definerer en vektet pris der man plasserer årlig forbruk iht. en års og døgnprofil for ulike husstander. Så regner man ut denne vektede priser og sammenligner år for år. Det vil gi et mer korrekt bilde av hvordan folks strømregning faktisk beveger seg.

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 26. desember 2024, klokken 10:18"- Forholder oss ikke til realitetene
- Vi har en arbeidsledighet som er blant de laveste i historien, økonomien er kjempegod! Det er vekst i reallønn, i aksjemarkedet og i boligmarkedet. Det er helt ubegripelig at folk synes at vi har en dårlig økonomi i Norge i dag, sier Andreassen."

- Nettopp! Vi så det samme før valget i USA, vurderingen av økonomien var fullstendig frakoblet realitetene på en måte vi aldri før har sett i historien. Halvparten av folket mente økonomien var verre enn noen gang før, men det stemte ikke med noe vi kunne se som økonomer, sier Andreassen."

Så den saken der - og jeg tror Andrassen ser seg blind på snitt tall og ikke ser på hvordan økonomien til folk faktisk er veldig ulik og at hver og en også disponerer sine penger forskjellig.

Om man sitter på masse lån så betyr rentene mye fordi de spiser av den disponible inntekten. Boigprisene har jo vokst veldig siste 15-20 år, men vi har hatt lave renter i hele perioden så rentekostnadene har vært lave - så er ikke lenger tilfelle.

Det samme med mat og strøm - går prisene opp på disse så forsyner man seg også her ganske fort av den frie inntekten.
Og dersom man sitter igjen med Y kroner til å bruke fritt på hva man vil - og ser at med de Y kronene får man kanskje
ikke råd til denne sydenturen med all inclusive slik man hadde for 3 år siden -vel så opplever man jo seg selv fattigere. Så enkelt er det.

I kraftbransjen har vi daglige prognoser på noe som heter "residual load" i ulike prisområder og for systemet som helhet. Denne "residual load" forteller hvor mye av forbruket som må dekkes av regulerbar kraft. Mao - jo høyere "residual load" man har - jo mer vil prisen kunne bevege seg opp. Balansen mellom tilbud og etterspørsel blir trangere og mer avhengig av at man har regulerbar kraft tilgjengelig.

På samme måte kan man vel si at når forbrukerene har dekket alle faste utgifter og sitter igjen med en pengesum Y som de kan bruke på hva de vil - så ser man for det første at for denne pengesummen Y så får man ikke like mye som før.
Og så kan man sette seg ned og se om man har råd til det samme man hadde for 3-5 år siden med denne pengesummen Y.
Og er svaret da nei - vel så er man pr def ikke blitt rikere - men fattigere...

arthur

Ok, gir meg! Strømprisen er er høyere en noen gang uansett hvor man tenker eller vurderer denne, og vi har det alle helt for jævelig!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 26. desember 2024, klokken 10:18"- Forholder oss ikke til realitetene

Hvordan synes du dette er relevant?
Synes du det er greit at USA har 38 millioner fattige? Er det ønsket nivå?
Synes du det er greit det er 4 timer kø utenfor fattighuset i Oslo mens Oljefondet har 19900 milliarder?
Synes du det er greit at nordmenn betaler 3 ganger så mye for strøm enn for 10 år siden?

Så lenge gjennomsnittet går opp?

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 26. desember 2024, klokken 11:02Ok, gir meg! Strømprisen er er høyere en noen gang uansett hvor man tenker eller vurderer denne, og vi har det alle helt for jævelig!

Mange har det også sikkert dårligere enn man hadde det for 3-4 år siden. Selv om man skriver i avisene om reallønnsutvikling - så er det jo ikke alle som reellt sett har fått dette. F.eks skriver man jo gjerne om lønnsoppgjør og at alle skal få 3-4-5%. Fakta er at mange bare får et generelt tillegg som har vært lavere enn rammene. Har stort sett bare fått det generelle tillegget. Så om rammen har vært 4% - vel så har jeg kanskje fått 2.7% som er det generelle. Og slik har det vært siden 2015 - og jeg er nok ikke alene om dette.
Selv har jeg høy lønn - så "min" forklaring er at bedriften ikke hadde noe mer å gi og ville heller løfte yngre arbeidstakere slik at deres lønn gikk raskere opp. Dette har nok skjedd flere steder og da sitter man snart igjen med at en arbeidstager på 30 tjener like greit som en på 50. Men for hvert år som går så havner nye arbeidstagere i gruppen som ikke ser reell lønnsutvikling. Alt skyldes gode intensjoner om omfordeling til yngre - men i bunn og grunn så skyver man bare problemene foran seg...Ser jo selv at mine yngre arbeidskolleger har låne-evne som langt overgår egen evne pga. at de har flere arbeidsaktive år foran seg og omtrent samme lønn. Og siden samfunnet oppfordrer folk til å ta opp lån (rentefradrag) - vel så gjør jo den yngre generasjonen nettopp det. Og da blir gjeldsbyrden stadig større. Og er man så "smart" at man skal stadig ha nyere og større bolig og begynner med et gigantlån på ganske ok lønn som 30 åring - vel så kan man fort ende opp som 50 åring med gjeld man knapt kan betjene når rentene går til himmels og kona forsvinner - og man blir nødt til å gå NED i levestandard.

RJK

For å gjenta meg selv, man kan ikke se blindt på snittet og si "vi har det så flott".

Denne Andreassen synes å lide av det samme tunnelsynest, som jeg leser av dine innlegg. Å oppleve hvordan fattigdom og dårlig økonomi stiller seg for de som utgjør den nedre skalaen av samfunnet. Dette er et perspektiv over samfunnet, som virker totalt fraværende på denne fyren.

Ja, gjennomsnittlig har vi det bedre, kanskje med unntak av noen turbulente år med høy prisstigning. Men samtidig vet vi at noen personer i dette landet drar snittet godt opp.

Prisstigning på bl.a. boliger gjør det stadig vanskeligere å komme inn på boligmarkedet, og da sier det seg nesten automatisk hva som skjer. De som har boliger, betaler mindre andel for å bo, så lenge man ikke låner over pipa. Har man ikke mulighet til å kjøpe, møtes man derimot av økte leiekostnader.

Sleng på økte og uforutsigbare kostnader på strøm, stadig dyrere mat og andre kostnader, gjør at stadig færre ser seg råd til å spise sunt, og i beste fall må leve på mat som ikke er helsemessig å anbefale. Men har man ikke råd, så er det tross alt bedre å spise en pose potetgull enn å gå sulten.

Men må man gjøre det ofte nok, så vil helsekostnadene både for den enkelte og for samfunnet gå opp.

Laks i 4-pack kostet for 3 år siden, ca 65-70 kr på Rema. Samme varen koster nå 109 kr. Gilde grillpølser kunne man kjøpe for 29 kr, nå sist så jeg de for 65,- på Rema. Altså ca det samme som man før kunne kjøpe laks for.

Og slik kunne man hentet frem priser på varer som er sunne vs mindre sunne, og sett for en grotesk utvikling det har vært på bare svært få år.

Siden jeg selv har levd på den økonomiske grensen i flere år, så vet jeg veldig godt hvordan det er å ikke ha råd til mat i slutten av måneden. Heldigvis er jeg kommet meg dit nå at min personlige økonomi har fått et løft, og jeg har kunnet unne meg billig elbil (på lån vel og merke) og gjelda mi går gradvis nedover.

Boligdrømmen vil jeg nok aldri oppnå, og er forsåvidt kjempeglad for at jeg har ei husleie i Oslo som er uforskammet lav i forhold til hva andre må betale, og strømkostnadene lave fordi varmtvann og fyring er inkludert i husleia.

Dog vet jeg at jeg nok må flytte om noen år, da huseier er gammel allerede. Når arvingene vil selge, den dagen han faller fra, så blir det ikke meg som kan kjøpe denne.

Nå betaler jeg såpass ned i måneden at jeg håper og bli gjeldfri før dette skjer, slik at jeg eventuelt kan ha råd til å betale gjengs leie et annet sted.

En absurd tanke for denne Andreassen og kanskje for deg, men slik har enkelte av oss det. Og jeg kaller meg fremdeles som en av de heldige!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på torsdag 26. desember 2024, klokken 11:28

For å gjenta meg selv, man kan ikke se blindt på snittet og si "vi har det så flott".

Ja, gjennomsnittlig har vi det bedre, kanskje med unntak av noen turbulente år med høy prisstigning. Men samtidig vet vi at noen personer i dette landet drar snittet godt opp.

Ikke snitt, ikke median, ingen måte å se det på i det hele tatt siden noen, veldig få i prosent, men en del mennesker dog, sliter med sin økonomi?

ANdelen som eier bolig i Norge er høy, høy i forhold til alle andre land, veldig bra.

"18 prosent av personer i starten av 20-årene bor i en eid bolig i Norge. Dette er mer enn 10 prosentpoeng over gjennomsnittet for alle land. 53 prosent i slutten av 20-årene og 70 prosent i starten av 30-årene bor i eid bolig. Snittet for hele Europa er henholdsvis 25 og 46 prosent." Kilde; SSB

Andelen som bor alene har økt, men allikevel går ikke andelen som eier egen bolig ned, hvorfor ikke? Kan det være.....nei, skal slutte å nevne at "vi" har det ganske bra, det har vi ikke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på torsdag 26. desember 2024, klokken 12:17

Ikke snitt, ikke median, ingen måte å se det på i det hele tatt siden noen, veldig få i prosent, men en del mennesker dog, sliter med sin økonomi?

ANdelen som eier bolig i Norge er høy, høy i forhold til alle andre land, veldig bra.

"18 prosent av personer i starten av 20-årene bor i en eid bolig i Norge. Dette er mer enn 10 prosentpoeng over gjennomsnittet for alle land. 53 prosent i slutten av 20-årene og 70 prosent i starten av 30-årene bor i eid bolig. Snittet for hele Europa er henholdsvis 25 og 46 prosent." Kilde; SSB

Andelen som bor alene har økt, men allikevel går ikke andelen som eier egen bolig ned, hvorfor ikke? Kan det være.....nei, skal slutte å nevne at "vi" har det ganske bra, det har vi ikke.
Vel, forskjellene øker, noe jeg prøvde å poengtere.

De som har det dårlig som i dårlig råd, får det værre. Og de lider ofte mer helsemesig, og værre vil det nok bli når de ikke har råd til noe av det som er sundt å spise.

De som har det godt, som i har midler i bank, fond og aksjer, de øker og får det stort sett. Og de øker fort mer enn de fattige går ned, så i snitt går det nok bedre.

Men det betyr altså ikke at alt er rosenrødt og vakkert!

Forøvrig fikk du en link lengre opp, som tok for seg litt teori om statistikk, og hvordan gjennomsnitt, median og typetall beregnes og kan brukes.

Den var vel så i klartekst forklaring på hvorfor gjennomsnitt ofte kan gi feil inntrykk. Klarere kan det kan sies, så om du ikke leste den før, så gjentar jeg linken fra @Automat her:

https://www.ssb.no/ssb-skole/undervisningsopplegg/om-sentralmalene-gjennomsnitt-median-og-typetall/tre-viktige-sentralmal-er-gjennomsnitt-median-og-typetall
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Du får fortsette å bo under en nedbetalt sten, og tro at de som "måtte" betale 4-5 millioner for hus for 4 år siden har det flott.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. desember 2024, klokken 12:27

Du får fortsette å bo under en nedbetalt sten, og tro at de som "måtte" betale 4-5 millioner for hus for 4 år siden har det flott.
Dessverre, for mange, vil et nytt boligkrakk være en stadig større trussel for folk flest.

De som har mye gjeld på bolig, og har håpet på at gjeldsgraden vil gå raskt ned med de stadig økende boligprisene, kan fort få en hverdag med gjeldsgrad over 100 % når plutselig boligverdien synker brått.

Spørsmålet tror jeg ikke er OM det kommer, selv om man stadig har fått utsettelser på forventet tid for dette, men hvor hardt det smeller når det til slutt smeller.

Og som alltid, noen vil tjene grovt på dette, samtidig som mange vil oppleve personlig tregedie når økonomien går til h.lvete!

For å være sabla kynisk i tankegangen, kanskje er det nettopp noe slikt som kan gjøre at jeg plutselig står som en mulig boligeier om få år. Men da er jeg avhengig av at det smeller hardt og bredt, noe jeg frykter kan skje!
Bosted Oslo

Counterpointer

«Fantomfattigdom», for et veldig ladet og nedvurderende uttrykk.
Sier mye om verdisynet til de som bruker det.

Høres ut som noen påstår at Norge er ett U-land. Det er det jo ingen i denne tråden som gjør. Så det er en soleklar stråmann.
Vi har 400 milliardærer (minus en liten gjeng nå i Sveits), ett utall millionærer og snart 20 tusen milliarder i fond +++
Dette hjelper ikke de som hadde lite i utgangspunktet.

I tillegg har vi poenget med at strøm er ett fellesgode som alle er avhengige av og har minimal fleksibilitet i forbruk når prisen er høyest.
Det er noen få kommuner som tjener fett, mens flertallet får ikke noe ekstra. En skal være ganske trangsynt om en ikke har fått med seg at de fleste kommuner strammer livreima kraftig og det er flere grunner til det men strømprisene er viktige bidragsytere til underskudd på budsjettet. Den rike staten gir noe til kommunene, men mesteparten puttes i fond.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA