Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Hverken snittpris eller snittlønn sier så mye om hvor stor del av inntekten man brukte på energi, som er det interessante her.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: tronde på tirsdag 24. desember 2024, klokken 14:43
Sitat fra: arthur på tirsdag 24. desember 2024, klokken 12:10Hvor mange ganger må jeg egentlig gjenta meg selv? Prisen til forbruker ALT, ABSOLUTT ALT, var i 1990 46 øre per kWt mens den i dag er 1,00 til 1,50 per kWt avhengig av hvor man bor i landet. Snittlønn i 1990 var 190.000 mens den i 2020 er rundt 700.000. Så igjen, er strømmen i dag dyrere enn den var i 1990 når man tar hensyn til lønnen man mottar? Svaret er NEI, det er den ikke, men BILLIGERE!

Fortsatt ujlart?

Hvorfor i all verden bruker du snittlønn for å bevise hva folk har råd til?

Hva mener du selv skal være en relevant måte å sammenligne historiske priser med dagens priser? Er ikke kjøpekraft relevant (heller)? Eller kan man rett og slett ikke sammenligne noe som helst i et "historisk" perspektiv?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tronde

Sitat fra: arthur på tirsdag 24. desember 2024, klokken 16:31
Sitat fra: arthur på tirsdag 24. desember 2024, klokken 12:10Hvor mange ganger må jeg egentlig gjenta meg selv? Prisen til forbruker ALT, ABSOLUTT ALT, var i 1990 46 øre per kWt mens den i dag er 1,00 til 1,50 per kWt avhengig av hvor man bor i landet. Snittlønn i 1990 var 190.000 mens den i 2020 er rundt 700.000. Så igjen, er strømmen i dag dyrere enn den var i 1990 når man tar hensyn til lønnen man mottar? Svaret er NEI, det er den ikke, men BILLIGERE!

Fortsatt ujlart?

Hva mener du selv skal være en relevant måte å sammenligne historiske priser med dagens priser? Er ikke kjøpekraft relevant (heller)? Eller kan man rett og slett ikke sammenligne noe som helst i et "historisk" perspektiv?

Du kan i alle fall ikke bruke gjennomsnittslønn. Den gir et mye bedre inntrykk enn virkeligheten. Hvorfor, kan du bruke litt tid på å finne ut selv.

Counterpointer

Som en jeg var i militæret med sa;

«Du har tre typer løgn
- ren løgn
- blank løgn
- stattestikk

Dette er like treffende i dag som det var på åttitallet.

Snittpris på strøm er ikke verd noe, det er bare lett tilgjengelig.
Det har vel vært sagt veldig mange ganger i tråden her at volumvektet pris er mye mer relevant.

ToWalkOrDrive

Ja, og så har en det med prissoner.
Denne tabellen viser de siste 20 årene for NO2. Har huket på for inflasjonsjustert. Som en ser er prisene de siste 4 årene de høyeste selv når det er inflasjonsjustert. En ser imidlertid at 2024 er svært mye billigere enn i 2023. Men som blir nevnt av andre - en bruker jo mye mer strøm om vinteren, så prisen da er jo viktigere. Røk f.eks. på mange tusenlapper i november.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: tronde på tirsdag 24. desember 2024, klokken 16:45

Fortsatt ujlart?

Du kan i alle fall ikke bruke gjennomsnittslønn. Den gir et mye bedre inntrykk enn virkeligheten. Hvorfor, kan du bruke litt tid på å finne ut selv.

Siden du vet, hevder å vite, hva man IKKE kan bruke (snittlønn) så har du vel noen tanker om hvordan man skal gjøre en sammenligning? Eller skal vi drive en gjettekonkurranse hvor jeg skal komme opp med diverse forslag som du skal si nei til, men ikke vil begrunne hvorfor og hva som gir et mer rettferdig, eller riktig, bilde? Ser du ikke dumskapen i det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

tronde

Sitat fra: arthur på onsdag 25. desember 2024, klokken 12:37
Sitat fra: tronde på tirsdag 24. desember 2024, klokken 16:45

Fortsatt ujlart?

Siden du vet, hevder å vite, hva man IKKE kan bruke (snittlønn) så har du vel noen tanker om hvordan man skal gjøre en sammenligning? Eller skal vi drive en gjettekonkurranse hvor jeg skal komme opp med diverse forslag som du skal si nei til, men ikke vil begrunne hvorfor og hva som gir et mer rettferdig, eller riktig, bilde? Ser du ikke dumskapen i det?

DU kan begynne med å se dumskapen i å nærmest idiotforklare dem som ikke kjøper dine argumenter som bygger på at du plukker et lett tilgjengelig tall (gjennomsnittslønn) og bruker det som bevis for at du har rett. Nå har du fått vite at det tallet ikke egner seg, for det gir et alt for positivt bilde. Da får du begynne å grave selv, for det er fremdeles du som vil bevise din ide om at strømmen er billigere nå.

Begynn f.eks med å spørre "hvorfor er ikke gjennomsnittslønn egnet for å si om folk har god eller dårlig råd".

Du kan nok også ofre et par timer på å fundere om det faktisk finnes en veldig enkel metode å regne ut slike ting. Det er nok en uvant øvelse for en som synes å tro at alt kan gjøres om til tall.

arthur

Hva om du heller forteller oss hva du mener er en riktig sammenligning, eller er relevant å sammenligne med heller enn at jeg skal måtte gjette hva du mener er det "riktige"? Det er forøvrig ikke snakk om å ha rett, men å gjøre en relevant sammenligning mht hvor dyr, eller billig, strømmen er nå i forhold til tidligere år for ingen er uenige om at den nominelle prisen er høyere, men hva er den reelle prisen sammenligningsvis? Kan man f.eks bruke hvor mange timer man må jobbe i dag for å betale denne regningen sammenlignet med i 1980, 1990 eller hvilket annet år du måtte mene man skal sammenligne med? Blir liksom litt for dumt å bare si at det er alt for dyrt og har blitt mye dyrere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Fortsatt ingen som kan komme med noe vettugt mht hvordan man skal kunne sammenligne prisnivåer før og nå, og ikke minst hvor "vanskelig" det er for folk flest å kunne betale sine regninger enten det er snakk om mat, bolig og jeg tør ikke nevne det; strømregningen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Vet ikke om du ser nytten i denne artikkelen, men det peker altså på hvor galt det er å se på gjennomsnittet, når man skal se på hvor galt det bærer med de pris og kostnadsøkninger vi opplever nå, sammenlignet med hvor hard det treffer de svakeste i samfunnet.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dRb5yz/prisene-stabiliserer-seg-paa-et-hoeyere-nivaa-dyrtid-er-et-bullshit-begrep?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos2&referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no&utm_medium=dre-676c0a65d551d378b02fd5ea

Selv om de fleste på et vis klarer seg greit fordi man i utgangspunktet har god økonomi og kan omstille seg, så ser man et eksempel her på det flere oss har pekt på, at det for de som har minst, og gjerne er i dårligst stand til å komme seg ut av hengemyra de er havnet i, stadig får det tyngre og værre, og sitter i enda større problemer enn de var i før!

Da blir det litt patetisk å lese at noen drar på gjennomsnittstallene for å fortelle hvor godt "vi" har det i Norge!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

I stedet for å måtte lese innlegg etter innlegg som påpeker hvor dumt noe er, ikke se på snitt, ikke se på median, ikke se på noen ting annet enn å klage, hvorfor ikke si noe om HVA man skal se på, eller sammenligne med eller hva dette måtte hete, i et HISTORISK perspektiv mht hvor dyr, eller billig, strømmen er i dag?

Og hvor dyr strømmen var i kroner og øre kan man se på nordpool og legge til moms og hva den enkelte måtte betale i nettleie. Som tidligere sagt så kommer man da frem til en pris på en krone til en krone og femti ør (da har jeg tatt i) og hvordan står den prisen seg i forhold til en pris på femti øre for 34 år siden, 1990?

Kan man bruke minstepensjon i 1990 og i år for sammenligning eller finnes det absolutt INGEN måte å sammenligne noe som helst med?

Vel, vel , nå har jeg jo blitt forsøkt overbevist av enkelte her at man ikke bør, eller burde, ha kjøpt egen bolig, men leid gjennom livet så jeg vet for egen del hvem jeg IKKE skal lytte til her hva angår personlig økonomi!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 25. desember 2024, klokken 20:37I stedet for å måtte lese innlegg etter innlegg som påpeker hvor dumt noe er, ikke se på snitt, ikke se på median, ikke se på noen ting annet enn å klage, hvorfor ikke si noe om HVA man skal se på, eller sammenligne med eller hva dette måtte hete, i et HISTORISK perspektiv mht hvor dyr, eller billig, strømmen er i dag?

Og hvor dyr strømmen var i kroner og øre kan man se på nordpool og legge til moms og hva den enkelte måtte betale i nettleie. Som tidligere sagt så kommer man da frem til en pris på en krone til en krone og femti ør (da har jeg tatt i) og hvordan står den prisen seg i forhold til en pris på femti øre for 34 år siden, 1990?

Kan man bruke minstepensjon i 1990 og i år for sammenligning eller finnes det absolutt INGEN måte å sammenligne noe som helst med?

Vel, vel , nå har jeg jo blitt forsøkt overbevist av enkelte her at man ikke bør, eller burde, ha kjøpt egen bolig, men leid gjennom livet så jeg vet for egen del hvem jeg IKKE skal lytte til her hva angår personlig økonomi!

Kraftprisene har gått fra å være helt flate mer eller mindre hele året ut - til å bli volatile med store endringer time for time og innenfor fyringssesong.  Videre har nettleien også beveget seg i en retning som er mer volatil med effektledd. En litt mer rett måte å se dette på ville være å regne årlig utgifter til strøm sammenlignet med lønn. Noen slik statistikk har jeg ikke sett noen sted - snittpriser på kraft omregnet til nåverdi vil ikke gi et korrekt bilde - flere parametere må inn der man hensyntar samfunnets velstandsutvikling også....

Det har jo skjedd voldsomme endringer fra f.eks 1990 tallet og frem til i dag. Det jeg vet er korrekt er at kraftprisene gikk NED etter at man fikk markedsbaserte kraftpriser på 1990 tallet. Så har de ligget ganske flatt rundt ca 30-33 øre i mange år inntil man innførte nye times målere og elhub. Deretter kom nye markedsendringer og flere utenlandskabler som gjorde vårt system ennå mer volatilt enn tidligere. Våre kraftpriser har i større og større grad blitt definert av prisene vi ser på kontinentet.

Det har gjort det ekstremt vanskelig, for ikke å si umulig, å sammenligne priser før og nå.
Så da sitter man igjen med årlig regning på energi vs årlig lønn. Men også dette blir feil - samfunnet har gått videre - og vi FORVENTER høyere levestandard nå enn f.eks på 1980 og 1990 tallet. Ingen ønsker vel å betale en større andel av sin lønn til energikostnader nå enn tidligere - ei heller en like stor andel. Betaler man en like stor andel så har man jo i praksis ikke fått noen velstandsutvikling. Dersom noen politikere vil prøve seg på en sammenligning med tidligere tider og si at vi ikke betaler noe mer nå enn f.eks på 1980 tallet -  så vil man jo bli latterliggjort - folk forventer jo en gradvis velstandsutvikling - ikke at man skal sprette tilbake i tid.

En annen måte å se dette på er å gå relativt kort tilbake i tid - la oss si 10 år - og så sammenligne priser.
Det forsøkte jeg jo her tidligere og viste til at lønnen måtte ha økt ca 3 gangen for at man skulle holde tritt med prisutviklingen på strøm (kraft+nettleie+alle offentlige avgifter). Og da viser jo tallene at lønnen ikke har gått relativt sett like mye opp - som kraftprisene.

Mao. man har ikke hatt en velstandsutvkling ved at disponibel inntekt på annet enn hva man kan anse som faste utgifter ikke har økt. Og der har du nøkkelen til at AP i dag f.eks sliter noe voldsomt på meningsmålingene.
Folk ser at de kanskje har MER i lønn - men hva de sitter igjen er mindre enn før - og hva man får igjen for disse pengene man sitter igjen med er jo også mindre enn før. Mao. opplever flere og flere at man er på vei inn i en resesjon.

Man kan f.eks ikke vise til at i fjor brukte vi X kroner på julegaver og i år bruker vi X+5% dersom hva man får for x+5% i varer og tjenester er mindre enn hva man fikk igjen for X kroner i fjor.....

Og mhp kraftprisene ser jo folk at de har måttet dytte mer penger på strøm de siste årene - enn hva de f.eks gjorde for 4-5-10 år siden. Da føler man jo, med rette, at vi beveger oss i feil retning der strøm plutselig spiser en større andel av lønnen.  De færreste går 20-40 år tilbake i tid og SÅ sammenligner seg. Mellom nå og 40 år har det jo skjedd en voldsom utvikling i samfunnet - og folk i dag bryr seg lite om at vi har det så mye bedre i dag enn 40 år siden.

Folk FORVENTER selvfølgelig bedre i dag enn 40 år siden.......Og der har du utfordringen norske politikere må løse.
De må styre oss i en retning som gir oss minst like bra levekår som vi hadde i fjor og aller helst øke det år for år.

ToWalkOrDrive

...og glem for all del ikke at en ikke må se på landets gjennomsnittspris på strøm. Finnmarkinger, Tromsøværinger, Nordlendinger og Trøndere drar ned snittet, som ikke hjelper Søringan.

NO2 sitt snitt, som er konsumpris-justert.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA