Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Kan vi sjekke at de faktisk regner ut det du skal betale time for time ?

Jeg er nøye og sjekker strømprisen og dags variasjonen daglig. Det er enkelt med appn. min, fortiden strømleverandør, Midt Energi leverer. Mao så står VV-berederen normalt på mellom 00 og 03, lader og bilen mest om natten men hender jeg sjekker prisen og velger et annet tidspunkt for dette og når jeg skal kjøre vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Kan jeg bruke egenproduksjon så velger jeg sef det.

Men, jeg finner ingen steder hos min strømleverandør, elhub, nettleverandør (Glitre) der man kan sjekke at de faktisk gjør det. De lister forbruket time for time, men parrer det ikke med strømprisen time for time og regner ut dagspris, noe som burde hvert enkelt på nettet. Stort sett operere de med mnd pris i faktura..

De sier det tar mye plass å legge ut dette, eller har jeg/vi blitt lurt hele veien ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 20. desember 2024, klokken 11:44Kan vi sjekke at de faktisk regner ut det du skal betale time for time ?

Jeg er nøye og sjekker strømprisen og dags variasjonen daglig. Det er enkelt med appn. min, fortiden strømleverandør, Midt Energi leverer. Mao så står VV-berederen normalt på mellom 00 og 03, lader og bilen mest om natten men hender jeg sjekker prisen og velger et annet tidspunkt for dette og når jeg skal kjøre vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Kan jeg bruke egenproduksjon så velger jeg sef det.

Men, jeg finner ingen steder hos min strømleverandør, elhub, nettleverandør (Glitre) der man kan sjekke at de faktisk gjør det. De lister forbruket time for time, men parrer det ikke med strømprisen time for time og regner ut dagspris, noe som burde hvert enkelt på nettet. Stort sett operere de med mnd pris i faktura..

De sier det tar mye plass å legge ut dette, eller har jeg/vi blitt lurt hele veien ?

Du kan i hvert fall sjekke det selv ved å hente forbruket fra Elhub og prisen fra Nordpool og legge inn i et Excel-ark. Blir mye jobb om det skal gjøres for alle dagene i en måned, men det kan sikkert automatiseres på noe vis for de som er flinke i slikt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Svein_H

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2024, klokken 11:54
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 20. desember 2024, klokken 11:44Kan vi sjekke at de faktisk regner ut det du skal betale time for time ?

Du kan i hvert fall sjekke det selv ved å hente forbruket fra Elhub og prisen fra Nordpool og legge inn i et Excel-ark. Blir mye jobb om det skal gjøres for alle dagene i en måned, men det kan sikkert automatiseres på noe vis for de som er flinke i slikt.

Jeg har gjort dette i flere år, har en Excel arbeidsbok med egne faner for hhv timesforbruk og timespris, og en tredje fane som regner ut månedskost. Denne har stort sett stemt omtrent på øret med strømregningen for hver måned, så der tror jeg nok de har alt på stell. Tidligere kunne man hente ut historiske spotpriser for lengre perioder (f.eks hele mnd) direkte til Excel-fil fra Nordpool, men det er det nå slutt på. Uten abonnement må jeg nå kopiere verdiene for en og en dag over til et nytt regneark og bearbeide tallene der før jeg limer de inn i min faste arbeidsbok, så det er endel mer jobb nå ja. Dette gjør jeg to ganger i mnd, så jeg slipper alt for mye kopiering hver gang.

Det jeg derimot ikke har fått kontroll på ennå er strømstøtten, som utbetales gjennom netteier. Det skal jo holde med en formel som beregner månedlig strømstøtte ut fra forbruk og priser (som jeg allerede har), og sammenligne med fakturaen fra netteier, men så langt har jeg ikke kommet ennå.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

daktari

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. desember 2024, klokken 09:46"Nettselskapene skal ha en viss avkastning på pengene de investerer. Hvor mye, fastsettes av myndighetene."

Sitatet er hentet fra oppslaget og for egen del ser jeg ikke noe galt i at det tas ut et visst, politisk bestemt, utbytte av overskuddet med tanke på den enorme kapital som er bundet. Utbyttet kommer også felleskapet til gode som også påpekes i artikkelen.

Det er bare en form for ekstraskatt dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Grunnen til at han fyren her tar feil er at han roter med samfunnsøkonomien. Det er en massiv flytting av økonomi fra enkelte industrier og vanlige folk til strømindustrien.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/eMyyvy/det-verste-vi-kan-gjoere-for-det-norske-samfunnet-er-aa-strupe-kablene-til-utlandet
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tronde

Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2024, klokken 15:04Grunnen til at han fyren her tar feil er at han roter med samfunnsøkonomien. Det er en massiv flytting av økonomi fra enkelte industrier og vanlige folk til strømindustrien.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/eMyyvy/det-verste-vi-kan-gjoere-for-det-norske-samfunnet-er-aa-strupe-kablene-til-utlandet

Du finner sikkert en økonom som kan fortelle deg at bonden vil tjene mye mer penger hvis han kjøper kålhodet av seg selv for 100 kroner kiloen, enn om han plukker et på åkeren og hiver det rett i gryta.

Ingeniøren

Helt klart det kan gjøres. Prøvde meg litt på dette når strømstøtten var basert på en snitt pris, men gikk fort lei da det er veldig mange timer i et døgn og enda flere dager i mnd... Får ta en sjekk når vi er kommet en par dager inn i neste mnd.

Bare er forundret over at ingen tilsynelatende gjør det det da kWh er rimelig uforståelig for mannen i gata - noe annet om du får hva du har brukt i kr. Men det er kanskje meningen at det ikke skal være forståelig for menigmann..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

arthur

Sitat fra: tronde på fredag 20. desember 2024, klokken 15:27
Sitat fra: daktari på fredag 20. desember 2024, klokken 15:04Grunnen til at han fyren her tar feil er at han roter med samfunnsøkonomien. Det er en massiv flytting av økonomi fra enkelte industrier og vanlige folk til strømindustrien.

Du finner sikkert en økonom som kan fortelle deg at bonden vil tjene mye mer penger hvis han kjøper kålhodet av seg selv for 100 kroner kiloen, enn om han plukker et på åkeren og hiver det rett i gryta.

Hvor mye koster en liter melk? Hvor mange liter melk for å lage en kilo smør? Hva koster en kilo smør? Resultatet vil trolig overraske de fleste og viser at dette er rene skjære vanvidd sånn som vi holder på med prising av bønders produkter!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Strømpris systemet er bevist komplisert og del av større systemer som også er kompliserte. Dette passer bra for ganske mange og veldig dårlig for ganske mange andre. La oss kalle dem anarkister og kommunister.

Kommunistene vil dra inn mest mulig fordi fellesskapet tjener på det.
Anarkistene vil ha mest mulig frihet og ikke la noen få som tjener mye på det selv styre deres egne midler.

Kommunistene vil ha det så komplisert som mulig slik at det blir vanskelig å gjøre noe med systemet de liker.

Anarkistene vil gjerne ha det enkelt slik at alle kan se at det er bedre å ha kontroll selv.

Strømregningen er akkurat som kommunistene ønsker det. Delt opp i masse selskaper med forskjellige vilkår og også med nettleie som er forskjellig fra selskap til selskap. På toppen av dette er det lagt en strømstøtte som bare dekker noe og som stadig endres litt, nå sist gjennom elavgift som økes.

Det er morsomt når til og med Norges Bank sier «hvis vi holder strømprisene utenfor så er inflasjonen ikke så høy.....»
Dvs renta ble holdt høy med strømprisen som begrunnelse (pluss selvfølgelig de syke matprisene mat oligarkene har ordnet.
For bortsett fra dette går det strålende med med mange økonomiske parametre 🤷🏻

En kan bli anarkist av mindre

tronde

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 20. desember 2024, klokken 18:08

Helt klart det kan gjøres. Prøvde meg litt på dette når strømstøtten var basert på en snitt pris, men gikk fort lei da det er veldig mange timer i et døgn og enda flere dager i mnd... Får ta en sjekk når vi er kommet en par dager inn i neste mnd.

Bare er forundret over at ingen tilsynelatende gjør det det da kWh er rimelig uforståelig for mannen i gata - noe annet om du får hva du har brukt i kr. Men det er kanskje meningen at det ikke skal være forståelig for menigmann..

Jeg har bygd HAN-adapter basert på dette prosjektet.
https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware

Det henter priser fra Entso-e som får dem fra Nordpool.

Adapteret regner fortløpende ut strømkost basert på forbruk og spotpris, og det bommer med kun et par tiøringer sammenliknet med strømregningen ved månedsslutt. Konklusjonen er at strømselskapet bruker ekte timespriser.

hELgenen

Sitat fra: tronde på fredag 20. desember 2024, klokken 19:54
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 20. desember 2024, klokken 18:08

Jeg har bygd HAN-adapter basert på dette prosjektet.
https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware

Det henter priser fra Entso-e som får dem fra Nordpool.

Adapteret regner fortløpende ut strømkost basert på forbruk og spotpris, og det bommer med kun et par tiøringer sammenliknet med strømregningen ved månedsslutt. Konklusjonen er at strømselskapet bruker ekte timespriser.

Om de da ikke gjør en feil - jeg avslørte en feil hos nettselskapet.
De opererte med feil dag og nattesats i forhold til deres egne satser.
Dvs. de hadde nattesats fra 22:00 til 07:00 - men de avregnet nattesats fra 21:00 til 06:00
Mao hadde de forskjøvet timene. Normalt pleier jeg ikke sjekke dette, men rasket sammen et python program
som skulle regne ut hva strømregningen ble - dette var når kraftprisen herjet som mest - og da regnet jeg ut både kraft og nettleie samt at jeg hadde egne prisprognoser for kraften frem i tid slik at jeg kunne prognosere når jeg skulle lade bil, når jeg skulle ta ut kraft - alt basert på dette månedsnittet som man opererte med da - mao, prognoserte jeg månedprisen og tilpasset meg løpende etter prognosen som ble kjørt daglig - vel uansett - i dette inngikk nettleien - og da oppdaget jeg at nettselskapet regnet feil.

Så jeg sendte dem dokumentasjonen på at de gjorde feil - først ble det stille..Så etter en stund fikk jeg en beklagelse der de innrømmet feilen og lovte å korrigere regningen for de siste 3 mnd eller noe i i den duren.
Jeg hadde regnet med at de skulle gå offentlig ut å beklage dette til ALLE kundene - men nei - det var vel for flaut og beløpene var i praksis veldig små for mange - så de ønsket vel bare å hysje det ned.

Uansett - feil kan skje - og nettselskaper kan også gjøre feil.
Henter også priser via entso-e direkte til min smarthus løsning.

Det finnes også en norsk side man kan bruke for å hente priser med et veldig enkelt API.

https://www.hvakosterstrommen.no/strompris-api

Eks :

https://www.hvakosterstrommen.no/api/v1/prices/2024/12-20_NO1.json

Den returnerer en json - fint for de som sitter i python, men dersom man sitter i Excel så krever det litt programmering for å traversere json filen (excel er ikke så glad i json og vil heller ha xml eller csv).

Personlig ville jeg vel bare lest den inn i python og konvertert den der til csv og dumpet daglige oppdateringer til csv filen - om det var Excel jeg ville ha som GUI.

PS: Kjører du linux og bruker libreoffice kan du enkelt kjøre python direkte defra og få alle tall rett inn i calc.....

arthur

Butikkene skal selge hva de vil til en hvilken som helst pris for min del og så er det opp til kundene, oss alle, å bestemme om de ser seg tjent med det, eller ikke. Noen lengter tilbake til Sovjetunionen også, dem om det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på lørdag 21. desember 2024, klokken 06:23Butikkene skal selge hva de vil til en hvilken som helst pris for min del og så er det opp til kundene, oss alle, å bestemme om de ser seg tjent med det, eller ikke. Noen lengter tilbake til Sovjetunionen også, dem om det.
Arthur..Hva tenker du på her?

arthur

At noen synes å ha et stort problem med at Meny selger vann dyrt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på lørdag 21. desember 2024, klokken 16:03At noen synes å ha et stort problem med at Meny selger vann dyrt!

Tror du må lese alt en gang til, siden du ikke tok poenget.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA