Hvor er min Tesla? Spekulering rundt shippingstatus

Startet av Aldrimer, fredag 16. juli 2021, klokken 12:28

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Olatho på fredag 13. august 2021, klokken 13:39
En interessant observasjon er at etter den første flodbølgen av skip, har det ikke dukket opp noen nye båter på Tesla Carriers Map siden Lake Geneva forlot Shanghai for en uke siden.
https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/

Jeg vet ikke om det betyr at de dekker hele behovet, både for alle dem som har bestilt, samt en del nye bestillinger, med de båtene som nå er på vei, eller om det betyr at de som ikke har fått VIN enda må vente enda lenger.  Det er jo ca en måneds seilingstid fra Shanghai til Zeebrugge, og så skal de videre til Norge.

Det står jo fortsatt "Estimert levering: september" for de som bestiller i dag.

This is just typical Tesla. Unlike other car makers who try to deliver continuously throughout the year.

Tesla always pushing shipments and deliveries to the last few weeks in each quarter. Result is utter chaos with deliveries each and every time.
Deliveries could go so much smoother if they switch to continuous deliveries (=Much happier customers). This would also relieve a lot of pressure on their Service centers, who then have more time to properly prepare each car for delivery, instead of rushing everything through in the last 2-3 weeks of each quarter.  :(

It's just all about the stock market and pleasing stock holders.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rocklobster

Det er vel ganske enkelt fordi det ikke er fabrikker i Europa enda. De produserer for det lokale markedet i sin verdensdel i siste halvpart av kvartalet, og for eksport i første halvdel. At grensen går kvartalsvis er jo bare en regnskapsmessig detalj. Vi ville ikke fått flere biler hit i sum om det var årlig eller månedlig.

Jeronan

Sitat fra: Rocklobster på fredag 13. august 2021, klokken 13:57
Det er vel ganske enkelt fordi det ikke er fabrikker i Europa enda. De produserer for det lokale markedet i sin verdensdel i siste halvpart av kvartalet, og for eksport i første halvdel. At grensen går kvartalsvis er jo bare en regnskapsmessig detalj. Vi ville ikke fått flere biler hit i sum om det var årlig eller månedlig.

No but spreading it out over the quarter will give a much higher quality and better delivery experience. Since the Service centers have more time to go over each car to catch any potential and obvious QA issues.

Now they drop this responsibility on the customer and not everyone is tech savvy enough to pick up certain QA or other issues when they take delivery. Not to mention that delivery is often really rude and want you to hurry and get out as quickly as possible due to high volume of deliveries per day.

I myself was lucky back in 2017, as I ordered an inventory that was already in transit and arrived early at end of October, so I had delivery on November 2nd that year. It was super quiet and I had all the time in the world to take delivery, as they only had like 3 deliveries for the whole day.  ???
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ArveK

Hadde ikke hørt noe fra Tesla vedr. min reservasjon fra 02.04.2020, så jeg ringte dem nå. Leveres i Molde 16.09 (silver med svart interiør)
De får første bil den 9.

Sindre M.

Fikk telefon fra Tesla Stavanger i dag, rundt en annen bestilling (3) som allerede er bekreftet på vei med ankomst om ca 4 uker. Har også bestilt Y. De var fullt i gang med å rigge seg for en massiv levering av Y "innen veldig kort tid", og at min bestilling var en av dem som lå inne i en tidlig bulk siden det var tilgjengelige biler med min konfigurasjon på de første båtene. Ikke VIN på hjemmesiden, bestilt juni 2021 (midnight silver, sort interiør, ellers standard alt). Y kommer visst til å ankomme en god stund før 3er, som altså er fremme medio september.

Får se hva det ender opp med, men det er i alle fall mye som rigges hos SC for "noe i nærmeste fremtid".

Skal sies at ingen av mine to bestillinger har VIN i kildekoden, selv om 3en fikk bekreftet VIN for flere uker siden. Så virker ikke til å være automatikk i at man får VIN i kildekoden, selv om det er linket en bil til bestillingen.
2023 Tesla Model Y Performance Sort/Sort 2x21" bestilt Okt. 22

Otkristo

Rubenel

Sitat fra: Sindre M. på fredag 13. august 2021, klokken 14:43
Fikk telefon fra Tesla Stavanger i dag, rundt en annen bestilling (3) som allerede er bekreftet på vei med ankomst om ca 4 uker. Har også bestilt Y. De var fullt i gang med å rigge seg for en massiv levering av Y "innen veldig kort tid", og at min bestilling var en av dem som lå inne i en tidlig bulk siden det var tilgjengelige biler med min konfigurasjon på de første båtene. Ikke VIN på hjemmesiden, bestilt juni 2021 (midnight silver, sort interiør, ellers standard alt). Y kommer visst til å ankomme en god stund før 3er, som altså er fremme medio september.

Får se hva det ender opp med, men det er i alle fall mye som rigges hos SC for "noe i nærmeste fremtid".

Skal sies at ingen av mine to bestillinger har VIN i kildekoden, selv om 3en fikk bekreftet VIN for flere uker siden. Så virker ikke til å være automatikk i at man får VIN i kildekoden, selv om det er linket en bil til bestillingen.

Jeg bestilte januar 2020. For noen uker siden fikk jeg beskjed fra Tesla Forus om å forvente levering 18. august. Men i går fikk jeg beskjed av Tesla Drammen est. levering er første halvdel september, mest sansynlig medio sep. Har fått vin og har bestilt LR midnight silver med gemini. Bil skal leveres i Stavanger
2020 MG ZS EV

Jeronan

Sitat fra: Otkristo på fredag 13. august 2021, klokken 14:50
Teslahumor på wrapping av bilene fra Kina😆

Is that taken at Tesla location in Tilburg? Looks like Dutch license plates on cars in background (though image is low resolution, so can't be sure).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elhansen

Noen som har hørt noe om utleveringstidspunkt i Drammen?

Jeronan

Sitat fra: elhansen på fredag 13. august 2021, klokken 15:10

Nope. I also have Drammen as delivery point. It's impossible to get hold of them on the phone.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elhansen

Sitat fra: Jeronan på fredag 13. august 2021, klokken 15:12
Sitat fra: elhansen på fredag 13. august 2021, klokken 15:10

Nope. I also have Drammen as delivery point. It's impossible to get hold of them on the phone.
Jeg håper på sen levering:) Slik at jeg kan ta en vurdering om jeg venter på neste lass med yer.

Otkristo

Sitat fra: Jeronan på fredag 13. august 2021, klokken 14:59
Sitat fra: Otkristo på fredag 13. august 2021, klokken 14:50
Teslahumor på wrapping av bilene fra Kina😆

Is that taken at Tesla location in Tilburg? Looks like Dutch license plates on cars in background (though image is low resolution, so can't be sure).
Correct

Electric cars in Norway

Off topic Det var photo shots i Holmekollen her om dagen av en hvit en. Se FB Y gruppa. Den kom i lukket trailer og uten skilter. Trolig fra US. Kommer sikkert snart i en avis nær deg. Jeg var i nærheten men visste ikke om det da. Damn it!

Jeronan

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. august 2021, klokken 16:03
Off topic Det var photo shots i Holmekollen her om dagen av en hvit en. Se FB Y gruppa. Den kom i lukket trailer og uten skilter. Trolig fra US. Kommer sikkert snart i en avis nær deg. Jeg var i nærheten men visste ikke om det da. Damn it!

Why would Tesla import a Model Y from US now, when they already getting MIC EU model Y any moment now. There is a reveal planned next week Thursday in Berlin.
So it can already be one of the MIC model Y's to be used for the show rooms though.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Electric cars in Norway

Sitat

Why would Tesla import a Model Y from US now, when they already getting MIC EU model Y any moment now.

I could tell you but then I'd have to kill you....

Nei da... jeg vet ikke... sikkert et gig for å spre rykter og det virker jo det... jeg sitter jo her å sprer rykter videre til deg....   :D

Anyway... her er den hvite fra Kollen...bilde er fra gruppa..

Skikkelig herlig bra Eye candy spør du meg ....

Jeg lagde en nærbilde versjon også av det blide. Som du ser så er det ikke noe reg nr på bilen. Det er jo bare en registert TMY i Norge nå og det er han i bilbutikken i Mandal som har importert selv en svart TMY fra US. Han har hatt sin bil leeenge.. se her https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/pA8v5o/er-han-foerst-i-europa-med-model-y  og her https://www.tu.no/artikler/kvikk-komfortabel-og-med-mye-plass-vi-har-kjort-tesla-model-y/512439

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA