Oversikt over forhåndsbestilling og kontakt fra Tesla

Startet av HankSkank, torsdag 15. juli 2021, klokken 13:56

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: YesThatsMe på søndag 18. juli 2021, klokken 14:44
Hva er grunnen til at folk velger å kjøpe vinterdekk hos Tesla og ikke hos en tredjepart der det er mulig å kjøpe tilsvarende felger og samme dekk til halve prisen?

Grunnen er at man ikke alltid sparer noe særlig penger (som du selv har sett, etter å ha sjekket), mange vil ha original vare, enkelt å legge til i en eksisterende bestilling, problemfritt kjøp, gammel vane, momsfritt, trygg på kvalitet, tidsbesparende, pris/verdi videresalg etc. Mange er heller ikke veldig gode på å finne de beste dealene privat.

Fortsatt mange grunner til å velge 3. part, men forståelig at mange velger den enkle/trygge måten. Dette gjelder jo alle merker.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

2jan

Sitat fra: Randomrex på søndag 18. juli 2021, klokken 10:19
Kan jeg fullføre "betalingsmetode" før Tesla har lagt til Vinterhjul og Enhanced Autopilot, eller bør jeg vente til at jeg jeg har fått med det i bestillingen?

Hvordan fungerer det i praksis, får man en regning i posten nærmere levering, eller betaler man allerede nå?

Dette lurer jeg også på! Noen som vet svaret?

trykkertor

Sitat fra: YesThatsMe på søndag 18. juli 2021, klokken 15:40

Redigert - så nå at opprinnelige linken var til Model S, og etter raskt søk ser jeg at S og model 3 ( som jeg regner med blir lik model Y) har forskjellige mutter design? Legger ved ny link, men det er riktig nok 20'' felger. Så litt mer research skal til.
Model Y har ikke helt samme felg og/eller dekkdimensjoner som Model 3.
Ikke nødvendigvis samme trykksensorer heller gitt årsmodell/utgave av Model 3.

YesThatsMe

Sitat fra: trykkertor på søndag 18. juli 2021, klokken 18:59

Redigert - så nå at opprinnelige linken var til Model S, og etter raskt søk ser jeg at S og model 3 ( som jeg regner med blir lik model Y) har forskjellige mutter design? Legger ved ny link, men det er riktig nok 20'' felger. Så litt mer research skal til.

Jeg tok det for god fisk at dekka passet omhverandre siden ca.75 % av alle delene var samme som i model 3. Det gir egentlig mening siden det er større og tyngre bil. Takk for viktig info.

Magnus Hansen

Tror jeg foretrekker ContiViking fremfor Nokian pga mindre støy. Mulig Nokian gir litt lavere forbruk?

daktari

Dekk Sjekk som lenket til tidligere tar 17000 +1250,- i frakt for 18" PH Turbin med CVC7 til Model 3, inkl uoriginal BT sensor. Det er fin deal.
Det er litt billigere uten sensor som man da må kjøpe fra Tesla - problemet i vinter var at Tesla ikke hadde sensorer for salg...

Så har man problemet at man får bilen på vinteren, med is og drit. Da kan man kjøre på sommerdekk hjem i snøen der 4 nye dekk ligger, eller ta med seg dekkene til Tesla utlevering for å skifte dem selv i snøføyka på parkeringsplassen. Eller man har flaks og det er knusk tørre veier.

Mange vil kanskje mene at å slippe dette er verdt noen tusenlapper som forsvinner i 2 ekstra avdrag på lånet.

Personlig vil jeg nok betalt ekstra for Conti vs Hakka da sistnevnte har en fæl uling som blir ekstra markant i Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: YesThatsMe på søndag 18. juli 2021, klokken 19:16

Jeg tok det for god fisk at dekka passet omhverandre siden ca.75 % av alle delene var samme som i model 3. Det gir egentlig mening siden det er større og tyngre bil. Takk for viktig info.
Nå har jeg googlet litt og finner ikke vinterhjupakker med Hakka R3 255/45/19 med BT TMPS til en billig pris.
Har du funnet komplette pakker som er vesenlig rimeligere en 25000,- inkl montering, avbalansering og frakt?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Man kan jo håpe Tesla tilbyr Hakka 10 EV, selv om det helst skulle vært testet før man bruker flere tusen...
Erfaringsvis er Nokian pigg ekstremt støyende på dårlig støyisolerte biler (Subaru..), på grensen til vanvidd, mens samme typen dekk er supernice på Landcruiser 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

YesThatsMe

Sitat fra: Handyman på søndag 18. juli 2021, klokken 23:10
Sitat fra: YesThatsMe på søndag 18. juli 2021, klokken 19:16

Nå har jeg googlet litt og finner ikke vinterhjupakker med Hakka R3 255/45/19 med BT TMPS til en billig pris.
Har du funnet komplette pakker som er vesenlig rimeligere en 25000,- inkl montering, avbalansering og frakt?
Jeg har lenket i tidligere svar til 20'' pakke med R3 dekk. Så tenker noen telefoner til så vil man havne på rundt 17k igjen. Frakt er ikke et faktor, for meg personlig, for det kan alltid kombineres med andre ærender.
Nå er denne saken ikke relvant likevel da Dekk fra model 3 passer ikke på model Y. Her må det ventes til markedet har modnet.

Handyman

Mulig jeg har oversett en link, men de du har postet passer ikke TMY.
Er det da slik at du IKKE har funnet noen hjulpakker som passer TMY, og som er vesentlig billigere enn 25000?

turfsurf

Sitat fra: YesThatsMe på mandag 19. juli 2021, klokken 00:34
Nå er denne saken ikke relvant likevel da Dekk fra model 3 passer ikke på model Y. Her må det ventes til markedet har modnet.
Er jo ikke rart det ikke finnes pakker for TMY enda. Kommer vel så fort bilene kommer på veien.

Men de billigste du fant var 18" til TM3 til 17k. Minste på TMY er 19" og større hjul, så da må man regne med ett par tusen til.

Så kanskje 5-6k under hjul fra Tesla. I.f.h.t. peace of mind er ikke det mye penger.

Vurderer selv å kjøpe 3djeparts hjul hvis det blir TMY P, men det er kun fordi jeg ikke ønsker 21" på vinterhjulene, som jeg regner med er det eneste Tesla vil tilby til P.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

REN-BIL

Klarer altså ikke å få kontakt med Tesla. Vil snakke med noen i Trondheim, hvordan får jeg til det?

Handyman

Sitat fra: Rocklobster på mandag 19. juli 2021, klokken 09:15
https://www.finn.no/225187047

https://www.finn.no/225188080

Litt ot, men..
Fant dem i går, men forutsetningen var at man kunne finne 3.parts hjulpakker tilsvarende originale til nærmere halv pris.
Nokian Hakka R3 koster 1218,- mer pr. dekk. Da havner man på 21 862,- i følge nettsiden.
For Uberturbine blir prisen 23 862,- Altså ikke så enormt å spare.
Med disse løper man en liten risiko for at Tesla slår seg vrange angående garanti og goodwill. I tillegg passer ikke  Hos Tesla fikk vi også et halvt års dekkhotell, samt første hjulskift inkludert ved kjøp av vinterhjul til TM3.
Personlig liker jeg ikke "turbinfelger", og Geminikapslene passer jo heller ikke på uoriginale felger antar jeg.
Det må bli en god del flere tusenlapper å spare før jeg vurderer annet enn originalt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA