Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Geir Tore Simonsen

11/10 fikk jeg 2023 VIN på en LR. Tror den var på GLOVIS SUPREME som forlot Shanghai 02/10 og losset en haug med Tesla i Barcelona for noen dager siden. Befinner seg antakelig nå på tog eller biltransport et sted i Europa. Har fått beskjed om at den har parkeringssensorer i hvert fall, er spent på nyttelasten men regner dessverre med at den er redusert ettersom den har P som 10. tegn i VIN. Men dersom demperne er mykere er det muligens et OK bytte, jeg kommer normalt ikke til å trenge de ekstra 100 kiloene.

Radial

Sitat fra: Thalgar på lørdag 29. oktober 2022, klokken 16:00
Sitat fra: OddAxel på lørdag 29. oktober 2022, klokken 15:48
For å pense tilbake på topic - jeg har følgende stats på nyttelast og vekt på min YP 2023 som jeg skal ta utlevering på i midten av november.

Dette matcher ikke med hverken gammel eller «ny» nyttelast. Noen som har en teori?

I samsvar med ny typegodkjenning, sjå her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=56888.msg1069235#msg1069235

Se der ja, strukturelle endringer i ny typegodkjenning...sparer på stålet & cost savings? 😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Thalgar

Blir fint på bruktmarknaden framover: Eldre bil blir dyrare enn nyare. ::)
Model Y LR Quicksilver, 2023

snakkesalig

Sitat fra: Thalgar på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:02
Blir fint på bruktmarknaden framover: Eldre bil blir dyrare enn nyare. ::)

Vil tro ca 95% av bruktbilkjøpere enten er uvitende om eller driter i hele problemstillingen.
(Og nei, vi som vanker på sånne forum er ikke et representativt utvalg av bruktbilkjøpere).

Contango

Finn svømmer over av biler og flere er ventet frem mot hjul hvis leveransespådommene stemmer. Det blir viktigere med "små" forskjeller i et slikt marked.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: Contango på mandag 31. oktober 2022, klokken 11:18
Finn svømmer over av biler og flere er ventet frem mot hjul hvis leveransespådommene stemmer. Det blir viktigere med "små" forskjeller i et slikt marked.
Jo, men det betinger at den vanlige kjøper har interesse for dette og vet at det er forskjeller, og ikke minst setter seg inn i det. Tipper at alle på dette forumet faller innenfor denne kategorien, men vi er IKKE representative for folk flest. Elbilforum er på mange måter et "ekkokammer" for oss særinger. Its a world out there, where no one cares!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på mandag 31. oktober 2022, klokken 11:48
Sitat fra: Contango på mandag 31. oktober 2022, klokken 11:18
Jo, men det betinger at den vanlige kjøper har interesse for dette og vet at det er forskjeller, og ikke minst setter seg inn i det. Tipper at alle på dette forumet faller innenfor denne kategorien, men vi er IKKE representative for folk flest. Elbilforum er på mange måter et "ekkokammer" for oss særinger. Its a world out there, where no one cares!

Det er jeg helt enig i. Er svært få som tenker over hva nyttelasten er uansett hvilken bil de kjøper, utenom varebiler.
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Leser i tråden levering av Model Y y performance at det er snakk om at performance kommer med nytt batteri og derfor er nødt til å få lavere nyttelast for å opprettholde rekkevidden på 514km?

Kommer nå model y performance med et dårligere batteri enn tidligere? Er det noen plass man kan sjekke hvilken type batteri model y performance kommer med fra Berlin? Går utifra at man fortsatt har 75 netto tilgjengelig? Altså nå vet jeg ikke nøyaktig hva som ligger til grunn for å få en rekkevidde på 514km, men hvis egenvekt er tilnærmet det samme som tidligere, så skal jo effektiviteten være tilnærmet lik vil jeg tro, så det gir ikke helt mening at rekkevidde er lik hvis det er snakk om at performance kommer med et mindre batteri?

Radial

Står at det er strukturelle endringer bak på Y, så det er nok den trolige årsaken til at nyttelasten synker litt.

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen-details/100784
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Storebjørn

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på søndag 30. oktober 2022, klokken 08:40
11/10 fikk jeg 2023 VIN på en LR. Tror den var på GLOVIS SUPREME som forlot Shanghai 02/10 og losset en haug med Tesla i Barcelona for noen dager siden. Befinner seg antakelig nå på tog eller biltransport et sted i Europa. Har fått beskjed om at den har parkeringssensorer i hvert fall, er spent på nyttelasten men regner dessverre med at den er redusert ettersom den har P som 10. tegn i VIN. Men dersom demperne er mykere er det muligens et OK bytte, jeg kommer normalt ikke til å trenge de ekstra 100 kiloene.

Jeg har også en MY LR 2023 og har VIN som var med på GLOVIS SUPREME og
som losset masse Tesla fra Shanghai i Barcelona.

Jeg har nå fått bekreftet at min bil ble plukket opp av
HORIZON HIGHWAY som dro fra Barcelona 09.11.2022.

HORIZON HIGHWAY skal innom Southampton
før den drar til Zeebrugge.

Den skal være i Zeebrugge 18.11.2022. Jeg vil tro at din bil
er også på HORIZON HIGHWAY vis den var med GLOVIS SUPREME.

Handyman

Sitat fra: Storebjørn på torsdag 10. november 2022, klokken 21:19
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på søndag 30. oktober 2022, klokken 08:40

Jeg har også en MY LR 2023 og har VIN som var med på GLOVIS SUPREME og
som losset masse Tesla fra Shanghai i Barcelona.

Jeg har nå fått bekreftet at min bil ble plukket opp av
HORIZON HIGHWAY som dro fra Barcelona 09.11.2022.

HORIZON HIGHWAY skal innom Southampton
før den drar til Zeebrugge.

Den skal være i Zeebrugge 18.11.2022. Jeg vil tro at din bil
er også på HORIZON HIGHWAY vis den var med GLOVIS SUPREME.
Denne tråden gjeler nyttelast og ikke frakt. Det er en engen seksjon for bestilling og levering der er det ofte tråder om båtene mm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

dsi

YP som levers nå er Maks vogntogvekt redusert med ca 200 kg fra tidligere, men totalvekten er redusert med ca 100 kg. Dersom man legger sammen totalvekt og hengervekt så blir 4132 mens maks vogntogvekt i vognkortet er 4032 kg. Burde det ikke vært 4132 i vognkortet?

Lucifer-

Ikke nødvendigvis. Ikke sikkert bilen er konstruert for å kunne kombinere vekt oppunder tillatt totaltvekt samtidig som man har en full-lastet henger eller campingvogn på slep. Er vel strukturelle endringer i konstruksjonen som er grunnen, og det kan jo gi mening.

geear

Mener at det ikke er unormalt å ha lavere vogntogvekt enn tillatt totalvekt + tillatt hengervekt, ganske sikker på jeg har hatt det på biler før.. men når det er sagt så har jeg også hatt motsatt, en X5 hadde tillatt vogntogvekt (5775 kg) lik tillatt totalvekt (2955) + tillatt hengervekt (2700) + maksvekt på hengerkobling (120), altså tillatt vogntogvekt som var 120 kg over tillatt totalvekt + tillatt hengervekt. Skjønte ikke helt den, for antar at kulevekta stjeler av tillatt totalvekt på bilen!?

kaiat

Ikke helt uvanlig at tillatt vogntogvekt er lavere enn tillatt totalvekt bil og henger, nei. Har selv vært bort i dette og har trolig kjørt med overlast som følge av det. Skulle jeg kjøre med maks lastet henger, kunne jeg ikke ha så mye last i bilen. I praksis var det så vidt jeg kunne ha ungene med på tur.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA