Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Lucifer- på søndag 23. oktober 2022, klokken 22:27
Sitat fra: Radial på søndag 23. oktober 2022, klokken 20:01
Er ikke værre enn å saumfare IPC'en og se på ombyttbarhet(om det er noe) mellom understell og bremser på 2021 og 2022.
Eventuelle forskjeller i chassis må dog noen med litt kompetanse svare på.

Får se hva jeg får til, ikke fått noe skriftlig fra Tesla enda 😜

Du kan jo se under her på svarene jeg fikk fra Tesla Drammen. Ikke at jeg tror de hjelper deg noe særlig, men de uttalte seg iallefall..

Sitat fra: Lucifer- på fredag 11. mars 2022, klokken 08:56
Ganske tydelige svar fra Tesla Drammen iallefall..

Raske til å svare da, det er da positivt :)

Det stemmer ikke at man må ha ny typegodkjenning. Det er fullt mulig med individuell godkjenning, øke tillatt totalvekt på kun DIN bil, men du er helt avhengig av at produsenten bekrefter de essensielle detaljene, enten at den KAN øke tillatt totalvekt, eller at du får en bekreftelse på at ingen lastbærende komponenter, egenvekt, osv. er endret på de nye modellene med høyere tillatt totalvekt, og bruker det som underlag for videre dialog med Biltilsynet. Nøkkelen er altså at produsenten uttaler seg. I Norge så regnes importørene som representant for fabrikkene, altså Tesla Norge, Møller, BMW Norge osv.

Jeg vurderte det også og tror det kunne vært mulig å få til, men gadd ikke bruke energi på det, bestilte heller ny Y med oppgradert MCU, tillatt totalvekt og alt mulig annet, og solgte den gamle med kjempefortjeneste...  8)

ToWalkOrDrive

Jeg gadd ikke bruke energi på å selge og kjøpe ny Y. Jeg driter i hva som står i vognkortet. Du må ha veldig mye overvekt for å få bot, og siden Model Y tåler mye mer enn de gamle vognkortene viser så er det ikke påfallende om en har et par bagger for mye. Kjenner forøvrig ingen som har fått bilen sin veid...er vel mest slitne biler som henger over fjørene som blir stoppet og veid. Skal jeg ha med noe som veier 700kg velger jeg forøvrig å hive på tilhengeren.  ;)
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. oktober 2022, klokken 12:25
Jeg gadd ikke bruke energi på å selge og kjøpe ny Y. Jeg driter i hva som står i vognkortet. Du må ha veldig mye overvekt for å få bot, og siden Model Y tåler mye mer enn de gamle vognkortene viser så er det ikke påfallende om en har et par bagger for mye. Kjenner forøvrig ingen som har fått bilen sin veid...er vel mest slitne biler som henger over fjørene som blir stoppet og veid. Skal jeg ha med noe som veier 700kg velger jeg forøvrig å hive på tilhengeren.  ;)
Har ingen fått bot etter veiing? Har jo vært over 10.000 biler på veien i over etter år nå. Vil det si at all skrivingen på dette forum i denne tråden i fjor høst bare var skremselspropaganda??
I så fall greit å vite :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Fikk meg P også i tillegg til alt det andre, så det var definitivt verdt den lille energien det var å bytte bil. Den gamle ble solgt til 92k over kjøpepris på fem minutter, nesten et år etterpå..

Det handler kun om følelsen med å kjøre lovlig eller ikke. Kjørte på vekta selv med den gamle, for å selv vite hvor mye vi hadde med i vanlig vinterpakket bil. Hadde da 100 kg overlast, og det kunne ikke sees på bilen fra utsiden i det hele tatt. Så omtrent lik ut i fjæringen foran og bak, og var ikke lav i det hele tatt. Var helt fin i godt driv på svingete veier også. Hadde overhodet ingen bekmyring med overlast rent teknisk.

Skal også sies at jeg glatt kjører henger noen kilometer til dynga eller fra byggvaren med et tonn overlast, men syns det er godt å slippe tanken som murrer baki der på 20-30-40-50 mil med hele familien i bilen. Feriestemningen er ikke akkurat sikret av at kona står igjen i veikanten. Eller.. på en måte.. men når en vet hva som kommer etterpå..  :laugh:

glx-rider

Sitat fra: geear på mandag 24. oktober 2022, klokken 15:29
Fikk meg P også i tillegg til alt det andre, så det var definitivt verdt den lille energien det var å bytte bil. Den gamle ble solgt til 92k over kjøpepris på fem minutter, nesten et år etterpå..

Det handler kun om følelsen med å kjøre lovlig eller ikke. Kjørte på vekta selv med den gamle, for å selv vite hvor mye vi hadde med i vanlig vinterpakket bil. Hadde da 100 kg overlast, og det kunne ikke sees på bilen fra utsiden i det hele tatt. Så omtrent lik ut i fjæringen foran og bak, og var ikke lav i det hele tatt. Var helt fin i godt driv på svingete veier også. Hadde overhodet ingen bekmyring med overlast rent teknisk.

Skal også sies at jeg glatt kjører henger noen kilometer til dynga eller fra byggvaren med et tonn overlast, men syns det er godt å slippe tanken som murrer baki der på 20-30-40-50 mil med hele familien i bilen. Feriestemningen er ikke akkurat sikret av at kona står igjen i veikanten. Eller.. på en måte.. men når en vet hva som kommer etterpå..  :laugh:

Å fjerne et tonn med overlast ved å slippe av kona er ikke hverdags! Men hver sin smak <3

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på mandag 24. oktober 2022, klokken 12:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. oktober 2022, klokken 12:25
Har ingen fått bot etter veiing? Har jo vært over 10.000 biler på veien i over etter år nå. Vil det si at all skrivingen på dette forum i denne tråden i fjor høst bare var skremselspropaganda??

Så det betyr ingenting for deg å kjøre lovlig eller ulovlig?
Så om du finner en million kroner i skogen og ingen ser det - så bare beholder du dem?
Eller du jukser på selvangivelsen,forsikringen osv - og det er helt greit bare man ikke blir tatt?
Hvor går egentlig grensen og hvem definerer en slik grense - er det noe man selv definerer?

Jeg klarer overhodet ikke sette meg inn i et slikt tankesett - men ser jo at visse andre har null samvittighetskvaler.

RonnyØ

Sitat fra: glx-rider på mandag 24. oktober 2022, klokken 15:35

Å fjerne et tonn med overlast ved å slippe av kona er ikke hverdags! Men hver sin smak <3

Noen ganger forsvinner mer enn et tonn, hvertfall mentalt :)

kaistian

Det mange som blir tatt mer overlast i bil, men om noen har blitt tatt for det i en Tesla vet jeg ikke.
Søker man ser diverse nettaviser skriver om Vegvesenet har gitt bot og kjøreforbud til overlasten er fjernet.
Det er stort sett Vegvesenet som gjør dette, men har sett på Twitter feeden til Politet Øst at de også har utført kontroll på det.
Hver sommer i agurknyhetstiden leser man stadig vekk om diverse bobiler og doninger med campingvogn som har blitt stoppet med overlast.
Så ja, det utføres kontroller og folk blir tatt.

geear

Sitat fra: glx-rider på mandag 24. oktober 2022, klokken 15:35

Det er bare 0,05 tonn som ryker der, men jeg er så nobel at hun kan selvfølgelig få med seg to par ski, og en bag og to, så da er man nesten kvitt de typiske 100 kiloene i overlast. Når det gjelder småturer lokalt med tung henger så gjelder det å kjøre de riktige bakveiene, eller bruke høyt lufttrykk i dekkene og presenning over hengeren, slik at det til forveksling kan se ut som en tom henger.  :P

førategangtesla

Synes fortsatt det er litt rart at at nyttelast har gått ned på både LR og P, disse nye demperne gjelder vel egentlig bare Long Range? Så det er kanskje noe endring i chassis som gjør at nyttelast går ned?

Radial

Sitat fra: førategangtesla på mandag 24. oktober 2022, klokken 19:25
Synes fortsatt det er litt rart at at nyttelast har gått ned på både LR og P, disse nye demperne gjelder vel egentlig bare Long Range? Så det er kanskje noe endring i chassis som gjør at nyttelast går ned?

Berlin starter visst opp med Megacast front-to-back og 4680batterier før jul, tipper du har svaret der.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: kaistian på mandag 24. oktober 2022, klokken 16:21
Det mange som blir tatt mer overlast i bil, men om noen har blitt tatt for det i en Tesla vet jeg ikke.
Søker man ser diverse nettaviser skriver om Vegvesenet har gitt bot og kjøreforbud til overlasten er fjernet.
Det er stort sett Vegvesenet som gjør dette, men har sett på Twitter feeden til Politet Øst at de også har utført kontroll på det.
Hver sommer i agurknyhetstiden leser man stadig vekk om diverse bobiler og doninger med campingvogn som har blitt stoppet med overlast.
Så ja, det utføres kontroller og folk blir tatt.
Overlast med en bobil skiller seg vesentlig fra overlast med en Y. Noen få kg overlast i en nedregistrert bobil betyr svært ofte at den skulle vært registrert i en annen kjøretøygruppe. Dette påvirker bla. krav til EU-kontroll, avgifter til staten og sertifikatkrav til fører. Nedregistreringen er helt avgjørende for at vanlige privatpersoner kan eie og kjøre disse. De samme gjeler i stor grad også campingvogner. Med en overlastet 21 mod Y svindler man altså ikke staten for penger, og det utløser heller ikke krav om sertifikat for lett lastebil, samt alt tyder på Yen tross alt er konstruert for det.
Andelen Yer med lav nyttelast minker, og jeg tror ikke disse vil være mål for vektkontroller. Det ser tross alt ut til ikke å være tungtveiende grunner for det. Det er nok helt andre forhold som prioriteres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på mandag 24. oktober 2022, klokken 16:02

Så det betyr ingenting for deg å kjøre lovlig eller ulovlig?
Så om du finner en million kroner i skogen og ingen ser det - så bare beholder du dem?
Eller du jukser på selvangivelsen,forsikringen osv - og det er helt greit bare man ikke blir tatt?
Hvor går egentlig grensen og hvem definerer en slik grense - er det noe man selv definerer?

Jeg klarer overhodet ikke sette meg inn i et slikt tankesett - men ser jo at visse andre har null samvittighetskvaler.
Ja, da måtte man selvsagt rette dette mot person igjen. Jeg kjører ikke ulovlig med hensyn til nyttevekt. Jeg har TMY 22
Det jeg lurer på er om noen Tesla har blitt tatt i veiing. Det var meget hyl og skrik om dette. Ikke minst fra deg.
Tror ikke en eneste Tesla har blitt veid. Kan noen dokumentere det motsatte?
Og som vi alle vet (i hvert fall de som ikke har sort mørke i hodet hver gang "Tesla" blir nevnt), er denne regelen kun en papirregel. Nyttevekten var satt lav for å oppnå WLTP. TMY 21 tåler like mye vekt som TM 22 og er følgelig like trafikk-sikker.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kaistian

Sitat fra: Handyman på mandag 24. oktober 2022, klokken 20:10
Overlast med en bobil skiller seg vesentlig fra overlast med en Y. Noen få kg overlast i en nedregistrert bobil betyr svært ofte at den skulle vært registrert i en annen kjøretøygruppe. Dette påvirker bla. krav til EU-kontroll, avgifter til staten og sertifikatkrav til fører. Nedregistreringen er helt avgjørende for at vanlige privatpersoner kan eie og kjøre disse. De samme gjeler i stor grad også campingvogner. Med en overlastet 21 mod Y svindler man altså ikke staten for penger, og det utløser heller ikke krav om sertifikat for lett lastebil, samt alt tyder på Yen tross alt er konstruert for det.
Andelen Yer med lav nyttelast minker, og jeg tror ikke disse vil være mål for vektkontroller. Det ser tross alt ut til ikke å være tungtveiende grunner for det. Det er nok helt andre forhold som prioriteres.
En eventuell straffereaksjon er den samme for en bobil <3500 kg og en bil <3500 kg.
Har du 200 kg overvekt i dem begge får du ikke kjøre videre før du har fjernet de 200 kiloene.
Man får ikke noen gebyr/bot for de første 500 kiloene selv om totalvekta skulle bikke 3500kg, men du må fortsatt fjerne all overlast før man får kjøre videre.

Handyman

Sitat fra: kaistian på mandag 24. oktober 2022, klokken 21:22
Sitat fra: Handyman på mandag 24. oktober 2022, klokken 20:10
En eventuell straffereaksjon er den samme for en bobil <3500 kg og en bil <3500 kg.
Har du 200 kg overvekt i dem begge får du ikke kjøre videre før du har fjernet de 200 kiloene.
Man får ikke noen gebyr/bot for de første 500 kiloene selv om totalvekta skulle bikke 3500kg, men du må fortsatt fjerne all overlast før man får kjøre videre.
Stemmer, men det var ikke poenget med innlegget mitt. Poenget var at jeg mener at sannsynligheten for kontroll er mye mindre (forsvinnende liten) for Y enn for eksempelvis bobil.
For bobil kan man teorien også straffes for å kjøre uten gyldig førerkort, og bli krevd for etterbetaling av manglene avgifter for kjøretøyet mm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA