Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. januar 2022, klokken 13:15
Sitat fra: geear på onsdag 26. januar 2022, klokken 13:06
Allikevel valgte du å være den som kjøpte en helt ny kinesiskprodusert bil og dermed sørget for at den kom på veien i Norge. Var vel dyrere enn både TM3 og TMY også vil jeg tro. Mens du fokuserer på å kjøpe mobiltelefon og TV som ikke er produsert i Kina. Merkelig innlegg...
Alle kan gjøre feil. Når jeg bestilte visste jeg ikke at de skulle lage den i Kina.
Av de siste 9 bilene jeg har kjøpt er èn produsert i Kina. Ingen av de jeg venter på i 2022 kommer fra Kina, med mindre Y Performance plutselig kommer derfra.
Altså likt som flere tusen Model Y-eiere, som bestilte i mars 2019, lenge før Shanghai-fabrikken var bygget, og som sannsynligvis trodde bilene ville komme fra USA. Vi sitter ikke og kaster stein på deg og andre iX3-eiere av den grunn.  ::)

Men... så var det nyttelasttråden, da...  :laugh:

Kjeks1

Nyttelast nyttelast nyttelast

Otkristo

Tysker som har forhåndsregistrert sin Model Y MIC, og fått bekreftelse på økt nyttelast

BWV10

YesThatsMe

Jeg stusser virkelig over informasjon Tesla velger å dele med sine kunder. Når det er så mye publisert materiale hvorfor kan ikke Tesla Norge bekrefte dette og bli ferdig med ryktene?

hELgenen

Sitat fra: YesThatsMe på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:40
Jeg stusser virkelig over informasjon Tesla velger å dele med sine kunder. Når det er så mye publisert materiale hvorfor kan ikke Tesla Norge bekrefte dette og bli ferdig med ryktene?

Tesla har aldri delt så mye informasjon med sine kunder. Hva man faktisk får vet man faktisk ikke før man sitter der med bilen. Og spør man Tesla Norge blir man ofte avspist med tullete intetsigende svar dessverre. Noen innad i Tesla har forsøkt iblant å tenke som en tradisjonell nordmann ofte vil gjøre - mao. forsøke å finne svar - men kulturen i selskapet fremmer ikke denne væremåten dessverre.  Så sånn er det bare.

Motorwatt

Her er "Tesla Employee Confidentiality Agreement". Er denne strengere enn det vi er vant til her i landet?

https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/04/Tesla-Employee-Confidentiality-Agreement.pdf
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:14
Her er "Tesla Employee Confidentiality Agreement". Er denne strengere enn det vi er vant til her i landet?

https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/04/Tesla-Employee-Confidentiality-Agreement.pdf

Det korte svaret er ja!

Sikkert mange i Tesla Norge som ikke føler seg komfortabel med denne type styring....

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. januar 2022, klokken 12:14

Det er definitivt strengere enn der jeg jobber, som er i et av de største rådgivingsfirmaene.
Vi blir bla. oppfordret til å bruke sosiale medier og dele hvordan det er å jobbe der.
Vi har heller ikke noen bestemmelse som sier at det må være offenlig info for at vi skal kunne snakke om det. Det er mer motsatt. Altså at vi ikke kan snakke om ting som er ansett for å være taushetsbelagt og konfidensielt.

Problemet med Telsa er jo at de er svært tilbakeholdene med å offentliggjøre info, og at det meste derfor er "hemmeligstemplet"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: marium@gmx.net på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:54
Denne tyske artikkelen sier også at biler fra Kina får høyere nyttelast.

https://teslamag.de/news/250-kg-hoehere-zuladung-tesla-model-y-china-44998

Hmm, sier den noe om gamle Y med lav nyttelast? Noen håp om oppgradering?
Tysken min er veldig råtten 🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Motorwatt

@Maskinoversatt:

Denne uken dukket det opp en Tesla Model Y registrert der i Norge, som ifølge kjøretøynummeret kommer fra Gigafactory i Grünheide ved Berlin – opptil 2000 av dem kan produseres der som en del av en foreløpig godkjenning som del av en test . Oppdagelsen om at det er spesifisert en betydelig høyere nyttelast for denne Teslaen enn for Model Y, som tidligere kom til Europa fra Kina, vakte glede. Men du trenger ikke vente til ønsket variant også er tilgjengelig for sluttkunder fra den tyske fabrikken: Økningen refererer visstnok til Model Y fra Kina.

Nå opptil 640 kg nyttelast for Model Y
Dette er resultatet av offisiell informasjon publisert av medlemmet eivissa i det tyske forumet Tesla Drivers and Friends (TFF), delvis til og med i november i fjor. Da fikk eivissa hendene på oppdaterte EU-typegodkjenninger for Model 3 og Model Y og delte dem med resten av verden. Med oppdateringen introduserte Tesla en rekke endringer som en ny infotainmentdatamaskin med AMD-prosessorer til de to elbilene. Lenger nede og i utgangspunktet uforklarlig sto det også på listen: «Lastmassen Model Y økte».

Og med en ytterligere revisjon av EU-godkjenningen, også publisert av eivissa i TFF, har det nå også blitt klart hvordan Tesla har gjort det: «250 kilo ekstra lastekapasitet for Sanyou bremseskiver», heter det i utdrag fra dokumentene. Den nevner også den modifiserte infotainmentdatamaskinen igjen og i tillegg en ny kontroller for servostyringen. Bortsett fra det, i motsetning til forrige revisjon, så det ikke ut til å være noe nytt.

Men nyttelasten kan være nok til å dempe noen bekymringer om Tesla Model Y – ikke bare fra den nye Gigafactory i Tyskland, men også mens den fortsatt blir levert fra Kina. For da de første eksemplarene kom til Europa sist sensommer, viste det seg at Model Y inkludert sjåføren bare fikk laste rundt 400 kilo . Ifølge den nye EU-informasjonen i TFF veier derimot Model Y Long Range nå 640 kilo og ytelsesversjonen 637 kilo. Selv en mindre Model Y med kun bakhjulsdrift er typegodkjent (forlengst) og skal også ha lov til å frakte 640 kilo mennesker og bagasje.

Samme data for begge Tesla-fabrikkene
Det høres mye mer generøst ut og tilsvarer verdien for ytelsesversjonen, som ifølge databaser også gjelder for Model Y fra den tyske Gigafactory, som ble oppdaget i Norge denne uken. I motsetning til hva teslamag.de først mistenkte, ser den nye designen i Tyskland med presstøping av frontrammeelementet heller ikke ut til å ha noe med den høyere nyttelasten å gjøre. Faktisk er dataene om tom og maksimal tillatt vekt på Model Y Performance fra Kina og Tyskland nøyaktig de samme. Dette tyder til og med på at fabrikken i Grünheide også vil produsere mer konvensjonelt, i hvert fall i første omgang – eller så vil Tesla oppdatere dataene igjen når det virkelig går i gang der.

Eivissa antok uansett fra TFF at den høyere nyttelasten vil gjelde for de neste leveransene av Model Y som kommer til Europa fra fabrikken i Kina. Faktisk, ifølge hans egne uttalelser, bidro han selv til dette: Han spurte Federal Motor Transport Authority om emnet og la merke til at de tidligere Tesla-dataene fortsatt ble brukt der, skrev han i forumet. Byrået har siden rettet det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Radial

Tja, egentlig bare oppsummering av kjente saker der.
Er vel ganske sikkert at 2022 Y får mer enn godkjent nyttelast, samt litt andre forbedringer. Tror mange vil kaste seg over disse positive endringene.

For min egen del skulle jeg ønske jeg kunne fått litt mer nyttelast på gamle Y på en grei måte, for med ~100kg kuletrykk og taklast er det ikke så veldig mye igjen for de 3 (og snart 4) i bilen 🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tahamre

Sitat fra: Radial på torsdag 27. januar 2022, klokken 19:36
Tja, egentlig bare oppsummering av kjente saker der.
Er vel ganske sikkert at 2022 Y får mer enn godkjent nyttelast, samt litt andre forbedringer. Tror mange vil kaste seg over disse positive endringene.

For min egen del skulle jeg ønske jeg kunne fått litt mer nyttelast på gamle Y på en grei måte, for med ~100kg kuletrykk og taklast er det ikke så veldig mye igjen for de 3 (og snart 4) i bilen 🤣

Stemmer for massesøksmål mot Tesla. Jeg er litt bitter selv på akkurat dette  :laugh:

Geir K

Nyttelasten er en del av grunnen til at jeg ikke har bestilt Y før nå. Og har da kommunikasjon med Tesla rundt dette. Men klager ikke, har M3P som er åpenbaring å kjøre. Hadde den hatt løs hattehylle og mulighet for hengerfeste, hadde blitt en ny. Men med 2 hengere, så brukes en bil 3. Har en ny Kona og, men her er 300 kg maks tilhengervekt.

abbababba

Noen som vet hvor mye hengerfestesystem veier med og uten det som er avtakbart? 2021-model Y LR.

Regner med dette påvirker nyttelasten direkte. Fikk bestilt hengerfeste i går, greit å vite hva det betyr i praksis for hvor mye en lovlig kan ha med på ferie hvis en feks legger det som er avtakbart hjemme

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA