Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på mandag 24. oktober 2022, klokken 21:16
Sitat fra: hELgenen på mandag 24. oktober 2022, klokken 16:02
Sitat fra: DagfinnN på mandag 24. oktober 2022, klokken 12:46
Har ingen fått bot etter veiing? Har jo vært over 10.000 biler på veien i over etter år nå. Vil det si at all skrivingen på dette forum i denne tråden i fjor høst bare var skremselspropaganda??
I så fall greit å vite :)

Så det betyr ingenting for deg å kjøre lovlig eller ulovlig?
Så om du finner en million kroner i skogen og ingen ser det - så bare beholder du dem?
Eller du jukser på selvangivelsen,forsikringen osv - og det er helt greit bare man ikke blir tatt?
Hvor går egentlig grensen og hvem definerer en slik grense - er det noe man selv definerer?

Jeg klarer overhodet ikke sette meg inn i et slikt tankesett - men ser jo at visse andre har null samvittighetskvaler.
Ja, da måtte man selvsagt rette dette mot person igjen. Jeg kjører ikke ulovlig med hensyn til nyttevekt. Jeg har TMY 22
Det jeg lurer på er om noen Tesla har blitt tatt i veiing. Det var meget hyl og skrik om dette. Ikke minst fra deg.
Tror ikke en eneste Tesla har blitt veid. Kan noen dokumentere det motsatte?
Og som vi alle vet (i hvert fall de som ikke har sort mørke i hodet hver gang "Tesla" blir nevnt), er denne regelen kun en papirregel. Nyttevekten var satt lav for å oppnå WLTP. TMY 21 tåler like mye vekt som TM 22 og er følgelig like trafikk-sikker.

Ingen som sier du kjører ulovlig - men du antyder at det er helt greit å gi blanke f. fordi du er helt sikker på at det ikke vil gi noen konsekvens å bryte loven her. Det er den type holdning jeg reagerer på - har ingenting med Tesla å gjøre dette.
Men vi har kranglet om denne saken før og jeg tror ikke du vil endre holdning uansett - for noen er lover bare veiledende og atter andre igjen tydeligvis noe man kan ha glede av å bryte....bare man ikke blir tatt.........

geear

Verden er ikke svart-hvitt, og alt er ikke nødvendigvis farlig fordi det står på et papir eller en skjerm at det ikke er lov.

Har opplevd noen regelryttere i mitt liv, felles for mange av de har vært at de er ekstremt opptatt av at andre følger lover og regler, men kan fort bryte andre lover eller regler selv - når det passer DE. Man skal IKKE kjøre for fort for eksempel, men dropper gjerne å blinke ut av en rundkjøring selv, eller ved filskifte. Så lenge en holder fartsgrensa...   :o

RJK

Sitat fra: geear på mandag 24. oktober 2022, klokken 18:23
Sitat fra: glx-rider på mandag 24. oktober 2022, klokken 15:35
Sitat fra: geear på mandag 24. oktober 2022, klokken 15:29
Fikk meg P også i tillegg til alt det andre, så det var definitivt verdt den lille energien det var å bytte bil. Den gamle ble solgt til 92k over kjøpepris på fem minutter, nesten et år etterpå..

Det handler kun om følelsen med å kjøre lovlig eller ikke. Kjørte på vekta selv med den gamle, for å selv vite hvor mye vi hadde med i vanlig vinterpakket bil. Hadde da 100 kg overlast, og det kunne ikke sees på bilen fra utsiden i det hele tatt. Så omtrent lik ut i fjæringen foran og bak, og var ikke lav i det hele tatt. Var helt fin i godt driv på svingete veier også. Hadde overhodet ingen bekmyring med overlast rent teknisk.

Skal også sies at jeg glatt kjører henger noen kilometer til dynga eller fra byggvaren med et tonn overlast, men syns det er godt å slippe tanken som murrer baki der på 20-30-40-50 mil med hele familien i bilen. Feriestemningen er ikke akkurat sikret av at kona står igjen i veikanten. Eller.. på en måte.. men når en vet hva som kommer etterpå..  :laugh:

Å fjerne et tonn med overlast ved å slippe av kona er ikke hverdags! Men hver sin smak <3
Det er bare 0,05 tonn som ryker der, men jeg er så nobel at hun kan selvfølgelig få med seg to par ski, og en bag og to, så da er man nesten kvitt de typiske 100 kiloene i overlast. Når det gjelder småturer lokalt med tung henger så gjelder det å kjøre de riktige bakveiene, eller bruke høyt lufttrykk i dekkene og presenning over hengeren, slik at det til forveksling kan se ut som en tom henger.  :P
Nå vet jeg ikke alderen på dine barn, men se for deg at man har barn under 8 år, 1 mil igjen til hytta, og ingen man kan sette til å passe ungene (ikke engang den eldste av dem til å passe de mindre), mens man drar tilbake for å hente kona og resten av lasset. Og det er 250 m fra parkeringsplass til ubrøytet hyttevei, og ingen mulighet til å sette igjen ski eller annen last uten en viss fare for tyveri. Og det er ingen taxiservice å snakke om.

Da er det ikke bare å lempe av last for å hente kona og det som måtte lastes av. Forvent heller ikke noen gode miner når det ikke er en kro eller tilsvarende i nærheten, der hun kan sette seg å nyte en kaffe og vaffel mens du får alt slite med å passe unger og samtidig laste av, før du kan dra tilbake og hente henne.

Selvsagt overdrevet og krisemaksimert, men for noen er det i realiteten slikt som kan vente dem om man blir stoppet og må laste av.

Nei, bedre å ha alt innenfor egenvekt, eller at man kan tømme ut melk og annet som er billig å erstatte om det var noen få kilo man ville pirke på. Så vidt meg bekjent, er noen av kontrollene utført der det passer å vifte inn biler, men uten at det er hensyntatt at man må sette igjen folk eller verdisaker. Det er sjåførens problem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

førategangtesla

Sitat fra: Radial på mandag 24. oktober 2022, klokken 20:00
Sitat fra: førategangtesla på mandag 24. oktober 2022, klokken 19:25
Synes fortsatt det er litt rart at at nyttelast har gått ned på både LR og P, disse nye demperne gjelder vel egentlig bare Long Range? Så det er kanskje noe endring i chassis som gjør at nyttelast går ned?

Berlin starter visst opp med Megacast front-to-back og 4680batterier før jul, tipper du har svaret der.

Så vil det si at hvis jeg får en model y performance nå i desember som ikke har megacast fremme med 4680 så vil jeg få den høye nyttelasten?

Da blir det jo vinn vinn uansett? Megacast i aluminium fremme virker jo snadder, 4680 vet jeg lite om, men men jeg trodde dette var forbeholdt SR modellen iallefall en stund,men man vet jo aldri hva tesla finner på. Foreløpig ligger jo spesifikasjone ved bestilling av ny bil på det samme, akselerasjon og rekkevidde.

Radial

Sitat fra: førategangtesla på mandag 24. oktober 2022, klokken 22:38
Sitat fra: Radial på mandag 24. oktober 2022, klokken 20:00
Sitat fra: førategangtesla på mandag 24. oktober 2022, klokken 19:25
Synes fortsatt det er litt rart at at nyttelast har gått ned på både LR og P, disse nye demperne gjelder vel egentlig bare Long Range? Så det er kanskje noe endring i chassis som gjør at nyttelast går ned?

Berlin starter visst opp med Megacast front-to-back og 4680batterier før jul, tipper du har svaret der.

Så vil det si at hvis jeg får en model y performance nå i desember som ikke har megacast fremme med 4680 så vil jeg få den høye nyttelasten?

Da blir det jo vinn vinn uansett? Megacast i aluminium fremme virker jo snadder, 4680 vet jeg lite om, men men jeg trodde dette var forbeholdt SR modellen iallefall en stund,men man vet jo aldri hva tesla finner på. Foreløpig ligger jo spesifikasjone ved bestilling av ny bil på det samme, akselerasjon og rekkevidde.

Du får ikke 4680 uten Megacast front-to-back, så enten får man 4680 med full casting, eller den "gamle" typen med 2170 og løst batteri.

Aks og rekkevidde kan begrenses med software til å matche hva som passer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

DagfinnN

Sitat fra: geear på mandag 24. oktober 2022, klokken 21:50
Verden er ikke svart-hvitt, og alt er ikke nødvendigvis farlig fordi det står på et papir eller en skjerm at det ikke er lov.

Har opplevd noen regelryttere i mitt liv, felles for mange av de har vært at de er ekstremt opptatt av at andre følger lover og regler, men kan fort bryte andre lover eller regler selv - når det passer DE. Man skal IKKE kjøre for fort for eksempel, men dropper gjerne å blinke ut av en rundkjøring selv, eller ved filskifte. Så lenge en holder fartsgrensa...   :o
Ja, regelryttere er ofte meget vanskelige mennesker. Verden klarer seg best med fornuft og stort innslag av  fornuftige mennesker.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

automat

Sitat fra: RJK på mandag 24. oktober 2022, klokken 22:17

Så vidt meg bekjent, er noen av kontrollene utført der det passer å vifte inn biler, men uten at det er hensyntatt at man må sette igjen folk eller verdisaker. Det er sjåførens problem.

Det kan løses ved å bestille en taxi for passasjer og bagasje til nærmeste tettsted. Så møtes man der, og løser problemet med videre transport derfra.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 22:04
Sitat fra: RJK på mandag 24. oktober 2022, klokken 22:17

Så vidt meg bekjent, er noen av kontrollene utført der det passer å vifte inn biler, men uten at det er hensyntatt at man må sette igjen folk eller verdisaker. Det er sjåførens problem.

Det kan løses ved å bestille en taxi for passasjer og bagasje til nærmeste tettsted. Så møtes man der, og løser problemet med videre transport derfra.
Hva med hele pakken av det jeg skrev, og ikke bare løsrive den enkleste og lettest løsbare biten? For å sitere meg selv med det viktigste:

Sitatse for deg at man har barn under 8 år, 1 mil igjen til hytta, og ingen man kan sette til å passe ungene (ikke engang den eldste av dem til å passe de mindre), mens man drar tilbake for å hente kona og resten av lasset. Og det er 250 m fra parkeringsplass til ubrøytet hyttevei, og ingen mulighet til å sette igjen ski eller annen last uten en viss fare for tyveri. Og det er ingen taxiservice å snakke om.

Legg spesielt merke til den siste setningen:
SitatOg det er ingen taxiservice å snakke om.
Bosted Oslo

automat

[mention]RJK [/mention] det er litt av et eksempel du snekret sammen. Hvor er dette stedet i eksempelet ditt? Og hvor stor er sannsynligheten for vektkontroll der?

Vektkontroller skjer normalt langs hovedveier. Strekninger det normalt også vil være mulig å bestille taxi til.

Det er en ekstremt lav risiko for å havne i en slik situasjon som du beskriver.

Menn hvis man mener at dette er en problemstilling, så må man selvsagt være ekstra påpasselig med å ikke kjøre med overvekt.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på onsdag 26. oktober 2022, klokken 18:03
[mention]RJK [/mention] det er litt av et eksempel du snekret sammen. Hvor er dette stedet i eksempelet ditt? Og hvor stor er sannsynligheten for vektkontroll der?

Vektkontroller skjer normalt langs hovedveier. Strekninger det normalt også vil være mulig å bestille taxi til.

Det er en ekstremt lav risiko for å havne i en slik situasjon som du beskriver.

Menn hvis man mener at dette er en problemstilling, så må man selvsagt være ekstra påpasselig med å ikke kjøre med overvekt.
Om du hadde lest godt, hadde du sett at dette var et tenkt worst case scenario.

Men det finnes da nok av steder i Norge som ligger nogenlunde øde til og fremdeles har grensepassering og/eller er på vei til et skisted eller hytteområde.

Jeg er klar over at man skal være uheldig for å bli stoppet og kontrollert slik, men det er altså ingen umulighet. Og "hap shittens" gjerne der det passer maksimalt dårligst. Og gjerne når det paser som dårligst.

Poenget var å understreke hvorfor det er mange av oss som helst vil være på riktig side av reglene i tilfelle man blir vinket inn.
Bosted Oslo

automat

Poenget er at dette scenarioet er strekt til det urealistiske. Hvilken offentlig vei i Norge mener du det ikke går å bestille en taxi til? (Det kan selvfølgelig ta tid før den kommer.)
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på onsdag 26. oktober 2022, klokken 18:54
Poenget er at dette scenarioet er strekt til det urealistiske. Hvilken offentlig vei i Norge mener du det ikke går å bestille en taxi til? (Det kan selvfølgelig ta tid før den kommer.)
Du vil altså virkelig dra en lengre diskusjon av det som jeg for andre gang har sagt at var et "tenkt worst scenario"? Seriøst?

Nei, klart. Driter man penger, så er det vel ikke noe problem å få en taxi til et sted langt ut i skogene, det bare koster endel kroner, og kan ta noen timer den rette dagen. Ikke at man bryr seg om slikt, om man aldri har kjent på økonomiske problemer.

Men andre av oss står heller over å kjøpe en bil, der man kan risikere en taxi-regning på noen tusenlapper pga at produsenten var for kjip til å levere en fornuftig nyttelast.

Men jeg ser ikke poenget i å dra dette i en lengre diskusjon. Enten ser du at dette hadde vært en sur og lei opplevelse å havne i, eller så er du rett og slett ikke interessert i å se det eller innrømme det. Og det får bli mine siste ord om akkurat dette.

Du står selvsagt fritt til å fortsette kveruleringen, men jeg vil ikke følge det opp.
Bosted Oslo

THE

Bare for komme med litt tilleggsinformasjon om taxitilbudet i Bygdenorge. I Balestrand i Sogn har taxiselskapet sluttet med taxikjøring på natt (kl21-07), i helger og på helligdager pga. at etterspørselen etter taxitjenester er for lite på disse tidspunktene. I følge en artikkel i lokalavisa er det flere taxiselskap i små bygder som har innført samme endringer i tilbud. Dette er mulig pga. at kjøreplikt ble fjernet ved ei lovendring for to år siden, sikkert samtidig som endringene i løyveordninga ble innført. Legger ved link til artikkelen selv om det er plussak: (https://www.sognavis.no/taxisjaforen-matte-ta-grep-har-hatt-mange-helger-og-netter-utan-eit-einaste-oppdrag/s/5-115-889427)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Følger opp med en link til motor-artikkel som omhandler vekt-begrensninger og kjøre-egenskaper:

https://www.motor.no/aktuelt/naf-ekspertene-hvor-mye-kan-bilen-veie-med-last/235362
Bosted Oslo

OddAxel

For å pense tilbake på topic - jeg har følgende stats på nyttelast og vekt på min YP 2023 som jeg skal ta utlevering på i midten av november.

Dette matcher ikke med hverken gammel eller «ny» nyttelast. Noen som har en teori?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA