Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Lucifer-

Det er iallefall snakk om en kina-produsert bil, da VIN begynner med LRW.

Vil også tro det er snakk om LR, men såpass inn i detaljene er jeg ikke.

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

DagfinnN

Bestilt ny Y i dag med sannsynlig levering i mars i Molde.
Det eneste som bekreftet nytt er:
Rekkevidde
Oppvarmet område for vindusviskere
Ryen prosessor
Nytt 12 volt batteri

Alt annet er ubekreftede rykter. Vi for se når de første leveransene kommer i feb.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Hva mener du det er med det dokumentet som gjør det til et "rykte"?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Geir K

Tenkte å bestille en ny Y. Ønsker gjerne å få den nye oppdaterte versjonen fra Tyskland. Pga batteri/lastevekt.  Men har hørt fra venner som har fått Y modell fra Kina som mener det er den best skrudde modellen de har hatt. Snakker da om S/X modeller. Og vil Kina modellen få oppdatert Selv har jeg en M3P som har vært helt lytefri. Og den ble levert feb 19.

Er det helt sikkert at modellene fra Tyskland automatisk vil få mulighet for hengerfeste?

Så litt i dilemma nå.

geear

Sitat fra: Geir K på tirsdag 25. januar 2022, klokken 14:30
Tenkte å bestille en ny Y. Ønsker gjerne å få den nye oppdaterte versjonen fra Tyskland. Pga batteri/lastevekt.
Økt nyttelast og større batteri gjelder biler produsert i Kina også.

Men har hørt fra venner som har fått Y modell fra Kina som mener det er den best skrudde modellen de har hatt. Snakker da om S/X modeller.
S/X har aldri blitt produsert i Kina? Men ja, i mine øyne så er produksjonskvaliteten fra Kina betydelig bedre enn ALT jeg har sett fra Fremont (X/S/3). Det skal litt til at nivået blir merkbart bedre fra Berlin, og like stor forskjell som mellom Fremont og Shanghai er ikke mulig.

Er det helt sikkert at modellene fra Tyskland automatisk vil få mulighet for hengerfeste?
Ingenting er sikkert før det er levert biler fra Tyskland, men hvorfor skulle de fjerne den muligheten på tyske biler, når de produsert i USA og Kina har det?

hELgenen

Tenkte å bestille en ny Y. Ønsker gjerne å få den nye oppdaterte versjonen fra Tyskland. Pga batteri/lastevekt.  Men har hørt fra venner som har fått Y modell fra Kina som mener det er den best skrudde modellen de har hatt. Snakker da om S/X modeller. Og vil Kina modellen få oppdatert Selv har jeg en M3P som har vært helt lytefri. Og den ble levert feb 19.

Så litt i dilemma nå.

Jeg er av flere her inne blitt stemplet som Tesla hater fordi jeg har påpekt mangler/feil osv på en del modeller samt kritisert Tesla som selskap for en del manglende samfunnsansvar og manglende kundeoppfølging mhp. dette med nyttelast for de som har tatt imot bilen og kanskje sitter der nå med en bil som ikke er 100% mhp. nyttelast i forhold til forventningene (noen mener at alle Tesla kunder er så opplyste at det er en søkt problemstilling - men dem om det)

MEN - når det kommer til MIC modellene de har levert så er dette de beste bilene de så langt har klart å levere og selv om dagens leverte MIC model Y har noen tullete praktiske mangler - så er kvaliteten på bilene ganske ok slik jeg vurderer det. Og det kommer altså fra en som har levert ALLE biler jeg har kjøpt uansett merke tilbake til forhandler de siste 3 år for ulike garanti utbedringer - jeg er altså hva man kan kalle pirkete...og tar ikke imot uferdige biler og stiller høye krav til alle merker!

Det andre er at dersom nyttelasten nå faktisk er øket (alle data tyder på det) - og man også får med festekroker til bagasjerommet samt hengerfeste - så er bilen et godt kjøp. 

Jeg forventer ennå mer av bilen fra Berlin på sikt, men jeg mistenker også at prisen gjør et lite hopp UTEN at kvaliteten på de første vil være like høy som Kina bilene -  i alle fall ikke den første tiden.

Så dersom du er på jakt etter et godt Model Y kjøp - så tror jeg kanskje tiden er nå.

Hvorvidt du faktisk får en MIC eller Berlin utgave - eller kan velge, eller det dukker opp noen uventede endringer  i ekte Tesla ånd - det vet jeg ingenting om. Men sett fra mitt ståsted, som stemplet (misforstått) Tesla hater fra enkelte forum medlemmer, så ville jeg kanskje valgt å bestille i dag og satset alt på å få en av de siste MIC model Y levert til Europa - tipper nemlig de fleste vil komme fra Europa snart.

DagfinnN

Du verden. Er det 1. april i dag :)

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 25. januar 2022, klokken 16:50
Du verden. Er det 1. april i dag :)

I ditt univers, der jeg mistenker spøkelser og hekser flyr rundt...kanskje...jeg vet ærlig talt ikke. Men her på jorden er vi ikke kommet til 1 april ennå.

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 25. januar 2022, klokken 14:06
Hva mener du det er med det dokumentet som gjør det til et "rykte"?
Ikke annet en at de 4 sakene jeg listet opp er bekreftet. Intet annet. Snart kommer vel biler fra kina igjen og da får vi svaret.

Geir K

Vel, korter ned spørsmålet. Vil en bestilling i dag gi en like bra spec på bilen, eller er 2. kvartal bedre å bestille.

Jeg var en av de første som fikk model 3 i Norge. Da en performance som gikk ned
50.000 etter 2 uker. EAP til FSD pris osv. 

Derfor litt int i tips rundt kjøpet. Og trolig blir det ikke P denne gangen. Ser det som litt mer tapte penger. Moro er det, men kostbar.

Handyman

Sitat fra: Geir K på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:04
Vel, korter ned spørsmålet. Vil en bestilling i dag gi en like bra spec på bilen, eller er 2. kvartal bedre å bestille.

Jeg var en av de første som fikk model 3 i Norge. Da en performance som gikk ned

Derfor litt int i tips rundt kjøpet. Og trolig blir det ikke P denne gangen. Ser det som litt mer tapte penger. Moro er det, men kostbar.
Det blir bare spekulasjoner, ingen vil kunne svare sikkert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Hvis det ikke skjer noe helt spesielt med valuta, er det vel bare en produksjonsøkning som vil kunne påvirke prisene. Altså kan oppstart i Berlin, og mye bedre tilgang på batterier og chips trolig senke prisene. Reduserte fraktpriser for europeere kan, hvis Tesla vil, også være gunstig. Men dette skjer neppe over natten, og en ukvalifisert gjetting er tidligst slutten på Q2.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:22
Men dette skjer neppe over natten, og en ukvalifisert gjetting er tidligst slutten på Q2.
Tror dette er veldig optimistisk. Tidligst 2023 IMO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Geir K på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:04

I og med at hardware endres stadig og uten varsel, og priser også, er dette vanskelig. Det tryggeste er heller å kjøpe en angrefrist/inventory-bil med et lite avslag - da vet du hva du får.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA