Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Diravi

#1080
Jeg har vært kritisk til flere ting med Y, kanskje spesielt nyttelasten (som nå tydeligvis forbedres). Men alle produsenter forbedrer modellene sine fra første årsmodell; detaljer eller større forbedringer. Og den manglende hattehyllen på Y er en detalj - til sammenligning «glemte» Mazda å programmere MX-30 til å kunne trekke strøm til oppvarming fra veggen, for eksempel.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Radial

Håper vi kan få oppgradert nyttelasta til våre biler.. litt kjedelig at 2021 blir en "dårligere" årsmodell fordi basic saker som nyttelast ikke var tilstrekkelig utredet.

Var ikke akkurat noen informasjon på forhånd om nyttelast, før registreringene kom 🙂

Monterer jeg kroker i bagasjen, tror jeg at jeg skal se om det går inn noen 8-10mm selvklebende lysplater baki der.
En del hjulstøy bakfra på Y, hører det godt når man sitter bak 👌
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:37
Håper vi kan få oppgradert nyttelasta til våre biler.. litt kjedelig at 2021 blir en "dårligere" årsmodell fordi basic saker som nyttelast ikke var tilstrekkelig utredet.
Ja, får håpe det. Tesla har dessverre ikke tradisjon for slikt (ref tidlige TM3 og hengerfeste)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hallgrim86

Sitat fra: Radial på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:37
Håper vi kan få oppgradert nyttelasta til våre biler.. litt kjedelig at 2021 blir en "dårligere" årsmodell fordi basic saker som nyttelast ikke var tilstrekkelig utredet.

Var ikke akkurat noen informasjon på forhånd om nyttelast, før registreringene kom 🙂

Monterer jeg kroker i bagasjen, tror jeg at jeg skal se om det går inn noen 8-10mm selvklebende lysplater baki der.
En del hjulstøy bakfra på Y, hører det godt når man sitter bak 👌

Nyttelast får jeg ikke fikset, men legger du en matte i glasstaket og et trekk over bagasje hjelper det noe. Man får formsydde greier som ser ganske ok ut.

Ganske sykt at Y ligger likt som iMiev, Zoe og andre billige småbiler når det kommer til støy. Tror de kunne hentet ennå flere kunder ved å forbedre det, noe sikkert fremtiden vil bringe :)

badgerbert

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:46
Sitat fra: Radial på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:37
Håper vi kan få oppgradert nyttelasta til våre biler.. litt kjedelig at 2021 blir en "dårligere" årsmodell fordi basic saker som nyttelast ikke var tilstrekkelig utredet.
Ja, får håpe det. Tesla har dessverre ikke tradisjon for slikt (ref tidlige TM3 og hengerfeste)

Heisann. Denne artikkelen hevder at Y skal få mer nyttelast (link under). Om dette vil ha "tilbakevirkende kraft" og hvor mye det er snakk om aner jeg ikke. Men jeg husker at min Model 3 fikk oppgradert hengervekten fra 900 til 1000 kg sånn helt plutselig, om jeg ikke husker feil. Og dette fant veien inn i vognkortet uten at jeg gjorde noe som helst. Jeg tror at nyttelast/hengervekt opplyses fra produsenten. Så hvis Tesla nå plutselig har revidert nyttelasten så kanskje dette også får tilbakevirkende kraft, slik som hengervekten gjorde for model 3?

Hvis dette stemmer så kan det jo kanskje være så enkelt som at Tesla "bommet" da de kom frem til opprinnelig nyttelast?

Kildekritikk har jeg ikke utført på mine utsagn, det får dere gjøre selv :). Her er linken:

"Add cargo mass to model Y"

https://driveteslacanada.ca/model-3/full-list-updates-2022-tesla-model-3-and-model-y-uncovered/

Diravi

Sitat fra: badgerbert på mandag 03. januar 2022, klokken 10:42
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:46
Sitat fra: Radial på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:37
Håper vi kan få oppgradert nyttelasta til våre biler.. litt kjedelig at 2021 blir en "dårligere" årsmodell fordi basic saker som nyttelast ikke var tilstrekkelig utredet.
Ja, får håpe det. Tesla har dessverre ikke tradisjon for slikt (ref tidlige TM3 og hengerfeste)

Heisann. Denne artikkelen hevder at Y skal få mer nyttelast (link under). Om dette vil ha "tilbakevirkende kraft" og hvor mye det er snakk om aner jeg ikke. Men jeg husker at min Model 3 fikk oppgradert hengervekten fra 900 til 1000 kg sånn helt plutselig, om jeg ikke husker feil. Og dette fant veien inn i vognkortet uten at jeg gjorde noe som helst. Jeg tror at nyttelast/hengervekt opplyses fra produsenten. Så hvis Tesla nå plutselig har revidert nyttelasten så kanskje dette også får tilbakevirkende kraft, slik som hengervekten gjorde for model 3?

Hvis dette stemmer så kan det jo kanskje være så enkelt som at Tesla "bommet" da de kom frem til opprinnelig nyttelast?

Kildekritikk har jeg ikke utført på mine utsagn, det får dere gjøre selv :). Her er linken:

"Add cargo mass to model Y"

https://driveteslacanada.ca/model-3/full-list-updates-2022-tesla-model-3-and-model-y-uncovered/

Om du blar tilbake til side 71-72 i denne tråden (forbi de sidene der det foregår diverse slenging med fjærboa og kasting av håndvesker på hverandre) så står det plenty om dette. :-) Ny nyttelast er visstnok 565 kg. Fortsatt uvisst om de oppgraderer tidligere biler.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Handyman

Sitat fra: Diravi på mandag 03. januar 2022, klokken 12:32
Sitat fra: badgerbert på mandag 03. januar 2022, klokken 10:42
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:46
Sitat fra: Radial på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:37
Håper vi kan få oppgradert nyttelasta til våre biler.. litt kjedelig at 2021 blir en "dårligere" årsmodell fordi basic saker som nyttelast ikke var tilstrekkelig utredet.
Ja, får håpe det. Tesla har dessverre ikke tradisjon for slikt (ref tidlige TM3 og hengerfeste)

Heisann. Denne artikkelen hevder at Y skal få mer nyttelast (link under). Om dette vil ha "tilbakevirkende kraft" og hvor mye det er snakk om aner jeg ikke. Men jeg husker at min Model 3 fikk oppgradert hengervekten fra 900 til 1000 kg sånn helt plutselig, om jeg ikke husker feil. Og dette fant veien inn i vognkortet uten at jeg gjorde noe som helst. Jeg tror at nyttelast/hengervekt opplyses fra produsenten. Så hvis Tesla nå plutselig har revidert nyttelasten så kanskje dette også får tilbakevirkende kraft, slik som hengervekten gjorde for model 3?

Hvis dette stemmer så kan det jo kanskje være så enkelt som at Tesla "bommet" da de kom frem til opprinnelig nyttelast?

Kildekritikk har jeg ikke utført på mine utsagn, det får dere gjøre selv :). Her er linken:

"Add cargo mass to model Y"

https://driveteslacanada.ca/model-3/full-list-updates-2022-tesla-model-3-and-model-y-uncovered/

Om du blar tilbake til side 71-72 i denne tråden (forbi de sidene der det foregår diverse slenging med fjærboa og kasting av håndvesker på hverandre) så står det plenty om dette. :-) Ny nyttelast er visstnok 565 kg. Fortsatt uvisst om de oppgraderer tidligere biler.
Til info: å henvise til sidetall hjelper ofte lite, bruk heller nummeret på innlegget. Antall sider avhenger av hvor mange poster man viser pr side. Jeg bruker 5 pr side, og i Tapatalk er det ikke sider i det hele tatt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JørundG

#1087
Økt til 565kg LR og 562kg Performance
Nice! Økt fra 390kg
Da er ikke dette lengen noe problem

Tallene fra 2.8 fratrukket 2.6
Tallene fra 2.8.1 fratrukket 2.6.1
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

JLindberg

Som du kanskje ser at denne "nyhet" 34 dage gammel.

Det er vel fortsatt ikke bekreftet at dette gjelder for Model Y levert i 2021.

JørundG

Ok, det var nytt for meg. Sorry om det var gammelt nytt for andre.
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

turfsurf

Sitat fra: JLindberg på mandag 17. januar 2022, klokken 12:42
Det er vel fortsatt ikke bekreftet at dette gjelder for Model Y levert i 2021.
Gjelder vel bare de som kommer i neste runde?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gullars

Fikk sms fra Tesla i dag om at rekkevidden er økt til 533 km, så med det og økt nyttelast er det helt ok at jeg ikke fikk bilen i desember :)

hemi

stadig hørt 0 om min y perf. kanskje den blir tysk?

turfsurf

Sitat fra: hemi på mandag 17. januar 2022, klokken 13:55
stadig hørt 0 om min y perf. kanskje den blir tysk?
Er vel ingen med P som har hørt noe i Norge. Så ser ut som om de starter å levere de fra Tyskland ja. Gitt at de får tillatelser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjeks1

Første Berlin P regget i Norge med 562kg nyttelast?

Bilder «lånt» fra en Facebook-gruppe


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA