Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gir Tesla rabatter ved salg av nye biler?

Startet av Magnus Hansen, lørdag 10. juli 2021, klokken 10:13

« forrige - neste »

advale

@ellemelle

Artikkelen nevner tidligere hendelser som motsier hva Elon har sagt om at nye biler rett fra fabrikken skal aldri gis rabatter. Dette er fra 2016. Men siden det har altså Elon fått en i gave (dette er forsåvidt ikke relevant men som jeg har bare sakset). Du får lese videre på neste setning der det står:

"Tesla discounts are now common.."

Latterlig kilde?? Syns artikkelen er ekstremt presis som faktisk nevner tidligere utalelser fra Elon takk.  :+1:

Ellemelle

"Since Elon Musk laid down this commandment back in 2016, he has changed his mind and even accepted a free car from a fellow Tesla board member. "

Dette finner jeg ikke dokumentert. I tillegg finnes det ingen logikk i denne setningen.

Ingen seriøse medier ville skrevet noe slikt.

advale

Det der kalles god journalistisk. Mange som bare tar copy and paste takk. Her får du faktisk bakgrunnen og historikken.

Men hvorfor henger du deg i gaven? Neste setning har ingenting med gaven å gjøre:

"Tesla discounts are now common" - hvor mye klarere enn dette må du egentlig ha?

Øyvind.h

Sitat fra: advale på søndag 11. juli 2021, klokken 17:41
Edit: jeg har aldri sagt at Tesla gir rabatter slik som bilforhandlere gjør. Jeg kan sitere meg selv:  "For min del er begge like ille eller gode."
Inventory-listen er tilgjengelig for alle ved å gå på nettside eller kontakte selger. Eksempelvis kunne du få rabatt på Model 3 med gammel spekk når de nye med varmepumpe etc kom. Rabattene hos forhandler er ikke tilgjengelig for alle. Jeg fikk eksempelvis tilbud om 5% rabatt hos VW når jeg spekket GTX etter et par-tre runder med selger. Andre fikk nærmere 10%. Og noen får mindre enn 5% fordi de ikke koster på seg 2-3 pruterunder med forhandler. Det er bingo utfra forhandler, ansettelsesforhold, medlemsskap, forhold til selger osv. I motsetning til Tesla som tilbyr dette til alle som sjekker inventory liste eller spør selger om utgående modeller, demobiler, returnerte biler osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

Merkelig diskusjon, nå er vi der hvordan rabattene gis. Spiller det noen rolle? Saken er at også Tesla gir rabatter. Og det er det som er sakens kjerne - ikke hvordan rabattene gis.

Og på den linken jeg oppga står det eksplisitt at det er vanlig hos Tesla at de gir rabatter. Klikker man videre på linken der så forteller de om at de ble kontaktet av Tesla med "personlig" rabatt. De oppsøkte ikke selv Tesla og fant bilen i inventory.

Ellemelle

Sitat fra: advale på søndag 11. juli 2021, klokken 19:16
Og på den linken jeg oppga står det eksplisitt at det er vanlig hos Tesla at de gir rabatter.
Og på den linken du oppga stod det også eksplisitt oppgitt at Musk fikk en bil i gave.
Det er beviselig ikke sant. Kilden din er ikke etterrettelig.

Du er så enkel at hvis du finner en "journalist" som eksplisitt skriver at nå gir Tesla rabatter, ja da er det jaggu bevist over enhver tvil at at Tesla gir rabatter.

geear

Sitat fra: advale på søndag 11. juli 2021, klokken 17:20
Det er fair nok. Men for meg blir det som å svare en dieselfyr om elbiler kan gå mer enn 100km eller lignende før den tar natta og stiller spm-tegn og ber om kilde etc.

Men er det så utrolig vanskelig å akseptere at Tesla gir rabatter at folk må spørre om kilde?!

Den linken jeg oppga sier jo Tesla gir rabatter. " Tesla discounts are now common, and Tesla owners who buy just before the year's end or quarter's end can benefit by waiting. Those who buy mid-quarter pay more and get less."

Klikker man inn på linken så står det videre:
"We were contacted by a Tesla sales associate from Tesla in our local area who offered a blue Long Range AWD Model 3 that is new with zero miles and was never a demonstration or test drive car with a $2,330 price discount. "
Som igjen er en lagerbil, altså må man ta det utstyret og fargene akkurat den bilen er laget med, du kan gå på tesla.com og finne rabatterte inventorybiler også i Norge. Dette er på ingen måte det samme som da jeg bestile egenspecca bil fra BOS og fikk 3% rabatt på grunn av firmaavtale/kjøregodtgjørelse.

Og igjen så har det ingen som helst relevans hva noen gjør i USA eller andre verdensdeler og land, her kjøper vi biler i Norge. Møller og BOS står ikke for rabattavtaler i USA, og der borte er det langt vanligere med lagerbiler.

Fatter ikke at du gidder å være her på Tesla-delen av forumet bare for å spre eder og galle. Helt meningsløs tidsbruk for oss alle. De fleste her er faktiske kunder og vet utmerket godt hva Tesla praktiserer.

Roy Aasen

Nå skal jeg ikke blande meg i "diskusjonen...men det begynner å ligne på muligheten for en:

Otkristo

Sitat fra: geear på søndag 11. juli 2021, klokken 21:13
Sitat fra: advale på søndag 11. juli 2021, klokken 17:20
Det er fair nok. Men for meg blir det som å svare en dieselfyr om elbiler kan gå mer enn 100km eller lignende før den tar natta og stiller spm-tegn og ber om kilde etc.

Men er det så utrolig vanskelig å akseptere at Tesla gir rabatter at folk må spørre om kilde?!

Den linken jeg oppga sier jo Tesla gir rabatter. " Tesla discounts are now common, and Tesla owners who buy just before the year's end or quarter's end can benefit by waiting. Those who buy mid-quarter pay more and get less."

Klikker man inn på linken så står det videre:
"We were contacted by a Tesla sales associate from Tesla in our local area who offered a blue Long Range AWD Model 3 that is new with zero miles and was never a demonstration or test drive car with a $2,330 price discount. "
Som igjen er en lagerbil, altså må man ta det utstyret og fargene akkurat den bilen er laget med, du kan gå på tesla.com og finne rabatterte inventorybiler også i Norge. Dette er på ingen måte det samme som da jeg bestile egenspecca bil fra BOS og fikk 3% rabatt på grunn av firmaavtale/kjøregodtgjørelse.

Og igjen så har det ingen som helst relevans hva noen gjør i USA eller andre verdensdeler og land, her kjøper vi biler i Norge. Møller og BOS står ikke for rabattavtaler i USA, og der borte er det langt vanligere med lagerbiler.

Fatter ikke at du gidder å være her på Tesla-delen av forumet bare for å spre eder og galle. Helt meningsløs tidsbruk for oss alle. De fleste her er faktiske kunder og vet utmerket godt hva Tesla praktiserer.
Amen!

advale

Hehe. Begynner å bli en farse. Jeg oppgir kilde og sitat, men likevel skal enkelte nekte å innse fakta  :laugh: :laugh:

Les linken:
https://www.torquenews.com/1083/violating-elon-musks-edict-buyers-reporting-tesla-now-discounting-model-3-cars

"We were contacted by a Tesla sales associate from Tesla in our local area who offered a blue Long Range AWD Model 3 that is new with zero miles and was never a demonstration or test drive car with a $2,330 price discount."

@ellemelle - du greier ikke engang å lese en artikkel uten å misforstå og trekke gale konklusjoner.

Her skal jeg (prøve) å hjelpe deg å forstå så du ikke blir forvirret:
""There can never -- and I mean never -- be a discount on a new car coming out of the factory in pristine condition. This is why I always pay full price when I buy a car and the same applies to my family friends, celebrities, no matter how famous or influential." Those were the days! Since Elon Musk laid down this commandment back in 2016, he has changed his mind and even accepted a free car from a fellow Tesla board member. Tesla discounts are now common, "

Får være siste innlegg om teamet fra min side. Enkelte folk nekter å innse fakta selv om kilde er oppgitt. Det står i klartekst at Tesla gir rabatter. Personlig og på inventory. Så greier folk å vri at inventory er ikke rabatt og ignorer glatt om at Tesla tar kontakt og tilbyr rabatter. Bare kranglefanteri.

Får man tak i en billig inventory så sier man fikk rabatt av Tesla til venner? Eller sier dere kranglefantene at dere ikke fikk noe rabatt og kjøpte til fullpris? Sier man ikke fikk rabatt ville de kalle det for DIREKTE LØGN!

Bonus: Youtube-klipp med Live der Tesla ringer og gir rabatt:

https://www.youtube.com/watch?v=cbw2cjlvSVE

Counterpointer

advale ble så grundig satt fast i Tesla aksje tråden, så da forsetter han korstoget i en annen tråd.

Han har gått fra YouTube som kilde til en artikkel som for de fleste som kjenner til det høres ut som bevist U (fra FUD).

advale

Jepp, jeg ble satt fast der av folk som nekter å innse fakta. På samme måten som her.

Kom gjerne med hva jeg har tatt feil eller mistolket. Eller skal det bli mer kranglefanteri av at inventory som har blitt satt ned med f.eks 40 000 ikke er å regne som rabatt når dere forteller det til familie og venner?? Da kan jeg love at dere blir kalt løgnere. Men pytt sann, alt for å få Tesla i bedre lys..?

Boge

@advale - Du skjønner ikke poenget, det er ingen poeng i å diskutere da du aldri vil forstå det.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod.
Rød Peugeot e208 GT-Line 2020 mod.
ex. Vokswagen ID.3 2023 mod, en uke var nok.

advale

Hva er poenget? Greier dere å komme med noe konkret?

Og svar meg på at sier dere at dere IKKE fikk rabatt når bilen ble plukket på inventory?? Og jeg har gitt kilde til oppringing

Counterpointer

Sitat fra: advale på søndag 11. juli 2021, klokken 23:54
Jepp, jeg ble satt fast der av folk som nekter å innse fakta. På samme måten som her.

Kom gjerne med hva jeg har tatt feil eller mistolket. Eller skal det bli mer kranglefanteri av at inventory som har blitt satt ned med f.eks 40 000 ikke er å regne som rabatt når dere forteller det til familie og venner?? Da kan jeg love at dere blir kalt løgnere. Men pytt sann, det er vel ikke så farlig for dere ser det ut som..
Du fikk linker med sitater fra EU med begrunnelse for hvorfor VAG og kompani har fått milliardbot.

Du vil ikke skjønne og det er helt uvedkommende i denne tråden. Det er blitt understreket på syv forskjellige måter, av like mange brukere som de fleste uten agenda ville skjønt.

Du må forstå at kildekritikk er å ikke bare finne en link på Internett skrevet av noen, da finner du fort ut at jorda er flat og Trump skal redde verden fra pedofile satanister.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA