Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fredag 09. juli 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

Tesla88

Sitat fra: Olatho på fredag 17. september 2021, klokken 14:33
Jeg har aldri hørt om noen som velger Android foran Apple på grunn av personvern.  Jeg er selv Android-menneske på min hals, og vil ikke ha Apple-produkter.  Men det er på grunn av heftig lock-in, masse ustandard løsninger (som vekker vonde minner fra Microsoft tidligere) og sånt, som jeg ikke har lyst på.

Personvernmessig er det nok ikke noen tvil om at Apple til og med er _bedre_ enn Google på mange områder.
Apple vs Google spiller ingen rolle når Google kontroller hele verdens internettrafikk.

https://www.bbc.com/news/uk-england-cornwall-57713168

kodax

2000 beta-testere med FSD uten (rapporterte) uhell i ett år er jo i hvert fall bedre enn slik mange påsto det ville gå.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sannheten om de rapporterte uhellene er jeg skeptisk til. Tesla har så mange ganger før vist at de fraskriver AP ansvar ved å hevde at føreren ikke har fulgt med osv., bare på grunn av advarsel om å bevege rattet, de hevder også at AP er tryggere enn den gjennomsnittlige sjåfør basert på antall ulykker opp mot tilbakelagte kilometer, men "glemmer" at AP alltid må deaktiveres med en gang trafikkbildet er komplisert. Er redd de bruker statistikken til deres fordel uansett hva virkeligheten er.

k1

«Good driving behaviour» - lurer på om det vil slå inn på at man følger de fartsgrensene bilen tror det er vs hva den faktisk er. Kan bli utfordrende  ::)

daktari

Ny video fra Frenchie i downtown Chicago som senker optimismen. Bilen klarer seriøst ingenting annet enn rett frem. Man kan begynne å lure på om Teslas strategi er korrekt.

https://youtu.be/SxiLR6TdJkc

Chuck har kjørt sin basis-runde og der går det greit når der er rett frem også . Men failer på et helt basic lyskryss og litt annet med en gang det er littegrann teknisk. Sukk
https://youtu.be/bVRuKBA6ehU
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

Electreks beskrivelse:

At this point, Tesla FSD Beta drives like a 13-year-old who stole their parent's car and is trying to figure out how to drive.

https://electrek.co/2021/09/14/tesla-full-self-driving-v10-not-mind-blowing-but-progress/
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kodax

Gode diskusjoner rundt et tema er typisk det som er interresant i en tråd i et forum.
Noen her innne kommer kun med negative innlegg.
Hva er egebtlig motivasjonen for dette? Hvorfor gidder dere å følge med og kommentere i slike tråder? Er det bitterhet av å føle at dere ble lurt til å kjøpe FSD som er grunnen til det ensidige negative fokuset?
Alle er klar over at det foreløpig er et godt stykke igjen, men det er tilsynelatende også fremgang. Ensidig negativt fokus gjør jo at tråder som denne framstår som rene sytetråder, og da blir de ikke akkurat veldig interessante for andre.
Model Y - Model 3

daktari

Jeg vet ikke om du snakker til meg, men jeg er oppriktig interessert i feltet.

Deretter synes jeg det et en plikt å opplyse de som ikke følger med om at hypen eller ryktet om hvor fantastisk Tesla er på dette feltet er totalt uten forankring i virkeligheten.

Jeg holder på å kaste opp når jeg leser fra TSLA-jugere som hyper og skryter og lyver dag ut og dag inn om FSD. Uetisk.

Jeg synes synd på de som ikke har kritisk sans nok til å hoppe av hypen, de blir forledet, men det er mer enn nok lukkede bobler de kan kose seg med i sitt "flat earth society" hvis livsløgnen må holdes vedlike.

Vi bør faktisk kunne ha en reell diskusjon om FSDs faktiske dokumenterte egenskaper og tidslinje uten at noen blir sure.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

z4rd

Da hadde det kanskje vært fint å ikke blande inn "flat-earth-society" og lukkede bobler-referansene. Du skyter deg selv i foten :)

FSD har tydelige mangler, og er work-in-progress. Vil du være delaktig i utviklingen eller ei. Dette er viktig at den enkelte skjønner før de betaler masse penger for FSD. Her kan Tesla kritiseres med rette for ha å "forledet" kunder. Ting kunne vært tydeligere, men den enkelte har jo også et ansvar her. Personlig har jeg foreløpig ikke betalt for FSD, og er ikke bitter :)

Men må dog si meg enig med kodax sitt innlegg.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Metadiskusjonen om FSD er temmelig uinteressant [emoji1744]

Det er diskusjonen som gir noe, at kodax vil fokusere kun på det positive og daktari mest på det negative er helt greit for meg, det belyser utviklingen og erfaringer.

Det som er slitsomt er fanboys og negativistene, kunne sikkert satt brukernavn på dem også, men lar være.

Tilbake til FSD.
Synes personlig at kravet om å være i beredskap er helt nødvendig, men Tesla sin variant med å måtte legge et akkurat passe press på rattet er en løsning som krever mye trening og er generelt ødeleggende. De bør definitivt gå til Vision only der også og bruke det innvendige kameraet.

Problemet til Tesla her er at en (for) stor del av flåten med S og X ikke har dette og siden mange har betalt mye for FSD av disse blir det dyrt å ta en retrofit på innvendig kamera.

turfsurf

De kan jo bruke innvendig kamera på de bilene som har det, så får resten holde i rattet.

Selv skulle jeg ønsket Tesla fokuserte mere på landevei og motorvei. Det er der FSD er nyttig, og det er der konsekvensene er størst ved ulykker.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Jeg mener selv jeg er en realist, hvis noen mener jeg er negativist kan de godt skrive det.

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. september 2021, klokken 14:35
De kan jo bruke innvendig kamera på de bilene som har det, så får resten holde i rattet.

Selv skulle jeg ønsket Tesla fokuserte mere på landevei og motorvei. Det er der FSD er nyttig, og det er der konsekvensene er størst ved ulykker.
Enig, rart de ikke forsøker å fikse motorvei til Level 4 først. Det ville gitt stor verdi.  Men lovnadene fra 2016 sitter hardt i. Det ligger nok mye i tanken om robotaxi også.

Jeg mener også at kapasativ sensor er bedre enn momentsensor i rattet. Hjelper ikke å ha øyne på rattet hvis man sitter på hendene sine...

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 18. september 2021, klokken 14:51
Jeg mener også at kapasativ sensor er bedre enn momentsensor i rattet. Hjelper ikke å ha øyne på rattet hvis man sitter på hendene sine...
Kamera vil jo fint se om en sitter på hendene sine. Noe som forøvrig virker litt sært [emoji6] Hendene i fanget er mer normalt og er vel det Tesla viste i sine første videoer av FSD.

kodax

Sitat fra: daktari på lørdag 18. september 2021, klokken 14:47
Jeg mener selv jeg er en realist, hvis noen mener jeg er negativist kan de godt skrive det.
Jeg kan sitere meg selv i både positive og negative innlegg ang FSD. Mulig jeg tar feil, men jeg kan kun huske å ha sett negative innlegg ang FSD fra deg de siste fire år.
Det er selvfølgelig lov å være negativ til FSD, og du kommenterer altså i FSD-trådene for å advare andre mot å kjøpe det.
Jeg har hverken Tesla-aksjer eller noen agenda om å få flere til å kjøpe FSD, jeg er kun interessert i utviklingen, både på generell basis og spesielt siden jeg selv har FSD. For meg, og andre som har den motivasjonen, så vil jeg tro at det er forståelig at vi ikke føler det er spesielt givende med innlegg som har en agenda å få folk til ikke å kjøpe FSD.
Såvidt jeg kan huske, så har du helt ok innlegg ellers på forumet, så jeg får heller prøve å ignorere innleggene dine ang FSD, og så får dere som misliker mitt synspunkt ignorere meg og mine likesinnede ;)
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA