Hovedmeny

Avkjøring registrert?

Startet av geear, søndag 04. juli 2021, klokken 21:36

« forrige - neste »

geear

Har såvidt jeg vet siste sw for MCU1 FSD (2020.48.37.4), og de siste dagene har jeg opplevd å få rødt varsel om "Avkjøring registrert", med lydalarm, tre ganger. Den første gangen var på helt normal landevei, og ikke i nærheten av stripa, men de siste par gangene (litt usikker på antall pga fokus på vei), var på spesielt smal vei der jeg var godt over hvitstripene for å møte biler, så de kan jeg til en viss grad forstå, men har aldri fått disse meldingene før. Andre som har fått disse i det siste?

Første gangen lurte jeg på om den satte i gang å varsle nødetater også, men tydeligvis ikke..  :P

sjokomelk

Er bare bilen som i brøkdelen av et sekund tror du er på vei ut i grøfta. Fått den noen ganger gjennom årene på smale (og mindre smale) vestlandsveier i Haugesundsområdet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Var jo midt i veien.. har opplevd korreksjoner før, og klaging/lydvarsel, men dette var rødt varsel som om bilen var helt sikker på at den var gått av veien.

Lynet

Samme her også, HW3 og full FSD.
Den har også blitt mye ivrigere på å småkorrigere kursen selv om det er langt ut til kvitstripen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thorleif Hallen

Det siste der har jeg også oppdaget. Den napper litt i rattet hele tiden da den mener jeg er på vei ut av kurs.

knegg

Ingenting å bry seg om.

Her skal jeg svinge til venstre i krysset som er på enden av høyresvingen, så legger bilen naturlig nok helt til venstre i feltet på vei inn. Da piper den ganske godt når den tror jeg er på vei ut av svingen når kameraene ikke lenger ser linjen på venstresiden.
Bilen forstår nok ikke helt hva som foregår her.

2020 Model 3

jlan

Jeg ser ofte en blå linje på skjermen midt i veien, selv om det ikke er gulstripe.  Jeg lurer på om skiller fra legging av asfalten av og til registreres som feltlinjer. Eller at autopiloten deler veien i to kjørebaner selv om det ikke er midtlinje. Og da altså reagerer hvis en er utenfor høyre halvdel.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på mandag 05. juli 2021, klokken 22:20
Jeg ser ofte en blå linje på skjermen midt i veien, selv om det ikke er gulstripe.  Jeg lurer på om skiller fra legging av asfalten av og til registreres som feltlinjer.
Dette er riktig. Hvis det er klart skille etter legging av asfalt blir det tolket som midtlinje. Er det ikke ett klart skille blir det tolket som ett skikkelig bredt kjørefelt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sulle

Bilen deler normalt veien i to kjørebanener uavhengig av asfaltskjøter. Tror det er en misforståelse at bilen tolker asfaltskjøter som linjer. F.eks på veier uten midtlinje, men med to asfaltskjøter, definerer den kjørefeltet som halve bredden på veien uavhengig av bredden på «kjørefeltene».
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Motorwatt

For min del er jeg ikke i tvil om at den også bruker asfaltskjøter. Merker at hvis asfaltskjøten blir veldig svak, eller helt borte, søker bilen tvert på å legge seg i midten av veibanen. Nå sier vel manualen også noe som slikt:

Det er spesielt usannsynlig at Autostyring og tilknyttede
funksjoner fungerer som tiltenkt i følgende tilfeller:
• Autostyring kan ikke fastslå veimerking nøyaktig.
Hvis for eksempel veimerkingene er slitt, har synlige,
tidligere merkinger, er justert på grunn av veiarbeid,
endres raskt (filer deler seg, krysser hverandre eller
samles), gjenstander eller landskapsformer kaster
sterke skygger på veimerkingene eller veioverflaten
har sprekker eller andre linjer med høy kontrast.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Autopilot bruker helt klart asfaltskjøter, ja. Forøvrig var dette ikke med AP aktivert, men forstår linken, ja.

Ellers interessant at mange av punktene i advarselen fra Tesla er nettopp det som lidar hadde fikset for de.  :laugh:

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. juli 2021, klokken 16:24
For min del er jeg ikke i tvil om at den også bruker asfaltskjøter. Merker at hvis asfaltskjøten blir veldig svak, eller helt borte, søker bilen tvert på å legge seg i midten av veibanen. Nå sier vel manualen også noe som slikt:

Det er spesielt usannsynlig at Autostyring og tilknyttede
funksjoner fungerer som tiltenkt i følgende tilfeller:
• Autostyring kan ikke fastslå veimerking nøyaktig.
Hvis for eksempel veimerkingene er slitt, har synlige,
tidligere merkinger, er justert på grunn av veiarbeid,
endres raskt (filer deler seg, krysser hverandre eller
samles), gjenstander eller landskapsformer kaster
sterke skygger på veimerkingene eller veioverflaten
har sprekker eller andre linjer med høy kontrast.

Jeg har lange strekk med 5,5m-veier (hvit stiplet kantlinjer og ingen midtlinje) til hytta. Deler av disse strekkene er ny-asfaltert, og tilsynelatende helt uten asfaltskjøter. Bilen holder sin side helt fint. Det altså ingenting i senter av veien som bilen styrer etter. Derimot når veien blir smal, så legger den seg i midten. Min helt bestemte oppfatning er at bilen vurderer bredden og ikke trenger noe i senter styre etter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Kanskje årsaken til at den skjener ut i påkjøringsramper, for å legge seg i en gitt avstand fra kantlinje..

Handyman

Sitat fra: geear på lørdag 10. juli 2021, klokken 13:03
Kanskje årsaken til at den skjener ut i påkjøringsramper, for å legge seg i en gitt avstand fra kantlinje..
Ja, det har i alle fall vært min teori.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA