Hovedmeny

Forstår ikke bruktbilprisene

Startet av Carlito, søndag 04. juli 2021, klokken 11:51

« forrige - neste »

lars667

Husk at totalpakken Tesla gir i sine biler er veldig rimelig sett i forhold til andre. TM3 LR, selv brukt til 480k, har ingen opplagte konkurrenter under den prisen med alt fra hengerfeste (med akseptabel vekt) til firehjulstrekk osv. Ja, du kan vente et visst antall måneder og få noen måneder ekstra garanti. Da får du ikke besiktiget bilen før bestilling, og må belage deg på en del verkstedbesøk for justering av kosmetisk piss og enda verre ting som ikke funker (eller ha flaks). Nå må du også belage deg på å vente x antall måneder før du får hengerfeste. En av de viktigste grunnene til å velge fabrikkny hos Tesla, er kampanjerente. For de som ikke har så stor belåning er ikke det så viktig. En fordel med bruktbil med nesten full nybilgaranti er at du da får inspisert den først, ser hvordan lakken har holdt seg gjennom det første året eller halvåret osv. I tillegg kanskje du får noe ekstra attåt som du ellers må betale.

I tillegg ser en historisk at Tesla har holdt seg godt i pris. Det antar jeg virker selvforsterkende. Når jeg nå vurderer IONIQ5 mot TMY etter TM3 pga "hundeforøkelse", ser jeg det som et stort usikkerhetsmoment for IONIQ5ens del dette med verditap. Jeg føler meg ikke trygg på at den holder seg like godt, selv om den nå er en av få halvrimelige familiebiler med awd og brukbart hengerfest.

Akkurat nå sitter vi som kjøpte TM3 "2021 refresh" med en liten fordel i markedet som gjør at ting kunne vært mye verre. 1. vi fikk en prisreduksjon i fjor høst. 2. TMY har gått opp ganske mye i pris for de som ikke kjøpte først. Det kan hende den havner rett utafor absolutt budsjett for en del. Da vil TM3 holde seg litt bedre. Selv ser jeg nok litt på løsninger for å kunne beholde TM3 også, siden den fungerer veldig bra og kampanjerenta var såpass god.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Electric cars in Norway

Sitat fra: lars667 på torsdag 29. juli 2021, klokken 11:16
Husk at totalpakken Tesla gir i sine biler er veldig rimelig sett i forhold til andre. TM3 LR, selv brukt til 480k, har ingen opplagte konkurrenter under den prisen med alt fra hengerfeste (med akseptabel vekt) til firehjulstrekk osv.

Lars. Helt enig :+1: Godt skrevet.

tornaldo

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 29. juli 2021, klokken 12:18
Husk at totalpakken Tesla gir i sine biler er veldig rimelig sett i forhold til andre. TM3 LR, selv brukt til 480k, har ingen opplagte konkurrenter under den prisen med alt fra hengerfeste (med akseptabel vekt) til firehjulstrekk osv.

Ingen konkurrent? Dere mener fra andre sedaner med hengerfeste og firehjulstrekk? Nei der er nok TM3 i egen klasse.

Hvis man går opp en klasse, så har vi jo f.eks både ID4 GTX, Enyaq 80X og Ioniq 5 AWD. De får man vel for rundt 500000, og kan vel sies å være i samme prisklasse?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

lars667

Sitat fra: tornaldo på torsdag 29. juli 2021, klokken 12:39

Ingen konkurrent? Dere mener fra andre sedaner med hengerfeste og firehjulstrekk? Nei der er nok TM3 i egen klasse.

Hvis man går opp en klasse, så har vi jo f.eks både ID4 GTX, Enyaq 80X og Ioniq 5 AWD. De får man vel for rundt 500000, og kan vel sies å være i samme prisklasse?

Alle disse må du opp til ca 530 for å få tilsvarende specs. Ioniq5 er den eneste du kan få tak i rimelig fort, og da må du kjempe litt for å få den til den prisen (avbestillinger). Enyaq 80x og GTX kommer neppe på denne sida av nyåret. Jeg snakker om biler du kan hente ut i dag eller rimelig kjapt.

tornaldo

Sitat fra: lars667 på torsdag 29. juli 2021, klokken 13:05
Sitat fra: tornaldo på torsdag 29. juli 2021, klokken 12:39

Alle disse må du opp til ca 530 for å få tilsvarende specs. Ioniq5 er den eneste du kan få tak i rimelig fort, og da må du kjempe litt for å få den til den prisen (avbestillinger). Enyaq 80x og GTX kommer neppe på denne sida av nyåret. Jeg snakker om biler du kan hente ut i dag eller rimelig kjapt.

Ja man må sikkert opp noen tusenlapper hvis man bestiller nå, men GTX leveres ut til kunder nå om kort tid (ankommet landet), og 80X er i produksjon for norske kunder, og leveres om noen uker. Begge fikk man greit utstyrt til 500k om man bestilte for en tid tilbake.

Skal du ha bil denne uka, så er konkurransen liten. Skal man ha bil i løpet av høsten, kommer det til å se annerledes ut.

Tesla sin spesielt gode annenhåndsverdi står trolig for fall, ettersom konkurransen blir hardere, og man ikke må kjøpe Tesla hvis man vil ha rekkevidde/ladefart/familiebil/henger fremover.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Electric cars in Norway

Sitat

Ja jeg tenkte sedan. TM3 er jo slett ingen SUV, TMY derimot...  :+1:

Electric cars in Norway

Sitat

Tesla sin spesielt gode annenhåndsverdi står trolig for fall, ettersom konkurransen blir hardere, og man ikke må kjøpe Tesla hvis man vil ha rekkevidde/ladefart/familiebil/henger fremover.

Ja, jeg ser det poenget ditt... men for mange er det jo bare Tesla-teknologi som gjelder... men men jeg vet ikke... tror Tesla bruktprisene vil holde seg høye også fremover, noen dipper ned i pris kommer nok - når det kommer nye modeller som feks TMY og mange skal bytte Teslabil...

lars667

Nei, 3 er ikke en SUV. Men den kan fortsatt funke for mange av de som normalt ville sett på en crossover. Det ser ut til at de fortsatt selger godt, selv om Y nå er bekreftet rett rundt hjørnet. Er fortsatt usikker på om jeg MÅ over på CUV selv, det blir noen ekstra hundrelapper i måneden. TM3 er ikke en utpreget bikkjebil, men setter etterhvert også pris på mer atskilt bagasjerom også.

Jeg har snakket med forhandlere om ID.4 GTX og Enyaq, og de sier begynnelsen av 2022 tidligst, men du har sikkert rett i at de som bestilte tidlig snart får noe... Ser personlig en del fordeler med denne plattformen, spesielt på bakkeklaringsfronten, som skiller dem vesentlig fra både TMY og IONIQ5 for de som trenger bil for dårlige hytte- og skogsveier (IONIQ5 har bare såvidt bedre klaring over hindringer enn 3). Men jeg vegrer meg for å kjøpe bil uten elektriske seter til 500k, o

Leifen1980

Mye høye priser ute på finn nå ja.
La inn bestilling på M3 LR med hengerfeste, uten vinterhjul, til 463k. Da forstår jeg ikke helt prisene på 400+, noen 450+, på tilsvarende 1-2 år gamle biler.
Sammenligner man kun med nye e-niro, kona osv så er jo ikke bruktbilprisene avskrekkende...
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Wisd0m

Stemmer det. Bruksverdien for en SR+ er nok så høy at få vil selge de, prisene i bruktmarkedet og mangel på alternativ biler blir deretter. Høy etterspørsel og lavt tilbud.

Skal jeg opp i bil så er det TMY AWD. Det blir vel 60 prosent. Ikke verd det. Tipper TM3 spesielt SR+ fortsatt vil holde seg godt i verdi. TMY er for dyr til å være en konkurrent

lars667

Sitat fra: Leifen1980 på lørdag 31. juli 2021, klokken 10:56
Mye høye priser ute på finn nå ja.
La inn bestilling på M3 LR med hengerfeste, uten vinterhjul, til 463k. Da forstår jeg ikke helt prisene på 400+, noen 450+, på tilsvarende 1-2 år gamle biler.
Sammenligner man kun med nye e-niro, kona osv så er jo ikke bruktbilprisene avskrekkende...
Du må ta med fraktkost og alt. Du får ikke en ny LR uten hengerfeste en gang til 463k
(du må se på prisen nederst på midten, ikke den til høyre som er uten frakt og avgifter). Den koster 464 uten hengerfeste. Legg på 10k til hengerfeste, eller er det 12 nå, får ikke lagt til i konfigurator, og så vinterhjul 20-25k. Da er vi rundt 490k. Merk også at du sannsynligvis ikke får montert hengerfestet før langt utpå høsten/vinteren.

Eller har du sett på ferdigbygde biler? Ser de er rabattert med 20.000 pga "utstillingsbruk"? Litt merkelig. Skal de selge dem før de har blitt utstilt, de står jo også merket som "in transit".

Skal jo være enig i at prisene er høye. Har liggende en ute selv. Selv om det sikkert er for høyt, har jeg bud på 460k fra oppkjøper. Da virker det ikke som om 470-475 er helt på jordet. Oppkjøper vil sikkert legge den minst 20k høyere på 480-490, ev. legge på noen tilleggstjenester.

Contango

Inventory bilene er fra Kina med batterier som gir litt lavere WLTP. Derfor er de rabatterte. Bestillingsbiler skal være fra USA.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

EDS89

Interessant når det gjelder ferdigbygde tm3 LR i transit. Fikk en til 453k med alt inkl med ap og hengerfeste, uten vinterhjul.

Mulig et godt kjøp?
Men dog 580km versjonen. Er nysgjerrig på om denne kommer fra freemont. Ettersom Kina produserer bare SR? Eller hva slags batteri som sitter i den jeg har kjøpt nå  ::)

Thob

Sitat fra: EDS89 på søndag 01. august 2021, klokken 17:02
Interessant når det gjelder ferdigbygde tm3 LR i transit. Fikk en til 453k med alt inkl med ap og hengerfeste, uten vinterhjul.

Mulig et godt kjøp?
Men dog 580km versjonen. Er nysgjerrig på om denne kommer fra freemont. Ettersom Kina produserer bare SR? Eller hva slags batteri som sitter i den jeg har kjøpt nå  ::)

Den kommer fra Kina. De fra USA har 614 km rekkevidde og er 20500.- dyrere

Wisd0m

Sitat fra: EDS89 på søndag 01. august 2021, klokken 17:02

Mulig et godt kjøp?
Godt kjøp. Vil være en meget god bil i mange år. For de som ikke trenger plassen til en Y er den også bedre grunnet lavere forbruk :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA