EU innfører krav om automatisk fartsvarslet/begrensning neste år

Startet av bmw2002, søndag 04. juli 2021, klokken 08:28

« forrige - neste »

bmw2002

Nye biler som godkjennes etter juli neste år må ha dette på plass, eksisterende modeller innen 2024:

https://www.carscoops.com/2021/07/mandatory-speed-limiters-are-coming-and-theyll-be-even-worse-than-we-thought/

Med tanke på hvor dårlig skiltlesning fungerer håper jeg dette kan skrus permanent av.

elektrolux

Tenker på neste steg, nemlig at dette kobles direkte mot vegvesenet dine sider og Altinn.

Da kan en automatisere faktureringen av kjøreturen

F.eks 2x for sen bremsing inn i 40 sonen = 6 points og 8000 kr direkte trukket fra kontoen via autogiro.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Tenk deg en situasjon der du skal kjøre forbi og oppdager at du må gi på for å klare det. Det går ikke så da blir det grøfta eller front kollisjon...

Blir litt som at du med el-sparkesykkel ikke skal passer en gående med mer enn 6 km i timen....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Vaduz

Gamle «dumme» ICE biler uten elektronikk vil bli ekstremt verdsatt, kanskje veteranbiler kommer til å suse forbi det på E18 etterhvert! Det her høres mørkt og dystopisk ut, kontrollen øker. Nå blir det eget sertifikat for hurtiggående båter også, ingen rom for skjønn eller individuelle vurderinger, kun nullvisjoner igjen.
Burde kanskje åpne flere baner hvor man kan ta med bilen sin og kjøre, er jo alt for lite av dette i Norge, finnes jo nok av skog å bygge i? Koster kanskje mye å drifte?

Amatøren

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 04. juli 2021, klokken 08:58
Tenk deg en situasjon der du skal kjøre forbi og oppdager at du må gi på for å klare det. Det går ikke så da blir det grøfta eller front kollisjon...

Eller som når man ligger i 80 km/t på E6 inn mot Ryen syd for Oslo med trailer opp i bakenden. Så er det det sted i nedoverbakke hvor VAG bilene har det for seg at det er 40 km/t! Tenk om systemet da er konstruert slik av man ikke kan gi på mer enn for eksempel 10 % over fartsgrensen. Altså 44 km/t. Hva skjer da når bilen nærmest panikkbremser når den oppdager at den ligger så mye over (40 for mye).

Kan love at e-tron bremser ganske kraftig ved bare 20 over fartsgrensen når den kommer til 'uanmeldt' og ikke ligger i NAVI. Tenk da når bilen da tror den ligger 40 over.

Flere andre steder jeg opplever av bilen tror fartsgrensene er lavere enn de faktisk er. Andre steder tror bilen at de er høyere enn reelt.

Dagens kartdatabaser for NAVI er ikke klar for slike automatiske hastighetsbegrensende systemer.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trekkoppbil

Det er mange grunner til at jeg får lyst til å kjøre  veteranbil.

OhmPaPa

Kjøper man ny bil like før dette kommer vil jeg tro at dette er ryddet opp i til det blir aktuelt med enda en ny bil.

Enten fungerer det så dårlig at det kuttes - eller så ryddes det opp i fartsgrensene og de mest firkantede delene av regelverket.

Og skulle det ikke skje får man gjøre som Trekkoppbil foreslår å beholde gamlebilen til den blir veteran?

Men før vi kommer dit streiker nok franskmennene og blokkerer all trafikk på landets motorveier til politikerene tar til vettet  :D

JorgenM

Dette er vel diskutert her før (eller var det et annet forum..) og det blir heldigvis mulig å deaktivere denne funksjonen, det ble bekreftet i en eller annen artikkel :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

hELgenen

Forskjell på å deaktivere hver gang man starter opp eller skru det av pr default. Jeg er 100% sikker på at en slik funksjon som automatisk bremser bilen ned under kjøring vil ta liv i Norge. Dette fordi skilting og parallelle veier med ulik fartsgrense er reelle utfordringer. God intensjon,men livsfarlig å innføre. Selv noe så enkelt som filholder opplever jeg personlig som farlig på enkelte landeveier. Dette fordi bilen "kaster" deg inn,og iblant,ut av rett kjørefelt. F.eks skjer det meg nå daglig når jeg møter på veiarbeid i høyre felt. Bilen hiver meg inn i feltet som er avsperret.  Dette har allerede gitt ulykker på strekningen. Men antar at så lenge liv ennå ikke er gått med,så går dette litt under radaren. Synes det er en farlig utvikling der pendelen nå går for fort i retning av at systemene beskrives og omtales som mye bedre enn de faktisk er.  Tesla har f.eks svidd av enorme summer på FSD og gradvis måtte erkjenne at det er vanskeligere enn man først trodde. Nei,dette bør EU byråkratene revurdere. Funksjonen til systemene er nok skrytt litt ut av proporsjoner er jeg redd

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. juli 2021, klokken 07:37
Selv noe så enkelt som filholder opplever jeg personlig som farlig på enkelte landeveier. Dette fordi bilen "kaster" deg inn,og iblant,ut av rett kjørefelt. F.eks skjer det meg nå daglig når jeg møter på veiarbeid i høyre felt. Bilen hiver meg inn i feltet som er avsperret. 
Dette er vel ikke den vanlige filholderen men avkjøringsassistenten? Altså den som er aktiv selv om man ikke bruker lane-assist.

Heldigvis kan den på noen biler settes til bare å varsle, men må deaktiveres for hver tur. På smale veier har den slått ut feil på samtlige av nyere biler jeg har testet, i tillegg til bilene jeg har selv. Burde bare vært aktiv på veier med midtlinje. Og selv der er den irriterende i høyresvinger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Har dere i det hele tatt lest artikkelen før dere startet å konspirere?

Det står at det er en form for varsling til føreren, men hvordan dette skal varsles er ikke helt klart (for journalisten). Det er altså ikke snakk om at bilen nekter deg å gi på i en forbikjøring, hindrer deg i å grisekjøre på landeveier, eller at du kjører en VAG og blir påkjørt bakfra fordi bilen bråbremser når den bommer på en fartsgrense.

hanche

«En form for varsling til føreren», ja:
SitatBut it seems that cars will encourage you to adhere to the speed limit by flashing warning lights, making sounds and pulsing, or even pushing back, your accelerator pedal, rather than making it impossible for you to exceed the limit.
Det høres litt plagsomt ut, men kanskje ikke mye verre enn hva filholderen gjør i dag. Men det kan fort bli fryktelig plagsomt hvis bilen tror fartsgrensen er 30 på motorveien. Og alt som er fryktelig plagsomt i en bil blir fort en distraksjon for føreren, med alt hva det fører med seg av risiko.

Og hva om du kjører med cruisekontroll på? Vil den da bremse ned automatisk?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

trykkertor

Sitat fra: hanche på fredag 09. juli 2021, klokken 18:56
«En form for varsling til føreren», ja:
SitatBut it seems that cars will encourage you to adhere to the speed limit by flashing warning lights, making sounds and pulsing, or even pushing back, your accelerator pedal, rather than making it impossible for you to exceed the limit.
Det høres litt plagsomt ut, men kanskje ikke mye verre enn hva filholderen gjør i dag. Men det kan fort bli fryktelig plagsomt hvis bilen tror fartsgrensen er 30 på motorveien. Og alt som er fryktelig plagsomt i en bil blir fort en distraksjon for føreren, med alt hva det fører med seg av risiko.

Og hva om du kjører med cruisekontroll på? Vil den da bremse ned automatisk?

Jeg har observert at en del bilmerker/modeller ser ut til å ha kronisk stor feilvisning på speedometer.
Særlig Leaf kjører typisk opp mot 10km/t under reell fart hver gang jeg komme bak en slik.
Dette gjelder også divese andre biler som eldre Yaris, diverse andre Toyota m.m.
Hvis disse bilene/førerne da skal møte bells-and-whistles straks speedometer viser tillatt hastighet, så kommer mange av de til å kompensere med å ligge ytterligere litt under.

Håper systemet ikke slår inn på nøyaktig tall/fartsgrensen.

kodax

Selv om systemene noen ganger vil gjøre feil, så redder de svært mange flere liv enn de tar.
Og selv om «bilentusiaster» syns slike systemer er en plage, er det også slike systemer som vil gjøre at de vil kunne kjøre bil mye lenger enn det dagens gamlinge kan.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på tirsdag 13. juli 2021, klokken 13:23
Selv om systemene noen ganger vil gjøre feil, så redder de svært mange flere liv enn de tar.

Tja, så lenge systemene virker etter hensikten uten mye feil. F.eks avkjøringsassistenten som nå er på alke biler er jeg nødt til å slå av.

Fartsgrenseassistent som slår feil ut hele tiden kommer og til å bli slått av ved start. Hva er da vitsen?

Når jeg blir pensjonist og vel så det håper jeg selvkjørende biler er en greie, og at de greier å ha riktig fart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA