Produksjon og levering av GTX

Startet av Trond.m, lørdag 03. juli 2021, klokken 19:00

« forrige - neste »

EV_and_ICE

Sitat fra: hELgenen på mandag 13. september 2021, klokken 06:21
Så selger sin ordre produseres uke 37 uten reservsjon,mens min med reservasjon nr 3xx skal i produksjon uke 38. Du kan si mye om kø ordningen her,men den er ikke riktig.

I følge min selger så havner stort sett selgerens egen bilbestilling bakerst i køen. Det er fordi de tjener minst på deres bestillinger, da de har gode rabatter og foretrekker de bilene de kan tjene mest på først.
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

Chivas

Som nevnt her, vil jo ikke importør kunne styre produksjonslinjen. Det de kan gjøre, er vel å skille på rekkefølgen når bestillinger gjøres.

Det som jeg synes er helt utrolig - og som jeg/vi gjerne skulle ønske å få vite mer om - er hvordan det er mulig at noen allerede har fått utlevert sin PRO eller GTX, når det fortsatt er noen som venter på sin 1st???  :o :-\

(Ifølge poster på FB venter noen fortsatt på sin 1st som ble bestilt i vinter - jeg trodde dog at disse ikke lenger ble produsert?)

biggern

Sitat fra: Trond.m på mandag 13. september 2021, klokken 07:58
Sitat fra: biggern på mandag 13. september 2021, klokken 07:02
Med få valgmuligheter så tildeler bare importør biler etter at de er produsert ved å følge prioriteringslisten. Det gjør det jo enkeltvfor importør, men mindre fleksibelt forvkunden. Hvis det ikke var utfordringer med delemangel, så ville også Møller sitt løsning har fungert mer forutsigbart.

Det er vel mer fabrikken, som indikerer kun 6-7 valg. Må bli verre for Audi, BMW osv. som gjerne har 7-8 sider till. valg.

Løytnanten

Sitat fra: EV_and_ICE på mandag 13. september 2021, klokken 09:47
Så selger sin ordre produseres uke 37 uten reservsjon,mens min med reservasjon nr 3xx skal i produksjon uke 38. Du kan si mye om kø ordningen her,men den er ikke riktig.

I følge min selger så havner stort sett selgerens egen bilbestilling bakerst i køen. Det er fordi de tjener minst på deres bestillinger, da de har gode rabatter og foretrekker de bilene de kan tjene mest på først.

Så du og selgeren din tror at man på fabrikken sitter og vurderer hvilken bil forhandleren tjener mest på når de planlegger produksjonen?

EV_and_ICE

Sitat fra: Løytnanten på mandag 13. september 2021, klokken 10:00
Sitat fra: EV_and_ICE på mandag 13. september 2021, klokken 09:47

Så du og selgeren din tror at man på fabrikken sitter og vurderer hvilken bil forhandleren tjener mest på når de planlegger produksjonen?

Jeg rekner med, tipper at det er en balansegang mellom hva de velger å produsere og til hvilken tid. At de bilene som har mest ekstrautstyr i en vanlig situasjon (uten Corona) gir litt mer i kassen og kan bli prioritet. Men det er bare synsing. I følge selger så forstod jeg det slik at selgere havnet bakover i køen, pga. bla. at de tjente mindre på disse. Det var det jeg ble fortalt, om det stemmer eller ikke...
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

Erdetmulig

Hadde reservasjonsnummer under 50. Skrev kontrakt datert i April som VIP. Alt utstyr. Ikke hørt noe om levering
enda.

Ledam

Reservasjonsnummer betyr ingenting. Det er bare noe bransjen har funnet på for å gjøre kundene mer medgjørlige. For bransjen er det smart. Jeg konfigurerte en Enyaq iV80x Sportline og ba om tilbud. Fikk til svar at jeg kunne få bil til høsten 2022. Svarte at da kunne jeg vente. Selgeren ringte og sa at det var viktig å bestille nå eller så kom jeg bare lengre bak i køen. For noe tullball. Å kjøpe bil er vist en eksklusiv rett forbeholdt noe få.

Jeg prøvekjørte ID.4 i begynnelsen av mai. Ba om tilbud på GTX og skrev kontrakt. Har fått bilen for flere uker siden. Uten reservasjonsnummer. 

hELgenen

Lotto prinsippet har jo vært luftet tidligere. Sikkert en del sannhet i det,om ikke hele sannheten.

LMOR

Sitat fra: Ledam på mandag 13. september 2021, klokken 17:16
Jeg prøvekjørte ID.4 i begynnelsen av mai. Ba om tilbud på GTX og skrev kontrakt. Har fått bilen for flere uker siden. Uten reservasjonsnummer.
Får å få avkreftet eller bekreftet teorien om rabatt og utstyr, bestilte du med alt og uten å be/få noe rabatt?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Løytnanten

Sitat fra: LMOR på mandag 13. september 2021, klokken 18:36
Sitat fra: Ledam på mandag 13. september 2021, klokken 17:16
Får å få avkreftet eller bekreftet teorien om rabatt og utstyr, bestilte du med alt og uten å be/få noe rabatt?

Det blir bare for dumt om noen tror at man får utsatt levering dersom man har fått stor rabatt.

LMOR

Jeg tror heller ikke det, så derfor greit med et bevis på det. Rabatten gis lokalt, og derfor spiller det ikke noen rolle sentralt. Men VW har nettopp vært ute og sagt at de skal klare å nå overskuddsmålet, selv med store forsinkelser,
så det å prioritere biler med best margin først, når det er mangel på deler gir mer mening.
Ren Lotto har jeg ingen tro på. Alle ønsker å holde det som er lovet i en kontrakte. De tjener mest penger på at vi kommer tilbake neste gang også.

Løytnanten

Sitat fra: LMOR på mandag 13. september 2021, klokken 19:10
Jeg tror heller ikke det, så derfor greit med et bevis på det. Rabatten gis lokalt, og derfor spiller det ikke noen rolle sentralt. Men VW har nettopp vært ute og sagt at de skal klare å nå overskuddsmålet, selv med store forsinkelser,
så det å prioritere biler med best margin først, når det er mangel på deler gir mer mening.
Ren Lotto har jeg ingen tro på. Alle ønsker å holde det som er lovet i en kontrakte. De tjener mest penger på at vi kommer tilbake neste gang også.

Også "greit med et bevis på det" blir mye for dumt.

LMOR

Godt at vi passes på av de som vet hva som er for dumt å lure på..
Ingen vet hva som egentlig gjør at det oppleves som Lotto. Har ikke lest noen troverdig forklaring enda, uten at jeg kaller teoriene dumme.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-brand-sticks-margin-target-despite-chip-crunch-2021-09-06/

Løytnanten

Sitat fra: LMOR på mandag 13. september 2021, klokken 19:27
Godt at vi passes på av de som vet hva som er for dumt å lure på..
Ingen vet hva som egentlig gjør at det oppleves som Lotto. Har ikke lest noen troverdig forklaring enda, uten at jeg kaller teoriene dumme.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-brand-sticks-margin-target-despite-chip-crunch-2021-09-06/

Vi har vel alle nå fått alle de bevis vi måtte trenge på at alt rundt VIP-prioritet, kønummer og reservasjonsnummer har vært markedsførings-gimmicks uten noen som helst innvirkning på leveringstiden.

Noen forsøker nå å forklare utsatt levering med at de som har fått størst rabatt av forhandler skyves bakover i leveringskøen fordi VW AG vil fremvise best mulig økonomisk resultat. Det er da jeg tillater meg å kalle teoriene for dumme.

LMOR

Selskapene skal overleve og levere margin. Jeg ville kalle prioritering av biler med høyest margin en opplagt og lur strategi i vanskelige tider. Men da VW sentralt og ikke lokalt.

Hersteller bevorzugen teure Autos

"Es wird gerade priorisiert, wo die Chips hingehen", zitierte die Zeitschrift Philipp Sayler von Amende, Chef der Online-Neuwagenbörse carwow. Vor allem margenträchtige Modelle würden derzeit mit noch relativ kurzen Lieferzeiten angeboten. Darunter fielen auch Elektroautos. Bei diesen Baureihen liegen die Wartezeiten laut Bericht bei den üblichen ein bis zwei Monaten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA