Hovedmeny

Produksjon og levering av GTX

Startet av Trond.m, lørdag 03. juli 2021, klokken 19:00

« forrige - neste »

Løytnanten

Sitat fra: LMOR på mandag 13. september 2021, klokken 19:58
Selskapene skal overleve og levere margin. Jeg ville kalle prioritering av biler med høyest margin en opplagt og lur strategi i vanskelige tider. Men da VW sentralt og ikke lokalt.

LMOR - det du spør om her lenger oppe tråden er i høyeste grad lokalt: "Får å få avkreftet eller bekreftet teorien om rabatt og utstyr, bestilte du med alt og uten å be/få noe rabatt?"

LMOR

Det var ikke min teori, men synes alle teorier skal få en sjanse. Det de lokale kan gjøre, som jeg håper at ingen gjør, er å bytte om rekkefølgen etter bestilling. Det har de muligheten til helt frem til produksjonen er låst.
Så i teorien er det mulig for dem å påvirke, og noen lokale kan bli fristet til å gjøre det utenkelige for å redde budsjettet.
Jeg synes bransjen er alt for lite transparent. Det burde være et krav at vi kunne fulgt status fra den dagen vi fikk bekreftelsen, med informasjon om hver forsinkelse.
Da hadde ingen trengt å spekulere på hva som skjer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Løytnanten

Sitat fra: LMOR på mandag 13. september 2021, klokken 22:05
Det var ikke min teori, men synes alle teorier skal få en sjanse. Det de lokale kan gjøre, som jeg håper at ingen gjør, er å bytte om rekkefølgen etter bestilling. Det har de muligheten til helt frem til produksjonen er låst.
Så i teorien er det mulig for dem å påvirke, og noen lokale kan bli fristet til å gjøre det utenkelige for å redde budsjettet.
Jeg synes bransjen er alt for lite transparent. Det burde være et krav at vi kunne fulgt status fra den dagen vi fikk bekreftelsen, med informasjon om hver forsinkelse.
Da hadde ingen trengt å spekulere på hva som skjer.
I rest my case.

biggern

Både i USA og Sverige/Danmark har de en App, hvor en kan følge bilen igjennom hele prosessen.

E-Trond

Min forhandler sa for 2 uker siden at Volkswagen Norge jobbet med en løsning der kunden kan følge med på bilen.
Det er antageligvis samme appen.
Tar gjerne litt tid å oversette til norsk... :laugh:
ID 7 GTX
Ioniq  2020

biggern

Med oversettelse tid++, kommer antagelig bilen først   :)

ELvin2022

biggern

Sitat fra: ELvin2022 på tirsdag 14. september 2021, klokken 15:40
Sitat fra: biggern på tirsdag 14. september 2021, klokken 10:22
Med oversettelse tid++, kommer antagelig bilen først   :)

Det er ikke sikkert😅

Så du mener at det er rett rundt hjørnet, som neste helg?
Min selger, som jeg informerte om dette for noen dager siden har videreformidlet, internt.
Men om tingene er litt ille for oss som venter på GTX, virker det som det er mer frustrasjon rundt alle de som har best. 1st eller Max og kanskje enda verre for de som har bestillt Enyaq.......
Glad jeg kuttet ut denne som 4x4 pga forhandlers/selgers kunde håndtering.

Ledam

Sitat fra: LMOR på mandag 13. september 2021, klokken 18:36
Sitat fra: Ledam på mandag 13. september 2021, klokken 17:16
Jeg prøvekjørte ID.4 i begynnelsen av mai. Ba om tilbud på GTX og skrev kontrakt. Har fått bilen for flere uker siden. Uten reservasjonsnummer.
Får å få avkreftet eller bekreftet teorien om rabatt og utstyr, bestilte du med alt og uten å be/få noe rabatt?

Er ikke verdens beste pruter, men bestilte en hel greit bil og fikk en grei rabatt. Hadde inntrykk av at selgeren var mest interessert i å selge biler. Reservasjon var mindre viktig. Men det er nok litt tilfeldig også. Det var den første GTX som de leverte sa de hos forhandleren.

Trond.m

Kjøper ikke disse teoriene om at rabatt påvirker leveringtid. Forhandleren har vel en fast innkjøpspris, så dette handler vel bare om tilfeldigheter. Noen ganger er det en ledig produksjonsplass som man kan få om man har flaks.
Men hvis en forhandler har en avbestilling med kort leveringstid som han vet det er stor rift om, så ønsker de naturlugvis ikke å gi bort penger. Så da lar de nok den gå til den som betaler full pris.

hELgenen

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/47LRno/audi-kunder-maa-vente-til-2022-paa-levering

Det er jo mye av de samme delene som inngår - så her er det nok hard prioritering som gjelder.
Dersom VW konsernet tenker profitt så er det jo slik at marginene på Audi trolig er mye bedre enn på VW.
Så da ville en jo anta at VW sine egne biler ble ytterligere forsinket. Men det ser heldigvis ikke slik ut akkurat nå.
Jeg må ærlig innrømme at jeg  ikke forstår hvordan de håndterer kø ordningen. Jeg så en identisk bil som min bestilte her om dagen - altså 100% identisk slik jeg har bestilt min - og ettersom jeg selv har ganske lavt nummer og bestilte innen fristen for oss som hadde reservasjon (altså lånte penger til VW) - så burde jeg også trolig ha fått min allerede. Nå kjenner jeg ikke kø nummeret til denne bilen jeg så - men i mine øyne er det bare ren lotto alt sammen. At det på en måte er lotto er jo bare å se på prosessen ved min egen bestilling. Jeg satt der med kø.nr når selger skulle legge det inn i systemet - så fant han ut at det var ikke mulig. Dermed ble kø nummeret mitt bare notert ned på papir der og da. Jeg har INGEN mulighet til å følge opp dette videre - har null anelse om selger faktisk fikk registrert nummeret - systemet til VW forhandleren hadde jo ikke åpnet opp for å registrere det noen steder - så hvor ble kø nummeret av??? Jeg bare ser at uke etter uke går og ingen bil står der.
Så ja - jeg tror dette er lotto - helt 100% lotto. Nå må noen gjerne komme med informasjon om hvordan kø nummeret de hadde ble ivaretatt - for hos min selger tror jeg det rett og slett har forduftet...

Trond.m

Går ut fra at det står VIP i kontrakten og i mitt bilhold. Men selve prioritetsnummeret ser jeg ikke noe sted.

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på torsdag 16. september 2021, klokken 14:05
Går ut fra at det står VIP i kontrakten og i mitt bilhold. Men selve prioritetsnummeret ser jeg ikke noe sted.

Det gjør det - det står VIP kunde

Trond.m

Det er jo stas da. Kan du forlange noe mer ? 😉

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på torsdag 16. september 2021, klokken 14:16
Det er jo stas da. Kan du forlange noe mer ? 😉

Mja. Jeg har ikke så mye til overs for VIP status. Vil bare ha bilen så fort som mulig. Men når man aldri har vunnet mer en 50 kr i lotto så blir det vel ikke store gevinsten i VW lotteriet heller.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA