Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: AGM blokker til Kewt el-jet 2

Startet av hertugen, søndag 05. august 2012, klokken 06:42

« forrige - neste »

hertugen

Hei på dere kunskapsrike El-bil fantaster.
Som overskriften sier bor jeg på lørenskog og har hytte på Hvaler.
Famile med 2 små barn. 2 voksne. avtand ca 12.mil.
det finnes hurtiglade sasioner på veien, men ikke ved hytta.
Hva mener dere drevne el-fantaster ???

Kenneth
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

Espen Hugaas Andersen

Hvis du har strøm på hytta er det definitivt et alternativ. På de verste vinterdagene når batteriet ikke lengre er nytt kan du kanskje måtte hurtiglade litt.

Hvis du ikke har strøm på hytta blir det nok en del vanskeligere. Jeg tenker du må hurtiglade i en halvtime i sarpsborg både på veien til og på veien tilbake. Det skal fortsatt være mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hertugen

Det er strøm på hytta.

Snakket med selger hos BNH som selvfølgelig ønsket å selge meg bil, men hvar interesert i å ha en fornøyd kunde, og mener at det muligens er i grenseland, serlig med tanke på at hastigheten meteparten av veien ligger på 100-110 kmt for å følge trafikken, og da bruker den mye strøm.

Er veldig gira på en Leaf, til hverdags bruk men det må også hvere gjennomførbart å bruke den til hytta uten alt for mye ball.

En hurtig lading i forbindelse med handlig til helga er selvfølgelig greit, det finne noen hurtig ladere på veien.

Og hva når bateriene svekkes lit over tid ?

Kom gjerne med innspill og tips for å løse dette.

Kenneth

Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

Trond Arve

Med én hurtiglading går Lørenskog - Hvaler greit både sommer og vinter.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Det er fire hurtigladere på veien du kan bruke (Ski, Rygge og to i Sarpsborg) så dette er uproblematisk.
Hvis du skal kjøre i 110km/t utgår Ski (marginene blir for små) og hvis bilen er fullastet bør du nok holde deg rundt 100km/t (som tross alt er fartsgrensen).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: hertugen på tirsdag 10. juli 2012, klokken 11:34
Det er strøm på hytta.

Snakket med selger hos BNH som selvfølgelig ønsket å selge meg bil, men hvar interesert i å ha en fornøyd kunde, og mener at det muligens er i grenseland, serlig med tanke på at hastigheten meteparten av veien ligger på 100-110 kmt for å følge trafikken, og da bruker den mye strøm.

Er veldig gira på en Leaf, til hverdags bruk men det må også hvere gjennomførbart å bruke den til hytta uten alt for mye ball.

12 mil til Hvaler går fint sommerstid om du holder deg til maks 100km/t. Det er tross alt bare noe over 5 mil som er 100km/t grense, resten er noe 90, mye 80 og endel 60.

Når jeg kjører de 96km jeg har fra Fredrikstad til Oslo og holder fartsgrensa hele veien kommer jeg fram med ca. 30% igjen på batteriet.

Du bruker vel stort sett hytta sommerstid ?

Trenger du ekstra margin holder det fint med 10 minutters hurtiglading på Rygge mens du kjøper is til ungene. Da kan du tillate deg å kjøre noe raskere. Hurtigladeren på Rygge er greit plassert for turen begge veier. Ellers dukker det opp nye på Vestby og Vinterbro i løpet av året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hertugen på tirsdag 10. juli 2012, klokken 11:34
Og hva når bateriene svekkes lit over tid ?

Glemte å svare på denne; når batteriene svekkes så går du bare opp litt på hurtigladingen i tid. F.eks 15 min istedenfor 10 min. Du klarer deg fortsatt fint med én.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hertugen

Da blir det prøvekjøring av strekningen i morgen ::) :-*
Har ordnet med låne bil hos BNH Lillestrøm, gledr meg  :-*

Kenneth.

PS: Takk for alle innspil.
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

hertugen

Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

leafster

Jeg har også hatt noen turer til Hvaler. Slipper riktignok tunnellen der ute. 120km reisevei. Har kommet fram med god margin hver gang og det laveste jeg har hatt er "Low battery warning" (17% SOC) i -5 med full bil. Da har jeg riktignok tatt det rolig.

Skulle gjerne hatt litt mer å gå på, men jeg tar det som en utfordring :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA