Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eierskap og superlading

Startet av Svænnis, tirsdag 29. juni 2021, klokken 21:52

« forrige - neste »

Svænnis

Hei. Tenkte å kjøpe ny bil som står ett stykke unna, er da avhengig av å superlade på vei hjem. Hvordan fungerer dette da bilen er knyttet opp mot eierskap og kredittkort? Går dette med en gang slik at jeg kan superlade eller vil dette bli ett problem?

sjokomelk

Dette spørsmålet ligger i feil kategori. Skulle vært her: "Lading av Tesla" https://elbilforum.no/index.php?board=76.0

Men så lenge kredittkortet ditt er aktivt og ligger inne på Tesla-kontoen din før du henter bilen, og bilen er aktiv på din Tesla-konto når du henter den, så er det bare å plugge inn og suge til seg elektroner så mye du orker umiddelbart etterpå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Svænnis

Beklager, ser at denne ble under feil del av forumet.
Tar denne overføringen i tesla kontoen lang tid? Er dette noe som er gjort på minutter?

sjokomelk

Ahhh.. Det er ny bruktbil ja. Jeg tolket det som helt ny bil hentet hos Tesla. Beklager forvirringen.

Aldri prøvd eieroverføringen deres på nettet, så håper noen andre med erfaring der kimer inn med sine opplevelser.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

VeloD

Min erfaring ble at gammel eiers kort lå inne frem til Tesla hadde gjennomført eierskiftet og jeg kunne legge inn eget kort. Så vippset jeg for ladingen til gammel eier.
Mulig det fins løsninger som ikke belager seg på velvillig selger også.
--
TMX 100D Feb-18

Magnus Hansen

Hvis dette potensielt kan bli et problem bør man jo planlegge for å kunne bruke en av de kommersielle ladeaktørene

Svænnis

Takk for svar.
Problemet et at det ikke er CCS installert, så må evt. bero meg på å benytte meg av kredittkortløsningen. Etter hva jeg har hørt når man kjøper brukt så tar det litt tid å få bilen i appen.

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Preference

Sitat fra: cstromme på onsdag 30. juni 2021, klokken 09:17
Hva har CCS med dette å gjøre?

Vanskelig å lade på noe annet enn Tesla SUC v1-2 uten CCS  ;D

geear

Sitat fra: Svænnis på onsdag 30. juni 2021, klokken 08:40
Takk for svar.
Problemet et at det ikke er CCS installert, så må evt. bero meg på å benytte meg av kredittkortløsningen. Etter hva jeg har hørt når man kjøper brukt så tar det litt tid å få bilen i appen.
Hvis den er såpass "gammel" har den kanskje fri supercharging, da er det bare plug and play uansett bruker. Hvis ikke har du to alternativer:

1. Snakk med forrige eier og avtal veien videre med ham.
2. Få lånt deg et chademo-adapter og bruk ordinære 50kW hurtigladere etter behov. Går tregere, mer styr, brikker/brukere osv.

Svænnis

(Dessverre?) ikke så gammel at SC er inkl, men eier har ikke oppgradert til CCS, men får belage meg på kredittkort-strategien. Å tro at man får eierskap til bilen over natten i teslaappen er vel litt i overkant ambisiøst tenker jeg  :laugh:

geear

Problemet ditt uten SuC inkl og ikke CCS er at det eneste du kan lade med da er AC-lading. Går jo det og, men da er det snakk om 65 km/t eller noe i den duren (16,5kW med 32A 3-fas kabel). Men du kan låne et chademo-adapter et sted så får du iallfall rett over 40kW. Beste løsningen er å avtale med forrige eier... ;)

RJK

Om du uansett skal ha CCS-oppgraderingen, kunne det jo vært greit å avtale at mobile service kommer og fikser det før du kommer og henter bil, eventuelt at du avtaler med SC at du kommer innom for å få det fikset på dropin.

Om du betaler for dette via selger eller hos Tesla selv, er vel likegyldig. Da slipper du å bekymre deg for om eier har slettet kortet sitt fra bilen og kontoen sin før du får overtatt bilen, og du kan hurtiglade på veien hjem.

En annen mulighet, om du kjenner andre med TMS/TMX, er å låne ChaDeMo-adapter om det ikke følger med bilkjøpet. Noen stasjoner støtter over 50 kW på ChaDeMo, men jeg er usikker på om du får ladet raskere enn dette med adapter, selv om stasjonen støtter raskere fart.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svænnis

Kjøpte meg ett chademo adapter isteden. Får håpe de fungerer😄

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA