Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ford Focus Electric

Startet av tkornstad, søndag 05. august 2012, klokken 00:10

« forrige - neste »

tkornstad

Da er en ny i miev bestilt, og antas levert om ca 2 uker.
Jeg har lest litt på denne forumet ad lading, men er fortsatt litt usikker.
Hvis dette allerede er diskutert i en annen tråd, beklager jeg.
I instruksjonsboka / brosjyren fra Mitsubishi, står det at lading skal foregå på egen krets ( sikring ). Dette innebærer at jeg må legge opp en ny kurs til garasjen.
Er det noen av dere som da har installert fast ladepunkt i denne forbindelse ? Jeg ser at Elbilforeningen har et medlemstilbud på et slikt ladepunkt. Noen erfaring med denne laderen ? Hvis jeg forstår ting rett, lader disse laderne litt raskere enn den kabelen som følger med bilen.
Dette er ikke utslagsgivende for min del, men ønsker en trygg løsning som gjør at jeg kan sove godt om natten, samtidig som bilen står på lading.
Jeg har snakket med endel personer som har kjøpt en av trillingene det siste året, og jeg har inntrykk av at mange av disse lader på eksisterende kurs. Er dette vanlig praksis ?

Jeg kan legge til at valget av imiev foran leaf, ble tatt på grunn av manglende forhandlernettverk i området jeg bor. Nærmeste forhandler er i Trondheim, som er ca 22 mil unna. Videre har jeg inntrykk av at Nissan ikke vil garantere sitt produkt på samme måte som Mitsubishi mht batterilevetid.

i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

bkv

#1
Jeg har stikkontakt utenpå garasjeveggen. Der plugger jeg inn ladekabelen til i-Miev.  Den bruker 10 amp. Dette er en egen krets til garasjen som er sikret med 16 amp. I tillegg til laderen er det vanligvis bare noen lamper og sporadisk noe elektrisk redskap som bruker denne kretsen. Jeg har ikke sett behov for noen ladestasjon hjemme eller noen ny strømkrets.
Mitsubishi i-Miev 2012.

tkornstad

OK, men da har jo du en "egen" krets til lading, så da er vel det ikke noe problem.
Jeg har også en krets som går til garasjen, men el anlegget er gammelt, og det er stor sannynlighet for at andre omkringliggende rom også belastes helt eller delvis på denne kursen. Tror nok ikke kursfortegnelsen er helt ajour for å bruke en fin betegnelse  ::)

I og med at det ser ut til at jeg må leie inn en elektriker for å legge en ny kurs helt fra sikringsskapet, tenkte jeg kanskje at merkostnaden med å installere et fast ladepunkt muligens ikke ble så høy ( skjønner at selve laderen kommer i tillegg. )


i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

gbzdoc

Når du først har en elektrikker som skal legge opp kabel så skal du ikke se bort fra at kostnaden med å terminere kabelen i en fastmontert "lader" kontra et støpsel er "hip som hap". :)

"Lader" (EVSE) kommer selvsagt i tillegg, og der er det noen å velge mellom. Har vært ramset opp i ymse tråder tidligere.

Men når du først gjør dette så gjør det litt mer langsiktig og ikke gå for 16A kurs. Har også vært diskutert tidligere. ;)

Har du gammelt nett i huset ville jeg i det minste fått en elektrikker til å gå over den delen som evt. er tiltenkt lading, selv på 10A.

tkornstad

Jo da, det blir nok minimum en 16 amp kurs. Tror nok ikke at jeg tør å lade på eksisterende kurs nei.
Jeg har funnet div poster om faste ladepunkt her på forumet, men som du sikkert skjønner, har jeg absolutt ingen erfaring med elbil, dvs at jeg prøvekjørte en imiev ca 4 km før jeg bestilte  :D Så har trådene en tendens til å gli litt ut, dette gjør søk litt vanskelig/tidkrevende.

Fikk bare inntrykk av at det var få som hadde en egen kurs til lading, slik det står i manualen, det har vel kanskje ingen betydning.
Hva man velger av type fast ladeutstyr er vel kanskje en smakssak, jeg har ikke funnet noen her inne som er misfornøyd med sin "lader", så det som er på markedet fungerer sikkert bra.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

gbzdoc

Kort oppsummert så finner mange ut at 10A standard "laderen" holder, og forutsatt at du har en 16A kurs (selv om den også har noen andre mindre forbrukere) så funker det fint. 10A kurs virker jo også, men bør neppe være primær-ladekursen din.

Men vær obs i starten og sjekk ledninger og kontakter for varmgang. Er du usikker få en elektrikker til å sjekke at alt er ok på aktuell kurs.

Prøv deg med standard "lader" først, så slipper du å kaste penger ut av vinduet. ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA