Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny software

Startet av sk0yern, torsdag 24. juni 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

ihaal

Blir også fint at bilen kan estimere SOC  ved destinasjon og at prosenten kommer på skjermen hele veien
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Øyvind.h

Sitat fra: ihaal på torsdag 16. desember 2021, klokken 13:29
Blir også fint at bilen kan estimere SOC  ved destinasjon og at prosenten kommer på skjermen hele veien
Navi som estimerer forbruk korrekt og rest SOC ved ankomst er helt basic i dagens marked, så det burde vært på plass. Om 3.0 kommer til våren og inneholder en god løsning for dette er det rettelse av en viktig mangel.

Ladehastighet får ikke vi med GTX særlig utbytte av, men dagens hastighet fungerer helt fint for vår del.

Ellers savner jeg kanskje mest auto-lås av bilen når en går, noe som gjerne kan komme i sw oppdatering :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Løytnanten

Sitat fra: daktari på torsdag 16. desember 2021, klokken 12:20
Litt nyheter om 3.0, inkl. graf over den nye ladekurven. Høyere fart hele veien unntatt det siste fra ca 85% kommer bra med. Lengre rekkevidde også.
https://auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/vw-id-software-3-punkt-0-ladeleistung-175-kw-77-kwh/

Interessant artikkel det der, daktari! Da kan vi forstå det slik at rekkeviddeøkningen på 50 km og marginalt høyere ladehastighet kommer på biler produsert f.o.m. uke 51, og på allerede utleverte biler fra mars måned en gang.

Plutselig gjør det ikke så mye om bilen min, som skulle vært produsert i uke 47, ikke er produsert enda.

Bereits ab der KW 51 sollen alle ID-Modelle (ID.3, ID4 und ID.5) mit dem neuen Softwarestand 3.0 vom Band rollen. Bei den Fahrzeugen mit der großen 77-kWh-Batterie steigt mit diesem Update die Ladeleistung von 125 auf 135 kW.

Neben der gestiegenen Ladeleistung wurde mit dem Softwarepaket 3.0 auch die Reichweite gesteigert. "50 Kilometer mehr sind in jedem Fall drin", berichtet Elke Temme, CEO der Volkswagen Group Charging GmbH. "Selbst bei winterlichen Temperaturen." Die Verbesserung bleibt aber nicht nur neuen Fahrzeugen vorbehalten, bereits ausgelieferte Autos sollen auch mit dem Ladebooster ausgestattet werden. Voraussichtlich aber erst ab März 2022, erklärte ein Sprecher auf Nachfrage.

ID4

Sitat fra: Løytnanten på torsdag 16. desember 2021, klokken 15:30
Sitat fra: daktari på torsdag 16. desember 2021, klokken 12:20
Litt nyheter om 3.0, inkl. graf over den nye ladekurven. Høyere fart hele veien unntatt det siste fra ca 85% kommer bra med. Lengre rekkevidde også.
https://auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/vw-id-software-3-punkt-0-ladeleistung-175-kw-77-kwh/

Interessant artikkel det der, daktari! Da kan vi forstå det slik at rekkeviddeøkningen på 50 km og marginalt høyere ladehastighet kommer på biler produsert f.o.m. uke 51, og på allerede utleverte biler fra mars måned en gang.

Plutselig gjør det ikke så mye om bilen min, som skulle vært produsert i uke 47, ikke er produsert enda.

Bereits ab der KW 51 sollen alle ID-Modelle (ID.3, ID4 und ID.5) mit dem neuen Softwarestand 3.0 vom Band rollen. Bei den Fahrzeugen mit der großen 77-kWh-Batterie steigt mit diesem Update die Ladeleistung von 125 auf 135 kW.

Neben der gestiegenen Ladeleistung wurde mit dem Softwarepaket 3.0 auch die Reichweite gesteigert. "50 Kilometer mehr sind in jedem Fall drin", berichtet Elke Temme, CEO der Volkswagen Group Charging GmbH. "Selbst bei winterlichen Temperaturen." Die Verbesserung bleibt aber nicht nur neuen Fahrzeugen vorbehalten, bereits ausgelieferte Autos sollen auch mit dem Ladebooster ausgestattet werden. Voraussichtlich aber erst ab März 2022, erklärte ein Sprecher auf Nachfrage.

Den kommer vel på alle biler med det store batteriet. Men på utleverte biler først med sw 3.0.

atrus

Her hevdes det at ladehastigheten etterhvert skal skrus opp til 170kw.

https://mobility-talk.com/vw-laedt-schneller-als-tesla/

igniztion

Sitat fra: atrus på torsdag 16. desember 2021, klokken 17:44
Her hevdes det at ladehastigheten etterhvert skal skrus opp til 170kw.

https://mobility-talk.com/vw-laedt-schneller-als-tesla/

Det har svirret rykter om det der ganske lenge, etter en uttalelse fra en markedsperson i Skoda-konsernet.

Synes uansett endringen i ladekurven som kan gi opptil 9min raskere lading fra 5-80% er mye bedre nyheter enn om vi skulle få en peak på 170kw og så en rask avtrapping etter det.

Er jo lov å være litt Ole Brumm; Ja takk, begge deler!
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

AutoBild skriver at GTXene får 150 kW med 3.0.De har jo annet batteri enn 2wd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Har GTX et annet batteri???
Eller var det ment som en spøk?

Jambo

Jeg har også hørt at de har et annet batteri, men med lik kapasitet. Ble nevnt ifm. lansering av ID5 og ID5 GTX.

igniztion

Ut fra det jeg har funnet frem til, er det fortsatt LG Chem celler i alle biler som produseres i Tyskland. Det er først når produksjonen åpner i Chattanooga de vil gå over til SK Innovation celler.

Det har vært mye snakk om at VW skal bytte til "prismatic" i stedet for "pouch", men så langt jeg kan finne er ikke dette skjedd enda.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Løytnanten

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. desember 2021, klokken 12:15

GTX har et annet batteri. Her fra artikkelen i AMS som det er linket til lenger oppe i tråden:

Das gilt allerdings nicht für die GTX-Varianten des ID.4 und ID.5, deren Akku ein anderer Hersteller zuliefert. Da die Spitzenladeleistung von 150 kW nur kurz gehalten wird, spart die GTX-Modelle mit dem Softwareupdate nur etwa 2 Minuten und braucht so künftig 36 statt 38 Minuten von 5 auf 80 Prozent SOC (State of Charge).

hELgenen

Men det gjelder vel ikke eksisterende GTX? Jeg har null info om det.
Er det snakk om kommende GTX?

Løytnanten

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. desember 2021, klokken 16:48
Men det gjelder vel ikke eksisterende GTX? Jeg har null info om det.
Er det snakk om kommende GTX?

Gjelder meg bekjent alle eksisterende GTX.

ID4

Sitat fra: Løytnanten på mandag 20. desember 2021, klokken 16:43

GTX har et annet batteri. Her fra artikkelen i AMS som det er linket til lenger oppe i tråden:

Das gilt allerdings nicht für die GTX-Varianten des ID.4 und ID.5, deren Akku ein anderer Hersteller zuliefert. Da die Spitzenladeleistung von 150 kW nur kurz gehalten wird, spart die GTX-Modelle mit dem Softwareupdate nur etwa 2 Minuten und braucht so künftig 36 statt 38 Minuten von 5 auf 80 Prozent SOC (State of Charge).

Men da får GTX dårligere ladetid enne 2wd. Høyere topp hastighet, men dårligere kurve. Det var da ingen god nyhet.

Løytnanten

Sitat fra: HelEl på tirsdag 21. desember 2021, klokken 08:48
Sitat fra: Løytnanten på mandag 20. desember 2021, klokken 16:43

Men da får GTX dårligere ladetid enne 2wd. Høyere topp hastighet, men dårligere kurve. Det var da ingen god nyhet.

Synes du ikke kortere ladetid er en god nyhet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA