Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe 2021 easee lader 3 fas på It?

Startet av Stipi, onsdag 23. juni 2021, klokken 20:56

« forrige - neste »

Stipi

Hei.

Jeg har en Zoe 2021 og en Tesla model 3. Da teslaen kan lades på 3 fas 230 It nett, ønsker jeg å innstille Easee laderen på dette. Kan dette gjøres når Zoe også skal bruke denne laderen? Eller kan den kun brukes på 1-fase? Jeg ser også at i Easee appen kan velge mellom «Låst til 1-fase», «3-fase» og  «automatisk». På automatisk står det også: Hver helt sikker på at bilen støtter 3-fase på IT.
Jeg bruker ladesettet fra Raydiall mellom bilen og Easee lader.
2024 Tesla Model 3 LR HL i bestilling
 2022 Tesla Model Y P
x2021 Tesla Model 3 LR
x2021 Renault Zoe

minibiti

If you are using the Raydiall case, the you can only charge on one phase with the Zoe.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

RJK

Zoe er i utgangspunktet lite glad i IT-nett, så det har lite å si om du setter opp ladestasjonen for 1 eller 3-fas.

For å få det til å fungere så må du ha en godkjent lader med innebygget skilletrafo som får Zoe til å tro at det er TN-nett, installere en rimelig dyr transformator i forkant eller bruker en ladekabel med innebygget trafo.

Renault leveres med en UCASE lader med innebygget trafo som koster over 11 K (du kan velge å få bilen billigere om du ikke tar med denne, men jeg vil si det er et dårlig valg å ta), men som må kjøpes med bilen. Så vidt jeg vet, får du ikke kjøpt den løs. Og visstnok får du vel maks 3,6 kW på IT-nett selv om du har en hjemmelader som kan gi mere.

SitatZoe leveres med Ucase ladesett fra Raydiall med plugg til både stikkontakt (Schuko) og Type 2-kontakt. For lading på IT-, TN- og TT-strømnett

Dog, Easee-lader skal vel kunne lade Zoe med en vanlig type 2 ladekabel om den du kjøper har skilletrafo i seg, men det må du passe spesifikt på at den har[size=78%].[/size]

EDIT:

https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/renault/renault-zoe-2019
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stipi

Takk for svar. Ucase transformatoren har jeg, og bruker den nå mellom easee laderen og Zoe. Nå er Easee innstilt på 1-fas. Så det vil ikke ha noe å si for Ucase'en eller Zoe, om jeg endrer innstilling på Easee til 3-fas? Ladehastigheten jeg får på Zoe gjør ingenting om er makset på 3,6, men vil samtidig makse hva jeg får ut på Teslaen.
2024 Tesla Model 3 LR HL i bestilling
 2022 Tesla Model Y P
x2021 Tesla Model 3 LR
x2021 Renault Zoe

minibiti

It should not matter if your Easee is set up on 3-phase.
The UCASE will use only one anyway.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

RJK

Du skader vel intet om du tester ut 3-fase eller automatisk. I verste tilfelle så må du bare bytte til det andre valget, om et av de ikke fungerer eller ikke fungerer optimalt.
Bosted Oslo

Morten80

Akkurat samme greiene selv. Har Tesla X fra før, Easee lader på 3 fas.
Kjøpte en 2017 Zoe 40 med Ucase ladesett i går. Skal lade nå i dag.
Forsøkt både med stikk kontakt til ucase, og ordinær kabel mellom vegglader Easee og ucase. Bilen vil ikke lade. Står enten «check charging post» eller «battery charging impossible».

Hva gjøres feil?
2022 ID.4 GTX (Est. utlevering november)
2018 Tesla Model X 100D 6 seter

RJK

Du får vurdere å skaffe en Easee-lader til som kan stå som "slave, men bare koblet til 1-fase. Så kan hovedlader bruke 3-fase mot TMX, og kanskje dempe seg til 1-fase om Zoe'en kobles til "slaveladeren".

Alternativt, om du kan gjøre det i appen, sett Easee-laderen til 1-fase når du skal lade Zoe'en.
Bosted Oslo

Morten80

Sitat fra: RJK på søndag 27. juni 2021, klokken 18:48
Du får vurdere å skaffe en Easee-lader til som kan stå som "slave, men bare koblet til 1-fase. Så kan hovedlader bruke 3-fase mot TMX, og kanskje dempe seg til 1-fase om Zoe'en kobles til "slaveladeren".

Alternativt, om du kan gjøre det i appen, sett Easee-laderen til 1-fase når du skal lade Zoe'en.

Ja, men var ikke helt dette jeg var forespeiltet fra forhandler som solgte bilen. Da skulle alt bare være plug and play, ettersom jeg var veldig klar på at jeg har en Easee lader i dag for Tesla, og ønsker å benytte samme lader til bil #2. Fikk da beskjed om at dette løses av Ucase som fulgte med Zoe.

Hadde i utgangspunktet utelukket kjøp av Zoe pga nettopp ladeproblematikk, men ble overbevist om at dette ikke var noe problem. :/

RJK

Sitat fra: Morten80 på søndag 27. juni 2021, klokken 18:59
Sitat fra: RJK på søndag 27. juni 2021, klokken 18:48

Ja, men var ikke helt dette jeg var forespeiltet fra forhandler som solgte bilen. Da skulle alt bare være plug and play, ettersom jeg var veldig klar på at jeg har en Easee lader i dag for Tesla, og ønsker å benytte samme lader til bil #2. Fikk da beskjed om at dette løses av Ucase som fulgte med Zoe.

Hadde i utgangspunktet utelukket kjøp av Zoe pga nettopp ladeproblematikk, men ble overbevist om at dette ikke var noe problem. :/

Om du kjøpte fra forhandler, så bør de få mulighet til å sjekke med egen elektriker om det er feil hos deg/Easee-boksen, eller om det virkelig er Zoe'en som ikke takler det. I det siste tilfellet bør du jo få returnert bilen, siden det var en forutsetning.
Bosted Oslo

Morten80

Ja, har sendt melding nå i kveld. Som de leser i morgen tidlig.
Så får jeg ringe i morgen også. Det var helt klart en forutsetning.
(Var i utgangspunktet til forhandler for å se på en I.Miev.  :D

Helge

Hvordan gikk det egentlig i denne saken? Fungerte det i det hele tatt å lade slik som det ble beskrevet?

Med vår Easee ladestasjon får vi faktisk til å lade både våre to 2020 ZOE ZE 50 Intense på 230 V IT nett med enfase lading og lade vår 2021 Tesla Model 3 LR med trefase. Men vi bruker ikke vår UCASE Raydiall til dette. Jeg har fått installatør til å koble opp en litt mer avansert løsning som så langt har fungert helt supert. 4 stykk tilleggskomponenter: En bryter/vender med trinnene 1, 0 og 2. Et enfase og et trefase rele samt en Victron skilletrafo.
- I trinn 0 er det ingen spenning inn på Easee ladestasjonen
- I trinn 1 (for å lade ZOE) kobler bryteren inn et enfase rele (kontaktor) som via en skilletrafo med N nett på utgangen gir enfase forsyning inn på Easee ladestasjonen.
- I trinn 2 (for å lade Tesla model 3) gir et trefase rele (kontaktor) trefase forsyning inn på Easee ladestasjonen.
- Med Easee ladestasjonen stilt inn på auto fungerer dette utmerket  :+1:

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA