Nye priser (igjen) hos Mer

Startet av knute, onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Som bruker av gamle biler i 20kwt-klassa, så synes jeg det er viktig at vi har minuttprising:

Med lite batteri, er man sårbar for lange ventetider:
Skal man lade ca 10 min med 3-5 mils mellomrom, så er det uheldig om man av og til må vente 1 time i ladekø, fordi noen foran somler. På småsteder i utkantstrøk, hvor det gjerne er bare 2 ladere, og kanskje en av dem er ute av funksjon, så er man sårbar, og det er gjerne i vinterkulda man må vente en time på å lade.

Det virker ganske unødvendig å saktelade lenge på hurtigladere:
Ut fra det jeg har sett av hensynsløs lading på hurtigladere, er det vanlige problemet at man ikke kjører batteriet tomt nok før man lader. Og da kan man fort bli stående 30-60 minutter å lade, uten at man klarer å lade så mye. I sjeldne tilfeller kan man ha spesielle behov for å lade ugunstig, men i mange tilfeller har jeg prata med bilister, eller jeg kjenner til hvor det skal og jeg ser hvor de lader, og det er helt unødvendig å saktelade med hurtiglader på høy soc, og man ødelegger batteriet. Ofte kunne man bare kjørt videre til en annen lader hvor man kanskje kunne få 4 ganger så høy effekt på lågere soc. Det er sjeldent hensiktsmessig å hurtiglade gamle biler mer enn ca 10 minutter.

RJK

På hvilken måte hjelper minuttprising deg eller andre, sammenlignet med f.eks. ren kWh-pris opp til f.eks. 80 % SoC, og så kan det heller komme minuttprising opp til 100 % SoC, og så heftig minuttprising når man har nådd 100 % og til man kobler fra og flytter bilen? Det er dette mange av oss håper at skal bli fremtidig pris-strategi på hurtigladere og lynladere.

Ser heller ikke at man skal bry seg så mye med hvilken ladestrategi andre velger for seg selv, så lenge man ikke lader over 80 % når det er mye opptatt eller kø. Har man bil med liten batterikapasitet, og likevel velger å kjøre langtur, så er det selvsagt helt opp til deg selv, men å tirre på seg magesår fordi man er uenig med ladestrategien til andre, finner jeg lite fornuftig.

Man kan selvsagt prate med folk, høre hvordan de tenker, spesielt når folk med sakteladende biler tar opp lynladere og motsatt vei, men da kan man heller introdusere tankene om smartere ladestrategi, slik at de lærer til neste gang.

Dog, jo lengre man tviholder på å kjøre kortrekkevidde-elbil på langtur, dess oftere vil man støte på at laderne blir benyttet av folk som har en annen filosofi på ladingen enn man selv legger opp til. Problemene vil altså bare bli større.

Selvsagt vil det hjelpe på når man får stor utbredelse av biler med stort batteri og støtte for 800V lading, i kombinasjon med mulighet til å forvarme batteriet før ankomst ved lader, og man da kan fylle på fra 10-80 på mindre enn 20 minutter.

Men det vil fremdeles introduseres og selges biler med kort/mellomkort rekkevidde og treg lading. Og mange av de nye sjåførene vil ha liten eller ingen kjennskap til god ladestrategi.

Er jo allerede folk her på forumet som får begynnende panikk i det man kommer under 40 % SoC, og nært nervesammenbrudd om de. grøss og gru, skulle komme under 30 %.

Dette til tross for at man kommer lengre på 20 % SoC enn de første elbilene fikk på 10-80 %, eller til og med fra 0-100 %.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vix

I NAF Elbilpodden sier Mer-sjefen nå at Mer snart går over til ren kWh-pris slik som flere og flere andre har gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=6Nl94VmBg_g
Rundt 12:30-merket

goggo

Sitat fra: Vix på tirsdag 19. april 2022, klokken 18:05
I NAF Elbilpodden sier Mer-sjefen nå at Mer snart går over til ren kWh-pris slik som flere og flere andre har gjort.

YESS!
Da er det bare Eviny igjen, så er vi i mål med ren kWh prising hos alle og endelig mulighet for oss forbrukere til å sammenligne priser.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Sitat fra: goggo på tirsdag 19. april 2022, klokken 21:22

YESS!
Da er det bare Eviny igjen, så er vi i mål med ren kWh prising hos alle og endelig mulighet for oss forbrukere til å sammenligne priser.

Mvh
Hugo
Det er vel fremdeles abonnementpriser og de er ikke like for alle kunder, så helt likt blir det ikke?

jkirkebo

Flott, håper det gjelder AC-ladepunktene også.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 19. april 2022, klokken 23:22
Sitat fra: goggo på tirsdag 19. april 2022, klokken 21:22

YESS!

Mvh
Hugo
Det er vel fremdeles abonnementpriser og de er ikke like for alle kunder, så helt likt blir det ikke?
Blander du Ionity og Eviny nå? Ionity har ren kWh-lading, men svindyr drop-in. Men der kan du få langt billigere enten med produsentspesifikk "ladeklubb" og avtale, eller "nesten" nylig lansert IOnity Passport.

https://ionity.eu/en/access-and-payment.html

Kan ikke si jeg er kjent med abonnement for Eviny, annet enn vanlig registrering av kundeforhold og bruk av Bilkraft-appen eller brikke registrert mot dem, som blir unødvendig med en ladeløsning via bilprodusenten, Ladeklubben eller tilsvarende løsninger hos f.eks. Elton og Nextcharge, Chargepoint med flere.

NB! Forutsatt at de har fått avtale med Eviny... ;)

https://www.eviny.no/ladestasjoner
Bosted Oslo

goggo

@RJK, nei jeg blander ikke Ionity og Eviny.
Mulig jeg har feil men slik jeg forstår det så blir det nå bare Eviny som ikke har ren KWh prising.

At det er masse abonnementsordninger der ute er jeg klar over,  og det synes jeg er helt OK.

Mitt poeng er at med ren KWh prising og abonnement- og rabattordninger  så blir det mulig for oss forbrukere å orientere oss i markedet og sammenligne pris mellom operatørene og vil vil da sakte og sikkert bevege oss mot et fungerende marked basert på tilbud (=lokasjon, lokasjon, lokasjon), pris(=pris pr KWh) og kvalitet(=oppetid, app, faktureringsløsning, support, etc).

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

OK, jeg bare ikke koblet hva du mente med Eviny og abonnement, siden det i realiteten bare er Ionity og Tesla (for ikke-teslaer) som krever abonnement for å få fornuftig pris. Det var derfor jeg lurte på om du blandet.

Men ser ut som det, inntil videre, bare er Eviny som holder på det med å blande inn minuttprising. Godt å se at de andre nå gir det opp, og velger det mer kundevennlige alternativet med at man bare betaler for mengden man lader. Tipper de vil komme til fornuft, men de er i tillegg til å være eneste med minuttprising, blant de aller dyreste.

Jeg må si jeg ikke liker abonnementsordninger på "forbruksvaren" strøm. Det holder godt med en standard pris for "alle", og så kan man oppnå litt rabatt ved å registrere seg, der rabatten gjerne har et moment for de som lader ofte, slik at det vil lønne seg å være lojal. Og med litt rabatt, så mener jeg ikke å betale 1,65 istedet for 8,40. Mer i form av f.eks. 2-10 % rabatt f.eks. og 2 % er lokkemiddel for å være registrert.-pris.
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: RJK på tirsdag 15. mars 2022, klokken 11:51
På hvilken måte hjelper minuttprising deg eller andre, sammenlignet med f.eks. ren kWh-pris opp til f.eks. 80 % SoC, og så kan det heller komme minuttprising opp til 100 % SoC, og så heftig minuttprising når man har nådd 100 % og til man kobler fra og flytter bilen? Det er dette mange av oss håper at skal bli fremtidig pris-strategi på hurtigladere og lynladere.

Ser heller ikke at man skal bry seg så mye med hvilken ladestrategi andre velger for seg selv, så lenge man ikke lader over 80 % når det er mye opptatt eller kø. Har man bil med liten batterikapasitet, og likevel velger å kjøre langtur, så er det selvsagt helt opp til deg selv, men å tirre på seg magesår fordi man er uenig med ladestrategien til andre, finner jeg lite fornuftig.

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av prisen på hurtiglading, jeg er mest opptatt av å få ladet. Jeg lader imidlertid veldig ofte fra 80-100% ettersom jeg liker å kjøpe en kopp kaffe og en bolle i begynnelsen av en langtur, i stedet for å vente tre timer med det. Det tar max 11-12 minutter. Sist jeg kjørte Oslo-Trondheim ser jeg at jeg stoppet 8 min på Espa.. Skjønner ikke hvorfor det skal straffes spesielt? Snakk om å legge seg opp i andres ladestrategi og gjøre det vanskelig å sammenligne priser! :P

Flat minuttpris hele veien, og gjerne kun det, for enkelhets skyld, er etter min mening det eneste fornuftige for å motvirke kø. Så kan folk ha den ladestrategien de vil. Det er likegyldig for den som venter hvilken SOC den som lader har. Likeledes om vedkommende har kaldt eller varmt batteri, ny eller gammel bil, stort eller lite batteri, lang vei til hytta, osv.

Etter 100% bør man ta klekkelig betalt, i alle fall så lenge det ikke er andre ledige ladere. 20 kr/min er passe i så tilfelle. Kanskje mer. Jeg synes dagens «straffegebyr» er alt for lave.  Sist men ikke minst bør man gjøre det enklere å starte ladingen, sånn at folk i alle fall ikke bruker tiden på det.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Dede på tirsdag 01. mars 2022, klokken 11:55
Sitat fra: daktari på mandag 28. februar 2022, klokken 23:14
Enig. Bør øke minuttprisen og senke kWh-prisen for å stimulere til at folk kun drar på langtur med biler som lader skikkelig raskt, samt at de kommer seg fort videre så fort de kan. Det vil kunne begrense økningen i ladekøene.

Håper det er ironisk ment at bare folk med nye biler som lader raskt skal få lov å dra på langtur..  Om det skal bli en holdning på ladeplasser at folk som ikke har råd til nye rasktladende biler ikke skal få lov å lade blir det fort dårlig stemning.

Jeg tror ikke det var ironisk ment, @daktari er ganske fornuftig. :) Alle skal få lov til å dra på langtur, men man kan ikke innrette infrastrukturen og prisingen av tjenester etter gårsdagens teknologi.

De som har eldre biler bør jo i større grad sikte seg inn på 50 kW ladere, som bør ha langt lavere pris enn 150 kW ladere. Kanskje man også bør ha flere trinn. F.eks:

0-50 kW 4 kr/min
50-100 kW: 6 kr/min
100-150 kW: 8 kr/min
150-350 kW: 10 kr/min

Og vi snakker da om hva laderen kan tilby. Er det en lader med delt kapasitet, eller laderen av annen grunn har begrenset effekt, vet laderen det og økten kan prises deretter.

Fun fact: På Recharge sine Kempower ladere står det «Limited by vehicle» i rødt på laderen, når det er bilen som er begrensningen. Da bør man kanskje likevel betale full pris, i og med at man på sett og vis opptar tjenesten for andre som kanskje kunne benyttet den bedre. På den annen side bør man kanskje ikke betale full pris med mindre stasjonen er full. Her må man avveie rettferdig prising og insentiver for å lade når det er mindre trafikk mot økt kompleksitet. Spennende.

Halv pris nattestid, f.eks mellom kl. 23-07 synes jeg uansett prismodell er en god idé. Og en nobrainer. Siden dette sammenfaller bra med når det er ledig kapasitet instrømnettet. Og også når servicetilbudet rundt laderne trenger flere kunder for å kunne holde åpent.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på torsdag 21. april 2022, klokken 08:49
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. mars 2022, klokken 11:51

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av prisen på hurtiglading, jeg er mest opptatt av å få ladet. Jeg lader imidlertid veldig ofte fra 80-100% ettersom jeg liker å kjøpe en kopp kaffe og en bolle i begynnelsen av en langtur, i stedet for å vente tre timer med det. Det tar max 11-12 minutter. Sist jeg kjørte Oslo-Trondheim ser jeg at jeg stoppet 8 min på Espa.. Skjønner ikke hvorfor det skal straffes spesielt? Snakk om å legge seg opp i andres ladestrategi og gjøre det vanskelig å sammenligne priser! :P

Flat minuttpris hele veien, og gjerne kun det, for enkelhets skyld, er etter min mening det eneste fornuftige for å motvirke kø. Så kan folk ha den ladestrategien de vil. Det er likegyldig for den som venter hvilken SOC den som lader har. Likeledes om vedkommende har kaldt eller varmt batteri, ny eller gammel bil, stort eller lite batteri, lang vei til hytta, osv.

Etter 100% bør man ta klekkelig betalt, i alle fall så lenge det ikke er andre ledige ladere. 20 kr/min er passe i så tilfelle. Kanskje mer. Jeg synes dagens «straffegebyr» er alt for lave.  Sist men ikke minst bør man gjøre det enklere å starte ladingen, sånn at folk i alle fall ikke bruker tiden på det.
Må egentlig bare si jeg er godt enig i alt du skrev her. Hvilken ladestrategi man har, er vel kun opp til en selv. Om du tjener på å lade på en HPS-lader vs en hurtiglader på disse ladingene, kommer veldig an på bilen.

Min tanke var egentlig at de siste 20 % gjerne tar like lang tid som de første 70-80 %-ene, og da er det mer fornuftig, også for egen del, å koble fra og kjøre videre, eller flytte bilen og slippe andre til laderen. Jeg er ikke fastlåst på at det må være akkurat 80 %, da det finnes biler som fremdeles lader raskt på SoC over denne prosenten.

Om det er bedre å sette grensen på oppnådd effekt, dvs at når man kommer under f.eks 25 eller 35 kW effekt, så trår minuttprising til, så gjerne. Men det bør i tilfelle være kraftig forskjellig sats for dette, sammenlignet med satsen for når man står ferdigladet og fremdeles blokker tilgangen.

For folk som står i ladekø, og ikke vet at bilen foran koblet til bare rett før man ankom, så blir det fort et irritasjonsmoment at man må vente på folk som absolutt må fylle helt opp, når laderne står så tett at et ekstrastopp sparer vedkommende bileier for tid totalt.

Og nettopp at man opptar lader når det tilsynelatende ikke er noe poeng i det, irriterer mange, fordi det fremstår som egoistisk. Spesielt når man står steder der det er mye trafikk, og det finnes få ladere, som da fører til kø.

Sett opp mot hva du svarer i neste innlegg, så er jeg enig i at folk som har biler som ikke klarer å utnytte HPC-laderenes effekter, så bør disse sikte seg inn på vanlige hurtigladere. Dog er mange av disse kø på, fordi det som regel er de som har ChaDeMo-ladere, og det er da en gest til de å stå på en lader som kun har CCS.

For andre, som f.eks. min egen bil, så kan den i store deler av tiden lade over 44-48 kW, som er det jeg klarer å oppnå på en 50 kW-lader. På lading fra lav SoC og ihvertfall frem til 75 %, så sparer jeg godt med tid på å lade ved en HPC-lader. 10-80 % SoC tar ca 54 minutter, mot 75 minutter på 50 kW-ladere.

Og tro meg, 54 minutter er allerede for lang ladetid. Det er derfor ca 0 % sjanse for at jeg med viten og vilje benytter en slik, med mindre alternativet er å vente nært like lenge på å få tilgang til HPC-lader. En strategi er derfor å lade på en 50 kWh til HPC blir ledig, og så bytte over, om det ikke allerede er kø, eller jeg har ladet så mye at jeg heller kan lade litt til for sikkert å nå neste lader.

Dette ble av og til strategien da jeg kjørte Nord-Norge på kryss og tvers i sommer, samtidig som jeg irriterte meg endel på at de ikke satte opp ladere som kan lade 2 biler om gangen per lader, og at de i dette tilfellet satte opp en HPC-lader og en 50 kW-lader, istedet for 2xHPC, som hver kan betjene 2 biler samtidig. Litt dyrere per lader, men mye billigere per ladepunkt med ladere som kan betjene 2 biler i slengen. For ikke å snakke om minst doblet kapasitet med 4 samtidig ladende biler, i tillegg til AC-laderne.
Bosted Oslo

RJK

Nye priser og prisstruktur, Mer innfører ren kWh-prising fra 1. juli

Nå har jeg fått mail fra MER om at de endrer til kun kWh-pris, og legger inn en "liten" prisøkning.

Nye priser er som følger:
Lyn/Hurtiglading Registrert / uregistrert kunde
6,39 kr/kWh / 6,79 kr/kWh

AC-lading Registrert / uregistrert kunde
3,99 kr/kWh / 4,25 kr/kWh
Bosted Oslo

Truls Antonsen

Og volumrabatten på 10% som før slo inn ved 200kr, er økt til 500, og rabatt redusert til 5%. 20% rabatten, som før kom på 500, er nå på 1000kr, og bare 10%...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

RJK

Den lille skriften, ja...

Klarte å overse dette.
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA