Hovedmeny

Sier du ja til TMY fra Shanghai?

Startet av kodax, onsdag 16. juni 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

geear

Har ikke hørt noe om avgifter, men moms på overskytende over 600 000,- fra 1. januar 2022 er vel det som har vært aktuelt, og som er sannsynlig? I så fall får det omtrent ingen betydning for Model Y. Blir noen tusenlapper på en fullutstyrt Performance, men den får en ikke kjøpt i år uansett.

makki

#46
Sitat fra: FrTr på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:52
aha.. det er kun MVA av beløpet som overstiger 600.000.
Da utgjør det selvfølgelig et ubetydelig beløp.

25% mvh fra 600k fra 01.01.22. Eksampel Bil pris 610000 kr moms utgjør 25%, da moms kommer 152500 kr, da prisen blir 762500kr.

Sulle

Eller så blir momsen 2500kr, som jo er langt mer overkommelig ...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

YesThatsMe

Sitat fra: makki på torsdag 22. juli 2021, klokken 11:54
Sitat fra: FrTr på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:52
aha.. det er kun MVA av beløpet som overstiger 600.000.
Da utgjør det selvfølgelig et ubetydelig beløp.

25% mvh fra 600k fra 01.01.22. Eksampel Bil pris 610000 kr moms utgjør 25%, da moms kommer 152500 kr, da prisen blir 762500kr.
Dette er ikke riktig. Om vi tar ditt eksempel -> momsberegning er for beløpet over 600k, altså 600k+2.5k=602,5 (25% av 10K)
Dessuten ingenting er vedtatt enda, men alt tyder på at det blir det.

makki

Sitat fra: YesThatsMe på torsdag 22. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: makki på torsdag 22. juli 2021, klokken 11:54
Sitat fra: FrTr på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:52
aha.. det er kun MVA av beløpet som overstiger 600.000.
Da utgjør det selvfølgelig et ubetydelig beløp.

25% mvh fra 600k fra 01.01.22. Eksampel Bil pris 610000 kr moms utgjør 25%, da moms kommer 152500 kr, da prisen blir 762500kr.
Dette er ikke riktig. Om vi tar ditt eksempel -> momsberegning er for beløpet over 600k, altså 600k+2.5k=602,5 (25% av 10K)
Dessuten ingenting er vedtatt enda, men alt tyder på at det blir det.

Jeg mener min beregning skal være riktig om moms, men vi kan vel være vente til regjeringskift/vedtatt.

YesThatsMe

#50
Sitat fra: makki på torsdag 22. juli 2021, klokken 12:39
Sitat fra: YesThatsMe på torsdag 22. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: makki på torsdag 22. juli 2021, klokken 11:54
Sitat fra: FrTr på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:52
aha.. det er kun MVA av beløpet som overstiger 600.000.
Da utgjør det selvfølgelig et ubetydelig beløp.

25% mvh fra 600k fra 01.01.22. Eksampel Bil pris 610000 kr moms utgjør 25%, da moms kommer 152500 kr, da prisen blir 762500kr.
Dette er ikke riktig. Om vi tar ditt eksempel -> momsberegning er for beløpet over 600k, altså 600k+2.5k=602,5 (25% av 10K)
Dessuten ingenting er vedtatt enda, men alt tyder på at det blir det.

Jeg mener min beregning skal være riktig om moms, men vi kan vel være vente til regjeringskift/vedtatt.

Stemmer nok ikke ;)
Om din beregning blir vedtatt betyr det i praksis null støtte til elbiler og da blir det nok full brems. Skal de oppnå mål om salg av nullutslippsbiler må regjeringa subsidiere litt lenger. De kan kutte av en finger, men ikke hele hånda.
Her er et av kildene:
https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/bilavgifter/
https://www.dn.no/miljo/bade-ap-og-sv-vil-ha-moms-pa-elbiler-over-600000-kroner/2-1-915306

hELgenen

Momsen gjelder KUN på overskytende beløp over 600k  - så enkelt er forslaget som har vært diskutert.
Hva de ender opp med til slutt - ja det vet vi jo ikke

Handyman

Sitat fra: makki på torsdag 22. juli 2021, klokken 12:39
Sitat fra: YesThatsMe på torsdag 22. juli 2021, klokken 12:21
Sitat fra: makki på torsdag 22. juli 2021, klokken 11:54
Sitat fra: FrTr på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:52
aha.. det er kun MVA av beløpet som overstiger 600.000.
Da utgjør det selvfølgelig et ubetydelig beløp.

25% mvh fra 600k fra 01.01.22. Eksampel Bil pris 610000 kr moms utgjør 25%, da moms kommer 152500 kr, da prisen blir 762500kr.
Dette er ikke riktig. Om vi tar ditt eksempel -> momsberegning er for beløpet over 600k, altså 600k+2.5k=602,5 (25% av 10K)
Dessuten ingenting er vedtatt enda, men alt tyder på at det blir det.

Jeg mener min beregning skal være riktig om moms, men vi kan vel være vente til regjeringskift/vedtatt.
Du kan godt mene det, men det er ikke det som har vært forslagene. Det er også en håpløs og dårlig ordning.
AP har foreslått MVA på kjøpesum som overstiger 600k. Dette har andre partier antydet at de kan gå med på.
Norge har søkt og fått godkjent MVA-fritak av ESA ut 2022. Hva en ny regjering vil vedta er usikkert.
https://e24.no/naeringsliv/i/X80r5b/advarer-venstresiden-mot-elbil-moms-neste-aar
https://www.tv2.no/a/13966136/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: FrTr på torsdag 22. juli 2021, klokken 16:49
Utrolig usikker på om jeg skal hente den ut, eller vente.
Hva er egentlig forskjellen på Tesla i fra Tyskland, og i fra Kina.
Forstår det er noe med batteri, men er det sikkert at det kommer annet batteri i fra Tyskland ? Og i så fall - vet vi om det er noe bedre med dette batteriet kontra det som kommer i fra Kina ?

Er det egentlig andre forskjeller ?

Edit: kan vel også tenkes at den blir dyrere(lønn Kina kontra Tyskland ?)
Forskjeller:
#Lakkering. Du kan velge nye lakkfarger i tillegg ti dagens. Blir selvsagt dyrere. Usikkert om dette kommer fra dag 1
#Batteri. Som du skriver er det usikkert om det blir ny batteritype fra dag 1.
ikke tilfeldig at Tesla henter 13.000 Model Y fra Kina nå. Hadde blitt mye støy hvis den tyskevarianten fikk mye bedre spekk.
På sikt blir det bedre spekk tipper jeg.


Otkristo

Dere som venter på bil fra Berlin og tenker at bilen kommer i Q1 - 2022, personlig tipper jeg vi snakker Q2 eller nærmere sommeren igjen. 
For dere som har god tid, trenger ikke vurdere Kina versjon.
Dere andre som trenger bil innen 6-7 måneder bør vurdere bil fra Shanghai.
Erfaring fra oppstart av Shanghai fabrikken tilsier en produksjon på 12000 biler pr kvartal i de første kvartalene.
I tillegg ser vi at Norge ikke lenger er størst i Europa på kjøp av elbiler.
Så her blir det kamp om bilene første året ihvertfall.


ToWalkOrDrive

Jeg er enig i at Norge ikke er det største markedet, nen tallene virker litt utdaterte. I fjor økte elbilsalget til over 76.000, og per dags dato i 2021 ser en at rekorden fra 2020 vil slås kraftig. I andre land øker det og masse.
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 23. juli 2021, klokken 13:49
Jeg er enig i at Norge ikke er det største markedet, nen tallene virker litt utdaterte. I fjor økte elbilsalget til over 76.000, og per dags dato i 2021 ser en at rekorden fra 2020 vil slås kraftig. I andre land øker det og masse.
Sorry, glemte å presisere at tallene er for 1.halvår 2021
https://www.tu.no/artikler/elbilandelen-i-eu-oker-kraftig-svaert-langt-igjen-til-norske-nivaer/512103

Magnus Hansen

Teslarati / Tesla earnings call

Sitat

14:48 PT: Elon discusses the Model Y line in Giga Berlin, which would be different from the Model Ys produced thus far. He still maintains that Giga Berlin and Giga Texas could go live with Model Y production later this year.

"The Model Y line in Texas and Berlin will look mostly like the Model Ys we make, but there will be substantial differences. The Model Y in Berlin will have a cast rear body and cast front body. We're going to structural packs," Musk said. The CEO did state that Tesla has a backup plan with a non-structural pack and 2170 cells, but 4680 cells will definitely be used for scale production.



Otkristo

#58
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 09:23
Teslarati / Tesla earnings call

Sitat

14:48 PT: Elon discusses the Model Y line in Giga Berlin, which would be different from the Model Ys produced thus far. He still maintains that Giga Berlin and Giga Texas could go live with Model Y production later this year.

"The Model Y line in Texas and Berlin will look mostly like the Model Ys we make, but there will be substantial differences. The Model Y in Berlin will have a cast rear body and cast front body. We're going to structural packs," Musk said. The CEO did state that Tesla has a backup plan with a non-structural pack and 2170 cells, but 4680 cells will definitely be used for scale production.


De som nå takker nei til MIC fordi de tror MIG får mye bedre spec på rekkevidde/ladehastighet etc blir veldig skuffet.
Stor sannsynlighet for at det første halvåret blir med 2170 batterier.
På sikt når 4680 batteriene produseres i stort volum (18 måneder+)
kan de lansere en dyrere MODEL Y LR+ med bedre specs.
Dette er mine tanker 😉


tornaldo

Off topic:

MIC = Made in China
MIG = Made in Germany

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA