Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av ENTO, tirsdag 15. juni 2021, klokken 22:39

« forrige - neste »

Krokstein

Ja det må helt klart være feil....heldigvis.

Jeg trodde det var "live" oppdatering av det registeret, men det er sannsynligvis mye forsinkelse der.
ID.4 GTX

thomas1973

Hadde jo vært interessant hvis de som faktisk mottok bilen kunne meldt fra her med bestillingsdato og leveringdato.

Bestilt(GTX): 1 Juni 2021
Levert: Ukjent, men muligens "til høsten 22", og muligens "før sommeren 22" hvis jeg fjerner "førerassistentpakke+"

Med ledningsnett tilvirket i Ukraina ser jo situasjonen mørk ut (men sammenliknet med situasjonen for de som faktisk befinner seg Ukraina så er jo dette å betrakte some luksus problemer)

Krokstein

Jeg bestilte også i fjor sommer og får null info om levering (som alle andre). Jeg har jo andre biler å kjøre så det får bare stå sin tålmodighetsprøve, men jeg blir litt grinete dersom det faktisk skulle vippe over i 2023 og det eventuelt skulle påvirke avgifter (avhengig av hva de finner på i nytt statsbudsjett til høsten)
ID.4 GTX

Mangart

Skjønner at jeg har vært griseheldig som allerede har fått bil. Bestilte 03.juni, kom vel til landet før jul, men gikk til midten av januar før den ble registrert og overlevert. Hadde ingen angitt levering, fikk bare beskjed om at det kom til å bli hvitt på bakken før den kom. GTX i Kings Red, med førerassistent+, topsport seter og hengerfeste. Jeg trodde nok at dette kom til å dra ut til utpå våren, men det gikk faktisk bedre enn forventet.

ELvin2022

Fikk faktiske en mail fra vw idag, 2 stk på en uke er vell ikke værst? Står at bilen en påbegynt, men etter hva jeg hørte fra selger var den jo ferdig sammensatt før jul? Her er ett utdrag, flere som har fått denne?

Produksjonen av din nye bil er påbegynt ved vår fabrikk i Zwickau og Dresden. Bilen du har bestilt er godt utstyrt med blant annet førerassistentpakke + som krever en stor mengde halvledere som vi dessverre opplever en mangel på.

Dette betyr at din bil nå står og venter på halvledere og andre manglede komponenter som er nødvendige for at den skal bli ferdigstilt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ELvin2022 på mandag 14. mars 2022, klokken 17:25
Fikk faktiske en mail fra vw idag, 2 stk på en uke er vell ikke værst? Står at bilen en påbegynt, men etter hva jeg hørte fra selger var den jo ferdig sammensatt før jul? Her er ett utdrag, flere som har fått denne?

Produksjonen av din nye bil er påbegynt ved vår fabrikk i Zwickau og Dresden. Bilen du har bestilt er godt utstyrt med blant annet førerassistentpakke + som krever en stor mengde halvledere som vi dessverre opplever en mangel på.

Dette betyr at din bil nå står og venter på halvledere og andre manglede komponenter som er nødvendige for at den skal bli ferdigstilt.

Mye likt det de sendte ut i sept i fjor. Det er ikke så lett å informere om utsettelser uten å måtte gjenta de reelle problemene som har medført forsinkelsene. Jeg synes VW er gode på å informere og det er jo en god ting. Bilde fra sept i fjor info fra VW.

El-inor

Sitat fra: ELvin2022 på mandag 14. mars 2022, klokken 17:25

Jeg fikk samme melding i dag. Bestilte bilen 21.05.2021. Da har jeg fått to meldinger i løpet av snart 10 måneder - storveis!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Electric cars in Norway

Ja det er ikke lett om dagen med delemangel. Det blir som i denne artikkelen fra tidligere i måneden.
Husker ikke om denne har blitt delt her før :D

https://www.motor.no/aktuelt/vw-stanser-elbil-produksjon-etter-delemangel/219091

ENTO

Har bestilt gtx med blant annet førerassistentpakke + for levering uke 29. Skjønner at det ikke blir noe levering da. Ser det står i prislistene for gtx at valg av denne pakken vil utgjøre en vesentlig forsinkelse. Dersom jeg kutter ut denne pakken, er det noen som vet om det da lar seg gjøre å få bilen raskere ? Jeg kommer nok til å savne el bakluke,men ikke det andre.

igniztion

Flere som har rapportert at når de fjerner den så blir bilen produsert innen et par uker. Nå var dette før den utvidede nedstengning pga. krigen, men man kan vel håpe at det gjelder fortsatt.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

El-inor

Sitat fra: igniztion på onsdag 23. mars 2022, klokken 09:22
Flere som har rapportert at når de fjerner den så blir bilen produsert innen et par uker. Nå var dette før den utvidede nedstengning pga. krigen, men man kan vel håpe at det gjelder fortsatt.

Fjerner de den pakka så fjerner de nok også mye av attraktiviteten som bruktbil. Hvem vil ha en bil uten fjernbetjent bakluke i 2023?

Jeg kan ikke huske å ha hatt en bil uten denne selvfølgelige funksjonen siden i forrige århundre.

igniztion

Akkurat det er selvsagt noe man må ta med i vurderingen.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Dieselgubben

Sitat fra: El-inor på onsdag 23. mars 2022, klokken 09:46

Fjerner de den pakka så fjerner de nok også mye av attraktiviteten som bruktbil. Hvem vil ha en bil uten fjernbetjent bakluke i 2023?

Jeg kan ikke huske å ha hatt en bil uten denne selvfølgelige funksjonen siden i forrige århundre.

Tesla model 3 pre facelift? Det er jo ikke lenge siden denne bilen kom med el-åpning. Og den (samt model Y og de andre) har vel fortsatt ikke kick-sensor.

ID4 er i middelklassen og ikke en premium-bil, det er ikke alle som forventer at denne bilen skal ha el-åpning med kick-sensor. Jeg har selv bestilt dette, men til prisen går det fint uten. El-åpning uten kick-sensor er ikke så mye bedre enn manuell er min mening.

El-inor

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 23. mars 2022, klokken 11:41

Tesla model 3 pre facelift? Det er jo ikke lenge siden denne bilen kom med el-åpning. Og den (samt model Y og de andre) har vel fortsatt ikke kick-sensor.

ID4 er i middelklassen og ikke en premium-bil, det er ikke alle som forventer at denne bilen skal ha el-åpning med kick-sensor. Jeg har selv bestilt dette, men til prisen går det fint uten. El-åpning uten kick-sensor er ikke så mye bedre enn manuell er min mening.

Her sammenligner du sedaner med ID.4 som for alle praktiske formål er en stasjonsvogn, Dieselgubben. Stasjonsvogner uten denne åpnerfunksjonen er en rarietet.

Dieselgubben

Sitat fra: El-inor på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:36
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 23. mars 2022, klokken 11:41

Her sammenligner du sedaner med ID.4 som for alle praktiske formål er en stasjonsvogn, Dieselgubben. Stasjonsvogner uten denne åpnerfunksjonen er en rarietet.

Biler uten kick-sensor åpning slik som Tesla appelerer egentlig ikke til meg. Enten å fikle med nøkkel / mobil eller måtte trykke på fysisk knapp på utsiden av bilen når man kommer bærende med mange handleposer.... Kjekt å kunne åpne innenfra av og til for å slippe å ta på bilen utvendig, men når man lukker ID4 luken manuelt så tar man uansett i håndtak på innsiden ("ren" sone).  Og jeg er ikke noe Tesla hater. Har en TMY i bestilling, og dersom jeg beholder den kommer jeg til å montere på en aftermarket kick-sensor.

At ID4 er en stasjonsvogn for alle praktiske formål, er å dra det litt langt. Og det er flere som bruker TM3 som familiebil, så kundesegmentene er nok ikke så ulik. Uansett kan du bestille ID4 med kick-sensor åpning av bakluke, du må riktignok være tålmodig, men det er vel en liten pris å betale når situasjonen i verden er som den er?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA