Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første service

Startet av Morten L, mandag 14. juni 2021, klokken 16:56

« forrige - neste »

Auto

NOK 10.181,- pris fra januar i år.

hybrid88

Dekkerhus

Jeg fikk akkurat et servicetilbud for 30k service på 14.987,- Hårreisende!
Oppdrag
1 Inspeksjon 5.752,61
2 Tilleggsarbeid Bytt ut kjølevæskelekkasjepatron for bakaksel 30 000 km / 24 måne 443,88
3 Tilleggsarbeid: Bremsevæskeskift 24 måneder 1.374,99
4 Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter 24 måneder 1.959,66
5 Verkstedmateriell og kildesortering 210,-
6 87h9 5.225,95

Totalt å betale: 14 987,00

Skal man bare godta slike beløp?

Marzo

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dekkerhus

Sitat fra: RJK på onsdag 09. august 2023, klokken 12:07
Sitat fra: Marzo på onsdag 09. august 2023, klokken 10:04Hva gjelder 87h9?
Må vel være bytte av batteri til on-board-PCen VW AG bruker på bilene sine...

https://en.uaebattery.ae/acer-en/battery-acer-aspire-es1-523-87h9.htm

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/acer-aspire-1-cel464-14-barbar-pc/411324

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Jeg vet ikke hva 87h9 er, men om RJK mener at dette kan være ett batteri, som VAG pleier å bytte, så stemmer sikkert det. Men prisen på batteriet fra linken, står ikke i stil med prisen i tilbudet...

Jeg fant på sidene til Oslo-Vest.Audi.no at 30k service på e-tron koster fra 5.990,- kommer an på utstyr etc. Men alle biler har vel denne computeren, bremser og cupefilter, så det burde ligge inne i 5.990,- for det burde ikke komme som noe overraskelse.

RJK

Sitat fra: Dekkerhus på onsdag 09. august 2023, klokken 13:36

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/acer-aspire-1-cel464-14-barbar-pc/411324

Jeg vet ikke hva 87h9 er, men om RJK mener at dette kan være ett batteri, som VAG pleier å bytte, så stemmer sikkert det. Men prisen på batteriet fra linken, står ikke i stil med prisen i tilbudet...

Jeg fant på sidene til Oslo-Vest.Audi.no at 30k service på e-tron koster fra 5.990,- kommer an på utstyr etc. Men alle biler har vel denne computeren, bremser og cupefilter, så det burde ligge inne i 5.990,- for det burde ikke komme som noe overraskelse.
Dette var nok ment som en spøk (ref 7 "heldige" lattersmileys), da jeg via google search fant batteriet til den laptopen som jeg linker til i lenke nr. 2.

Det er en heller sparsommelig laptop ytelsesmessig, og var som sagt ment spøkaktig som en "forklaring" på SW-problemene som konsernet har på sine elbiler. Altså at det ikke går å kjøre SW skikkelig om HW er dårlig.

Om det virkelig er batteri til "carputeren", i et slags merkelig sammentreff, så ville jeg forlangt dette byttet på reklamasjon. Uansett, du hadde fått det rimelig mye billigere ved å kjøpe batteriet løst...

Beklager digresjonen, men jeg klarte bare ikke la være. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dekkerhus

Sitat fra: RJK på onsdag 09. august 2023, klokken 13:47
Sitat fra: Dekkerhus på onsdag 09. august 2023, klokken 13:36

Dette var nok ment som en spøk (ref 7 "heldige" lattersmileys), da jeg via google search fant batteriet til den laptopen som jeg linker til i lenke nr. 2.

Det er en heller sparsommelig laptop ytelsesmessig, og var som sagt ment spøkaktig som en "forklaring" på SW-problemene som konsernet har på sine elbiler. Altså at det ikke går å kjøre SW skikkelig om HW er dårlig.

Om det virkelig er batteri til "carputeren", i et slags merkelig sammentreff, så ville jeg forlangt dette byttet på reklamasjon. Uansett, du hadde fått det rimelig mye billigere ved å kjøpe batteriet løst...

Beklager digresjonen, men jeg klarte bare ikke la være. ;)
OK
Tok ikke spøken. Men skjønner hva du sikter til.
Nå har jeg sendt forespørsel til Oslo-Vest.Audi.no, også får vi se hvor mye mer enn fra-prisen på 5.990,- de kommer til.
Skal undersøke pris hos noen IKKE-merkeverksted også.

Radial

Kan jo bli spennende delepriser på dette etterhvert, men som det meste tysk får du heldigvis nesten hele bilen hos enhver bilrekvisita/nettbutikk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Gordon Retriever

Sitat fra: Dekkerhus på onsdag 09. august 2023, klokken 09:334 Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter 24 måneder 1.959,66

e-tron ser ut til å ha en noe plundrete innfesting av pollenfilteret, men nesten 2000 kroner var ganske voldsomt.
Antar at noe av tankegangen er at flesteparten av eierne gjerne betaler for å slippe å gjøre dette selv.

Orbit

Sitat fra: Dekkerhus på onsdag 09. august 2023, klokken 09:33Jeg fikk akkurat et servicetilbud for 30k service på 14.987,- Hårreisende!
Oppdrag
1 Inspeksjon 5.752,61
2 Tilleggsarbeid Bytt ut kjølevæskelekkasjepatron for bakaksel 30 000 km / 24 måne 443,88
3 Tilleggsarbeid: Bremsevæskeskift 24 måneder 1.374,99
4 Tilleggsarbeid: Skifte pollenfilter 24 måneder 1.959,66
5 Verkstedmateriell og kildesortering 210,-
6 87h9 5.225,95

Totalt å betale: 14 987,00

Skal man bare godta slike beløp?

87H9 er bytte av AC-sensorer på 2020- til 2022-modeller (se vedlegg), og skal være dekket på reklamasjon. @Dekkerhus kom aldri tilbake og rapporterte hva som faktisk måtte betales, men slapp forhåpentligvis denne.

(Og så skal jeg ikke si noe om VAG og AC-sensorer....)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SteinarB

Skal i juli på første service med Audi e-tron GT (2022 modell). Har fått tilbud gjennom Mitt Bilhold fra Møller Oslo Vest på 9993 kr med basis service (6098kr, pollenfilter 1552kr, bremsevæske 2343kr). Har noen her tilgang til (eller vet hvor jeg kan finne) fabrikkens avbefalte sjekkliste for hver service?

Jeg hadde det for min A4 tidligere så jeg visste hva de skulle sjekke periodisk, hva som var basert på tid og hva som var basert på antall km. Føler det var greit å ha listen for dermed sørge for at de ikke overproduserte  aktiviteter for å få regningen høy nok.

SteinarB

Skal snart på første service, og ønsker å bruke forhandler iallefall nå i starten, så jeg kan diskutere noen områder som kanskje bør falle under garanti.

Jeg har opplevd at det raskt dannes dogg på innside ruter, og noen ganger på innside hovedsensor foran. Når jeg kjører bil gjennom børsteløs vaskemaskin, så ser man vann i etterkant på rammen der dør lukkes. Har lest at dogg problemet er et kjent problem og at de bør skifte pakninger? De vil selvfølgelig si at dette er normalt i biler med vindu uten ramme, men hører gjerne hva dere tror.

ToWalkOrDrive

Oh my God..... kan ikke forstå hvorfor bremsevæske skal skiftes etter to år.

Til sammenligning hadde jeg min Tesla Model Y LR på sin første service i april i år (2021-modell) på Tesla verksted. Eneste som skulle gjøres var bremseservice (kalipere osv), og kabinfilter. Jeg valgte i tillegg å få utført HEPA-filterskifte selv om det egentlig skulle gjøres neste år. Total sum inkl mva: 3611,80 (som var lavere enn estimatet, siden de gjorde det raskere).
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Sitat fra: SteinarB på onsdag 15. mai 2024, klokken 08:57Skal i juli på første service med Audi e-tron GT (2022 modell).
Mulig du kan få mer respons på GT-forumet, evt på Taycan (som nok har samme serviceopplegg som GT). Jeg har en serviceliste for [Q8] e-tron liggende et sted, men den nok ikke helt relevant for deg. Som du indikerer er det hovedsaklig en rekke sjekkpunkter - mange som en lett kan gjøre selv - men for e-tron også tømming/bytte av oppsamlingsbeholdere for kjølevæske på motor foran/bak. Ukjent for meg om GT også har tilsvarende bytter (utenom bremsevæske og kupéfilter).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA