Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?

Startet av elektrolux, mandag 14. juni 2021, klokken 07:53

« forrige - neste »

magnetic

Denne kan kansje slå ann https://starkfuture.com/no-NO/products/stark-varg-ex Ny modell lanseres i mai som har allsidige bruks områder (oppdag Norge). Er nå gate godkjent. og prisen er tolererbar når man får 25000kr i stønad fra Enova. Vurderer sterkt en slik selv.

RJK

Cross/Enduro tror jeg ikke er for mengdene. Jeg personlig vil ikke ha en sykkel i den klassen. Det måtte kun blitt om jeg ble så rik at jeg kan kjøpe en "leke" for hver aktivitet jeg ønsker å prøve.

Sikkert dr.tmorro å leke med, men som kombinert lek og seriøst bruk, så faller det utenfor for min del.

Jeg er mer mot cruiser/chopper, men kan helt klart ha en mer touring-klasse. Altså sykkel både for å kjøre rundt i bysentrum, men og ta en lengre tur med. Og der tror jeg de fleste ligger i interessesfæren.

Men jeg tror mange ønsker sykkel som kan lades raskt når man er langs veien, på en strekning lengre enn rekkevidden tilsier.  Med MC kan du ikke ha 1 time+ ladetid når man ikke er hjemme, men på tur.

Jeg tror derfor at den store adopsjonen først kommer når slike nødvendigvis små batteriene kan takle opplading på 10-15 minutter på en hurtig/lynlader. Nå i tidlig fase, kanskje så mye som 30 minutter er innafor i disse scenarionene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Cross er leketøy, enduro med skilter er veldig brukbart til det meste.

Jeg har kjørt alle typer fossilsykler og eid R-sykkel, chopper, lett touring og sidevognsykkel (+atv'er).

Skulle jeg hatt noe igjen måtte det blitt en offroad/enduro. Den ville vært ypperlig for pendling, småturer og moro. Langtur betyr såpass stor sykkel (typ BMW R1200 ol) at det er bedre å leie touringsykkel, eller kjøre bil.

ToWalkOrDrive

Er jo og litt kjipt at den kommer inn i kategori Tung Motorsykkel med 80 hk, sånn at unge uten erfaring må være 24 år, eller 20 år om en har hatt A2 i 2 år. Går an å justere effekt med forskjellige kjøremoduser, men det hjelper nok ikke på sertifikatet.

Ser det er 7,2 kWh batteri. Er gjerne litt lite, men nok til det meste av småpendling. I skogen kunne en visst holde på opp til 5 timer.

Den ser i hvert fall skikkelig ut, men ganske smal sal for de som bare skal pendle langt. Og skal du leke i skogen så vil en jo slite i Norge med å finne lovlige steder, kanskje. Til og med elsykler har jo innstrammede regler på gang.

Ser jo ut som en bra og gøy leke til å pendle en mil hver vei.

Video fra skogen:
https://youtu.be/SXJzlsrfhjo?si=p6u9OzfPLCw4obTp
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Videoen gav meg flashback til da jeg lærte meg å kjøre moped med naboens moped, den første i nabolaget. Gøy, men ellers er ikke dette kjøring jeg gjør ihvertfall.

Og, jeg er ikke så sikker på hvor gode muligheter det er til å få bagger/vesker som passer på  slike sykler. Jeg må ha et sted å ha PC-veska, noe drikke og mat ev. og så er det jo og behovet for å få med seg ting fra en stopp innom butikken.

Vet det er flust av muligheter på de større endurosyklene som f.eks. Africa Twin. Men samtidig, jeg er temmelig kort i beina, og ikke så høy i det store og hele med mine 170 cm, så jeg vil nok slite med å kjøre slike sykler.

Så kommer og det jeg prøvde å hinte til, dette er ikke MC jeg vil vise meg frem på, der jeg stort sett cruiser i byen eller langs hovedveier. Da vil som sagt en chopper-type eller en mer touringtype mc som utgåtte Honda VFR800 være mer egnet. Ser dog ut som Honda har stoppet denne i 21, og ikke laget noe som reelt sett erstatter den!

Har ikke sett på andre merker om de har noe som kunne fungert istedet for VFR'en, og ja, jeg sikler jo litt på de større syklene som er fine til touring, men ikke slike som GoldWing eller tilsvarende med mye pakk og vekt på, forhjulet. Men som sakt en 750-800-900-kubikk fungerer flott om man ikke kjører med passasjer, men heller med en turvenn(inne) med egen MC.

Dog ikke fremmed for å kunne hekte på en tilhenger for de lengre turene der man ønsker å få med seg mere utstyr, eventuelt en som også fungerer som telt-vogn. Sett noen gode eksempler på slike, selv om det blir mer hjemmesnekret look, og ikke glassfiberbokser som kan motivlakkeres eller bare lakkeres i sykkelens farger og stil!

Bygd om denne til MC-tilhenger f.eks eller montert på en MC-vennlig tilhenger.

https://gentletent.com/en/b-turtle

Flere alternativer:

https://www.kompactkamptrailers.com/minimatecamper

https://www.outdoorsy.com/blog/motorcycle-camper-trailers

Bosted Oslo

Counterpointer

Ryggsekk er ypperlig på Mc. Har aldri likt å kjøre med hverken vesker eller topplag. Kan til nød godta tankveske, men der har jo el mc stort sett ett oppbevaringsrom.........

turfsurf

Ryggsekk opp til en viss størrelse går greit. Kjørte noen og 30 mil med ryggsekk for en uke med fallskjermhopping en gang, det valget angret jeg på.

Ryggsekk er heller ikke så gunstig mtp sikkerhet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Snakker selvfølgelig ikke om 40 kg sekk med full oppakning 🤷🏻

Før ryggskinne kom så tror jeg en ryggsekk som satt godt kunne øke sikkerheten.

Counterpointer

Når jeg så etter forskning om mc og ulykker. Finner ingenting i forhold til ryggsekk, men det var god dokumentasjon på høy fart og farlige manøvre. Faktisk var det i en oversikt 3 dødsulykker knyttet til feil innfesting av hjelm.

https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/ulykkesdata/region-midtuag-arsrapport2010.pdf

RJK

Ryggsekken over får man vel knapt en vannflaske og en blings eller to i. Altså langt fra nok for mange. Og spesielt det jeg nevnte om en tur innom butikken på vei hjem.

Selv liker jeg å ha ryggen fri, bokstavelig talt. Mye bedre å kunne legge ting i vesker, og ha en viss sjanse for at det overlever en velt eller liten kollisjon i sakte fart.

Hadde en episode der jeg fikk en taxi i fronten fordi idioten ikke kunne vikepliktsregelen. Jeg ble kasta av sykkelen og havnet bak taxien. En veske på ryggen, så hadde innholdet blitt knust. Og det kunne og ødelagt for meg i fallet.

Fronten ble selvsagt skadet, men ikke det jeg hadde i skinnbaggene. Sykkelen hadde veltebøyler, så den reddet sykkelen for langt større skader, og også innholdet i veskene.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Har aldri hatt på sidevesker på MC, men synes jo det er veldig praktisk med boks. Men ble aldri til at jeg brukte den. Det fine med ryggsekk på MC er hvis en har en sekk som avlaster vekten ned mot salen, så en slipper vekt på skuldrene, og med brystbelte og magebelte. Ble en del kjøring sånn.

Har og trynt med vanlig trø-sykkel med sekk, og endte på ryggen i en steinur. Da var det veldig bra å ha sekk, så jeg kunne fortsette turen. Hjelmen fikk og et kjempekakk, 2cm fra kanten, så hadde flaks der. Det er ufattelig mange som ikke har rett hjelm / rett størrelse, eller ikke har festet hjelmen rett, særlig på trøsykler. Ser unger som sykler med hjel vippet 30 grader bakover. Hjelper ikke nødvendigvis så mye om en tryner.

Ser ut som den Varg EX har en fin lang sal å hvile ryggsekk på.

Nå kan du til og med få ryggsekk med Airbag. Det må jo være bra greier, kanskje.
https://www.agm.no/helite/1720242/helite-h-moov-ryggsekk-mekanisk

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. mars 2025, klokken 19:38Før ryggskinne kom så tror jeg en ryggsekk som satt godt kunne øke sikkerheten.
Problemet med ryggsekker er at de lett hekter, så  i stedet for å skli rolig bortover blir du flippet og spinner rundt. Mye styggere skader av det, tro meg.

Har vært gjennom fire ulykker med motorsykkel selv (av forskjellige årsaker), og det er stor forskjell på konsekvensene av disse hendelsesforløpene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. mars 2025, klokken 19:57Når jeg så etter forskning om mc og ulykker. Finner ingenting i forhold til ryggsekk, men det var god dokumentasjon på høy fart og farlige manøvre. Faktisk var det i en oversikt 3 dødsulykker knyttet til feil innfesting av hjelm.
Ja, men det er heller ikke mange man ser som faktisk kjører med ryggsekk. Blir vel hovedsaklig brukt av pendlere og på småturer.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 05:52
Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. mars 2025, klokken 19:38Før ryggskinne kom så tror jeg en ryggsekk som satt godt kunne øke sikkerheten.
Problemet med ryggsekker er at de lett hekter, så  i stedet for å skli rolig bortover blir du flippet og spinner rundt. Mye styggere skader av det, tro meg.

Har vært gjennom fire ulykker med motorsykkel selv (av forskjellige årsaker), og det er stor forskjell på konsekvensene av disse hendelsesforløpene.

Det hørtes ikke godt ut.
Lurer på hvor lenge luften holder i en sånn airbag-sak når en sklir bortover på ru norsk asfalt.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 09:48Det hørtes ikke godt ut.
Nei, den ene ulykken førte til en syv timer lang operasjon med lokalbedøvelse og 3,5l blodoverføring. 7 brudd i låret, brist i lårhals samt ganske forslått, og 6 uker i sykeseng (før man kunne få internett på sykehus). Har ganske mye metall i kroppen enda.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA