Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da er jeg endelig med i klubben

Startet av ramalama, onsdag 01. august 2012, klokken 12:53

« forrige - neste »

mariowing

Leaf er kjempegøy, koster det samme som en tilsvarende størrelse bil og er i tillegg rimeligere i drift og har null lokal forurensning. For trådstarter har jeg bare en oppfordring; løp og kjøp og kos deg masse med en bil du kommer til å stortrives med.

Så får heller fremtiden vise hvordan fremtiden blir i forhold til verditap, utslitte batterier, teknologisk utvikling og alt det andre :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

gbzdoc

Uansett er man jo om ikke annet i trygge hender i 5 år fremover. ;-)

Bil er aldri noen god investering, men ofte bare noe man må ha. Så får man sette ondene opp mot hverandre og ta en helhetsvurdering på eget behov og økonomi.

foxy

billigste elbil er trillingene - det er det man bør går for hvis økonomien har noe noe å si - leaf er uten tvil elbilen som kommer å oppleve størst verdifall.

lønnsomheten av å bruke el- bil vs fossil  påvirkes dog mest av de  elbil fordelene som kollektivfelt og parkering....
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: El rayo på onsdag 04. juli 2012, klokken 20:42
Sitat fra: ramalama på onsdag 04. juli 2012, klokken 13:33
Jeg kjører bare ca. 8 km til jobb og barnehage. Handling skjer enten på Forsand som er 8 km vekk, eller på Jørpeland, 23 km.
Det er perfekt for elbil. Om vinteren rekker forbrenningsmotoren knapt å bli varm på 8 km. Varmeapparatet i elbiler virker med det samme det skrus på.

Sitat fra: ramalama på onsdag 04. juli 2012, klokken 13:33
Men disse pengene må man vel bruke på å kjøpe et nytt, dyrt batteri om noen år?
Den myten stammer fra den gang elbiler hadde blybatteri. Min elbil er nå 12 år og jeg har ikke byttet batteri enda, men bilen har ikke gått mer enn 59000 km.

Sitat fra: ramalama på onsdag 04. juli 2012, klokken 13:33Og så synker vel bilen sannsynligvis i verdi ganske fort?
Elbiler holder seg godt i pris; det lages fremdeles ikke nok elbiler til å dekke etterspørselen.

tja

varme virker ikke med engang med det tar tid i el bil også

levetiden av batteripakken påvirkes også av bl.a. antall ladesykler

ingen andre biler jeg har eid før har hatt same verdifall som el bilen på samme id.

I-miev 2011
Asker

gbzdoc

Min trilling datt 35k på ett år, Avensisen min kjøpte jeg 90k billigere brukt etter et halvt år... Vet ikke helt jeg... ;)

Leafen aner jeg ikke, for det er ikke noen som selger de brukt enda, men det er nok en bil som er lettere å omsette enn trillingene enn så lenge.

Og Leafen min er stort sett varm FØR jeg setter meg inn, så lenge jeg har mobildekning. Kald er den forøvrig også FØR jeg setter meg inn.

Alle andre biler man kan kjøpe over disk i dag (til ca. samme pris) er rett og slett litt steinalder, men det endrer seg jo fort. Er vel egentlig bare Tesla S som er et kjempeskritt forover sammenliknet med Leaf. De andre elbilene som kommer er mer eller mindre identiske på spesifikasjoner som gadgets og batteri.

Bård

Jeg bor på bygden og vurderte det samme, jeg bor i Gjesdal så det er ikke langt unna dere. Men problemet til min familie er at vi jobber i Stavanger og pendler 110+ km per dag totalt. Vi testet en Leaf og trodde virkelig dette skulle være løsningen men desverre er det ikke det da rekkevidden slett ikke er 170 km på svingete fjellete vestlandet. Det er nok strøm til en vei, så må vi lade for å komme hjem igjen. Det er ingen god løsning da ungen kan bli syk og vi kan ikke komme hjem igjen. Samt min kone har lademulighet men det har ikke jeg på jobben.

På toppen av dette fant jeg ut at jeg skrudde av varme og nistirret på forbruket for at ikke rekkeviddeangsten skulle ta overhånd. Så jeg følte at vi kjørte senere, mindre komfortabelt og var helt avhengig av å lade for å komme hjem igjen. Dette er fungerer ikke for oss desverre. Om du sjekker batteritap (kapasitet) pris på å bytte osv.

Jeg ville ha en på grunn av dette skulle lønne seg, men om vi kjøper en leaf mot for eksempel en pendlerbil som brenner fossilt vil det faktisk ikke lønne seg for oss om du regner inn ny batteripakke på grunn av tapet i kapasiteten. Dermed var det argumentet over, og jeg samt min kone syntes ikke det var stas å kjøre rundt å småfryse, og nistirre på kapasiteten for å se om vi kom frem, bruke lilletåen på gasspedalen osv. Om jeg bodde i Sandnes og pendlet til Forus ville jeg kjøpt en elbil og være strålende fornøyd. Men med 55km en vei på svingete fjellete drittveier med 40 - 50 - 60 - 70 - 80 - 90 opp og ned fartsgrenser er det ikke noen god løsning da du ikke kommer frem og tilbake på en ladning.
I motsetning har en vanlig bil ubegrenset potensiale for varme og kulde, aldri rekkeviddeproblemer og er på alle måter en bedre løsning for min familie. DESVERRE for jeg ville dette skulle fungere, det bare gjør det ikke.

Hamar

Vi bor på bygda, et godt stykke utenfor Hamar, og er strålende fornøyd med å kjøre Leaf. Her er det hverken bomstasjoner eller kollektivfelt. Vi er en familie med 3 små, og bilen blir brukt daglig til/fra jobb, skole, barnehage aktiviteter, trening, butikker etc. De fleste kjøreturer er mellom 6 og 12 km hver veg. Tilsammen blir det stort sett kjørt mellom 5 og 8 mil hver dag. I tillegg blir det en del turer til "nabobygdene", gjerne 6-7 mil hver veg. Vår erfaring med elbil baserer seg på 6500 km på 5 måneder.  Vi har masse lademuligheter i området, og har enda ikke blitt kjent med fenomenet rekkeviddeangst.
For oss og vårt transportbehov fungerer det helt perfekt med elbil, selv om vi bor langt fra bomstasjoner og kollektivfelt.

Vi ser forøvrig frem til at Tesla model X eller noe tilsvarende kommer på markedet. Da bytter vi også ut vår propandrevne SUV med en elbil.

Rød Leaf - mars 2012
Reservert Tesla Model 3
Hamar

i_expect

Sitat fra: Bård på fredag 10. august 2012, klokken 12:50
Jeg bor på bygden og vurderte det samme, jeg bor i Gjesdal så det er ikke langt unna dere. Men problemet til min familie er at vi jobber i Stavanger og pendler 110+ km per dag totalt. Vi testet en Leaf og trodde virkelig dette skulle være løsningen men desverre er det ikke det da rekkevidden slett ikke er 170 km på svingete fjellete vestlandet. Det er nok strøm til en vei, så må vi lade for å komme hjem igjen. Det er ingen god løsning da ungen kan bli syk og vi kan ikke komme hjem igjen. Samt min kone har lademulighet men det har ikke jeg på jobben.

På toppen av dette fant jeg ut at jeg skrudde av varme og nistirret på forbruket for at ikke rekkeviddeangsten skulle ta overhånd. Så jeg følte at vi kjørte senere, mindre komfortabelt og var helt avhengig av å lade for å komme hjem igjen. Dette er fungerer ikke for oss desverre. Om du sjekker batteritap (kapasitet) pris på å bytte osv.

Jeg ville ha en på grunn av dette skulle lønne seg, men om vi kjøper en leaf mot for eksempel en pendlerbil som brenner fossilt vil det faktisk ikke lønne seg for oss om du regner inn ny batteripakke på grunn av tapet i kapasiteten. Dermed var det argumentet over, og jeg samt min kone syntes ikke det var stas å kjøre rundt å småfryse, og nistirre på kapasiteten for å se om vi kom frem, bruke lilletåen på gasspedalen osv. Om jeg bodde i Sandnes og pendlet til Forus ville jeg kjøpt en elbil og være strålende fornøyd. Men med 55km en vei på svingete fjellete drittveier med 40 - 50 - 60 - 70 - 80 - 90 opp og ned fartsgrenser er det ikke noen god løsning da du ikke kommer frem og tilbake på en ladning.
I motsetning har en vanlig bil ubegrenset potensiale for varme og kulde, aldri rekkeviddeproblemer og er på alle måter en bedre løsning for min familie. DESVERRE for jeg ville dette skulle fungere, det bare gjør det ikke.

Ja, det er jo forskjellig fra familie til familie. Jeg pendler selv 50km temmelig nøyaktig hver dag til Arendal og kona litt kortere i motsatt retning av meg(!). Har en god del 100-sone i kupert terreng. Når jeg kjører imieven kommer jeg frem og tilbake om sommeren akkurat, men om vinteren går det ikke. Heller ikke med Leafen alle dagene.

Det med kostnad er også svært individuelt egentlig, og jeg vet ikke hvor mange bommer dere har feks. Regner med at dere har regnet på det. Har nå kjørt 39500 på imieven og kan ærlig talt ikke si at jeg ser at jeg kommer noe kortere nå enn når den var ny.

Når det gjelder rekkeviddeangsten vil det være et lite problem i en fast penderrute. Du lærer deg ganske fort hvor mye du bruker på en fast veg.

Det med barnehage/skole og syke barn tenkte vi også på en del da vi begge kjører langt i hver vår retning til jobb og utfordring med at vi "måtte" lade for å komme hjem. Kort fortalt så fant vi vel egentlig ut at det holder jo som regel å lade en times tid for å nå frem uten problemer, og det er svært sjelden at barnehagen ringer med en gang vi er kommet på jobb om sykdom...

Så kommer det jo stadig flere hurtigladere, og i Rogaland kommer det definitivt flere. Du må jo sannsynligvis stå 5 min for å komme frem hvis det en gang skulle være virkelig krise (ingen MÅ stå 15 eller 30 min... :) )
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Bård

Det er sant at det finnes flere hurtigladere rundtom, så en 5 - 10 minutter burde booste nok til å komme hjem?

i_expect

Sitat fra: Bård på onsdag 15. august 2012, klokken 14:11
Det er sant at det finnes flere hurtigladere rundtom, så en 5 - 10 minutter burde booste nok til å komme hjem?

Det kommer jo ann på hvor langt du skal  ;)

For å si det slik: de få gangene jeg har hatt behov for å hurtiglade (ikke gjort det for moroskyld) så har det vært for å komme de siste km hjem uten å tenke på om jeg har nok. Da trenger jeg jo bare å stå der i noen få minutter for å komme hjem. Har også av og til for "moroskyld" stått der noen minutter lenger for å heller kjøre motorvegen. Motorvegen er noen km lenger enn gamlevegen, men tar kortere tid. Så om jeg står ved hurtigladeren noen minutter lenger så går det tidsmessig opp i opp, men jeg sparer stresset med svingete gammel veg  :D

Men jeg er jo mest opptatt av miljøet da, så har du en gammel bil som funker så kan du likesågodt beholde den, men skal du bytte uansett så ville jeg gått for elbil, tror du fort finner ut at du kommer til å bruke den mer enn du tror i forhold til den andre  :)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Aspiranten

Sitat fra: foxy på fredag 06. juli 2012, klokken 01:31
ingen andre biler jeg har eid før har hatt same verdifall som el bilen på samme id.

Du har ikke bil da. Det er jo 4 seters greier du har.

Mjau i seg selv har ikke tapt seg så mye i verdi, men for å møte konkurransen med en ekte, elektrisk bil som er så inderlig mye bedre for nesten samme pris, så måtte de dumpe nyprisen. Derfor har du "tapt" penger.

Men du regnet selvfølgelig ut hva du ville spare med en nypris på 250.000,- og en 50% verdireduksjon minimum, så du har jo ikke tapt penger egentlig. Kun hvis du plutselig finner på å selge lenge før du har beregnet.
Nissan Leaf

foxy

#41
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 15. august 2012, klokken 17:59
Sitat fra: foxy på fredag 06. juli 2012, klokken 01:31
ingen andre biler jeg har eid før har hatt same verdifall som el bilen på samme id.

Du har ikke bil da. Det er jo 4 seters greier du har.

Mjau i seg selv har ikke tapt seg så mye i verdi, men for å møte konkurransen med en ekte, elektrisk bil som er så inderlig mye bedre for nesten samme pris, så måtte de dumpe nyprisen. Derfor har du "tapt" penger.

Men du regnet selvfølgelig ut hva du ville spare med en nypris på 250.000,- og en 50% verdireduksjon minimum, så du har jo ikke tapt penger egentlig. Kun hvis du plutselig finner på å selge lenge før du har beregnet.

he? har jo ikke sagt at jeg har tapt noe som helst - bare at det er verdireduksjon på bilen. mieven er kjørt inn på 1 år ca - etter det generer den netto cash  ;D

...uten å måtte regne med fordelen å kunne kjøre rund til daglig i en pen, sexy og sprekk elbil fremfor i en leafstygg treig metallkoloss - det er priceless!  ;D
I-miev 2011
Asker

leafster

Hehe. Det er som å kjøre en Aygo og samtidig mene at Auris er en drittbil. Skulle gjerne hatt en trilling jeg - som bil nummer 2, selvsagt :)

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA