Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da er jeg endelig med i klubben

Startet av ramalama, onsdag 01. august 2012, klokken 12:53

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: ramalama på onsdag 04. juli 2012, klokken 13:33
Jeg kjører bare ca. 8 km til jobb og barnehage. Handling skjer enten på Forsand som er 8 km vekk, eller på Jørpeland, 23 km.
Det er perfekt for elbil. Om vinteren rekker forbrenningsmotoren knapt å bli varm på 8 km. Varmeapparatet i elbiler virker med det samme det skrus på.

Sitat fra: ramalama på onsdag 04. juli 2012, klokken 13:33
Men disse pengene må man vel bruke på å kjøpe et nytt, dyrt batteri om noen år?
Den myten stammer fra den gang elbiler hadde blybatteri. Min elbil er nå 12 år og jeg har ikke byttet batteri enda, men bilen har ikke gått mer enn 59000 km.

Sitat fra: ramalama på onsdag 04. juli 2012, klokken 13:33Og så synker vel bilen sannsynligvis i verdi ganske fort?
Elbiler holder seg godt i pris; det lages fremdeles ikke nok elbiler til å dekke etterspørselen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. juli 2012, klokken 14:58
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 04. juli 2012, klokken 13:48Det er ingen grunn til at verditapet på en elbil skal være større enn på en fossilbil, da det er færre slitedeler (motor og gearkasse) på en elbil.
Tja. Det er diskutabelt.

Det som er med Leaf er at den er ganske tidlig ute.
Hvis vi ser på et elbilmerke som har eksistert noen år, Th!nk, der 6. generasjon snart kommer på markedet så ser vi at den var fullt utviklet med generasjon 4 på 1990-tallet. 5. generasjon fikk hovedsaklig bare små forandiringer som elektriske vinduer og fjernstyrt sentrallås og innvendig justerbare speil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rio

Sitat fra: El rayo på onsdag 04. juli 2012, klokken 20:42
Den myten stammer fra den gang elbiler hadde blybatteri. Min elbil er nå 12 år og jeg har ikke byttet batteri enda, men bilen har ikke gått mer enn 59000 km.

Jeg har en bil hvor de fleste av batteriene er fra 1998. Blybatterier. De er rimelig døde nå, men for to år siden hadde de 40 km rekkevidde.

:)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

El rayo

Sitat fra: ramalama på onsdag 04. juli 2012, klokken 14:04
lademulighetene i heimen da? Må vi få ordnet noe av en elektriker så ikke hele systemet bryter sammen under lading? Altså at ikke sikringene går...
En moderne elbil som Leaf bruker ca 3 kW (kilowatt - det er 3000 watt) når den lades om natta. Det er nok den største enkeltforbrukeren av strøm du vil få. Det er omtrent 4 ganger så mye som en brødrister eller mikroovn. Elbilen bør nok få en egen strømkurs med egen sikring, dersom dere ikke har en 16A strømkurs fra før som lite brukt om natta.

Når det er sagt må jeg legge til at jeg lader i garasje med et strømanlegg fra 1960-tallet som ble beregnet til motorvarmer. Min gamle elbil ble laget med det i tankene og jeg kan begrense effekten til 2,2 kW. Det tar da ca 9 timer å lade fra tomt batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

gbzdoc

Ikke glem lavere forsikring og veldig lav årsavgift som man også sparer penger på.

Regner med dere blir frelst når dere får prøvet bilen. Sørg for å låne den et døgn eller to så dere får testet skikkelig. :)

Espen Hugaas Andersen

#20
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 04. juli 2012, klokken 16:49
Nå har jeg ikke kjørt EV1 eller CR-V, men mitt inntrykk er at det ikke har skjedd spesielt mye de siste 10-15 årene (eller 100årene hvis man ser det i større sammenheng).

Min Leaf er produsert i 2012 og har omtrent samme rekkevidde som de første EV1 Gen2 produsert i 1999 (~160km), men mindre enn de med "Ovonic" batterier (~250km) som kom kort tid etter!

Zoe og i3 blir sikkert kjempefine, men noen revolusjon er det jo ikke.

Det er stor forskjell på Nissan Leaf og Peugeot 106 som var vår forrige elbil, men ikke mer enn bilbransjen ellers har utviklet seg på over 10 år. Og heller ikke mer enn forventet.

Thomas
Volum driver prisutviklingen. Elbilen har slitt med å komme seg opp i antall i tiår, men nå begynner det å skyte fart. Derfor kan vi også forvente store kostnadsreduksjoner.

Det er bare å se på de som kjøpte iMiev til 240 000 kroner før Leaf ble introdusert. Poof, der var det 50 000 i verdifall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#21
Sitat fra: El rayo på onsdag 04. juli 2012, klokken 20:52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. juli 2012, klokken 14:58
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 04. juli 2012, klokken 13:48Det er ingen grunn til at verditapet på en elbil skal være større enn på en fossilbil, da det er færre slitedeler (motor og gearkasse) på en elbil.
Tja. Det er diskutabelt.

Det som er med Leaf er at den er ganske tidlig ute.
Hvis vi ser på et elbilmerke som har eksistert noen år, Th!nk, der 6. generasjon snart kommer på markedet så ser vi at den var fullt utviklet med generasjon 4 på 1990-tallet. 5. generasjon fikk hovedsaklig bare små forandiringer som elektriske vinduer og fjernstyrt sentrallås og innvendig justerbare speil.
Det sier kanskje også noe om økonomien til Think? De hadde ikke råd til utvikling.

Noen ting Leaf mangler som kommer til å bli standard innen fem år:

- Varmepumpe
- Væskebasert temperaturstyring av batteripakken
- Trefaselading
- Neste generasjon hurtiglading?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

i_expect

Sitat fra: ramalama på onsdag 04. juli 2012, klokken 18:31

Er det mindre miljøvennlig å selge diesel- unnskyld, fossilbilen, for å kjøpe elbil? Er det ikke det som er framtida da, at vi skal kjøpe elbil? Jeg skjønte ikke den helt jeg. Vi skal ikke kaste den "gamle" bilen altså, men selge den. (Den er en 2010-modell så den er helt tipp topp den).


Isolert sett vil det som regel alltid være mer mljøvennlig å fortsette å bruke noe som fortsatt kan brukes (det er allerede produsert). Når man kjøper noe nytt krever det naturlig nok at det produseres, noe som medfører utslipp. Derfor er det nok desverre slik at du må ha elbilen noen år før man i kan si at miljøet blir spart  ;) Jeg pleier å si til folk som spørr meg om de bør kjøpe en ny for miljøets skyld at, nei, de bør bare beholde den gamle bilen hvis den funker greit. Har de imidlertid uansett tenkt å kjøpe ny oppfordrer jeg til elbilkjøp. Selv har jeg kjørt 37000 på halvannet år nå uten trøbbel og må snart på 20'-service igjen...

Men samtidig: noen må gå foran og vise at det ikke er noe problem å leve med elbil. Vår plan var å leie bil når vi trengte det da vi ikke har fossilbil lenger, men vi har foreløpig (siden november) ikke hatt bruk for det egentlig bortsett fra en biltur til København i desember hvor vi uansett hadde tenkt å låne en bil  :) Rekkeviddeangsten er jeg ganske kurrert for etter å ha kjørt noen lange strekk med elbilen. Det ser ikke ut til at din bygd er så inni hampen langt fra folk flest heller  :D Ville ikke vært bekymret for rekkevidden i det hele tatt. Rogland ligger godt fremme når det gjelder hurtigladere, og det kommer definitivt flere i fylket!
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Thomas Parsli

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 05. juli 2012, klokken 07:21
Volum driver prisutviklingen. Elbilen har slitt med å komme seg opp i antall i tiår, men nå begynner det å skyte fart. Derfor kan vi også forvente store kostnadsreduksjoner.

Det er bare å se på de som kjøpte iMiev til 240 000 kroner før Leaf ble introdusert. Poof, der var det 50 000 i verdifall.


Nå snakket vi vel om teknisk utvikling, ikke manglende konkurranse og lav produksjon?
(Jeg leste ihvertfall innlegget ditt med "overlegen teknologi til lavere pris" og "En av de tingene som er bra med fossilbiler er at det kommer ingen store utviklinger i de neste årene som reduserer verdien av bilen du eier. Det samme kan ikke sies om elbiler" slik)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 05. juli 2012, klokken 09:50
Nå snakket vi vel om teknisk utvikling, ikke manglende konkurranse og lav produksjon?
(Jeg leste ihvertfall innlegget ditt med "overlegen teknologi til lavere pris" og "En av de tingene som er bra med fossilbiler er at det kommer ingen store utviklinger i de neste årene som reduserer verdien av bilen du eier. Det samme kan ikke sies om elbiler" slik)

Thomas
Det er snakk om begge deler, både økt konkurranse/volum, og bedre teknologi. Begge deler vil føre til verditap. Som et eksempel vil vi se batterier som er både billigere og varer lengre.

Dette betyr ikke at bruksverdien til en Leaf forringes. Man vil fortsatt kunne bruke den som man kan i dag. Det det betyr er at andre som vil kjøpe en elbil kommer ikke til å kjøpe din bil til en pris som er i nærheten av det du betalte for den, fordi de vil kunne kjøpe en elbil som er bedre og ikke koster veldig mye mer enn prisen du kunne ønske å selge bilen din for.

Personlig tror jeg ikke jeg ville kjøpe en elbil hvis jeg hadde planer om å selge den om 3-5 år. Det er for risikabelt. Da ville jeg ihvertfall vente til Renault Zoe, som vil koste rundt 120 000 kroner men der man leier batteriet. Da eliminerer man ihvertfall usikkerheten rundt batterilevetiden ved bruktbilsalg.

Når jeg får min Model X har jeg paner om å beholde den ihvertfall i 15-20 år. Så jeg har eliminert risikoen for verdifall på den måten. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Aspiranten

Det frister å kjøpe BMW i3 med 170hk og 0-100 på 8 sek da, for å si det sånn...  :D

Tesla Model S, som er min drømmebil, havner mellom to stoler for vår del - kan ikke fungere som langturbil, og alt for dyr som bybil.

Jeg tror det å beholde bilen i 10+ år er forbeholdt ett fåtall i befolkningen. Spesielt når vi får biler som kan kjøre 2-4x så langt, til samme prisen som forrige generasjon.
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 05. juli 2012, klokken 12:13
Det frister å kjøpe BMW i3 med 170hk og 0-100 på 8 sek da, for å si det sånn...  :D

Tesla Model S, som er min drømmebil, havner mellom to stoler for vår del - kan ikke fungere som langturbil, og alt for dyr som bybil.

Jeg tror det å beholde bilen i 10+ år er forbeholdt ett fåtall i befolkningen. Spesielt når vi får biler som kan kjøre 2-4x så langt, til samme prisen som forrige generasjon.
Jeg tror litt av poenget er å kjøpe en bil som har tilstrekkelig rekkevidde for sine formål.

Som eneste bil klarer jeg meg fint med en elbil med virkelig rekkevidde på rundt 400 km, så lenge det er hurtigladere hver 300 km langs hovedveiene. Dette er noe som kommer innen få år. Kanskje innen jeg får bilen, til og med. Om ti år, hvis jeg har valget mellom 400 og 800 km rekkevidde, med prisforskjell på 100 000 kroner, så kommer jeg til å velge 400 km. Det er dette jeg trenger, og mer enn dette blir bare unødvendig ballast.

En ting du ikke nevner er muligheten for å oppgradere batteriet. Hvis man kjøper en elbil som selges i større volum vil det etter all sannsynlighet være tilgjengelig batterier med høyere kapasitet innen batteriet vil måtte byttes, om kanskje 10 år. Da får man plutselig en bil som kan konkurrere med bilene som selges på det tidspunktet i rekkevidde, og det blir mye billigere enn å kjøpe helt ny bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Sitat fra: i_expect på torsdag 05. juli 2012, klokken 09:01
Isolert sett vil det som regel alltid være mer mljøvennlig å fortsette å bruke noe som fortsatt kan brukes (det er allerede produsert). Når man kjøper noe nytt krever det naturlig nok at det produseres, noe som medfører utslipp. Derfor er det nok desverre slik at du må ha elbilen noen år før man i kan si at miljøet blir spart  ;)

Antakelsen din gjelder ikke der det finnes et fungerende bruktmarked -og der prisene ikke er så lave at noen kjøper produkter de ellers ikke ville kjøpt.

Selg for all del fossilbilen (for å kjøpe elbil) -men prøv gjerne å finne en kjøper som kjører lite :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

mariowing

Har to kommentarer til noe av det som er blitt diskutert her så langt.

Verditap; har akkurat fått beregnet leasing på en Volkswagen Passat - der settes restverdien til 55% av nybilprisen etter tre år. Så når det snakkes om at man om 3-5 år ikke vil få igjen noe i nærheten av hva man gir for Leaf'en i dag så er jo det selvfølgelig korrekt. Det gjelder også en av Norges vanligste biler og er ikke elbil-spesifikt.

Prisfall på "neste generasjon" el-biler; dette har jeg liten tro på. Ingen (dvs av de store produsentene som Nissan) selger el-biler for å være idealtistiske - det gjør det for å tjene penger. Det gjøres store investeringer nå i modellutvikling og oppbygging av fabrikker (se for eksempel http://www.cisionwire.fi/nissan-nordic-europe-oy/r/epoken-for-elektriske-biler-begynner-i-europa,c544480 som sier at det brukes 420 millioner PUND på en fabrikk for bygging av Leaf i England - Nissan har to fabrikker til som skal produsere Leaf...). Du skal selge ganske mange biler før du går i pluss på dette så bilene vil ikke bli billigere på mange, mange år enda før alle disse investeringene har gitt tilfredsstillende avkastning.

Det virker som det å beholde bilen i 10 år eller mer er standard for de som skriver her på foumet. Da er det uansett lang mer interessant å se på bruksverdien enn bruktverdien etter min mening.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Rasmus.B

Jeg er helt enig med deg Mariowing, men for å skjære litt igjennom her, så mener jeg at for trådstarter så burde en elbil være helt supert. At det er noen usikkerhets momenter rundt restverdi og om det er miljøvennlig å selge fosilbilen sin blir for meg nesten irrelevant. En Nissan Leaf er såpass morsom å kjøre og eie og føles så riktig for meg og min familie,at det langt på vei oppveier alle økonomiske usikkerheter rundt salget av denne om 5-10 år.
Har du råd, så løp og kjøp.

Varme hilsener fra Gran Canaria

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA