Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da er jeg endelig med i klubben

Startet av ramalama, onsdag 01. august 2012, klokken 12:53

« forrige - neste »

ramalama

Ok. Jeg legger det fram med alle fakta:

Vi er en familie på fire, barna er tre og fem år (må altså ha barneseter).

Mor og far er interessert i elbil, skal prøvekjøre en Nissan Leaf nå snart. Men vi har allerede en VW Transporter (jobbebil) og en VW Caddy Maxi. For å kjøpe Leaf måtte vi ha solgt Caddyen. Planen er da å leie bil når det oppstår behov (f.eks ferie) som ikke kan dekkes av de bilene vi har.

Vi bor på landet. Det er ingen ladestasjoner her. Men det er noen innen antatt rekkevidde for Leafen. Jeg, mor, kjører mest med "familiebilen" (Caddyen). Da kjører jeg til jobb og barnehage og tilbake igjen. Noen handleturer, alt innenfor et par tre mil.

Jeg innbiller meg at vi til og med kan spare litt penger på å kjøpe elbil. Leafen er billigere enn Caddyen. Og så er det jo lave driftsutgifter og avgifter.

Det er mange bakker her vi bor. Det blir ikke veldig kaldt om vinteren.

Transporteren blir bare brukt til jobb og kan brukes til å hente noe fra Ikea el.l. og sånt. Har ikke plass til hele familien.

Er vi gærne hvis vi selger Caddyen og kjøper en Leaf? Jeg tenker at ladestasjoner blir det jo flere av etterhvert, og noen må jo begynne.
Drømmer om en Nissan Leaf.
Bor i Forsand, Rogaland.

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Thomas Parsli

Uten å vite omtrent hvor du bor, er det vanskelig å mene noe om lading.

Spørsmålet blir derfor hvor langt dere kjører daglig med fossilbilen?

Selv med mye bakker bør du klare mer enn 100km med Leafen, og det er ofte mulig å lade mens man handler eller besøker venner.

Du kan nok anta at Leafen blir en god del billigere enn Caddyen, men økonomi  bør ikke være hovedgrunnet til å bytte hvis du ikke har tilgang til ladeplasser (og hurtigladere).

Hvis du sitter på gjerdet ett år eller to kommer det biler med over 400km rekkevidde, men til en "noe høyere" prise enn Leaf.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ramalama

Jeg bor i Forsand i Rogaland. Jeg kjører bare ca. 8 km til jobb og barnehage. Handling skjer enten på Forsand som er 8 km vekk, eller på Jørpeland, 23 km. Jeg vil jo også iblant reise til Sandnes, 37 km. Eller til flyplassen, 46 km. Eller Stavanger, 54 km.

Det er en ladestasjon på Jørpeland. Et par i Sandnes, og en del i Stavanger. Men jeg regner med at vi mest måtte basere oss på hjemmelading.

Hovedgrunnen til å kjøpe Elbil er jo å være miljøvennlig (og fremadstormende:-)) Men det er jo fint hvis det blir litt billigere også.
Drømmer om en Nissan Leaf.
Bor i Forsand, Rogaland.

jkirkebo

Sitat fra: ramalama på onsdag 04. juli 2012, klokken 12:20
Jeg bor i Forsand i Rogaland. Jeg kjører bare ca. 8 km til jobb og barnehage. Handling skjer enten på Forsand som er 8 km vekk, eller på Jørpeland, 23 km. Jeg vil jo også iblant reise til Sandnes, 37 km. Eller til flyplassen, 46 km. Eller Stavanger, 54 km.

Det er en ladestasjon på Jørpeland. Et par i Sandnes, og en del i Stavanger. Men jeg regner med at vi mest måtte basere oss på hjemmelading.

Hovedgrunnen til å kjøpe Elbil er jo å være miljøvennlig (og fremadstormende:-)) Men det er jo fint hvis det blir litt billigere også.

Det høres ut som om en Leaf bør fungere helt fint for dere. Tur/retur Stavanger midt på kaldeste vinteren kan _muligens_ kreve noe lading i Stavanger, avhengig av været (slapsesnø på veien trekker mer strøm osv.) men da snakker vi uansett om maks en time lading nødvendig.

Hvordan økonomien blir avhenger helt av hvor langt dere kjører Caddyen i året og hvor mye diesel/bensin den bruker pr. mil, men 20.000 spart i året på driftsutgifter (drivstoff,årsavgift,forsikring) er ofte innen rekkevidde. I tillegg vil jo en ny bil komme med 5 års garanti og dermed mindre sjanse for reparasjonsomkostninger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ramalama

Men disse pengene må man vel bruke på å kjøpe et nytt, dyrt batteri om noen år? Og så synker vel bilen sannsynligvis i verdi ganske fort? Jeg tenker ettersom utviklingen skyter fart og det kommer nye, kjekke elbiler på markedet.
Drømmer om en Nissan Leaf.
Bor i Forsand, Rogaland.

Thomas Parsli

Nissan forventer 80% kapasitet etter 5år/100.000km og i USA har de en garanti på 8år/160.000km.
Man (Nissan og andre produsenter) forventer også at bare enkelte batterier i pakken må byttes.

Det er ingen grunn til at verditapet på en elbil skal være større enn på en fossilbil, da det er færre slitedeler (motor og gearkasse) på en elbil.

Jeg kjører 70+km hver dag og kommer ikke til å gjøre noe med batteriene før den går den mot 60% kapasitet.
Det er grunn til å være optimistisk når det gjelder prisen på batteriene om 5-10 år :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ramalama

Herlighet, hva venter vi på?

Eh, men lademulighetene i heimen da? Må vi få ordnet noe av en elektriker så ikke hele systemet bryter sammen under lading? Altså at ikke sikringene går...

Vi må jo altså stort sett lade hjemme. Men vi bor i en rik kraftkommune, så kanskje vi kan heie litt på kommunen og få fortgang i sakene med ladestasjoner feks på skolen der jeg jobber:-)
Drømmer om en Nissan Leaf.
Bor i Forsand, Rogaland.

Rasmus.B

Hvis du ikke har ett uvanlig skrøpelig el anlegg, så er det bare å plugge inn ladekabelen som følger med inn i en vanlig stikkontakt, eller du kan bruke ca 12-20.000,- på en fastmontert ladestasjon som lader med 16A. Den som følger med lader med 10A. Det pleier å holde for de fleste.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: ramalama på onsdag 04. juli 2012, klokken 14:04
Herlighet, hva venter vi på?

Vi venter ikke -vi har kjørt elbil i syv år og vurderer å selge fossilbilen så vi får to elbiler  ;D
Hvis Tesla Model S var i salg nå, ville vi solgt Avensisen med en gang og aldri kjøpt fossilbil igjenn!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 04. juli 2012, klokken 13:48Det er ingen grunn til at verditapet på en elbil skal være større enn på en fossilbil, da det er færre slitedeler (motor og gearkasse) på en elbil.
Tja. Det er diskutabelt.

Det som er med Leaf er at den er ganske tidlig ute. Hvis man skal selge om 5 år så vil det være mange nye elbiler på markedet som har overlegen teknologi til lavere pris. For å nevne et par av bilene: Renault Zoe og BMW i3. Men på den andre siden - det kan hende det kommer skatter og avgifter innen 5 år. I så fall vil alle bilene som allerede er kjøpt øke noe i verdi, og motvirke noe av prisfallet.

En av de tingene som er bra med fossilbiler er at det kommer ingen store utviklinger i de neste årene som reduserer verdien av bilen du eier. Det samme kan ikke sies om elbiler. Egentlig vet ingen hva en Leaf kommer til å være verdt om 5 år - det eneste vi kan si er at den kommer fortsatt til å være nesten like god i bruk som i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Nå har jeg ikke kjørt EV1 eller CR-V, men mitt inntrykk er at det ikke har skjedd spesielt mye de siste 10-15 årene (eller 100årene hvis man ser det i større sammenheng).

Min Leaf er produsert i 2012 og har omtrent samme rekkevidde som de første EV1 Gen2 produsert i 1999 (~160km), men mindre enn de med "Ovonic" batterier (~250km) som kom kort tid etter!

Zoe og i3 blir sikkert kjempefine, men noen revolusjon er det jo ikke.

Det er stor forskjell på Nissan Leaf og Peugeot 106 som var vår forrige elbil, men ikke mer enn bilbransjen ellers har utviklet seg på over 10 år. Og heller ikke mer enn forventet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

erik e

Ja dere er helt "gærne",du vil ha noe "annet". Økonomisk er det vel ikke lurt,man bør vel slippe bom og ha mye gratis lading skal det nærme seg lønnsomt.Dere sparer vel heller ikke noe tid.  Bytte bil er vel heller ikke miljø riktig.   MEN VÆR GAL,PRØV NOE ANNET. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ramalama

Erik e: Vi slipper å betale ferge når vi skal til Sandnes, det er jo noe. Og bompenger mellom Sandnes og Stavanger. Men det er jo ikke så ofte vi skal dit. Om noen år er Ryfast-tunnellen en realitet, den må jo også bli billigere for elbiler, blir svinedyr for andre i alle fall.

Er det mindre miljøvennlig å selge diesel- unnskyld, fossilbilen, for å kjøpe elbil? Er det ikke det som er framtida da, at vi skal kjøpe elbil? Jeg skjønte ikke den helt jeg. Vi skal ikke kaste den "gamle" bilen altså, men selge den. (Den er en 2010-modell så den er helt tipp topp den).

Nå har jeg i alle fall lært et nytt ord, om ikke annet. Fossilbil:-) Sikkert helt standard uttrykk her inne, men nytt og artig for meg:-) Takk for hjelpsomme svar! Vi skal snart prøve denne bilen og se om vi får "fot".
Drømmer om en Nissan Leaf.
Bor i Forsand, Rogaland.

jkirkebo

Sitat fra: erik e på onsdag 04. juli 2012, klokken 18:22
Ja dere er helt "gærne",du vil ha noe "annet". Økonomisk er det vel ikke lurt,man bør vel slippe bom og ha mye gratis lading skal det nærme seg lønnsomt.Dere sparer vel heller ikke noe tid.  Bytte bil er vel heller ikke miljø riktig.   MEN VÆR GAL,PRØV NOE ANNET. ;)

Gratis lading betyr fint lite, kjører man 16kkm i året bruker man vel strøm for ca. 2000 kroner. Det er besparelse på drivstoff som betyr mest for de fleste. En dieselbil som går på 0,6l/mil i snitt vil bruke diesel for ca. 13.000 kroner på den samme kjørelengden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA