Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf

Startet av Økobon, onsdag 01. august 2012, klokken 10:36

« forrige - neste »

Økobon

Dette er en Kango 2004. Etter siste vannfylling har det hendt at kjøleviftene på bateri kassene har gått en liten stund etter den har stoppet. No har dei begynt å gå av seg selv, selv om bilen står og motoren er slått av. Kan noen si meg hvordan jeg ken få slått de av? Transaksjonsbatteriet er nesten helt tomt, står på ca.0,3% men har 132,9V når den står med "motoren slått av", men med den slått på og varmaparatet på fult er spenningen 127,5V. Når transaksjonsbatteriet no begynner å tymmes så vil vel 12V slutte å få påfyll, er det da farli for DC/DC om jeg kobler dette fra? Kan noen gje et tips.
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

elektrolux

Lite kjent med Kangoo teknikk, men sett på en 12V lader på 12V batteriet, og trekk ut ev. sikring fra traksjonsbatteriet.

På PSA løser det tilsvarende problem å trekke ut traksjonssikringen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aalbork

Går viftene i begge kassene? Det sitter to tempsensorer på batteri i bakre, og en i fremre batterikasse. Med Clip kan hver av disse seniorene leses av separat. Der kan en også lese av utstyringsgrad for viftehastighet. Tempsensorer kan også leses av i displayet i dashbordet:

Sett tenningsnøkkelen i "radioposisjon" trykk samtidig på bakrutevarme og knappen i enden av blinklysbryteren. Hold dem inne i (leste 12 sekunder, men jeg må opp i 16-18 når jeg teller 1001, 1002.....). Slå så straks på tenningen og det dukker opp en ny tekst i displayet. Bla med raske trykk på knappen ytterst på blinklysbryteren. Når du kommer til "Temp", trykker og holder du knappen inne til displayet endrer tekst. Deretter kan du igjen bla med lette trykk til du kommer til "Battu" hhv. "Battr" (fremre og bakre kasse).

Her kan man også lese av mye annet interessant som temperaturer på motor, styring etc. For å komme tilbake et nivå, trykker man inn resettingsknappen for tripptelleren. Da kan man bla til andre menyer for å lese av strøm og spenning i både hovedbatteri og 12v batteri, ladestrøm osv.

Tempsensorene i batterikassen, og de andre også, bør vise tilnærmet lufttemperatur hvis bilen har stått ubrukt en stund.

Har ikke noe underlag, men på meg virker det som viftene, alltid skal gå under lading, skal gå etter lengre sammenhengende kjøring og/eller styrt av batteritemperatur. Temperatursensorer kan være et sted å starte feilsøkingen.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Økobon

Takk for hjelp så langt. Da her jeg koblet til Clippen og ser følgene: Baterikasse bak2 viser 48 grader C mot bakre 1 på 19C og fremre 18C, utetemp. viser 21C. Hva er mest fornuftig å gjøre?
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

aalbork

Det er kan tyde på at sensor 2 i den bakre kassen er defekt. Har bakre kasse ute nå, så kommer tilbake med detaljer.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Økobon

Kan det ikke være at en blokk el. flere står å polvender og holder på å "dø"? Uansett må jeg vel ta ned bakre baterikasse. Hvordan kan det skje? Hvet du hvor sikkringen til hovedbatteriet er ?
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

aalbork

Sikringen for bakre kassesitter på høyre side på innsiden av bakhjulet. For fremre kasse i forkant av kassen på høyre side. Kabel med kontakt mellom kassene sitter i slangen mellom kassene. NB! Husk å koble fra hovedbatteriet før du evt. kobler fra 12 volt batteriet

Exit: endret formulering etter NB!
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Økobon

Det ser ut til at din diagnose er riktig, jeg prøvde "kontrol av feilene" og fikk frem " sensorkrets temperatur bakre batteri 1" viste boks til høyre "2 DEF". Når jeg klikka på den viste følgene.

2. DEF  CC1 = Kortslutning på + 12 volt
            1.DEF=over maksiumsgrensen
            2.DEF=under maksiumsgrensen
            CC.0 = kortslutning til jord
            C0    = åpen krets
prøvde så "DIFFERENSIELT BESKYTTELSERELE" viste i høyre boks "DEF"=intern elektronisk anomali
prøvde så  "EFFEKTBRYTER" viste i høyre boks "DEF" =intern elektronisk anomali.

Du mener det er da er greit å å koble fra 12V batteriet ved å ta vekk joringa?
           
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

Elmo

Sitat fra: aalbork på onsdag 04. juli 2012, klokken 19:38
NB! Husk å koble fra 12 volt batteriet før du tar hovedsikringene.

HVA ???   

Jeg kjenner ikke til Kangoo, men på PSAene er det akkurat motsatt !
Hvis du på PSA kobler fra 12v batteriet mens hovedsikringene til fremdriftsbatteriene er inne så vil du høyst sansynlig ødelegge DC/DC konverteren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

aalbork

Litt tilleggsinfo om du vil kontrollmåle før du tar ned kassen.

I fremkant, på høyre side på den bakre kassen sitter det en rund kontakt hvor 6 pinner er i bruk( 2 - 7, 1 dr i midten). Du kan måle deg frem med et ohmmeter mellom pinne 2 og 3 er viftene koblet, mellom 4 og 5, og 6 og 7 er temperatursensorene koblet. Målte nettopp mine til ca 3400 ohm ved 23 grader. Seniorene har negativ temperaturkoefisient, så høyere temperatur gir lavere ohmverdi.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

aalbork

Beklager feilformulering. Riktig som Elmo skriver. Først sikring for hovedbatteriet, deretter 12 volt. Satt i bilen på vei hjem og skrev. Endrer teksten i innlegget nå.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Økobon

Da får vi se kor det går . Var nokk litt for snar, kopblet fra 12V batteriet først men hovedbatteriet hadde da bare 128V og da jeg såg siste meldinger kobplet jeg fra umidelbart. Så DC/DC``n sto med frakoplet 12V batteri ca 1/2 time før sikringe ble tatt ut. Skal se om jeg får tatt ut baterikassa i morgen og måle sensorene.
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA