Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Test GTX

Startet av Olemann, onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33

« forrige - neste »

TJV

Skal vi begynne å dra tråden inn på temaet igjen?

Have a nice day 😎
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Krokstein

Sitat fra: LMOR på mandag 16. august 2021, klokken 10:56
Tilbake til temaet, for de som kan tysk:

https://youtu.be/QhBfmeX5l-E
Er faktisk fullt mulig å slå på norsk teksting på videoen. Automatisk generert av google så kvaliteten på tekstingen er et godt stykke under 100%, men man forstår ihvertfall hva de snakker om
ID.4 GTX

hELgenen

Sitat fra: Krokstein på tirsdag 17. august 2021, klokken 13:19
Sitat fra: LMOR på mandag 16. august 2021, klokken 10:56
Tilbake til temaet, for de som kan tysk:

https://youtu.be/QhBfmeX5l-E
Er faktisk fullt mulig å slå på norsk teksting på videoen. Automatisk generert av google så kvaliteten på tekstingen er et godt stykke under 100%, men man forstår ihvertfall hva de snakker om

Ikke alle tyskere snakker så rent og tydelig som denne karen - så ikke sikkert google er noe poeng - verre med østerrikere synes nå jeg........

Limodriver

Noen som har fått med seg resultatet av "testen" i Nettavisen bak betalingsmur der Enyaq, ID4 og etron4 sammenlignes. Det er mulig det er clickbait, men overskriften tyder at en av bilene skal fremstå som "vinneren".

paalsen

LMOR

Koster 200' mer fullt utstyrt, og kan ikke leveres med 360 kamera.
Det gjør at Q4 havner nederst hos meg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

VoltWay

Min erfaring etter å ha prøvekjørt alle tre er at jeg også ville valgt Q4 så lenge prisen ikke er en dealbreaker. Det er ingen problem å slenge på utstyr for 150-200k mer på en Q4 for de som er opptatt av det, men om det ikke er så viktig så kan du få en helt kurant bil til 600-650. Enyaq har noen flere smarte løsninger som en riktig nok må betale for. Vil du ha 4x4 og alle ting og tang så kommer du fort opp i 600k+. ID.4 er vel den rimeligste av de tre, men kan fint bli dyr den òg med nok utstyr. Min rangering er Q4 -> Enyaq -> ID.4.

Men det er nok litt inviduelt og de er like nok til at det er vanskelig å utpeke en objektiv vinner. Noen liker søstera, noen liker den andre søstera og noen liker den tredje.

Mange ville nok ikke merket store forskjellen mellom de og fint kunne hatt hvilken som helst.

For de som vurderer en MEB-bil kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale prøvekjøring av alle tre. Ideellt sett med ulike dekkdimensjoner òg.

Med det viktigste utstyret på alle, inkludert vinterhjul, kommer jeg minst til 550k for ID.4 og Enyaq. Prislistene til Q4 er et eventyr av avhengigheter og tvang til pakker, og konfiguratoren fungerte dårlig akkurat nå, men fra 600k er det aller viktigste tatt med for min del.

Jeg synest ikke standardinteriøret til noen av bilene gjør seg bort og ville aldri utstyrt en Q4 med alle de dyreste designelementene. Den blir dyrere om du tar med alt, men så kan du også få den langt rimeligere ved å ikke velge alle detaljene. Mangel på 360-kamera fremstår som litt rart på en sånn bil.

Limodriver

Min vurdering ble ikke endret.

Et barnslig, men for meg riktig utsagn - Skoda vil jeg ikke ha.

Audi er den som tiltrekker meg mest før jeg ser på prisen. Jeg ønsker ikke betale 200K mer for en relativt identisk bil. Tester som ytrer at 200+ hk ikke er mer enn akkurat nok bør oppsøke hjelp. Det er ikke lenge siden 100hk bensin var greit på en golf. Mangel på adaptivt understell er også noe som refereres. Jeg har selv adaptivt understell og endrer aldri oppsettet. Det er kun en risikofaktor i forhold til å kunne gå i stykker. De som mener de trenger adaptivt understell, høyere effekt og hjul/dekk i formel-1 kvalitet ser ihvertfall ikke jeg på de veiene jeg kjører.

ID4, har stort sett det en trenger. Jeg skulle gjerne vært foruten GT-tullet som røde sømmer på dashbord og andre sportsdetaljer. Jeg har ikke prøvekjørt ennå, men er bilen god, komfortablel og forutsigbar å kjøre er det en sterk kandidat som min neste bil.

99,9% av distansen fraktes jeg og vil ha det komfortabelt, når jeg får en "raptus" ønsker jeg av og til å kjøre som en "tulling", men da og ved andre uforutsette hendelser må bilen være forutsigbar slik at sannsynligheten for å komme seg helskinnet ut av situasjonen er høy.

VoltWay

Hvordan konfigurer du en Q4 for å bli 200k dyrere enn Enyaq og ID.4?

Adaptivt understell er det vel på alle tre? Det står "Understell med demperregulering" i prislistene til Q4.

Å ikke ville ha Skoda fordi det heter Skoda er litt barnslig ja, men det skal du selvsagt få lov til. Jeg forstår ikke helt hvorfor, men deg om det.

De fartsglade vil alltid ha mer kraft, men jeg synest alle elbiler er mer enn raske nok til folk flest. Spesielt om det er familiebiler. De er uansett raskere på labben enn de fleste ICE-biler, som allerede fungerte helt fint. Er det noe jeg ikke er redd for så er det for lite motor i en elbil. Av de tre synest jeg Enyaq har et litt for slapt satt opp gasspådrag. Det er litt for mye vandring før det skjer noe. En blir fort vane med det, men oppleves litt unødvendig.

Jeg testet Enyaq med DCC og synest ikke veldig stor forskjell, så det er på ingen måte et viktig tillegg for de fleste. Når det er sagt så merker en best effekten av å justere understellet på lengre turer med strekker på ulikt underlag, så prøveturer på 1-2 timer er ikke helt optimalt. Vil tro det gjelder for alle tre, som jeg opplever som ganske godt satt opp uten noe adaptive tillegg. Selv med 21" felger går det ganske bra.

Komfort er et av de sterkeste argumentene for Q4 etter min mening. Bedre seter, flyter bedre på veien og mindre støy. Det er i alle fall min erfaring, uten at de to andre gjør seg bort av den grunn. Jeg synest derimot at førersetet på ID.4 kom litt høyere opp og fikk bedre sittestilling med støtte under lårene enn de to andre. På alle tre savner jeg å kunne vippe puten enda lengre opp.

hELgenen

Jeg vil råde alle å prøvekjøre bilene - jeg er f.eks ikke enig i alle vurderingene og opplevelsene som gjøres/omtales i ulike tester. Jeg synes faktisk "proffene" som gjør testene ikke gjør jobben sin skikkelig i mange tilfeller. Mye synsing og fakta feil - og de går ekstremt sjelden grundig til verks og skriver vel mer på følererier der og da. F.eks tester de ikke bilene med ulike dekk - ja de færreste gidder ikke skrive hva slags dekk som sitter på bilen en gang - kun størrelsen. Alle med litt erfaring vet at dekk betyr mye for både kjørefølelse og opplevd støy.
"Proffene" undersøker også sjelden de ulike tekniske og materielle sidene ved bilen. De går f.eks svært sjelden under bilen,ser på skjøter og vurderer f.eks hvor god bilen er rustbeskyttet. De sjekker sjelden eller aldri prisen på slitedeler serviceintervall og generelle driftkostnader. De vurderer sjelden verdien av bilen etter 2,3-5 år. Ny teknikk omtales ofte som pluss, mens driftsikker utprøvd teknikk omtales negativt. Skrangling,knirk og andre ulyder som kan komme fra interiør eller annet omtales eller undersøkes aldri. Og de løfter sjelden blikket for å vurdere hvor godt egnet en familiebil faktisk er for en famile .

I det  hele tatt er det mye en selv kan oppdage ved prøvekjøring som disse "proffene" aldri finner ut av eller skriver et ord om - men som du som kunde kan irritere deg grønn og blå av. Så mitt råd - les gjerne tester, men prøv for all del bilen selv og ikke gå inn i butikken for kun å prøvekjøre testvinneren.

daktari

Q4 har ikke OTA. Usikker på om Enyaq har det.
Jeg synes Q4 ser rar ut utvendig samt mindre enn ID.4 så praktikalitet og pris vektes høyest for meg. Q4 blir veldig mye dyrere enn ID.4 med identisk utstyr, uansett prisnivå man velger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Kikket lenge på både Q4 og Enyaq jeg, men klarte aldri bli fortrolig med Enyaq sitt utseende. Synes den er alt for lik de andre CUV/SUV hos Skoda. Det var likevel den jeg bestilte først. Etter litt prat med VW-forhandler og sjekking av utstyrslister fikk jeg alt utstyret jeg ville ha, pluss litt til, for ca 50k mindre hos VW (1st Max). Liker også ID.4 bedre fra utsiden. Enyaq har nok et litt mer gjennomført interiør om man liker det mer tradisjonelt.

Q4 orket jeg ikke vente på, og forventet vel at prisene skulle ligge en del høyere. Den er nok muligens den peneste av trillingene, men jeg er avhengig av å ha f.eks 360-kamera pga. mangel på dybdesyn. Likt for likt utstyrt (- 360) koster den ganske så mye mer. (Jeg "må" ha HUD, Carplay/Android Auto, Travel Assist/"selvkjøring", minst 20" sommerdekk, hengerfeste, panorama, blindsonevarsling og en del av komfort/vinter funksjonene) Endte vel på 680k da jeg konfigurerte en Q4 slik jeg ville ha den i ettertid.

Alt i alt, meget fornøyd med ID.4. Trenger ikke AWD her på Sørlandet, så da blir det til at jeg beholder 1st Max.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

VoltWay

Sitat fra: daktari på fredag 20. august 2021, klokken 08:26
Q4 har ikke OTA. Usikker på om Enyaq har det.
Jeg synes Q4 ser rar ut utvendig samt mindre enn ID.4 så praktikalitet og pris vektes høyest for meg. Q4 blir veldig mye dyrere enn ID.4 med identisk utstyr, uansett prisnivå man velger.
Enyaq har OTA ja.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA