Hovedmeny

Test GTX

Startet av Olemann, onsdag 09. juni 2021, klokken 19:33

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Hoggorm på søndag 20. juni 2021, klokken 01:11
Jeg regnet med en gradvis nedgang, men noe raskere.
Ser ut som om de begrenser maks effekt ved høy SoC for å gi en jevnere brukeropplevelse. Måten Tesla gjør det på kan føre til noen ubehagelige overraskelser.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 20. juni 2021, klokken 06:15
Men top sport interiør og sort dashbord og sidekledning ville vært mye bedre. Hvorfor de ikke inkluderer det i top sport interiør er uforståelig. Uansett varl el vel dette noe man ikke tenker på mer enn noen dager. Andre ting ved bilen er viktigere.
Enig i at det ville vært mye bedre med sort dashboard og sidekledning.

Men at man slutter å tenke på interiøret etter noen dager? Interiøret er noe jeg ser og opplever hele tiden mens jeg sitter i bilen, i motsetning til utsiden som jeg ser kanskje 2 minutter om dagen.

Akkurat opplevd kvalitet og design på interiøret er noe av det som teller mest mot ID.4 for vår del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. juni 2021, klokken 08:45
Ser ut som om de begrenser maks effekt ved høy SoC for å gi en jevnere brukeropplevelse. Måten Tesla gjør det på kan føre til noen ubehagelige overraskelser.

Er det et opplevd problem? Jeg merker lite forskjell på min, med mindre SoC er under 20%. Har ikke så mye å si om bilen har 400 eller 450 hk i dagligdags kjøring, vel?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 20. juni 2021, klokken 09:38
Sitat fra: turfsurf på søndag 20. juni 2021, klokken 08:45

Er det et opplevd problem? Jeg merker lite forskjell på min, med mindre SoC er under 20%. Har ikke så mye å si om bilen har 400 eller 450 hk i dagligdags kjøring, vel?
Kan vel ikke kalle det ett problem, prøver å kjøre med gode marginer. Men har opplevd ett par ganger å måtte avbryte planlagt passering i venstrefil grunnet mangel på akselerasjon. Det var med TMX vel og merke, og snakk om større forskjell enn 400 til 450hk.

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. juni 2021, klokken 08:50
Sitat fra: Trond.m på søndag 20. juni 2021, klokken 06:15
Men top sport interiør og sort dashbord og sidekledning ville vært mye bedre. Hvorfor de ikke inkluderer det i top sport interiør er uforståelig. Uansett varl el vel dette noe man ikke tenker på mer enn noen dager. Andre ting ved bilen er viktigere.
Enig i at det ville vært mye bedre med sort dashboard og sidekledning.

Men at man slutter å tenke på interiøret etter noen dager? Interiøret er noe jeg ser og opplever hele tiden mens jeg sitter i bilen, i motsetning til utsiden som jeg ser kanskje 2 minutter om dagen.

Akkurat opplevd kvalitet og design på interiøret er noe av det som teller mest mot ID.4 for vår del.

Ja, hvor lenge stirrer man egentlig på f.eks pianolakken når man kjører?  Tror du skaper et problem av noe som i realiteten ikke vil være det, jeg ser ikke mye på interiøret når jeg kjører. Synes heller ikke f.eks pianolakken er pen, men jeg må si at det ikke irriterer meg når jeg kjører for da ser jeg ut av vinduene stort sett. Og litt på multimedianlegget og viseren foran rattet. Sitter heller ikke å banker så mye på hardplast i dørene. De lyder fint og kompakt når de lukkes, da er jeg fornøyd. Separate armlener, som noen synes er kjipe, er superpraktisk og mye bedre enn at 2 må dele. Bilen er minimalistisk på noen måter, men oppleves som solid og godt laget. De aller fleste trives godt bak rattet - noen med en gang og andre etter litt tilvenning.

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 20. juni 2021, klokken 10:29
Ja, hvor lenge stirrer man egentlig på f.eks pianolakken når man kjører?  Tror du skaper et problem av noe som i realiteten ikke vil være det, jeg ser ikke mye på interiøret når jeg kjører. Synes heller ikke f.eks pianolakken er pen, men jeg må si at det ikke irriterer meg når jeg kjører for da ser jeg ut av vinduene stort sett. Og litt på multimedianlegget og viseren foran rattet. Sitter heller ikke å banker så mye på hardplast i dørene. De lyder fint og kompakt når de lukkes, da er jeg fornøyd. Separate armlener, som noen synes er kjipe, er superpraktisk og mye bedre enn at 2 må dele. Bilen er minimalistisk på noen måter, men oppleves som solid og godt laget. De aller fleste trives godt bak rattet - noen med en gang og andre etter litt tilvenning.
Nå når jeg prøvekjørte GTX var f.eks mange av overflatene med pianolakk full av fingeravtrykk. Pianolakk hardplast irriterer meg ikke så mye i seg selv, men når den blir brukt der man kommer i kontakt med den så blir det veldig irriterende. F.eks i døren der hvor man ofte hviler ene armen. Klamt og ubehagelig. Og på touchknappene, som blir fulle av fingeravtrykk tvert.

Og armlenene er for smale. Jeg opplevde de rett og slett som ubehagelige, i tillegg til at de ikke ser alt for solide ut.

Dette er faktisk ting som går direkte ut over komfort.

I tillegg er det da det visuelle, selv om jeg ikke stirrer på det blå dashbordet eller fisher-price skjermene (beklager uttrykket, men det er det mest beskrivende jeg kan komme på), så er det i synsfeltet hele tiden. Funker sikkert bedre i mørket.

Dieselgubben

Det med armlener... jeg har tidligere hatt Caravelle og Multivan. De kan kanskje oppleves litt smale hvis man er vant til å lene seg litt til høyre og breie seg ut på en måte. Mener oppriktig at individuell tilpasning og bedre sittestilling pga dette trumfer at et bredt og integrert armlene ser "bedre" ut.

Trond.m

Ja doble armlener som kan justeres i ulik høyde for forsetene synes jeg fungerer helt fint. Pianolakken på dørhåndtak er en pest og en plage. Jeg lurer virkelig på om det er på grunn av kostnad de gjør det, eller om det ser finere ut på en utstillingsbil. Jeg har ikke møtt noen som sier at de liker det.

Counterpointer

Sitat fra: Trond.m på søndag 20. juni 2021, klokken 12:01
Ja doble armlener som kan justeres i ulik høyde for forsetene synes jeg fungerer helt fint. Pianolakken på dørhåndtak er en pest og en plage. Jeg lurer virkelig på om det er på grunn av kostnad de gjør det, eller om det ser finere ut på en utstillingsbil. Jeg har ikke møtt noen som sier at de liker det.
Er det ikke mulig å foliere? All pianolakk på min bil er foliert med 3M folie i børstet stål finish, det gjør at det både er struktur og fingermerkefritt.

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 20. juni 2021, klokken 11:33
Mener oppriktig at individuell tilpasning og bedre sittestilling pga dette trumfer at et bredt og integrert armlene ser "bedre" ut.
Kan gjerne være individuelle armlener, men de må uansett være komfortable (les: brede nok). De i ID.4 er ikke det etter mine preferanser. Ikke skjønner jeg hvorfor de ikke er bredere heller.

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. juni 2021, klokken 15:58
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 20. juni 2021, klokken 11:33
Mener oppriktig at individuell tilpasning og bedre sittestilling pga dette trumfer at et bredt og integrert armlene ser "bedre" ut.
Kan gjerne være individuelle armlener, men de må uansett være komfortable (les: brede nok). De i ID.4 er ikke det etter mine preferanser. Ikke skjønner jeg hvorfor de ikke er bredere heller.
Vel, da får vi bare være uenig. Jeg opplever at de fyller sin funksjon og at de gir støtte til arm uten at de er ubehagelig. Dette er jo rimelig standard armlener som er solgt med haugevis av VW Caravelle og Multivan. Men de kan være litt uvante dersom man er vant til å lene litt mot høyre slik jeg ser enkelte gjør. Fordelen med å ikke lene mot høyre er mer korrekt sittestilling.

Olemann

Det beste med disse armlenene er at de kan vippes opp og vekk slik at armen får henge fritt i skulder og ikke treffer noe.  Mange biler har ikke denne muligheten og man er dømt til å sitte med heiste skuldre, det tjener bare fysioterapeuter på ;D

E-Trond

Kjempetest av GTX  :+1:
Journalisten nevner blant annet at bilen er nesten like sportslig satt opp som Q4
Og at bilen blir veldig stiv i sport modus på Dcc
Han liker også at man kan sitte mye lavere i bilen enn på Q4
Skryter av firehjulstrekket og kjøreegenskapene.
Great sporty driving fun.
Astonishing sporty setup.

https://youtu.be/Eqqh7gQ9qWY
ID 7 GTX
Ioniq  2020

turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 20. juni 2021, klokken 17:43
Vel, da får vi bare være uenig. Jeg opplever at de fyller sin funksjon og at de gir støtte til arm uten at de er ubehagelig. Dette er jo rimelig standard armlener som er solgt med haugevis av VW Caravelle og Multivan. Men de kan være litt uvante dersom man er vant til å lene litt mot høyre slik jeg ser enkelte gjør. Fordelen med å ikke lene mot høyre er mer korrekt sittestilling.
Jeg har aldri likt disse armlenene i Caravelle og Multivan heller. Peugeot har og biler med tilsvarende armlener, liker ikke de heller. Handler ikke om vane, og ikke ligger jeg verken til venstre eller høyre. Hele greia er at de er smale og gir høyere punktbelastning på underarmen, i tillegg til at armen ikke ligger rolig på armlenet når det er smalt.

Men at det funker for noen og ikke for andre er jeg med på, så her er det ikke en objektiv sannhet å snakke om.

E-Trond

Sitat fra: LMOR på onsdag 16. juni 2021, klokken 22:35
Sitat fra: daktari på onsdag 16. juni 2021, klokken 22:25
Jeg mistenker at biler med adaptive dempere er litt mer komfy enn de uten. Det har vel også vært tradisjonen hos VW, rett og slett noe høyere kvalitet på de adaptive.
Men du kan velge modus. Andre er redd for at den mykeste ikke er så myk som standard. Jeg tror standard modus er som standard, og comfort er mykere og sport er hardere.
Jeg har hatt dette før, og forventer å få dette for de pengene jeg har betalt.

You will feel this yourself thanks to its sports running gear with its tightly tuned springs, shock absorbers and stabilisers. The driving dynamics are also increased by the optimised steering behaviour of the progressive steering. Even with a sporty driving style or on curvy stretches this provides an especially direct driving sensation and even more fun.

Blir det ikke gøy, så skal jeg ha pengene igjen  8)
Det pleier å være stor forskjell på den mykeste og den hardeste.

Tror ikke du trenger å bekymre deg.

Journalisten nevner blant annet at bilen er nesten like sportslig satt opp som Q4
Og at bilen blir veldig stiv i sport modus på Dcc
Han liker også at man kan sitte mye lavere i bilen enn på Q4
Skryter av firehjulstrekket og kjøreegenskapene.
Great sporty driving fun.
Astonishing sporty setup.

https://youtu.be/Eqqh7gQ9qWY
ID 7 GTX
Ioniq  2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA