Hovedmeny

Id4 Gtx Range test

Startet av E-Trond, onsdag 09. juni 2021, klokken 11:28

« forrige - neste »

steffone

Som nevnt i en annen tråd, E-Trond, så er WLTP-rekkevidden på Enyaq med det utstyrsnivået oppgitt i NAF-testen på 505 km i følge Skoda sine sider.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Counterpointer

Sitat fra: E-Trond på torsdag 10. juni 2021, klokken 15:06
Og ikke vet jeg om veier i Norge med 130 fartsgrense heller... :police:
Det er nok samme strekning som Teslabjørn kjører sin 120 km/t test, han legger seg der bare 10 km/t under fartsgrense. Dette er samme strekning som E-tron har 140 km/t og alle med høy spoiler har fri fart [emoji6]

Dieselgubben

Flott resultat for Id4 GTX  :+1:

I tillegg flott design inn- og utvendig og man prøver ikke å kopiere en fossilbil. Tipper en viss E snart blir gammelmodig. Det eneste som irriterer meg er pianolakken, men det kan folieres.

Olemann

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:33
I tillegg flott design inn- og utvendig og man prøver ikke å kopiere en fossilbil. Tipper en viss E snart blir gammelmodig. Det eneste som irriterer meg er pianolakken, men det kan folieres.

Enig, blir bare mer og mer fornøyd med skjerm/menyer, design og fraværet av knapper.  Noe jeg ikke trodde jeg ville.

Rett nok har jeg aldri slitt med at det ser "billig ut", kanskje mest fordi jeg aldri har drømt om det motsatte, som da må være det som er dyrt og dermed antageligvis ser dyrt ut også.  Legge ved et bilde, Bentley må vel fungere greit som eksempel på "ikke-billig-look".....for meg er ID4 1 St å foretrekke ;D

Zubzero

Men hvorfor drøfter han ikke temperaturforskjellen mellom rwd og awd-testen? Det er jo 22-24 grader med awd og 9-15 med rwd

hELgenen

Sitat fra: Zubzero på lørdag 12. juni 2021, klokken 10:03
Men hvorfor drøfter han ikke temperaturforskjellen mellom rwd og awd-testen? Det er jo 22-24 grader med awd og 9-15 med rwd

Uansett vanskelig å sammenligne. I går pendlet jeg samme strekning inn på jobb som i dag - tørt,fint og temperaturen var litt kjøligere i morges. Forbruk i går 14.0 kwh/mil - i dag : 12.4 kwh/mil.

Jeg kjører denne strekningen på ca 5 mil hver vei ofte, men resultatene jeg får på strekningen varierer mye

tromsø

Sitat fra: E-Trond på torsdag 10. juni 2021, klokken 16:12
I Motor sin test så ble Enyaq slått grundig av ID4.
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommer-2021-direkte/199348

Interessant, denne hadde jeg ikke sett tidligere men alle andre tester jeg sett viser motsatt. Sært men viser jo på at det finnes en hel del parametre som kan slå forskjellig vei. Det du ikke kommer fra er at Enyaq har en lavere dragcoefficient og derfor særlig lavere forbruk i høy fart. Ellers er jo drivverket akkurat lik.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

E-Trond

Redigert Range test.
Der ser man at bilen er topspekket med el seter panorama og 21" felger.
Det er jo slike ting som drar rekkevidde ned og øker vekta.

https://youtu.be/lFz2mz5GOL0
ID 7 GTX
Ioniq  2020

LMOR

Starten ser veldig merkelig ut både på den grønne og den gule. Tror vi blir litt lurt av måten de rapporterer forbruk på. Kan være noe feil i software også. Ford'en holder seg helt flat over en lang periode, noe som virker lite sannsynlig. Starten på ID.4 ser for meg ut som om den rapporterer for mye forbruk i starten, og selv om det skulle vært oppvarming av batteriet som noen mener, så er det alt for mye energi som i så fall brukes til det, og da er det rart at den krysser under på den første toppen.
Hvis det er som han sier, at det bare kommer inn 72kWh og ikke 75, så ligner det på en feil i software som jeg hadde på min første i3. Når en da skal regne forbruk, så regner software med at det var 75 i stedet for å måle at det er 72, da vil forbruket i starten bli registrert alt for høy, men over tid så blir feilen mindre og mindre. Men hvis det er tilfelle, så ligger hele ID.4 kurven for høyt, og forklarer hvorfor det er størst forskjell i starten.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Dieselgubben

Sitat fra: tromsø på lørdag 12. juni 2021, klokken 12:38
Sitat fra: E-Trond på torsdag 10. juni 2021, klokken 16:12
I Motor sin test så ble Enyaq slått grundig av ID4.
https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommer-2021-direkte/199348
Ellers er jo drivverket akkurat lik.

Stemmer ikke helt for firehjulstrekkversjonene. Kanskje samme komponenter, men Id4 Gtx har 299 hk mens Enyaq x har 265 hk. Id4 også kjappere 0 til 100. Kanskje det kan påvirke forbruket i Gtx sin favør? I tillegg er jo Id4 billigere enn Enyaq, Id4 fremstår som det beste kjøpet i mine øyne da man kan få en greit spekket bil til rett over 500 k hvis man pruter med vinterdekk.

Olemann

ID.4 vs Enyaq.   Denne Motor testen er selvsagt interessant, men vitenskapelig nok til å kåre en rekkeviddevinner av disse 2, som har identisk kapasitet og drivlinje (med unntak av 34 hk mer for ID.4) er den neppe.

En ting er selvsagt aktuell vekt (utstyr, sjåfør), noe annet er kjørestil og så ser det ut som dekkdimensjon også er ulike.

Noen som vet om de har sørget for at sjåførene er omtrent like tunge eller kompensert forskjeller?
Den bilen som er så uheldig å dra på fete-Mons på 120 kg (om han er med da) OPP til fjellet har uflaks, men den som triller NED fra fjellet med samme Mons har flaks.  Motsatt med ballerina-Mona på 45 kilo om hun er med i testen.

Så kommer kjørestil, det er krevende å makse regen ned fra fjellet,  her må alle ha lik kjørestil skal dette funke.

Dieselgubben

Samme dekkdimensjoner på Id4 og Enyaq.

For øvrig morsomt å høre Teslabjørn uttale at Gtx "bare" har 300 hk.

Counterpointer

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 12. juni 2021, klokken 23:06
Samme dekkdimensjoner på Id4 og Enyaq.

For øvrig morsomt å høre Teslabjørn uttale at Gtx "bare" har 300 hk.
Når han er vant til 500 i en lettere bil er det kanskje ikke så rart?

hELgenen

Teslabjørn sier så mye rart. Men 300 HK er nok mer enn nok for de fleste.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. juni 2021, klokken 23:58
Teslabjørn sier så mye rart. Men 300 HK er nok mer enn nok for de fleste.
Alle sier mye rart [emoji6]

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA