Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dørlåsen trekker

Startet av IThink, mandag 07. januar 2008, klokken 21:48

« forrige - neste »

IThink

Hei!

Jeg har hatt min Think (en av USA bilene) siden september 05 og aldri hatt noen nevneverdige problemer med bilen. Nå har den nettopp vært til service + EU godkjenning - alt var greit der.

Da jeg skulle kjøre hjem her i romjulen fikk jeg plutselig opp beskjeden "System Failure - Service Required" mens jeg kjørte på motorveien. Bilen var akkurat fulladet og jeg hadde kjørt et stykke før meldingen kom opp.

Var på vei hjem så jeg fortsatte å kjøre uten problemer - men litt skummelt med denne meldingen og utropstegnet som blinker hele tiden. Jeg har stoppet og startet bilen noen ganger da jeg kom hjem og hadde ingen problemer med å kjøre eller starte.

Noen som har hatt lignende problemer som har tips til hva jeg skal gjøre. Skal jo på jobb i morgen tidlig - kan jeg tørre å kjøre eller er det bare å sette seg på bussen? Hos Ford Kverneland var alle på ferie i romjulen da jeg ringte inn så ingen å spørre der...

Håper på svar,
Think 2001 modell kjøpt i 2005, kjører daglig 5 mil til og fra jobb i Bergen. Førstegangseier og ikke særlig bilkyndig bortsett fra vanlig bruk. En batteripakke byttet januar 2008, nå muligens flere i aug 2008....

hens

Dersom bilen har fått en vannfylling, kan det hende at den har fått for mye vann.
Da vil dette renne over ved første fullading etter vannfyllingen, og forårsake en jordfeil i fyllesystemet.
Kanhende dette går over av seg selv. Sett bilen til lading og se om den lader.
er jordfeilen vedvarende, vil ikke bilen lade. Da må du tilbake til verkstedet for å få den igang igjen.

Et tips dersom den ikke lader:
Under passasjerdøren sitter det tre gummivorter som er utløpet fra fylleslangene. Ta en klut eller svamp med rent vann og vask utløpene. Ofte vil dette være nok til å få laderen til å starte, men vær forberedt på at feilen kan komme igjen.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Det burde vel ha stått jordfeil som melding dersom det er det som er feilen. Jeg har for øvrig samme feilmelding på min Think (System failure - service required). Meldingen kommer og går, men er som regel der. Der er en hel del ting du kan sjekke, men dersom du ikke har tilgang til et diagnoseapparat er det ikke så lett. Problemet i mitt tilfelle er at det ikke vises noen feil på diagnoseapparatet, men det er en særdeles uvanlig feil har jeg fått høre.

Det enkleste tipset er at du kan ha hatt timeren på til varming av bilen og at denne ikke ble ferdig før bilen ble startet. Det kan da komme en feilmelding.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 01. januar 2008, klokken 21:04
Det burde vel ha stått jordfeil som melding dersom det er det som er feilen.
Men det gjør det ikke. I vinduet under speedometeret kommer kun meldingen "System Failure - Service required". Så er det opp til verkstedet å feilsøke.

Dersom det er gjort feil ved vedlikeholdslading slik Hens skriver kan det bli borte av seg selv. For å unngå at luten i batteriet renner over flere ganger, ikke lad helt opp, men stopp ladingen ved ca 90%. Etter ca 20 ladinger vil nivået ha sunket såpass at du kan lade helt opp igjen. Dersom bilen tar lading kan du prøve å kjøre til jobb i morgen. Vær oppmerksom på tegn til at noe alvorlig er feil, f.eks at bilen begynner å trekke dårlig eller at energimeteret faller mye fortere enn før.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Har Think'en en slik OBD-II kontakt som de fleste andre biler har, eller er det noe proprietært noe? Jeg har en slik kjørecomputer som kan lese ut alskens informasjon på vanlige biler (turtall, hastighet, motorlast, kjølevæsketeeperatur osv) og den skal også kunne lese ut feilmeldinger.

Jeg ha de egentlig tenkt å ha den på caravellen for å holde bedre øye med drivstofforbruket, men den bilen var akkurat for gammel til at det funket, så je ghar lagt apparatet ut på finn.no. Hvis det går å bruke den på thinken kan det jo tenkes je gkan ha bruk for den alikevel :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Sitat fra: cra på onsdag 02. januar 2008, klokken 09:29
Har Think'en en slik OBD-II kontakt som de fleste andre biler har, eller er det noe proprietært noe? Jeg har en slik kjørecomputer som kan lese ut alskens informasjon på vanlige biler (turtall, hastighet, motorlast, kjølevæsketeeperatur osv) og den skal også kunne lese ut feilmeldinger.

jeg klikket meg inn på Finn og ser av bildet at kontakten på ledningen virket veldig lik den vi har til diagnoseinstrumentet, men om den dermed kan lese av koder og overstyre programmet slik diagnoseapparatet gjør vet jeg jo ikke.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Sitat fra: PLUTO på onsdag 02. januar 2008, klokken 13:35
ser av bildet at kontakten på ledningen virket veldig lik den vi har til diagnoseinstrumentet, men om den dermed kan lese av koder og overstyre programmet slik diagnoseapparatet gjør vet jeg jo ikke.

Da vet jeg hva jeg har å gjøre; jeg må prøve det. :) Hvor sitter den kontakten? Er den under dashbordet et sted, eller i den luka på venstre side?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Kontakten ligger i luken på venstre siden av dashen sammen med sikringene. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

OBD-kontakten på Think er ikke kompatibel med EOBD, selv om stikket er helt likt.
Man får ikke lest ut noe med en standard EOBD-tester.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

EOBD eller Europeisk On Board Diagnostic, er standarisert og påbudt etter ca år 2000 slik at et hvert verksted skal ha mulighet til å lese feil som kan ha innvirkning på avgassene.

På elbil har vi ingen avgass, så der blir ikke så mye å hente.

I tillegg benytter alle fabrikantene samme kontakt til utvidet diagnose, slik at sensorer og aktivatorer, feilkoder, programering etc kan foregå over EOBD kontakten. F.eks klimaanlegg, Webasto, ESP, etc.

På Vianoen min kobles feilkodene opp mot den elektroniske  verkstedshåndboka WIS, slik at selv mor kan fikse bilen. Dobbelklikk på feilkoden, og vips så er du inne på mulige feilkilder, og måten å reparere disse.

Rett og slett genialt. Buggen er at selv en kopi av utstyret som trenges for å ha tilgang til dette koster mer enn 20 store lapper. På den andre siden skal det ikke mye til på et verksted før en er oppi tuilsvarende priser, og har en tenkt å holde seg til et merke, eller en bil kan det svare seg å ha slikt utstyr.

Har til gode å teste om Diag 2000 har samme funksjon på Peugeot. Det kan virke slik.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

På alle VAG kan du bruke et program som heter VAG-COM, det leveres av: http://www.ross-tech.com/
Man kan kjøpe fullversjon der kabel er med til 4-5 tusen. Eller laste ned gratis program og mekke kabel selv, oppskrift finnes på nettet (delene koster ca 200,-)
VAG-COM virker også som EOBD program og kan brukes på alle biler.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på onsdag 02. januar 2008, klokken 23:02
VAG-COM virker også som EOBD program og kan brukes på alle biler.

Interresant. Har en 3 år gammel og original Vag-Com liggende. Skal sannelig teste ut EOBD funksjonen.

Ellers er ofte Vag Com eller er det kopier ofte avetert på Finn.no for rundt 800 NOK
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

IThink

Takk for alle svar til nå, jeg er dessverre ikke så veldig teknisk av meg (dette er bil nr 1... ) så jeg tør ikke å gå under panelet for å sjekke ut noe på egenhånd.

Det som er rart er at bilen ladet fint etter 2 dager i ro - men så var det feilmelding igjen etter at jeg hadde kjørt meg ned til ca 80% på vei til jobb idag. Bilen kjørte greit til jobben til ca 60% (med feilmeldingen blinkende foran meg under hele turen) Da jeg så skulle lade fikk jeg "charging fault" i tillegg.

Jeg har latt bilen stå i ro i 8 timer - og da jeg gikk ned for å se til bilen nå nettopp så fikk jeg satt den på lading og feilmeldingen er  borte vekk.

Ser ut til at feilen oppstår etter ca 20%s bruk av batterikapasitetet, men at alt fungerer greit etter at bilen har stått i ro noen timer. Vet ikke om noen har opplevd dette før? Har time til verkstedet i morgen, kan jo ikke fortsette slik med feilmelding hver tur jeg tar...

MVH
Irene

Think 2001 modell kjøpt i 2005, kjører daglig 5 mil til og fra jobb i Bergen. Førstegangseier og ikke særlig bilkyndig bortsett fra vanlig bruk. En batteripakke byttet januar 2008, nå muligens flere i aug 2008....

hens

Ingen fare når årsaken er funnet, denne feilen vil bli borte etter hvert.


Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA