Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterdekk

Startet av Baltor, mandag 30. juli 2012, klokken 22:16

« forrige - neste »

Baltor

Min Partner 99 har nå passert 115.000km, stort sett går den som ei klokke :)

Men nå kom det en liten feil som dro med seg mer:

En dag tidlig i vår hadde den sluttet å lade, jeg regnet med at det var brudd i kabelen ved hansken og at den måtte kortes inn (dette har skjedd før). Alt fungerte fint med en reserveladekabel, så den gamle ladekabelen ble lagt vekk til en dag med bedre tid.

Men noen uker etterpå skjedde dette også med reservekabelen, og denne gang hadde bilen tatt sikringen i en ladestolpe :o
Den "nye" hansken var brent på en av de avfjærende punktene. Fjæren bak hadde totalt mistet spensten. Den tilsvarende pinnen inne i luka var tydelig brent.
Prøvde å reparere, skrape rent osv, men etter å ha koblet 230v kabelen vekk inne i Sagemboksen fant jeg ut at det bare var ca 300ohm imellom lederne i luka. "Smeltemassen" som skal isolere imellom lederne i klossen som holder dem i luka har blitt såpass stekt at den har endret konsistens og blitt ledende.

Fikk tak i nye luke fra Elektrolux og skiftet til denne, en litt vrien jobb.
Mens jeg holdt på med dette merket jeg at det var en utrivelig "svidd elektronikk" lukt i motorrommet. Da alt skulle testes viste det seg at laderen ikke virket. Åpnet Sagemboksen og fant ut at laderen er godt brent. :(
Og nå ser jeg at den samme kontaktflaten var dårlig også i den første hansken. Problemet har altså startet med litt varmgang, fjæra bak kontaktflaten har blitt slapp, mer varmgang, pinnen i luka har blitt så varm at luka har blitt ødelagt, lysbue i luka og mange av/på har drept laderen.

ALLE BØR JEVNLIG SKYVE FRAM DEKSELET PÅ HANSKEN OG SE TIL AT KONTAKTFLATENE ER FINE OG AT ALLE  SITTER LIKE LANGT UTE. 
Dette tar bare et sekund.
Ved behov kan flatene skrapes med en liten skutrekker. Hvis en fjær er slapp kan en åpne hansken og bytte fjæren med en av de som ikke leder strøm, det er de 2 på midten som er lederne.

(hvis du skal skyve inn luka for å sjekke pinnene må du være ops på at de store rektangulære messingklossene har full batterispenning hele tiden, dette er tilkobling for PSA sin originale hurtiglader. Fjern en hovedsikring før du pirker inni luka.)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA