Hovedmeny

Fjerne fluid film på Model 3

Startet av frankofobia, mandag 31. mai 2021, klokken 18:22

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 18. oktober 2021, klokken 07:16
Sitat fra: Atle3 på mandag 18. oktober 2021, klokken 00:14
Etter å ha rustsveiset mange biler er det oljebehandling som er værst. Kryper under lakken og boblene kommer. De bilene som holder seg best er de med tectyl under og voksbasert i hulrom.

Jeg skjønner at fabrikant er tvilende til rustbehandling. Blir ett dreneringshull tett i kanal ruster den raskt da det ligger salt og godgjør seg.

Folk går vel en runde med et lite skrujern et par ganger etter behandling, og sjekker dreneringshullene - ikke  ;D
Tydeligvis noen med for lite å gjøre på jobb. Det er ikke Fluid-filmen sin skyld, men det at rustfjerning og rustsveising er så dyrt.

Men Tectyl er jo dessverre noe av det verste å bruke. Det ser fint og flott ut fra utsiden, helt til flak detter av, og man så oppdager langtutviklet rust som man ikke oppdaget pga en "flott fasade". Kommer aldri i verden til å bruke det på noen bil, til det er erfaringen (andres, heldigvis for min del) dessverre alt for dyrekjøpt og alt for vanlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Atle3

Det er ikke min erfaring. På 20-30 år gamle biler så skjer jo selfølgelig det med tectyl.
Nå har jeg ikke så mye erfaring med fluid film annet en hjulbuer på bilen til far som ble ødelagt. Fettet krøp under lakk på innsiden og løste opp lakken. Rustet kraftig etter det.
Jeg sier ikke at fluid film er dårlig men det må brukes riktig. Det vil si på en gammel bil for å stoppe rusten de siste årene den er på veien.

Oljebehandling er jo enda værre. Olja blir syrlig etterhvert og løser opp lakken. Hadde en bil som rustet overalt hvor dette klinet ble sprutet på.

Det beste er å vaske bilen veldig ofte.

Radial

Når man ser hvor gamle mange biler er før de får feks tectly, så sier det seg selv hvordan dette blir.

Hjelper ikke med behandling når bilen har begynt å ruste, man må ta det FØR det ruster.
At det ruster under tectly med oppføring hver 3'år, er pga dårlig grunnarbeid.

Har hatt en del gamle biler siste 15årene, beste bilen var en 2006 Subaru Forester. Tectylert av første eier med en gang den forlot forhandler, etterbehandlet hver 3. år inntil 2012, kjøpt av meg i 2015.
Helt dønn strøken, ikke en rustflekk under, dog noe rust i steinsprut og lakkaskader.. disse bilene ruster stremt mye, langt mellom gode eksemplarer.

Motsatt var Rexton jeg hadde. Etterbehandlet med Tectyl en gang, bare sjult all rusta. Jekken gikk gjennom ramma i 2016, enorm jobb å fikse opp. Tilførte omtrent ~30kg med stål og sveis.
Tectyl på utsiden, men INGENTING inni ramma... Idiotbehandling.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA