Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solceller!

Startet av Finn Arne, mandag 30. juli 2012, klokken 21:51

« forrige - neste »

Finn Arne

Kjøpte Thinken fra  RS Sandvika mars i fjor, bilen hadde gått ca 1 400 km når jeg kjøpte den, må bare si at jeg er veldig førnøyd med bilen og angrer ikke på at jeg betalte ca 270 000 for en Think.

Det som var viktigst for meg var rekkevidden, jo lengre rekkevide bilen har jo mere vil den bli brukt.
Det gjorde at Trillingene og Leaf ikke var aktuelle for meg.

Var ikke noen bombe at Think ville gå konkurs, men jeg stolte på at RS ville følge opp garantiansvaret sitt  , noe de også har gjort på en meget god måte. Regnet med at jeg ville få noen av de mest vanlige feilene på min bil ,noe som også har skjedd.

Det første som skjedde var at bilen ikke ville starte, den tok heller ikke ladning.  Bilen ble fraktet til RS som raskt konstanterte at det var et kretskort på batteripakken som måtte byttes, men dette måtte gjøres av en som var autorisert  fra batteriprodusenten. Gikk ca tre uker uten at RS hadde fått tak i en som kunne gjøre jobben, da byttet de hele batteripakken slik at jeg kunne få bilen på veien igjen :-)

Varme elementet  til varmeappartet tok kvelden tidlig i våres, men RS fikset dette umiddelbart :-)
Har også måtte byttet sirkingen til vinduspusser.
Har nå mistet lyd i venstre høytaler, men dette blir fikset når bilen skal på service i juli.

Setter stor pris på baksetene som blir flittig brukt, denne uken har jeg levert og hentet min datter og to venninner som har vært på håndballskole i Bjørholdhallen, de synes det var kult å kjøre forbi køen på E6 hjemover til Rælingen.
Savner litt større bagasjerom med baksetene i bruk og vurderer å kjøpe meg en liten takboks for å utvide bagasjerommet.

Har ikke hatt noen problemer i løpet av vinteren synes fremkommligheten har vært meget god, har brukt varmeapparatet og rekkevidden har ligget på ca 10 - 11 mil med normal kjøring

Så jeg har i løpet av det første året med Thinken  bare fått bekreftet at jeg kjøpte riktig el-bil.
Jeg hadde kjøpt Think i dag også da dette er den beste el-bilen på markedet i dag for mitt bruksområde.
Er også meget glad for at jeg kjøpte bilen hos RS Sandvika, de har gitt meg en meget god service og har gjort alt de kan for å løse problemene så raskt som overhodet mulig.

Hvor fornøyd er dere andre med Thinken deres og hvordan er rekkevidden sommer og vinter med 2010 - 2011 modeller?





Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

mohpet

Hei, jeg er like fornøyd som deg. 2011 4-seter, Zebra batterier som stort sett gikk 12 mil i vinter og 15 nå. Kan helt sikkert få den til å gå lengre. Jeg angrer heller ikke ett sekund.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

jkirkebo

Sitat fra: Finn Arne på lørdag 30. juni 2012, klokken 23:25
Kjøpte Thinken fra  RS Sandvika mars i fjor, bilen hadde gått ca 1 400 km når jeg kjøpte den, må bare si at jeg er veldig førnøyd med bilen og angrer ikke på at jeg betalte ca 270 000 for en Think.

Det som var viktigst for meg var rekkevidden, jo lengre rekkevide bilen har jo mere vil den bli brukt.
Det gjorde at Trillingene og Leaf ikke var aktuelle for meg.

Har ikke hatt noen problemer i løpet av vinteren synes fremkommligheten har vært meget god, har brukt varmeapparatet og rekkevidden har ligget på ca 10 - 11 mil med normal kjøring

Øh, 10-11 mil ved normal kjøring er vel omtrent akkurat det jeg også har fått ut av Leafen i vinter, klarte også 125km en dag med 200 høydemeter stigning. Etter de lovprisningene av Thinkens rekkevidde og batteritype jeg har lest her trodde jeg den fint klarte minst 14-15 mil vinterstid...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Kjøpte selv 3-4 overliggere av Litium Think'en, og er blitt sittende igjen med en med dårlig batteri, og ingen skilt grunnet skrivefeil i COC dokumentet.

2 uten soltak ble solgt videre til fordel for 2 med soltak, og foreldrene overtok den med soltak som fungerer.

Er selv skuffet over at nye Think bruker ca 15% mer strøm enn Classic'en, og får krampe av å måtte holde fartspedalen i en bestemt stilling hele tiden for å ikke motorbremse. Dette, sammen med skuffelse over at rekkevidden jeg får med nye Think kun er 12-13 mil gjør at jeg sverger til Classic'en med Litium ombygging.

Den går like langt, har ingen ladeproblemer, lader raskere enn den nye og har bedre følelse på styring og fartspedal.

Savner selvfølgelig soltaket, de ekstreme kjøreegenskapene og det nye interiøret til nye Thinken, men trives rett og slett bedre i den gamle. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

Kjøpte en "hundrebil" i juni 2009 med ZEBRA batteri og gen 0 PCU. Den hadde rullet ca 2350km da jeg overtok den. Gikk problemfritt til Gen 0 sitt kjente problem satte en stopper for ladingen. Det var vel høsten 2010, fikk oppgradert til en Gen 1 og har siden ikke hatt problemer med fremdriften eller ladingen. Bilen har nå rullet nesten 85000Km og går stadig like bra. Sist jeg hadde en lang "utfordring" var to uker før påske da jeg skulle hjem fra Koppang til Nittedal fra jobb. 215Km ble tilbakelagt på nøyaktig tre timer inkludert endel stopp for veiarbeid i Østerdalen. Lampa som lyser når det er 15% energi igjen begynte å lyse på Skedsmokorset. Antar at jeg hadde snaue 10% igjen ved ankomst Glenneveien. Strøm nok og høyden inne til å klare 20-30Km til vil jeg anta. (pen kjøring :-) Det hører med til historien at det var en frisk noravind som for det meste skulle samme vei som meg  :P
Utgifter til teknisk vedlikehold har for min del begrenset seg til to helt ordinære 20 000Km servicer og nå nylig utskifting av bærebruer på begge sider foran. Bakre foringene er ikke mye å skryte av. Ble anbefalt å skifte hele brua da arbeidet med å få skiftet selve foringen kunne være en utfordring. Bruene ble skiftet komplett med bærekuler og foringer for ca 5-6 000 kroner. Dermed har bilen rent teknisk kostet meg mindre enn 10 000.- på tre år og over 80 000Km. Det er slett ikke værst og ganske sikkert uvanlig lite uansett bil man måtte ha nå for tiden.
Dekkslitasje er en annen historie og har sin egen forklaring  :P Av biler på markedet i dag finner jeg ikke noe fullgodt alternativ. Kjører stort sett alene i bilen å frakter mye skit som ikke hører hjemme i fansy biler med hvit plysj i interiøret. Ei heller finnes det biler som er i nærheten av å være like morsomme å kjøre. Holder en aldri så liten mulighet åpen for at en BMW i3 kan kombinere rekkevidde og kjøreglede om ikke annet når det kommer en eller annen gang  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

gbzdoc

Hvordan er kupé støyen i disse Thinkene? Det er jo en av tingene jeg virkelig verdsetter med Leafen at den er så stille, også på langkjøring på motorvei.

Kjørte forbi en Think som lå i ca 75 i en oppoverbakke for noen dager siden og ble overrasket over tydelig motorstøy som jeg hørte godt i det jeg passerte den i rolig tempo. Er dette like hørbart inni bilene?

(Tror muligens dette var en av de eldre modellene...)

Buddyen jeg hadde tidligere var langt fra stillegående over 40 km/t... ;-)

Lunde

Med slike "ufravikelige?" krav bør du satse på ørepropper i hundrebilene på sommerdekk om ikke annet.

Har forøvrig erfaring med litium modellen også. Var så heldig å få låne denne http://www.youtube.com/watch?v=eBMwoRBO9J4&feature=results_main&playnext=1&list=PL35D6AA2A847F91DB

Som ga ca 50kW effekt minst. Glad lappen satt etter en  ukes testkjøring. 50kW høres ikke mye ut, men du verden så mange ellers spreke biler med ambisiøse sjåfører som måtte bite seg i at THINKen var sprekere  ;D

Var også imponert over rekkevidden og det faktum at den ladet mye raskere enn min ZEBRA. Følte at 160Km som er oppgitt rekkevidde langt fra er noen "opptil" grense som det så flott heter nå om dagen på nyere og mer Moderne? elbiler  ;) De har heller ikke erfart noe batteritrøbbel med selve battericellene. Derimot har de slitt litt med visse batcher av elektronikken som skal holde styr på cellene.
De hadde forøvrig en demo prototyp som var tilpasset hurtiglading på 10 minutter om effekten på hurtigladeren var tilstrekkelig høy.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Finn Arne

Øh, 10-11 mil ved normal kjøring er vel omtrent akkurat det jeg også har fått ut av Leafen i vinter, klarte også 125km en dag med 200 høydemeter stigning. Etter de lovprisningene av Thinkens rekkevidde og batteritype jeg har lest her trodde jeg den fint klarte minst 14-15 mil vinterstid...

10-11 mil er på skikkelige vinterdager med mye snø og kulde, ikke milde vinterdager med tørt føre.
Med normal kjøring følger jeg stort sett trafikken også på motorvei.
Er det milde vinterdager og tørt føre greier jeg ca 13-14 mil
Utifra hva jeg har lest så er det ikke så mange Leaf som har greid 12,5 mil på skikkelig vinterføre med mye snø og kulde så det var imponerende. Var det mye snø på veien eller var det tørt føre, hvordan var tempraturen når du greide 12,5 mil?
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

jkirkebo

Sitat fra: Finn Arne på søndag 01. juli 2012, klokken 19:14
Utifra hva jeg har lest så er det ikke så mange Leaf som har greid 12,5 mil på skikkelig vinterføre med mye snø og kulde så det var imponerende. Var det mye snø på veien eller var det tørt føre, hvordan var tempraturen når du greide 12,5 mil?

Temperaturen var ca. -7 grader og det var vått på veien pga. salting. Strekningen var Oslo-Hamar. Jeg skal ellers ikke skryte for mye av den turen da jeg behøvde å kjøre 129km og det gikk ikke. Måtte nødlade en halvtime på 16A på slutten.

Har ellers kjørt 10 mil fra hytta til Hamar med snø på veien de første 6 milene. Temperaturen var da -16 når jeg startet og -8 når jeg kom frem, og batteriet var bare ladet til 83% på forhånd. Heldigvis gikk det noen høydemeter nedover på den turen ;)

Jeg har jo kjørt til Oslo mange ganger i vinter, 96km. Skikkelig kaldt har det ikke vært, men rundt -15 var det jo flere ganger. Hadde da typisk igjen 10-15% når jeg kom frem. Dog er det sjeldent snøføre på E6.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Finn Arne

Synes dette var ganske bra ut i fra hva andre har fortalt, Synes Leaf er skikkelig fin og vil helt klart vurdere den når vår 2001 modell Tink skal byttes ut. Hvor langt greier du normalt å kjøre på sommerføre hvis du holder følge med resten av trafikken?
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

jkirkebo

Sitat fra: Finn Arne på mandag 02. juli 2012, klokken 00:58
Synes dette var ganske bra ut i fra hva andre har fortalt, Synes Leaf er skikkelig fin og vil helt klart vurdere den når vår 2001 modell Tink skal byttes ut. Hvor langt greier du normalt å kjøre på sommerføre hvis du holder følge med resten av trafikken?

Kjørte de 96km til Oslo igjen for et par dager siden. Holdt fartsgrensa hele veien, det betyr i hovedsak 100km/t med noe 90,80 og lavere. Jeg brukte da i underkant av 70% av batteriet, noe som tilsvarer en rekkevidde på 140km. Begrenser jeg maksfarten til 80km/t er 160km innen rekkevidde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA