Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppheng av klædd

Startet av olehenrikfjeld, mandag 30. juli 2012, klokken 14:35

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Idag tidlig satte jeg bilen i laderen på jobben som vanlig. Jeg så den gule lampa i dashbordet - som vanlig. Seks timer senere skal jeg kjøre hjem, men bilen har ikke ladet. Den står på sine 37%, slik jeg parkerte den om morgenen, og den gule lampa lyser, slik den pleier å gjøre når bilen er fulladet. Jeg plukker ut ladestøpselet og setter det inn igjen. NÅ lader den - helt normalt.

Jeg har Nikomenter, og jeg har lest ett eller annet sted at meteret kan forårsake en slik situasjon, men jeg finner ikke igjen dette på forumet. Forøvrig kan jeg ikke se at jeg har gjort noe anderledes akkurat idag. Når jeg til slutt kom hjem og satte bilen til lading hjemme, startet den lading som normalt.

Hva skjedde? I begynnelsen når jeg hadde bilen, kikket jeg alltid innom ved lunsjtider for å se om den ladet. Det gjorde den alltid - og dermed sluttet jeg jo å sjekke...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

BauDemo

I have seen this happen - the procedure to replicate this behaviour is:
- with the car on, start the nikometer and set to charger - wait until you see some parameters - so there is a connection.
- switch off the car (but not the nikometer)
- plug the car in the outlet to charge
- the light on the dashboard indicates charging, but there is no current comming in the battery - as you can see on the nikometer screen.

I have not been able to replicate this in other situation.
And if you switch off the nikometer, or switch the nikometer to BMS, the charge will start. After the charging has started you can switch back to charger.

Was the nikometer connected to the charger? I am curious to see if that was the case with your car.

I try to remember to see that the charger is putting some current in the battery pack when I plug the car.

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

olehenrikfjeld

Thanks for you prompt reply.

I'm quite sure the Nikometer was set to BMS, not to charger-mode when this happened. Though I believe I was fiddling with the different screens in BMS-mode just prior to attaching the charging cable. Among other things I was checking how many amps of over charge the system had logged.

However, I did not change to charger-mode. I haven't been in charger-mode for the last couple of weeks actually.

As a future precaution, I will certainly wait and verify that there is actually current flowing into the car before I leave it.

If it happens again, I will let you know by udating this thread.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

BauDemo

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA