Hovedmeny

Gjennomsnittlig størmforbruk

Startet av m, tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:06

« forrige - neste »

m

Hei.

Noen som har erfaring med om gjennsomsnittlig forbruk, som vises i dashbordet, viser "riktig"?
Jeg føler stadig at gjennomsnittlig forbruk vier lavere enn faktisk forbruk.

Gjennomsnittlig forbruk viser vel kun hva motoren bruker, energi til varme mm. kommer i tillegg?
(håper ikke batteriet er svekket vesentlig allerede...)

Jeg har en e-NV200, 40 kWh, 2018.
2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

leafnor

Har leaf, men er nok samme i ENV. Erfaring er at det stemmer, og at den også viser totale forbruket inkl forbruk til varme.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Det er en nyttig å følge med på gjennomsnittelig forbruk, når man er på langtur, eller man har små marginer:

Når man veit hvor mange km man har å kjøre, og hvor mange kwt man har på batteriet,  så kan man regne ut hvor mange km man må klare å kjøre pr kwt, for å komme fram, og deretter kan man følge med på måleren om man klarer målet sitt.

Jeg har aldri langt merke til noen vesentlige avvik, bortsett fra at det virker som at siste del av kjørestrekningen vektes mer enn resten av kjørestrekningen:
Når man har kjørt flere mil etter man har nullstillt måleren, så kan "snittet" endre seg ganske mye om man endrer litt på kjørestil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA