Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading: klattlading, utlading, hurtiglading

Startet av Anne_T, søndag 29. juli 2012, klokken 23:30

« forrige - neste »

hens

Understellet på Thinken er Peugeot 106, den bør være kurant nok for de fleste verksteder.

Bærekulen nede foran har 2 dimensjoner, 14 og 16 mm. Det er den store typen som sitter i Think
Du får den på Mekonomen og bilxtra.

Rust på skivene forsvinner ved bremsing, eventuelt kan det pusses av på forholdsvis nye skiver  hvis hjulene tas av.   Det  er tull å skifte skiver som er et par år gamle!

Lekkasje på bremsesylinder kommer av rust innvendig. Derfor er det viktig å skifte bremsevæske av og til. Skal egentlig gjøres på 2-årsservice....  ::)  Sylindrene må skiftes, de koster et par hundre kroner pr stk. + arbeid.

Bruk NAF til EU kontroll, de finner feilene, de lager de ikke for å tjene penger.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: hens på tirsdag 03. juli 2012, klokken 10:42
Rust på skivene forsvinner ved bremsing, eventuelt kan det pusses av på forholdsvis nye skiver  hvis hjulene tas av. 

Jeg pusser alltid skivene rett før EU-kontrollen for å slippe unødvendig anmerkning for rust på skivene ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Anne_T

Takker for råd og tips!

Jeg skal definitivt sjekke med forumet før jeg finner på noen (unødvendig) dyre reperasjoner neste gang.

I skrivende stund er min lille bil på vei til Stavanger. Jeg sender den til elbilhjelpen / elektrolux, som ga meg et mye bedre tilbud enn det kverneland bil kunne komme opp med (- og det på tross av skipsfrakt på 2.200 kroner  :o ).

God helg!
:D
- Bergen

Think City 2002, (2009-2014)
Peugeot iOn 2014

olehenrikfjeld

Bra! Vi må jo ikke la noen spekulere i vår uvitenhet. Konkurranse er bra  :)
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Da er bilen fikset og EU godkjent.

Elbilhjelpen.no tok seg av det elektriske, mens min samarbeidspartner TPS bilverksted tok bremser hjuloppheng og EU godkjenningen.

Nedre opphengskule HS var OK, det samme var bremseklossene framme. Til gjengjeld var drivakslingen på denne siden defekt, det samme var 12V batteriet, samt at framre skiver var i usedvanlig dårlig stand med store rustflak, og måtte bare byttes.

Til tross for disse ekstra feilene kom reperasjonskostnadene på rundt 1/2 det tilbudet Anne hadde fått i Bergen, og nå har hun en bil som har fått nødvendig 10 års stell og som bør fungere i mange år framover bare den får vannservice hver 2500-3000 km.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

#21
Bra E-lux! Kommentaren din på bremseskivene forteller meg viktgheten av å holde øye med dem og f.eks. ha en regen-fri dag slik at skivene og klossene får en viss slitasje.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

OneMore

Bør jeg få lagt inn en regenfri dag melding på IV Meter ??

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

 ;D Kanskje noen trenger det! Personlig klarer fremdeles å huske slike enkle ting.

Sitat fra: OneMore på lørdag 21. juli 2012, klokken 01:04
Bør jeg få lagt inn en regenfri dag melding på IV Meter ??

-OneMore-
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Anne_T

En kommentar helt til slutt:

Bilen er blitt veldig sprek og flott etter reperasjonen! Overraskende sprek. Vi snakker 10 år gammel bil som tar 90 km på strak arm. Det er noe lengre enn det den kjørte før "Stavangerturen" :)

Angående bremsene, så overrasker det meg at de skulle ruste så voldsomt fra januar- juni (kontrollert hos Kverneland begge gangene). Men det regner som sagt mye i Bergen, og jeg var dårlig på å bruke manuell bremsing.
Nye bremserutiner er imidlertid på plass, jeg har tatt til meg rådene og har minst 1 bremsedag i uken.
Robort/ Elektrolux fikset bremsene mine, og de er noe HELT annet enn de jeg hadde. Ingen ulyder ved bremsning og mye raskere fartreduskjon.

Anbefaler Elbilhjelpen på det varmeste  ;D

- Bergen

Think City 2002, (2009-2014)
Peugeot iOn 2014

El rayo

Gratulerer med bra valg av verksted, Anne!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Mätte tenke litt pä hva jeg hadde gjort som kan ha utlöst sä gode resultater.

Spekheten kommer nok av at dekkene nä har 2,8 bar mot 1 bar ved annkomst, og rekkevidden skylden nok samme, pluss at 12V batteriet nä er byttet.

Ellers mä resten av rosen gä til mitt sammarbeidsverksted, som tar alt utenom batteriene. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA